جهاد روانشناسانه در روزهای کرونایی / اثربخشی در کاهش مرگ و تسریع بهبودی بیماران کرونا
کد خبر: 3902731
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵

جهاد روانشناسانه در روزهای کرونایی / اثربخشی در کاهش مرگ و تسریع بهبودی بیماران کرونا

مسئول کمیته مشاوره ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه با اشاره به اثربخش بودن فعالیت گروه جهادی روحانیون روانشناس و مشاور در رابطه با بهبود وضعیت بیماران کرونایی گفت: اذعان بسیاری از مسئولان بیمارستان‌های کشور و بسیاری از کادر پزشکی و خود بیماران این است که این مشاوره‌ها بسیار تاثیرگذار بوده است.

اثربخشی اقدامات روانشناسان بالینی در کاهش فوتی ها و تسریع بهبوری بیماران کرونابه گزارش ایکنا از خوزستان، گروه جهادی روحانیون مشاور و روانشناس قم به منظور بهبود وضعیت روحی و روانی بیماران کرونایی استان خوزستان از چهارم خرداد فعالیت خود را در بیمارستان های اهواز آغاز کرد. این گروه به سرپرستی حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا مهکام؛ مسئول کمیته مشاوره ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه با همکاری تعدادی از طلاب روانشناس حوزه علمیه خوزستان مشغول رسیدگی به بیماران کرونایی اهواز هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا مهکام، روانشناس بالینی و مسئول کمیته مشاوره ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه در گفت و گو با ایکنا از خوزستان درباره فعالیت این گروه جهادی گفت: در روزهای آغازین شیوع کرونا کار خود را با رمز سیدالشهدا(ع) شروع کردیم. فعالیت این گروه از اربعین ۹۷ با حضور روحانیونی که حداقل کارشناسی ارشد روانشناسی تا دکتری داشتند شروع شد و موفق شدیم ۲ سال خدمات روانشناسی در ایام اربعین ارائه دهیم.

وی گفت: به منظور بهبود وضعیت روانی بیماران کرونایی، گروه روحانیون روانشناس جهادی کار خود را در قم و تهران شروع کردند. با توجه به وضعیت قرمزی که در استان خوزستان پیش آمد به خوزستان آمدند و کار خود را شروع کردند.

مهکام افزود: تعدادی از روحانیون روانشناس را در استان خوزستان داشتیم و تعدادی از شهر قم اعزام شدند و حدود ۱۵ روز است که مشغول به کار هستیم. آنها با پروتکل‌های مشخص روانشناسی اسلامی تلاش می‌کنند میزان مشکلاتی مانند استرس، اضطراب، ترس از مرگ، تاب آوری، ناامیدی و احساس دلتنگی و فشارهایی که بیماران کرونایی و احیانا کادر پزشکی در طول درمان دارند و خستگی‌هایی که بر آنها عارض می‌شود را کمتر کنند.

این روانشناس ادامه داد: اعضای گروه تا جایی که ممکن است بر بالین بیماران حاضر می‌شوند و هر روز آنها را در شیفت‌های کاملا مشخص و منظم ویزیت می‌کنند. تلاش بر این است که در کنار کادر پزشکی، برنامه مشخصی برای روحیه بخشی و افزایش توان روانشناختی بیماران انجام شود تا بهتر بتوانند بر بیماری غلبه کنند و مقاومت بیشتری داشته باشند تا بهبودی کامل حاصل شود.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: بیشترین مسائلی که در میان بیماران با آنها روبه رو بودیم، استرس و اضطراب بیش از اندازه به دلیل ترس از مرگ و موضوعاتی است که درباره کرونا مطرح شده بود. بسیاری از بیماران حس شدیدی از ترس را داشتند که مبادا جان خود را از دست بدهند و در بخشی از این موارد این ترس بیش از اندازه موجب شده بود تعداد زیادی از بیماران نسبت بهبودی ناامید شوند و بر این اساس فشارهای زیادی را متحمل می‌شدند.

وی با اشاره به اثربخش بودن فعالیت این گروه، ادامه داد: خوشبختانه با تکنیک هایی که به کار گرفته شد در استان قم و تهران در ۱۲ بیمارستانی که پوشش داده شد میزان فوتی ها سریع کاهش پیدا کرد، میزان بهبودی ها تسریع شد. طبیعتا افرادی که در وضعیت قرمز بودند وقتی با مشاوره‌های دوستان مواجه می‌شدند از شدت بیماری‌شان کاسته می‌شد و به وضعیت زرد می رسیدند.

مهکام گفت: افرادی هم بودند که کادر پزشکی معتقد بودند امیدی به بهبودی آنها نیست، اما دوستان ما با گفت وگو با این افراد و بالابردن مقاومت و همکاری آنها با کادر پزشکی در مصرف دارو و مبارزه با بیماری توانستند به آنها کمک کنند تا بهبودی حاصل کنند.

این روانشناس بالینی در پایان اظهار کرد: اذعان بسیاری از مسئولان بیمارستان‌های کشور و بسیاری از کادر پزشکی و خود بیماران این است که این مشاوره‌ها بسیار تاثیرگذار بوده و الحمدلله این گروه توانستند کارهای بسیار عالی را در زمینه روحیه بخشی انجام دهند.

انتهای پیام
captcha