25 دستورالعمل از صادق آل محمد(ع) برای پویندگان راه سعادت
کد خبر: 3905443
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸

25 دستورالعمل از صادق آل محمد(ع) برای پویندگان راه سعادت

25 دستورالعمل مبتنی بر 25 روایت از حضرت امام صادق(ع) در حوزه سبک زندگی اهل بیت(ع) از نظر می‌گذرد.

2525 دستورالعمل از صادق آل محمد(ع) برای پویندگان راه سعادت

به گزارش ایکنا، به نقل از کانال سبک زندگی اهل بیت(ع)، در ادامه 25 دستورالعمل مبتنی بر 25 روایت از حضرت امام صادق(ع) از نظر می‌گذرد؛

1. «طلَبْتُ الْجَنَّةَ فَوَجَدْتُهَا فِی السَّخَاءِ؛ بهشت را طلب کردم، پس آن را در بخشندگى و جوانمردى یافتم.»

۲. «وَطَلَبْتُ الْعَافِیَةَ فَوَجَدْتُهَا فِی الْعُزْلَةِ؛ خواستار سلامتی دین و دنیا شدم، پس آن را در کناره گیرى (مثبت و سازنده از مردم) یافتم.»

۳. «وطَلَبْتُ ثِقْلَ الْمِیزَانِ فَوَجَدْتُهُ فِی شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ؛ و سنگینى ترازوى اعمال را جستجوکردم، پس آن را در گواهى به یگانگى خدا تعالى و رسالت حضرت محمد (ص) یافتم.»

۴. «وَطَلَبْتُ السُّرْعَةَ فِی الدُّخُولِ إِلَى الْجَنَّةِ فَوَجَدْتُهَا فِی الْعَمَلِ لِلَّهِ تَعَالَى؛ سرعت در ورد به بهشت را جستجو نمودم، پس آن را در کار خالصانه براى خداى تعالى یافتم.»

۵. «وطَلَبْتُ حُبَّ الْمَوْتِ فَوَجَدْتُهُ فِی تَقْدِیمِ الْمَالِ لِوَجْهِ اللَّهِ؛ و دوست داشتن مرگ را جستجو نمودم، پس آن را در پیش فرستادن ثروت (انفاق) براى خشنودى خداى تعالى یافتم.»

۶. «وَ طَلَبْتُ حَلَاوَةَ الْعِبَادَةِ فَوَجَدْتُهَا فِی تَرْکِ الْمَعْصِیَةِ، و شیرینى عبادت را جستجو نمودم، پس آن را در ترک گناه یافتم.»

۷. «وَ طَلَبْتُ رِقَّةَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهَا فِی الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ؛ رقت (نرمى) قلب را جستجو نمودم، پس آن را در گرسنگى و تشنگى (روزه) یافتم.»

۸. «و طَلَبْتُ نُورَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهُ فِی التَّفَکُّرِ وَ الْبُکَاءِ؛ و روشنى قلب را جستجو نمودم، پس آن را در اندیشیدن و گریستن یافتم.»

۹. «و طَلَبْتُ الْجَوَازَ عَلَى الصِّرَاطِ فَوَجَدْتُهُ فِی الصَّدَقَة؛ و (آسانى) عبور بر صراط را جستجو نمودم، پس آن را در صدقه یافتم.»

10. «وَ طَلَبْتُ نُورَ الْوَجْهِ فَوَجَدْتُهُ فِی صَلَاةِ اللَّیْلِ؛ و روشنى و نورانیت رخسار را جستجو نمودم، پس آن را در نماز شب یافتم.»

11. «و طَلَبْتُ فَضْلَ الْجِهَادِ فَوَجَدْتُهُ فِی الْکَسْبِ لِلْعِیَالِ؛ و فضیلت جهاد را جستجو نمودم، پس آن را در به دست آوردن هزینه زندگى زن و فرزند یافتم.»

12. «و طَلَبْتُ حُبَّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَجَدْتُهُ فِی بُغْضِ أَهْلِ الْمَعَاصِی؛ و دوستى خداى تعالى را جستجو کردم، پس آن را در دشمنى با گنهکاران یافتم.»

13. «و طَلَبْتُ الرِّئَاسَةَ فَوَجَدْتُهَا فِی النَّصِیحَةِ لِعِبَادِ اللَّهِ؛ و سرورى و بزرگى را جستجو نمودم، پس آن را در خیرخواهى براى بندگان خدا یافتم.»

14. «و طَلَبْتُ فَرَاغَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهُ فِی قِلَّةِ الْمَالِ؛ و آسایش و فراغت روح و روان را جستجو نمودم، پس آن را در کمى ثروت یافتم.»

15. «وَ طَلَبْتُ عَزَائِمَ الْأُمُورِ فَوَجَدْتُهَا فِی الصَّبْرِ؛ و کارهاى پر ارزش را جستجو نمودم، پس آن را در شکیبایى یافتم.»

16. «وَ طَلَبْتُ الشَّرَفَ فَوَجَدْتُهُ فِی الْعِلْمِ؛ و شرافت و بزرگی را جستجو نمودم، پس آن را در دانش یافتم.»

17. «وَ طَلَبْتُ الْعِبَادَةَ فَوَجَدْتُهَا فِی الْوَرَعِ؛ و عبادت و بندگی را جستجو نمودم، پس آن را در پرهیزکاری یافتم.»

18. «طَلَبْتُ الرَّاحَةَ فَوَجَدْتُهَا فِی الزُّهْدِ؛ و آسایش و راحتی را جستجو نمودم، پس آن را در پارسایى یافتم.»

19. «وَ طَلَبْتُ الرِّفْعَةَ فَوَجَدْتُهَا فِی التَّوَاضُعِ؛ برترى و جایگاه والا را جستجو نمودم، پس آن را در فروتنى یافتم.»

20. «وَ طَلَبْتُ الْعِزَّ فَوَجَدْتُهُ فِی الصِّدْقِ؛ و عزت (ارجمندى) را جستجو نمودم، پس آن را در راستى و درستى یافتم.»

21. «وَ طَلَبْتُ الذِّلَّةَ فَوَجَدْتُهَا فِی الصَّوْمِ؛ و نرمى و فروتنى را جستجو نمودم، پس آن را در روزه یافتم.»

22. «وَ طَلَبْتُ الْغِنَى فَوَجَدْتُهُ فِی الْقَنَاعَة؛ و توانگرى را جستجو نمودم، پس آن را در قناعت یافتم.»

23. «وَ طَلَبْتُ الْأُنْسَ فَوَجَدْتُهُ فِی قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ؛ و آرامش و همدمى را جستجو نمودم، پس آن را در خواندن قرآن یافتم.»

24. «و طَلَبْتُ صُحْبَةَ النَّاسِ فَوَجَدْتُهَا فِی حُسْنِ الْخُلُقِ؛ و همراهى و گفتگوى با مردم را جستجو نمودم، پس آن را در خوشخویى یافتم.»

25. «وَ طَلَبْتُ رِضَى اللَّهِ فَوَجَدْتُهُ فِی بِرِّ الْوَالِدَیْن؛ و خوشنودى خدا تعالى را جستجو نمودم، پس آن را در نیکى به پدر و مادر یافتم.»

منبع: مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۲، ص: ۱۷۴

انتهای پیام
captcha