اشتباه رایج در شناسایی مصادیق امر به معروف / کتابخانه یزد پس از ۲۳ سال افتتاح می‌شود
کد خبر: 3906269
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
در نشست خبری دبیر ستاد امر به معروف و معاون کتابخانه‌ها مطرح شد؛

اشتباه رایج در شناسایی مصادیق امر به معروف / کتابخانه یزد پس از ۲۳ سال افتتاح می‌شود

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نشست خود با معاون نهاد کتابخانه‌ها گفت: اشتباه بزرگ مردم این است که مصادیق محدودی از امر به معروف و نهی از منکر را می‌شناسند.

اشتباه مردم در مصادیق امر به معروف/تحقق عدالت آموزشی با فضای مجازیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین جلیل محبی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر و مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ظهر امروز ۲ تیرماه در سالن جلسات کتابخانه شهر برگزار شد.

موضوع این نشست، برنامه‌های ستاد و نهاد کتابخانه‌ها در حوزه کتاب به ویژه برگزاری مسابقه کتابخوانی «امر به معروف و نهی از منکر» بود که حجت‌الاسلام محبی در این نشست گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر در دوره جدید بنا دارد درباره مسئولیت اجتماعی و حقوق شهروندی فعالیت فرهنگی و فرهنگ‌سازانه انجام دهد و در این راستا معاونت آموزش، فرهنگ‌سازی و رسانه را تأسیس کردیم تا نگرش مردم در لایه‌ها و سنین گوناگون نسبت به مسئله مسئولیت اجتماعی و امر به معروف و نهی از منکر را تغییر دهیم.

وی افزود: یکی از فعالیت‌های ما تولید محصولات فرهنگی رسانه‌ای مانند تیزر، انیمیشن و دوربین مخفی بوده و در شبکه‌های اجتماعی و تلویزیونی پخش شده که شاهد بازخورد مثبتی از این فعالیت‌ها بودیم. همچنین هشتگ «بی‎‌تفاوت نباشیم» در دستور کار معاونت فرهنگی است و از گروه‌های مختلف اجتماعی نیز استفاده شده و به تدریج برای مردم جا می‌افتد. البته در این زمینه یکی از اقدامات مهم، کتاب و کتابخوانی و تولیداتی در این راستا بوده که طی ۲۷ سال عمر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، تعداد زیادی آثار مکتوب تولید شده که هر نویسنده نگرش خود را در این زمینه ارائه کرده است. در واقع یکی از موضوعات این کتاب‌ها، مطالعه تطبیقی امر به معروف و نهی از منکر با فرهنگ‌های کشور‌های غیرمسلمان است، همچنین مصادیق معروف و منکر در جامعه مورد توجه بوده است.

57 هزار شرکت‌کننده مسابقه کتابخوانی امر به معروف

حجت‌الاسلام محبی بیان کرد: با یک بررسی از سوی مرکز افکارسنجی به این نتیجه رسیدیم که امر به معروف از منظر دینی برای مردم به اشتباه جا افتاده است. مردم با شنیدن امر به معروف و نهی از منکر احساس خوبی ندارند و اشتباه بزرگشان نیز این است که مصادیق محدودی از امر به معروف و نهی از منکر در ذهنشان می‌آید.

وی تصریح کرد: آنچه امروز از نظر کتاب حائز اهمیت است، اینکه مردم با مطالعه این کتاب‌ها با مفاهیم بنیادین امر به معروف و نهی از منکر آشنا شوند و به همین دلیل مسابقه کتابخوانی در این زمینه طراحی و اجرا شد. در بخش اول کتاب «فرهنگ مختصر امر به معروف و نهی از منکر»، مخاطب با مفاهیم قرآنی در این باره آشنا می‌شود، سپس احادیث معصومان(ع)، بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بخش‌های اصلی این کتاب را شامل می‌شوند که بدون حاشیه به اصل موضوع پرداخته شده است، زیرا هر نویسنده‌ای نگاه خود را بر اصل موضوع تحمیل می‌کند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: در راستای اجرای مسابقه کتابخوانی یادشده، ۵۷ هزار نفر شرکت کردند که در دوره‌های آتی این مسابقه را در حد وسیع‌تری برگزار خواهیم کرد. 

حضور ضعیف استان تهران در جشنواره‌ها

مهدی رمضانی، معاون توسعه و ترویج امور کتابخوانی نیز در ادامه این نشست گفت: رویکرد جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه‌ها و باشگاه‌های فرهنگی اجتماعی است و با توجه به اینکه ۳۵۰۰ کتابخانه عمومی، ۸۰۰ کتابخانه روستایی و هزار کتابخانه مشارکتی در کشور وجود دارد؛ از این رو این رویکرد ادامه خواهد داشت.

وی افزود: از میان ۵۷ هزار شرکت‌کننده در مسابقه کتابخوانی «امر به معروف و نهی از منکر»، ۵۵ درصد خانم‌ها و ۴۵ درصد آقایان مشارکت داشتند، همچنین از حیث میزان مشارکت استان‌ها، استان‌های کرمان، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند، براساس جمعیت نیز خراسان جنوبی، خراسان شمالی و زنجان صاحب این رتبه‌ها شدند. البته استان تهران مانند بسیاری از جشنواره‌ها، حضور ضعیفی داشته است.

رمضانی در ادامه به برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره کرد و افزود: از میان جشنواره‌ها فقط جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار شد و بقیه جشنواره‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا متوقف شدند؛ بنابراین ثبت‌نام در جشنواره یادشده تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت و در حال حاضر نیز تعداد شرکت‌کننده نسبت به دوره قبل دوبرابر شده است.

وی در مورد بازگشایی کتابخانه‌ها نیز گفت: براساس تصویب ستاد کرونا، کتابخانه‌ها جزء اولین مراکز فرهنگی بودند که تعطیل شدند و مجوز بازگشایی هفته قبل اعلام شد. از دیروز کتابخانه‌ها بر اساس پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شد. علاقه‌مندان می‌توانند به کتابخانه‌های عمومی مراجعه کنند. برخی از ضوابط و شرایط در کتابخانه‌ها به خاطر شیوع کرونا تغییر کرده است، از جمله اینکه مدت امانت کتاب از ۱۵ روز به یک ماه تغییر یافته و همچنین ظرفیت سالن‌های مطالعه به نصف کاهش پیدا کرده است.

افتتاح کتابخانه یزد پس از ۲۳ سال

رمضانی با اشاره به اینکه کتابخانه‌ها در ایام شیوع کرونا با برنامه‌هایی همچون پویش «کرونا را شکست می‌دهیم» فعال بودند، ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی کشور نیز مانند بسیاری از نهاد‌های فرهنگی حرکت جدی به سمت فضای مجازی داشته که این حرکت‌ها استمرار خواهد داشت. در این راستا نیز سامانه‌های خوبی در ایام کرونا شکل گرفته که نشان می‌دهد به عدالت آموزشی در کتابخانه‌های عمومی نزدیک‌تر شدیم.

معاون توسعه و ترویج امور کتابخوانی در مورد افتتاح کتابخانه مرکزی یزد یادآور شد: این کتابخانه بعد از ۲۳ سال قرار بود در اسفند ۱۳۹۸ افتتاح شود. همه شرایط برای افتتاح فراهم بود، حتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز آماده عزیمت به یزد به منظور افتتاح کتابخانه مرکزی یزد بود که این مراسم با شیوع بیماری کرونا مصادف و به تبع آن با تعویق مواجه شد و در اولین فرصت در ماه جاری یا مرداد ماه افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام
captcha