توضیحات هیئت امنای امامزاده حمزه ماهشهر درباره تخریب گنبد و بنا / متعهدیم گنبد «مخروطی» ساخته شود
کد خبر: 3906919
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹

توضیحات هیئت امنای امامزاده حمزه ماهشهر درباره تخریب گنبد و بنا / متعهدیم گنبد «مخروطی» ساخته شود

محسن درویش درباره تخریب و بازسازی گنبد و بنای امامزاده حمزه ماهشهر که مورد اعتراض میراث فرهنگی استان قرار گرفته است، توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: شکل گنبد «مخروطی» است و همه ما تعهد داریم به دلیل آنکه این گنبد همیشه به این شکل بوده باز هم به همین سبک ساخته شود.

امامزاده حمزه

محسن درویش، هیئت امنا امامزاده حمزه ماهشهر در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره رویدادهای درباره تخریب و بازسازی گنبد و بنای این امامزاده که مورد اعتراض میراث فرهنگی استان قرار گرفته است، اظهار کرد: از اینکه دوستداران میراث فرهنگی نسبت به این موضوع اینقدر احساس مسئولیت و تعهد دارند تشکر می‌کنم. همانطور که آنها نسبت به میراث فرهنگی غیرت نشان می‌دهند ما هم به عنوان افرادی که این میراث به نوعی میراث اجدادی‌مان به شمار می‌رود نسبت به آن متعهد هستیم.

وی بیان کرد: در اوایل دهه ۵۰ یعنی بین سال‌های ۵۱ و ۵۲ گنبد قبلی امامزاده را پدربزرگم؛ مرحوم حاج عسکر درویش و برادرانش و فرزندانش تخریب کردند تا گنبد جدید و ساختمان جدید را به دلیل فرسودگی، ترک خوردگی و شوره ساختمانی بسازند. از طرف دیگر جمعیت شهر در آن زمان زیاد نبود اما اکنون جمعیت بسیار زیاد شده است و اتاق‌های بارگاه کوچک بودند و حرم گنجایش نداشت. بارها به اوقاف گفته بودیم اجازه دهید ما امامزاده را بسازیم. اوقاف به میراث فرهنگی نامه زد و پس از این نامه‌نگاری، آنها(میراث) تایید کردند؛ اکنون نامه و مستندات آن موجود است.

درویش بیان کرد: حدود 139 سال پیش جد ما به اینجا آمد و گنبد بنای امامزاده را درست کرد. هر ۵۰ سال یکبار ما گنبد را بازسازی می‌کنیم؛ شکل گنبد «مخروطی» است و همه ما تعهد داریم به دلیل آنکه این گنبد همیشه به این شکل بوده باز هم به همین سبک ساخته شود. به مهندسان و بخش فنی هم که روی ساخت آن کار می‌کنند گفته‌ایم که گنبد باید به همان شکل ساخته شود و ساختمان هم توسعه یابد.

هیئت امنا امامزاده حمزه ماهشهر کفت: ما اطلاعی نداشتیم که این ساختمان میراثی است. بدون اطلاع ما آن را به ثبت ملی رساندند؛ البته این را هم بگویم یکی از معیارها و شاخص‌های یک اثر ملی و تاریخی این است که عمرش بیش از صد سال باشد؛ عمر امامزاده چندین قرن است اما عمر این گنبدی که الان بحث آن را آقایان مطرح کردند و آن را ثبت ملی کردند ۴۷ و ۴۸ سال است. مگر می‌شود یک اثر 47 ، 48 ساله را ثبت ملی کرد یا به آن به عنوان اثر تاریخی نگاه کرد؟ ادله کافی در این میان نیست. ما حتی آجرهای گنبد و مصالح ساختمانی را نگه داشتیم، می‌توانند متخصصان بیایند و آزمایش کنند و قدمت آن را تشخیص دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما کار را شروع و طرح ساخت را در فضای مجازی پخش کردیم. این کارهایی که آقایان انجام می‌دهند اتلاف وقت است، این امامزاده حقیقی است. افرادی هستند که معجزه و کرامت را از امامزاده دیدند. من دارم کتاب معجزات و کرامات امامزاده را می‌نویسم. فیلم‌های آن هم هست تا به صورت مستند در دنیا پخش شود. امامزاده در اول ذی‌القعده سال 204 هجری قمری شهید شده است و هر سال مراسم مفصلی برای آن می‌گیریم اما امسال به دلیل شیوع ویروس مراسم را برگزار نکردیم. سالهای سال آرزوی شیفتگان به این امام زاده بود که این حرم ساخته شود.

درویش توضیح داد: همه ما از لحاظ شخصیتی و اعتباری خودمان را مدیون امامزاده حمزه می‌دانیم و اگر تمام زندگی‌مان را حراج کنیم این حرم را می‌سازیم. هرچند اعتبارات آن از طریق کمک‌های مردمی و اقوام و آشنایان خاندان تامین شده اما ما باز هم از طریق نهادها و سازمان‌ها رایزنی‌هایمان را ادامه می‌دهیم.

این عضو هیئت امنای امامزاده حمزه ماهشهر اظهار کرد: ما کار ساخت و ساز بنای امامزاده را با هماهنگی و نظارت اوقاف و میراث فرهنگی انجام می‌دهیم. آنها نقشه طراحی شده را دیدند و تایید کردند. ما همه چیز را شفاف می گوییم و آن را رسانه‌ای می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم این پروژه را ظرف یک سال تمام کنیم؛ طرح توسعه بعدی هم فضای سبز و ایجاد پارکینگ است. به ما می‌گویند می‌خواهید کار تجاری کنید یا می‌گویند دفینه زیر این ساختمان است. این حرف‌ها صحیح نیست. ما به دنبال کار تجاری نیستیم. این کار در شأن ما نیست. اجداد ما هم این کار را انجام ندادند. سفره خانه امام زاده همیشه پابرجا است اکنون هم به همان رسم قدیمی، خودمان را موظف می‌دانیم که به زائران خدمت کنیم. هر کس از شیفتگان اهل بیت علاقه‌مند هستند در این زمینه به ما کمک کنند ما از آنها استقبال می‌کنیم.

وی گفت: اعتبار ساخت امامزاده از طریق خاندان خودمان تأمین شده است. اوقاف و میراث تاکنون هیچ‌گونه کمکی نکردند. البته با توجه به اینکه ما تازه کار را شروع کردیم برای فاز اول ساخت، اعتباری که خودمان جمع‌آوری کرده‌ایم، جوابگو است. در این میان از سازمان اوقاف و امور خیریه در کشور، استان و شهرستان و همچنین وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در کشور و استان که با ما برای دریافت مجوزها همکاری کردند تشکر می‌کنم.

انتهای پیام
captcha