کرونا هر 33 ثانیه یک نفر را مبتلا و هر 13 دقیقه یک نفر را می‌کشد
کد خبر: 3907154
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
در ایران؛

کرونا هر 33 ثانیه یک نفر را مبتلا و هر 13 دقیقه یک نفر را می‌کشد

قائم مقام وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت ابتلا و مرگ روزانه افراد در اثر کرونا، این موضوع را زنگ خطری برای رعایت فاصله‌گذاری بیشتر دانست.

هر 13 دقیقه یک نفر در ایران بر اثر کرونا می‌میرد/ مهم‌ترین عامل مخل و مضر سلامت، فقر استبه گزارش ایکنا، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، امروز هفتم تیرماه، با حضور در نشست خبری که به شکل ویدئو کنفرانسی برگزار شد، با بیان اینکه هر ۱۳ دقیقه، یک نفر بر اثر کرونا در کشور فوت می‌کند، گفت: هر ۳۳ ثانیه نیز یک نفر در ایران به این بیماری مبتلا می‌شود. این موضوع زنگ خطری برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بیشتر است.

وی افزود: ایران از نظر تعداد خالص مبتلا و مرگ ناشی کرونا به ترتیب رتبه ۱۰ و ۹ جهانی را دارد و معمولاً این قسمت مورد توجه قرار می‌گیرد، اما از نظر تعداد موارد ابتلا و تعداد خالص مرگ به ازای یک میلیون نفر جمعیت به ترتیب رتبه ۴۷ و 30 دنیا را با دو هزار و ۵۶۱ مورد ابتلا به ازای یک میلیون‌ نفر جمعیت و ۱۲۱ مرگ در یک میلیون نفر را دارد.

حریرچی در پاسخ به پرسش ایکنا، مبنی بر انتقاد ایمونولوژیست‌ها به بازگشایی‌های عجولانه گفت: در اکثر کشور‌ها برای تأمین معیشت مردم و جلوگیری از مشکلات اقتصادی بازگشایی‌ها انجام شده است. دوگانه رعایت معیشت مردم و اهداف اقتصادی با هدف به حداقل رساندن بیماری، در همه کشور‌های جهان مطرح است. گروهی ممکن است فقط از منظر بیماری نگاه کنند و درخواست تعطیلی‌های طولانی مدت را داشته باشند، این درحالیست که در تمام کشور‌های دنیا مشخص شده که این موضوع ممکن نیست.

وی افزود: بیماری ناشی از فقر، بدترین نوع بیماری‌هاست؛ بنابراین کشور ما هم مانند سایر کشور‌های دنیا ملاحظات اقتصادی را لحاظ کرده است.

قائم مقام وزارت بهداشت ادامه داد: در یکی از کشور‌های نزدیک ما از آنجا که اقتصاد کشور بر مبنای گردشگری است اعلام کرده‌اند که گردشگر را می‌پذیریم و اگر هر گردشگری مبتلا به کرونا شد، سه هزار دلار خسارت به وی می‌دهیم؛ بنابراین میان این دوگانه اقتصاد و سلامت باید تعادل ایجاد شود و همانطور که رئیس جمهور گفتند اگر ستاد ملی کرونا به این نتیجه برسد که بازگشت محدودیت‌ها لازم است، براساس تقسیم بندی شهرستانی و استانی اقدام خواهیم کرد.

وی یادآور شد: در شرایط فعلی فعالیت اقتصادی و اجتماعی، مهمترین مواردی که باعث کاهش شیوع کرونا می‌شوند،‌ رعایت فاصله یک متری با دیگران، استفاده از پوشش محافظ چشمی و استفاده از ماسک است.
 
توصیه به رعایت نکات بهداشتی؛ مصداق امر به معروف و نهی از منکر
 
حریرچی افزود: رعایت فاصله فیزیکی، ۸۵ درصد، استفاده از ماسک به میزان ۸۰ درصد و پوشش محافظ چشم به میزان ۷۸ درصد میزان انتقال ویروس را کاهش می‌دهد. توصیه به دیگران برای رعایت این موارد، مهمترین شکل بروز امر به معروف و نهی از منکر در شرایط امروز است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه براساس اعلام مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا به ازای هر نفر بیمار تشخیص داده شده، ۱۰ نفر بیمار دیگر در جامعه وجود دارد، گفت: کودکان و نوجوانان حتی به ظاهر سالم و بی‌علامت نیز می‌توانند عامل انتقال این ویروس به بزرگتر‌ها و پدر و مادر‌ها باشند.
 
قائم مقام وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه اقدامات دولت و نظام جمهوری اسلامی برای کنترل اپیدمی کرونا بسیار وسیع بوده است، تصریح کرد: این اقدامات هنوز کافی نبوده و در استان‌های با شدت و موارد رو به افزایش بیماران کووید۱۹ مواجه هستیم و تعداد زیادی از شهرستان‌ها در وضعیت قرمز هستند. کنترل این اپیدمی مستلزم همکاری همه مردم است. به همین علت عاجزانه و دوستانه از مردم می‌خواهیم برای سلامت خود و هموطنان و نیز کارکنان نظام سلامت حداکثر همکاری را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند.
 
وی در رابطه با شائبه حرکت وزارت بهداشت به سوی ایمنی جمعی، گفت: کشور‌هایی مثل سوئد به این سمت رفتند، اما دچار شکست بدی شدند و عذرخواهی کردند. حرکت به سمت ایمنی جمعی یا ایمنی رمه‌ای به صورت منفعلانه کاری اشتباه است و سیاست وزارت بهداشت نیست، چراکه اگر به این سمت برویم حتماً تعداد فوتی و مبتلایان بدحال نیز افزایش می‌یابد. ایمنی جمعیتی مطلوب با ایجاد واکسن است تا مردم ایمن شوند و زنجیره انتقال ویروس و بیماری بسته شود.
 
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: از طرف دیگر هنوز معلوم نیست و شواهد معتبری نداریم که آیا کسانی که مبتلا می‌شوند ایمنی طولانی مدت خواهند داشت یا خیر؟ بررسی‌های اخیر که در مجله نیچر آمده است، نشان می‌دهد کسانی که مبتلا می‌شوند اگر شدت علایم بیماری کم باشد یا بی‌علامت باشند، میزان آنتی‌بادی بعد از چند هفته کم می‌شود، حتی در مورد آن‌هایی که دارای علائم بودند نیز میزان آنتی‌بادی پس از مدتی کاهش می‌یابد.
 
وی تأکید کرد: هنوز نمی‌دانیم ایمنی بعد از ابتلا دائمی است یا موقت و تا چه زمانی این ایمنی باقی می‌ماند. تجربه ما هنوز در این مورد کافی نیست و این مسائل مبهم است.

وی افزود: برای رسیدن به ایمنی جمعی نیز نمی‌دانیم ۶۰ درصد، ۷۰ درصد یا ۹۰ درصد ابتلا کافی است یا خیر؟ حتی اگر به ۹۰ درصد ابتلا هم برسیم این بدان معنا نیست که انتقال ویروس صفر می‌شود. تجربه دنیا در مورد برخی واکسن‌ها که ایمنی‌زا هستند نیز نشان می‌دهد که باید دوز واکسن یادآور بزنیم، واکسن آنفلوانزا هم یک واکسن موقت بوده و هر سال باید این واکسن تجدید شود.

حریرچی در رابطه با اجباری شدن ماسک نیز گفت: هنوز اطلاعی ندارم که این موضوع در دستور کار جلسه فردای ستاد ملی کرونا قرار دارد یا خیر، اما در مجموع استفاده از ماسک توصیه اکید وزارت بهداشت است که توسط مردم باید انجام شود. در برخی کشور‌های همسایه از جمله ترکیه استفاده از ماسک در خارج از خانه اجباری است و جریمه‌های سنگین دارد.

وی تأکید کرد: استفاه از ماسک به صورت معمولی ۸۵ درصد احتمال انتقال ویروس را کم می‌کند. نمی‌توانیم هم انتظار این را داشته باشیم که مراکز اقتصادی را کامل بازگشایی کنیم، ولی هیچ روش کنترلی نداشته باشیم؛ در شرایطی که مجبوریم برای اقتصاد و معیشت مردم بازگشایی کنیم مهمترین اقدام استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی بالای یک متر و استفاده از شیلد صورت است.

حریرچی با بیان اینکه بسیاری از وجوه بیماری کووید۱۹هنوز ناشناخته است، گفت: برای برخی بیماری‌ها مانند حصبه و سل، نما‌های بالینی متفاوتی داریم، چون سال‌های طولانی با این بیماری‌ها مواجه بودیم. انتظار داریم ابعاد متفاوت‌تری از بیماری کووید۱۹ را ببینیم.
 
کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی

وی ادامه داد: موارد رعایت پروتکل‌های بهداشتی به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است. رعایت این پروتکل‌ها به معنای معجزه نیست. مسافرت احتمال بیماری را بالا می‌برد، اما رعایت پروتکل درصد ابتلا را کم می‌کند. بالاخره در رستوران هنگام خوردن غذا، چون نمی‌توانیم ماسک بزنیم حتی اگر پروتکل‌ها نیز رعایت شود باز هم احتمال انتقال بیماری وجود دارد و در مجموع شاهد تخلف مراجعان و ارائه‌کنندگان خدمات هستیم.

حریرچی درباره اعمال محدودیت‌های استانی گفت: عمده موارد تصمیم‌گیری درباره محدودیت‌ها با مبنای شهرستانی با مکانیزم آسان و تدبیر استانداران با هماهنگی وزرا انجام می‌شود. برای برخی استان‌ها مجوز‌های استانی و شهرستانی صادر شده است ما در سطح کشور این موارد را اعلام نمی‌کنیم.

وی افزود: با توجه به نمای متفاوت منحنی جمعیت‌شناسی که در استان‌های مختلف داریم، دربرخی استان‌ها اوج بیماری در اسفند، برخی فروردین و برخی اردیبهشت یا خرداد بوده است. همچنین با توجه به ملاحظات فرهنگی و بومی از این پس تصمیم‌گیری به صورت استانی انجام می‌شود.

حریرچی گفت: در برخی استان‌ها مجالس ترحیم کنترل شده و در برخی استان‌ها این مجالس با شدت زیادی وجود دارد و توصیه‌های ما راه به جایی نبرده است؛ در مورد مراسم عروسی نیز همین طور است.

معاون کل وزارت بهداشت درباره علایم کرونا، گفت: این ویروس از ابتدا به طور سیستماتیک اقدام می‌کرد و وجه بارز آن دستگاه تنفسی بود. بعد متوجه شدیم علایم عصبی هم دارد و حس بویایی و چشایی را از بین می‌برد. اثرات انعقادی در عروق و اعصاب مرکزی و قلب و عروق دارد. بعد علایم گوارشی ویروس بیشتر دیده شد. در برخی موارد هم علایم سیستماتیک ویروس مثل تب یا درد عضلانی و خستگی و بی‌حالی دیده شده است و در مجموع ویروس کرونا اعضا و ارگان‌های مختلف را درگیر می‌کند.

حریرچی افزود: بعد از اینکه ویروس به مرحله‌ای رسید و درگیری به وجود آمد باعث سلسله وقایعی می‌شود که ناشی از واکنش بدن به این ویروس است. گاهی بدن با ریه آسیب‌دیده درگیر می‌شود. آسیب‌های کبدی هم دیده شده است. در درمان‌های طولانی باید در نظر داشت که دارو هم سم است و خود این دارو‌ها نیز عوارض جانبی دارند. بستری طولانی در بیمارستان نیز عفونت‌های بیمارستانی را بیشتر می‌کند. بستری در آی سی یو و لوله‌گذاری تنفسی نیز احتمال درگیری را بیشتر می‌کند.

معاون وزیر بهداشت درباره تولید واکسن در کشور، گفت: انواع روش‌های منجر به تولید واکسن در مرحله تحقیقات و انواع متدلوژی‌ها را کار می‌کنیم. از طرف دیگر روی این موضوع کار می‌کنیم که اگر جایی واکسن تولید کرد ما هم بتوانیم آن را تکثیر کنیم، امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک این خبر خوش را اعلام کنیم.

حریرچی درباره افزایش مرگ و میر کرونا گفت: در ماه‌های گذشته موارد مرگ و میر نسبت به موارد بستری به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده، اما باید توجه کنیم که کشور وسیعی هستیم؛ در برخی استان‌ها به دلیل برخی ملاحظات اجتماعی و کاهش فاصله‌گذاری‌های اجتماعی که به علت معیشت مردم اجتناب‌ناپذیر بود، موارد ابتلا و مرگ و میر بالا رفته است. مرگ‌ها در برخی استان‌ها اثر تجمعی دارد؛ وقتی منجر به فوت می‌شود، میزان بستری در بخش‌های ویژه تا چند هفته بیشتر می‌شود.
انتهای پیام
captcha