اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / اجرای تمرینات منظم + فیلم
کد خبر: 3907640
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
هنر تلاوت / 49

اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / اجرای تمرینات منظم + فیلم

یکی از مباحث مربوط به صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم به اسلوب‌ و روش‌های عملی صداسازی در ارائه تلاوت و تمرینات ویژه آن مربوط می‌شود. موضوع اجرای تنظیمات منظم و کافی یکی از این روش‌ها است که رضا روانبخش به تبیین آن پرداخته است.

به گزارش ایکنا، مجموعه آموزشی «هنر تلاوت» به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است. در ادامه مشروح چهل و نهمین جلسه این دوره آموزشی را می‌خوانید:

در این جلسه به مواردی در رابطه با موضوع صوت و صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم اشاره می‌شود. یکی از این موارد، مدت انجام تمرین‌های صداسازی است؛ یعنی تمریناتی که طی جلسات گذشته در رابطه با اسلوب‌ و روش‌های صداسازی ارائه شد را برای چه مدتی انجام دهیم؟

هرچقدر که میزان تمرینات ما بیشتر باشد، قطعا نتیجه بهتری از آن‌ها خواهیم گرفت. اما آنچه که بسیار مهم است، اجرای تمرینات صداسازی در نت‌های بالایی است که کاری طاقت‌فرسا و مشکل است و به همین دلیل به علاقه‌مندان توصیه می‌شود که زیاد در این بازه صوتی ایستایی نداشته باشند و پس از اینکه مقداری از تمرینات خود را در این موقعیت انجام دادند، بلافاصله به سمت صداهای پایینی مراجعه کنند.

انجام تمرینات زیاد و خارج از محدوده در نت‌های بالای صدا ممکن است که باعث ایجاد آسیب در حنجره شود. بنابراین علاقه‌مندان در ابتدای تمرینات خود باید زمان کمتری را به این مورد اختصاص دهند.

یکی از موارد دیگری که در این زمینه وجود دارد، این است که ما در تمرینات خود مجاز هستیم که صدا را خسته کنیم، ولی مجاز نیستیم که به آن ضربه وارد کنیم؛‌ چراکه خط قرمز ما در این تمرینات، ضربه زدن به صدا و تارهای صوتی است.

یکی از نشانه‌های ضربه زدن به صدا، گرفتگی صدا است که این مسئله در گذر زمان تبدیل به خش در تارهای صوتی می‌شود و همه علاقه‌مندان باید این موضوع را مدنظر داشته باشند.

مطلب دیگری که در این زمنیه وجود دارد، مبحث زمان اجرای تمرینات است که این سؤال برای بسیاری از افراد وجود دارد که تمرینات مربوط به صوت و صداسازی بهتر است تا در چه زمانی از روز انجام شود؟ در پاسخ به این سؤال باید اشاره کرد که زمان انجام این تمرینات در شبانه‌روز آن‌چنان مهم نیست و موضوع مهم این است که این تمرینات به صورت منظم در ساعاتی از شبانه‌روز انجام شود.

همچنین مشاهده می‌کنیم که برخی از علاقه‌مندان ادعا می‌کنند که انجام تلاوت یا اجرای این تمرینات هنگام صبح بسیار مشکل است که این مسئله درستی نیست. بسیاری از شاهکارهای تلاوت قاریان مشهور جهان اسلام هنگام سحرگاهان و صبح انجام شده است.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار فیلم این جلسات آموزشی همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha