تعامل جریان احمدالحسن و استعمار هدفمند است / چهار قالب ادعا‌های مهدوی
کد خبر: 3907682
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
عضو هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت:

تعامل جریان احمدالحسن و استعمار هدفمند است / چهار قالب ادعا‌های مهدوی

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با اشاره به تعامل جهت‌دار جریان احمدالحسن و استعمار بیان کرد: ادعا‌های مهدویت در حال حاضر در چهار قالب «ادعای خاص»، «ادعای ارتباط»، «ادعای زمینه‌سازی» و «ادعای نیابت» مطرح است. متأسفانه در جامعه امروز ما نه فقط یک قشر خاص، بلکه اقشار مذهبی و حزب‌اللهی هم در معرض ابتلا به این جریانات انحرافی هستند.

محمد شهبازیان استاد و عضو هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شهبازیان، استاد و عضو هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، در نشست علمی پژوهشی «بررسی انتقادی جریان احمد الحسن» که به صورت مجازی در مرکز مطالعات کوتاه‌مدت المصطفی(ص) برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهم مختصری در خصوص معرفی این فرد سخن بگویم باید گفت که احمد بن اسماعیل بن صالح بن حسین بن سلمان معروف به «احمد حسن» که در بصره متولد شد و مدعی است: «سلمان جد من فرزند امام مهدی است». 

استاد حوزه علمیه قم افزود: این آقا ادعا می‌کند فرزند مهدی و جزو مهدیونی است که بعد از امام زمان(ع) حاکم می‌شود و به‌عنوان فرزند امام زمان(ع) جزو ۳۱۳ نفر است، از بین این اعضا یک یمانی زمینه‌ساز ظهور است و آن من هستم. البته ادعا‌های دیگری را هم مطرح می‌کند، اما نکته‌ای که او بر آن تأکید دارد این است که من به‌عنوان یمانی زمینه‌ساز ظهور است.

وضعیت آشفته جریان‌های انحرافی

این محقق و پژوهشگر حوزه مهدویت و جریان‌های انحرافی حوزه علمیه قم گفت: احمد الحسن معتقد است که بعد از این‌که امام زمان(ع) می‌آید، حکومت می‌کند و فوت می‌کند، بنده به‌عنوان امام سیزدهم حاکم خواهم شد. بعد از امام زمان(ع) ۱۲ مهدی می‌آیند که جمع ائمه(ع) ما ۲۴ می‌شود؛ این ۱۲ مهدی همان‌هایی هستند که در روایت آمده است: «بعد القائم اثنی عشر مهدی» و به مهدیون معروف شدند. یکی دیگر از ادعا‌های احمد بن اسماعیل این است که قرآن تحریف شده و قرآن درست همان است که بنده تلاوت می‌کنم و قرآن صحیح نزد بنده است.

حجت‌الاسلام شهبازیان ادامه داد: متأسفانه امروز وضعیت آشفته‌ای در باب جریان‌های انحرافی پیرامون مهدویت در جامعه و برخی کشور‌های اسلامی منطقه وجود دارد که اگر بخواهیم این وضعیت آشفته امروز خودمان تحلیل کنیم، نمونه‌های بسیاری از این جریان‌ها وجود دارد. شخصی در یکی از استان‌های جنوبی کشور بود که ابتدا ادعا کرد، یمانی هستم؛ بعد گفت که امام زمانم؛ مریدانش که بیش‌تر شدند، ادعای خدایی کرد. نکته مهم این است که بجز توسل به این افراد در مقابلشان سجده هم می‌کنند؛ یعنی افرادی به هر دلیلی حاضر شدند مقابل انسان دیگری سجده کنند و او را خدا تلقی کردند.

چهار قالب ادعا‌های مهدوی

وی در خصوص ویژگی‌های مشترک مدعیان دروغین افزود: ادعا‌های مهدویت در حال حاضر در چهار قالب «ادعای خاص»، «ادعای ارتباط»، «ادعای زمینه‌سازی (سیدخراسانی و یمانی)» و «ادعای نیابت» مطرح است، اما با بررسی همه افراد و جریان‌های مدعی مهدویت می‌توان پنج دلیل مشترک را در ادعاهایشان برشمرد؛ از جمله شامل «قرآن» و «روایات» است. در مورد روایات مدعیان از سه شگرد جعل روایات، تقطیع روایات و تحریف روایات بهره می‌برند. دلیل دیگر «خواب» است؛ من در کتاب خودم ۲۵ جریان مدعی را آوردم که از ابزار خواب استفاده کرده‌اند. امروزه، خواب، یکی از مهم‌ترین ادله اثبات این آقایان است؛ تا جایی که آقای تهرانی می‌گوید: اگر دین دو پایه داشته باشد، یکی از اصلی‌ترین پایه‌های آن خواب است. ادله دیگر «استخاره» و «معجزه و کرامت» است.

استاد حوزه علمیه ضمن تأکید بر آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی میان جامعه نخبگانی کشور خواستار ارائه راهکار‌های فرهنگی به منظور شناخت عمومی جامعه شد و اظهار کرد: متأسفانه در جامعه امروز ما نه فقط یک قشر خاص، بلکه اقشار مذهبی و حزب‌اللهی هم در معرض ابتلا به این جریانات انحرافی هستند، اما مشخصاً درباره جریان یمانی یک ویژگی خاص این جریان این است که اگرچه به لحاظ جامعه آماری شاید جریان‌های دیگر – مثل علی یعقوبی – به لحاظ جذب افراد نسبت به جریان یمانی خطرناک‌تر باشند، اما جریان یمانی تنها جریان منحرف مهدوی است که پایه‌های اصلی آن مذهبی‌ها و طلاب هستند.

بدعت‌های جریان یمانی

شهبازیان با اشاره به برخی از بدعت‌های جریان یمانی افزود: جریان احمد جریانی کاملاً اخباری است؛ اخباری از جنس محمد امین استرآبادی؛ یعنی عیناً همان مباحث را دارند. می‌گویند: علوم رجال، فقه و اصول بدعت‌اند و تقلید حرام است. آن‌ها از کتابی به‌نام «شرایع‌الاسلام» اثر محقق حلی تقلید می‌کنند. او می‌گوید: «جدم امام زمان گفت که این بهترین کتاب است». تعلیقه‌های احمد بر شرایع‌الاسلام، مبنای فقهی افراد این جریان شده است؛ مثلاً وضوی پا را حلقوی می‌گیرند؛ در شهادتین شهادت رابعه دارند. در رکعت چهارم باید حتماً حمد خوانده شود و دیگر بدعت‌هایی از این دست.

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: این جریان معتقد است هرکسی بعد از رجب ۱۴۲۳ به احمد ایمان نیاورد (یعنی بداند و ایمان نیاورد) کافر و از ولایت حضرت علی(ع) خارج است. مهم‌ترین ادله‌ای که این‌ها از روایات می‌آورند، هرچند عموماً این روایت‌ها جعلی‌اند، با این مضمون است که ما در فضای ظهوریم.

تعامل جهت‌دار جریان احمدالحسن و استعمار 

شهبازیان تعامل جریان احمدالحسن و استعمار را همسو و هدفمند بیان کرد و افزود: هدف اصلی استعمار ضربه زدن به مرجعیت است. اینکه مرحوم مجلسی در بحار در باب فضیلت قم می‌گوید که علم از نجف و کوفه به قم می‌آید و اینکه امام صادق(ع) به مردم مستضعف فکری ـ فرهنگی جهان می‌فرماید: «فعلیکم بقم»؛ به قم مراجعه کنید؛ مراجعه به قم مراجعه به بقال و خیاط که نیست؛ طبیعتاً مراجعه به علمای آن شهر است. امام حسن عسکری(ع) در روایتی فرمود: «فللعوام ان یقلدوه»؛ مردمی که تخصص حدیثی ندارند باید به اهل فن، متخصص، علما و مراجع مراجعه کنند. دقیقاً ما می‌بینیم که جریان وهابیت و استعمار غرب مراجع را هدف قرار داده‌اند. هرچند غرب در مورد گسترش وهابیت در مناطق شیعه‌نشین موفق نشد، ولی دست به کار دیگری زد و از خود جمعیت شیعه یارگیری کرد و افرادی مثل احمد الحسن را به اسم فرزند امام زمان(عج) و یمانی معرفی کرد.

وی گفت: در مورد این جریان و جریان‌های دیگر انحرافی متأسفانه هنوز کار چشمگیر، مدون و روشمندی تا به امروز انجام نگرفته است. هیچ نهادی هم متولی این کار به‌صورت جامع نیست، برخی طلاب یا غیرطلاب هم جسته و گریخته کار‌هایی انجام می‌دهند. ما نیازمند کار منسجم، متمرکز، جامع و روشمند هستیم. مشکل این است که برخی خواص و حتی مراکز خاص ما هم از این مباحث مطلع نیستند؛ زیرا نسبت به جریان‌های انحرافی مهدویت، هنوز نگاهی آکادمیک، علمی و روشمند شکل نگرفته است.

انتهای پیام
captcha