روش‌های تدبر در قرآن | درک آیات الهی با جسم و جان + فیلم
کد خبر: 3908001
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
قسمت چهارم /

روش‌های تدبر در قرآن | درک آیات الهی با جسم و جان + فیلم

مدرس و پژوهشگر علوم قرآنی تدبر قرآن کریم با اشاره بر آیات الهی و لزوم تدبر در قرآن برای عموم مردم گفت: تدبر در قرآن کریم بدون هیچ قید و شرطی، برای همه افراد با قلب‌های مشتاق توصیه شده است.

به گزارش ایکنا، اسماعیل عاکفی، پژوهشگر علوم قرآنی، در چهارمین جلسه روش‌های تدبر در قرآن به بیان اهمیت تدبر در قرآن برای عموم مردم پرداخته که متن و فیلم آن در ذیل آمده است؛

«بِسْمِ‌اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ». درخصوص تدبر در قرآن، بعضی از موارد مردم تصور می‌کنند که در شغل‌های مهندسی، دکتری، خیاطی، معلمی، آشپزی و غیره نیازی به تدبر نیست و باید روحانیون، مفسران، معلمان قرآن، قاریان، در بحث تدبر وارد شوند. اینجا این سؤال مطرح می‌شود که چه کسانی وظیفه تدبر در قرآن کریم را دارند؟ جواب این سؤال در آیات مبارک قرآن کریم وجود دارد.

آیات تلاوت شده در جلسه قبل، با زاویه ای دیگر بررسی می‌شود.

«أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ، آیا در قرآن تدبر نمی‌کنند؟ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا؛، دلهایشان قفل است. در قرآن نیامده است که چه افرادی در قرآن تدبر کنند، پس هر کسی که خود را فرد حساب می‌کند باید تدبر کند. آیا در قرآن تدبر نمی‌کنند و دلهایشان قفل است، کسی که برای جسم، قلب و روح خود اهمیت قائل است باید در آیات الهی تدبر کند.

از این تکنیک در تدبر می‌توان به نام مطلق‌گویی نام برد. اگر کسی مطلبی را بدون هیچ قید و شرطی به صورت مطلق بیان کند، همه آن موارد را در بر می‌گیرد و اگر شرطی برایش گذاشته شد، باید آن قید مشخص شود.

در اینجا این سؤال پیش می‌آید که در «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ» آیا خداوند متعال هیچ و شرطی گذاشته و گفته است که فقط روحانیون، قاریان تدبر کنند. خیر؛ خداوند فرمود: باید همه تدبر کنند در غیر این صورت دلهای‌شان قفل است. پس هر کسی که خود را صاحب دل می‌داند و احساس می‌کند که با قلبش معارف الهی را باید درک کند، بنابراین حتماً حتماً باید در قرآن کریم تدبر کند.

ان‌شاءالله که اجازه این را ندهیم که قلبهای‌مان بیکار بماند و این استفاده مفید را از قلبمان ببریم.
مباحث روش‌های تدبر در قرآن با تدریس اسماعیل عاکفی، مدرس و پژوهشگر قرآنی، به همت ایکنا و با همکاری استودیو مبین جهاددانشگاهی روزهای یکشنبه و پنجشنبه منتشر می‌شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha