رئیس مجلس توقف سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونیستی را خواستار شد
کد خبر: 3908070
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
در پیام‌های جداگانه به دبیران کل مجامع بین‌المللی و رؤسای مجالس جهان؛

رئیس مجلس توقف سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونیستی را خواستار شد

محمدباقر قالیباف در نامه‌ای خطاب به رؤسا و دبیران کل مجامع بین‌المللی و رؤسای مجالس جهان خواستار توقف سریع سیاست‌های خصمانه و توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی شد.

به گزارش ایکنا، محمدباقر قالبیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در آستانه سی­‌ام ژوئن روز بین­‌المللی بزرگداشت پارلمانتاریسم به رؤسای مجالس جهان و به آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد، خانم گابرئیلا کوئواس بارون؛ رییس اتحادیه بین‌المجالس جهانی، محمد قریشی نیاس؛ دبیرکل اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، محمدرضا مجیدی؛ دبیرکل مجمع مجالس آسیایی و یوسف العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، به صورت جداگانه پیام داد و بر مواضع قاطع مجلس شورای اسلامی برای توقف فوری اقدامات اشغالگرانه، تحریک‌آمیز، غیرقانونی و ناقض صلح و امنیت بین المللی از سوی رژیم صهیونیستی و حمایت از حقوق مردم مظلوم فلسطین، تأکید کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی از این نامه به روسای مجالس جهان اقدامات توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی را نقض آشکار و گسترده قوانین و کنوانسیون های بین المللی و حقوق بشردوستانه دانست.

متن پیام به شرح ذیل است:

مایلم در این شرایط حساس و سرنوشت‌ساز برای مردم مظلوم و میلیون‌ها آواره و پناهنده فلسطینی، اعتراض و محکومیت شدید خویش را نسبت به نیات خصمانه و اقدامات تحریک‌آمیز رژیم اشغالگر قدس برای الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی فلسطین اعلام کنم.

بر این باورم؛ چنین نیات شومی، نشانگر ماهیت تجاوزگرانه و توسعه‌طلبانه رژیم نامشروعی است که از بدو تأسیس تاکنون مبادرت به نقض آشکار و گسترده قوانین و کنوانسیون‌های بین المللی و حقوق بشردوستانه کرده است و با تداوم اشغال سرزمین تاریخی فلسطین، عامل اصلی تنش در منطقه، جهان و قتل عام گسترده صدها زن، کودک، پیر و جوان است.

بی تردید رفتارهای غیرانسانی و ناقض حقوق بشر رژیم صهیونیستی به تشدید بحران در منطقه به ویژه در سرزمین‌های اشغالی انجامیده و تهدید جدی علیه صلح و امنیت جهان به شمار می‌رود.

مایلم در آستانه سی­‌ام ژوئن، روز بین‌المللی بزرگداشت پارلمانتاریسم، از سرکارعالی بخواهم که ضمن محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی در تداوم اشغال سرزمین‌های فلسطینی از جمله قدس، جولان و بخش‌هایی از کرانه باختری، بیش از پیش به حمایت از حقوق مردم مظلوم فلسطین مبادرت ورزید.

انتظار می‌رود پارلمان‌ها نقش فعالی در مقابله با الحاق کرانه باختری فلسطین ایفا کنید، زیرا امروز ملت فلسطین بیش از هر زمان دیگری به حمایت آزادیخواهان جهان جهت مقابله با سیاست‌های توسعه‌طلبانه رژیم اشغالگر قدس نیاز دارد.

اینجانب ضمن ابراز نگرانی از تبعات هرگونه اقدام اشغالگرانه رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، بر لزوم تحرک پارلمان‌ها در جهت مقابله با تصمیمات خودسرانه آمریکا و رژیم صهیونیستی تأکید کرده و خواستار به کارگیری ظرفیت‌ها و امکانات موجود برای حفظ ثبات و امنیت پایدار منطقه و اقدام عاجل جامعه جهانی در این زمینه هستم.

احترامات فائقه اینجانب را پذیرا باشید.

محمدباقر قالیباف

رئیس مجلس شورای اسلامی

جمهوری اسلامی ایران

همچنین رئیس مجلس در پیامی خطاب به رؤسا و دبیران کل مجامع بین‌المللی اظهار کرد: براساس اصول بنیادین حقوق بشر و اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد، تمهیدات لازم، تعهد عملی و گام‌های ملموس را برای توقف سریع سیاست‌های خصمانه و توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی بردارند.

متن کامل پیام بدین شرح است:

همانگونه که مستحضرید، رژیم اشغالگر قدس در شرایط پیچیده کنونی که جامعه بین‌المللی درگیر بحران جهانی کووید ـ 19 و مهار آن است، در ادامه تشدید سیاست‌های توسعه‌طلبانه و طرح‌های اشغالگرانه خویش و بدون توجه به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و مخالفت‌های سیاسی، پارلمانی و افکار عمومی جهان، درصدد الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین اشغالی فلسطین است.

این نیّات و اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی، نقض صریح و آشکار قوانین بین‌المللی و مغایر اسناد مصوب سازمان ملل متحد، به ویژه قطعنامه 2234 شورای امنیت و تجاوزی جدید علیه ملّت فلسطین و حقوق تاریخی آن است. بی‌تردید ادامه روند اشغال فلسطین و نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین، عامل اصلی تداوم تنش‌ها و تهدید مزمن صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است که پیامدهای جبران‌ناپذیر و عواقب جدی بر صلح و امنیت منطقه و جهان دارد.

به رغم آن که بسیاری از کشورهای جهان، نهادهای بین‌المللی و در رأس آن، سازمان ملل متحد و بسیاری از مجامع حقوق بشری از جمله شورای حقوق بشر با اقدامات توسعه‌طلبانه و ضد بشری رژیم صهیونیستی مخالف بوده و بارها در اسناد خویش بر غیرقانونی بودن آن تصریح کرده‌اند، اما شوربختانه رژیم صهیونیستی در دوره‌های مختلف و به شیوه‌های متفاوت، به طور منظم با اعمال سیاست‌های ضد بشری و غیرقانونی علیه فلسطینیان اقدام کرده و نهادهای بین‌المللی گام مؤثری برای مقابله و توقف اقدامات غیرقانونی و غیرمشروع این رژیم به عمل نیاورده‌اند. به نظر می‌رسد هم اکنون زمان مناسبی در اتخاذ گام مؤثر برای مقابله و توقف اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی است.

اینجانب ضمن تأکید بر حقوق مردم مظلوم فلسطین و محکومیت شدید اقدامات خصمانه و توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی تأکید می‌کنم که اینگونه اقدامات هرگز و ابداً مشروعیتی برای رژیم صهیونیستی ایجاد نخواهد کرد و از سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و پارلمانی انتظار می‌رود براساس اصول بنیادین حقوق بشر و اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد، تمهیدات لازم، تعهد عملی و گام‌های ملموس را برای توقف سریع سیاست های خصمانه و توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی بردارند.

مجلس شورای اسلامی قویاً بر اتخاذ مواضع مناسب در قبال روند نادیده گرفتن حقوق تاریخی ملّت مظلوم فلسطین تاکید کرده و خواستار به کارگیری تمامی ساز و کارها، چارچوب‌ها و ابزارهای ممکن برای توقف فوری اقدامات اشغالگرانه، تحریک‌آمیز، غیرقانونی و ناقض صلح و امنیت بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی و حمایت از حقوق مردم مظلوم فلسطین است.

انتهای پیام
captcha