صدرنشینی و دوری از جامعه در فرهنگ تشیع معنا ندارد
کد خبر: 3908146
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷

صدرنشینی و دوری از جامعه در فرهنگ تشیع معنا ندارد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی با اشاره به حضور طلاب و روحانیون در عرصه‌های مختلف خدمت‌رسانی به مردم از جمله حادثه سیل و مقابله با کرونا، گفت: اساس کار روحانیت از ابتدا همین بوده و این لباس، کسوت خدمتگزاری است. زیرا در فرهنگ تشیع صدرنشینی و بالانشینی دور از جامعه معنا نداشته است.

حضور رحانیون جهادی در بیمارستان ها؛ بخش زرینی از تاریخ روحانیت شیعه

به گزارش ایکنا از خوزستان، مراسم تقدیر از روحانیون جهادی مشاور و روانشناس در بیمارستان‌های کرونایی اهواز امروز چهارشنبه ۱۱ تیرماه در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحسن شفیعی، رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در این مراسم گفت: یکی از اصول ثابت امام خمینی(ره) در طول مبارزه از دهه ۴۰ تا قبل از ارتحال این بود که ما مأمور به تکلیف هستیم چه نتیجه حاصل شود چه نشود. البته در نگاه اهل نظر انجام تکلیف مرتبه شروع نتیجه است و اگر اغراض حاصل شود مرتب عالی حاصل شده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به حضور طلاب و روحانیون در عرصه‌های مختلف خدمت‌رسانی به مردم از جمله در حادثه سیل و مقابله با کرونا گفت: اساس کار روحانیت از ابتدا همین بوده است. توصیف نورانی حضرت امیرالمومنین علی(ع) در مورد پیامبر اکرم(ص) چنین است: «طبیب دوّار بطبّه» پیامبر طبیبی بودند که در مسجد مستقر نبودند، دوار بودند و طبابت می‌کردند و بر زخم مردم مرهم می‌گذاشتند. تاریخ روحانیت شیعه بیانگر همین متن مطلب است. در فرهنگ تشیع صدرنشینی و بالانشینی دور از جامعه معنا نداشته است. پیام نورانی امام راحل که عنوان آن منشور روحانیت است را ببینید. ایشان می‌فرمایند: تفقه در نگاه روحانیت همین است که از مدرسه راهی جبهه‌های جنگ شود و سینه خود را برابر گلوله دشمن قرار دهد. تفقه فقط بحث علمی نیست.

شفیعی افزود: اگر روحانی درد جامعه را نداشت باید از او سوال پرسید چرا این کسوت را بر تن دارد؟ این لباس کسوت خدمتگزاری به مردم و فریادرسی و غمگساری است. الحمدلله در این آزمون‌ها که پیاپی پیش آمد، حضور روحانیت انقلابی و پای کار انقلاب را دیدیم. امروز در بین روحانیت، کسانی را داریم که بیرون گود نشسته‌اند؛ نه تنها غمگسار نیستند؛ بلکه غم‌افزایی و گرفتاری ایجاد می‌کنند. روحانی تربیت شده امام و انقلاب اسلامی، همان روحانی است که در مساله سیل و کرونا در خط مقدم است و در سال‌های دفاع مقدس در خط مقدم جهاد و شهادت بود. به نظر من نسبت به روحانیت ظلم شد؛ انگشت‌شمار کسانی که در این کسوت اهل رفاه و گوشه‌نشینی بودند ملاک دانسته شدند. روحانیت پای کار انقلاب، روحانیتی است که این انقلاب را پاس می‌دارد و در صحنه به درستی تشخیص می‌دهد وظیفه‌اش چیست.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان تصریح کرد: امروز وظیفه روحانیت نامه‌پراکنی و فرافکنی و فرار به جلو نیست. روحانیت شاگرد امام، روحانیتی است که در مکتب امام شاگردی کرده باشد، حتی اگر در محضر امام ننشسته باشد.

وی ادامه داد: روحانیت حاضرشده در شرایط حال جامعه فقط تلاششان مشاوره و تسکین و تسلای بیماران نیست؛ بلکه آنجا که نیاز به خدمات دیگری بود هم بی‌دریغ و بدون‌منت حاضر شدند. به فرموده امام راحل، «اخلاص در جای خود محفوظ اما اینها را به مردم بگویید و به مردم امید بدهید تا دلگرم شوند.»

شفیعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حمایتی که رهبر انقلاب اسلامی از جامعه پزشکی و کادر درمانی و حتی در حوزه توصیه‍‌های مقابله با کرونا انجام دادند، بی‌بدیل و بی‌نظیر است. این نمونه روحانیت شیعه است؛ این روحانیتی است که یک روز در سال‌های دفاع مقدس مردم به فتوای مرجعیت به میدان می‌رفتند و جان خود را تقدیم می‌کردند و امروز در عرصه سلامت، باز هم مردم برای حفظ جان و سلامتی، با تبعیت از مرجعیت در نمازهای جماعات، نماز جمعه و اجتماعات با رعایت پیمان‌نامه‌های بهداشتی حاضر می‌شوند. آیندگان حتماً به این امر به عنوان بخش زرینی از تاریخ شیعه خواهند پرداخت که بخشی از آیین‌های مذهبی برای حفظ جان مردم به تاخیر افتاد و بخشی از تجمعات مذهبی برای مدتی تعطیل شد.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان افزود: حضور روحانیت در این عرصه‌ها حتی به مباحث فقهی و اجتهادی حوزه علمیه نیز کمک می‌کند. درک ملموس مسائل حوزه طب، بهداشت و دارو دست ما را پر و بینش ما را دقیق و عملیاتی می‌کند.

وی ضمن تشکر از حوزه علمیه اهواز و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: حوزه علمیه خوزستان، حوزه‌ای انقلابی، مردمی و پای کار و این مایه مباهات است. ان‌شاالله کرونا را پشت سر خواهیم گذاشت اما آزمون‌های الهی تمام‌شدنی نیست و زندگی به تلاش می‌گذرد.

همچنین حجت‌الاسلام مصطفی قرآن‌دوست، مسئول طرح روحانیون مشاور و روانشناس جهادی اهواز با اشاره به حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهکام روانشناس بالینی و مسئول کمیته مشاوره ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه در استان خوزستان و استقبال روحانیون اهواز برای حضور در طرح روحانیون روانشناس گفت‌: این افراد کسانی بودند که پیش از این در رشته روانشناسی آموزش‌هایی را گذرانده و به منظور اجرای این طرح دوره‌های روانشناسی بحران را سپری کردند.

وی گفت: این روحانیون تاکنون بیش از ۲۰۰ مورد حضور موثر در بیمارستانها داشتند‌. موارد متعددی داشتیم که بیمار حاضر به مصرف دارو نبود و بعد از حضور مشاور، با کادر درمان همراهی کرد. بیمارانی داشتیم که تسلیم مرگ شده بودند اما با کمک مشاور روحیه امید خود را باز یافتند. کادر درمان اعضای این گروه را جزئی از پروژه درمان می‌دانند و در اکثر موارد نتیجه مثبت گرفتند.

قرآن‌دوست ادامه داد: با این همه، تلاش‌های بیشتری نیاز است. در حال حاضر تنها سه بیمارستان در اهواز تحت پوشش این طرح قرار دارند و نیاز به حضور بیشتر روحانیون داریم.

مسئول طرح روحانیون مشاور و روانشناس جهادی اهواز ادامه داد: ما آمادگی داریم طرح مشاوره تلفنی را برای افرادی که در قرنطینه خانگی به سر می‌برند هم اجرا کنیم. همچنین آمادگی داریم آموزش‌هایی را به حوزه‌های علمیه شهرستان نیز ارائه دهیم و همین‌طور می‌توانیم در زمینه ارائه مشاوره به خانواده‌های متوفیان کرونایی نیز اقدام کنیم.

انتهای پیام
captcha