درخواست وزیر خارجه آمریکا از ترکیه: ایاصوفیه را مسجد نکنید
کد خبر: 3908158
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵

درخواست وزیر خارجه آمریکا از ترکیه: ایاصوفیه را مسجد نکنید

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، از دولت ترکیه خواست از تبدیل بنای ایاصوفیه به مسجد، خودداری کند.

به گزارش ایکنا به نقل از رویترز، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریكا، روز چهارشنبه، یک روز قبل از صدور حكم دادگاه ترکیه درباره بنای ایاصوفیه، از دولت این کشور خواست از تبدیل ایاصوفیه به مسجد خودداری کند.

دادگاه ترکیه فردا درباره تغییر کاربری این بنا که اکنون موزه است، حکم خواهد داد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیشنهاد حفظ این بنا به صورت مسجد را مطرح کرد.
 
پمپئو در بیانیه‌ خود درباره این موضوع، ابتدا از دولت ترکیه ستایش کرد که این بنا را به صورتی عالی به عنوان موزه اداره می‌کند، اما هشدار داد که تغییر در وضعیت آن، جنبه میراث تاریخی آن را کم می‌کند.
 
وی افزود: ما از دولت ترکیه می‌خواهیم كه به عنوان نمونه‌ای از تعهد خود به احترام به سنت‌های دینی و تاریخ متنوعی كه به جمهوری ترکیه كمک كرده است، همچنان ایاصوفیه را به عنوان موزه حفظ و اطمینان حاصل كند كه این بنا در دسترس همگان باقی خواهد ماند.

ایاصوفیه که جزء میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده در قلب مسیحیت بیزانس تاریخی قرار دارد که به دست امپراتوری عثمانی فتح شد و اکنون یکی از پربازدیدترین بناهای ترکیه به شمار می‌رود.
 
این بنا ابتدا به مدت 900 سال کلیسای جامع مسیحیت بود و سپس 500 سال قبل، پس از فتح قسطنطنیه به دست عثمانی‌ها به مسجد تبدیل شد و تا سال 1934 به عنوان مسجد فعال بود. 

 در سال 1934 و در اوایل روی کار آمدن دولت سکولار مدرن ترکیه به رهبری مصطفی کمال آتاتورک، بنای ایاصوفیه تبدیل به موزه شد.
انتهای پیام
captcha