«انقلاب‌اسلامی به روایت زنان چهارمحال‌وبختیاری» تدوین شده است
کد خبر: 3909171
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
از سوی حوزه هنری استان؛

«انقلاب‌اسلامی به روایت زنان چهارمحال‌وبختیاری» تدوین شده است

رئیس حوزه‌ هنری چهارمحال‌وبختیاری گفت: کتاب «انقلاب‌اسلامی به روایت زنان چهارمحال و بختیاری» در حوزه هنری استان تدوین شده و در حال چاپ است که در این اثر به دید بانوان نسبت به انقلاب اسلامی پرداخته است.

حجت‌الله شیروانی، رئیس حوزه هنری چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در تشریح اهم فعالیت‌های این نهاد در استان، گفت: از آغاز تاسیس حوزه هنری دراستان، نشست‌های شعرخوانی و انجمن‌های شعر فعال بوده‌اند و نشست شاهنامه‌خوانی در استان حدود ۱۴ سال سابقه کار و فعالیت دارد و به صورت هفتگی در حال برگزاری است.

وی افزود: چهارمحال‌وبختیاری در زمینه‌های موسیقی، تئاتر و هنرهای نمایشی، خوشنویسی، نویسندگی و سایر رشته‌های هنری دارای استعداد و ظرفیت‌های مطلوبی و هنرمندان توانمند است که لازم است با حمایت از بخش فرهنگ و هنر در ترویج، نشر و توسعه آن شاهد گام‌های موثری باشیم.

شیروانی کمبود فضاهای فیزیکی هنری را مشکل حوزه هنری استان دانست و عنوان کرد: امیدواریم با حمایت مسئولان استانی و ایجاد مکان مناسب برای انجام فعالیت‌های هنری شاهد دیدن استعدادهای بیشتر هنرمندان استان در این مکان‌ها باشیم.

رئیس حوزه هنری استان در ادامه اضافه کرد: حوزه هنری در واحد ادبیات در قالب نشست‌های شعر«سپید نو»، شعر کلاسیک و داستان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی در خصوص فعالیت واحد موسیقی حوزه هنری استان، تشریح کرد: در بخش موسیقی بین ۷ تا ۸ اثر موسیقی محلی و سنتی توسط حوزه هنری استان منتشر شده است که حائز رتبه‌های برتر ملی شده‌اند، ضمن اینکه حوزه هنری از پخش زنده کنسرت‌های محلی و سنتی در استان حمایت می‌کند و هدف، حمایت از موسیقی محلی و کمک به تغییرات موسیقی محلی در استان است.

شیروانی واحد هنرهای نمایشی را یکی از قدیمی‌ترین واحدها در حوزه هنری استان دانست و ادامه داد: هرساله بین ۴ تا ۵ اثر نمایشی در چهارمحال‌وبختیاری تولید و به جشنواره فرستاده می‌شود که بسیاری از این آثار رتبه‌ها و موفقیت‌های ملی به دست آوردند.

رئیس حوزه هنری استان با اشاره به تولید حدود ۷ تا ۸ هنر تجسمی در استان توضیح داد: هرساله کارگاه‌های مختلف هنری و دوره‌های آموزشی برگزار شده و ۲ کتاب در این زمینه با عنوان مجموعه نقاشی نقاشان استان به چاپ رسیده و 2 اثر نیز در زمینه خوشنویسی از سوی این نهاد منتشر شده است.

آثار منتشر شده از سوی حوزه هنری استان

وی ادامه داد: در حوزه آفرینش‌های ادبی، حدود ۱۰ تا ۱۲ اثر چاپ و منتشر شده است که نگاهی ویژه به لهجه‌ها و گویش‌های محلی استان دارد و در زمینه گویش ترکی در استان نیز ۲ اثر چاپ و منتشر شده است.

شیروانی ادامه داد: در سال گذشته در زمینه لهجه‌های دهکردی اثری موفق با عنوان "قوطی بگیر بینشون" توسط حوزه هنری چهارمحال و بختیاری چاپ و به چاپ دوم نیز رسیده است و در حال حاضر برای لهجه قهفرخی نیز اثری مجوز چاپ گرفته است که در صدد هستیم با عبور از بحران کرونا از آثار جدید رونمایی کنیم.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: از ابتدای تاسیس حوزه هنری در استان تا کنون نزدیک به ۷۰ اثر در زمینه‌های فیلم کوتاه، مستند، داستانی و انیمیشن در حوزه هنری استان تولید شده است و برخی از این آثار رتبه‌های ملی، بین‌المللی، منطقه‌ای و استانی کسب کردند که این آثار به معرفی فرهنگ، سبک زندگی و باورهای مردم استان می‌پردازد.

آثار چندرسانه‌ای حوزه هنری استان

وی به برگزاری جایزه نمایش‌نامه نویسی در سال‌های اخیر در چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: در این خصوص رویدادها توسط داوران تراز اول ملی و استانی داوری شد و تلاش کردیم از همه‌ ظرفیت‌های موجود در این زمینه استفاده کرده و موضوعات منتخب روز که مورد توجه حوزه هنری از جمله خانواده، کودک‌ و نوجوان، اخلاق، عدالت، تمدن و نقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستند، به آن‌ها پرداخته و ارائه می‌شوند.

شیروانی ثبت خاطرات شفاهی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس را از وظایف واحد فرهنگ و مطالعات پایداری عنوان و بیان کرد: در این زمینه حدود ۸ اثر توسط رزمندگان‌چهارمحال و بختیاری روایت و به چاپ رسیده است.

وی در ادامه به چاپ «تاریخ‌ انقلاب ‌اسلامی در چهارمحال‌وبختیاری» اشاره و بیان کرد: این اثر کتابی ۲ جلدی با حدود یک‌هزار صفحه است که طی چندین سال گردآوری شده و هدف از چاپ این کتاب مشخص شدن نقش مردم چهارمحال و بختیاری در شکل‌گیری و پیدایش انقلاب اسلامی ایران است.

شیروانی این اثر را سندی علمی و جامع و حاصل مصاحبه با حدود ۱۰۰ نفر دانست و اضافه کرد: این کتاب دارای اسناد مختلف، روزنامه و ... است و گام موثری برای روایت انقلاب‌اسلامی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: هدف از تولید این کتاب، آشنایی جوانان به خصوص دانشجویان در رابطه با چرایی انجام انقلاب‌اسلامی است و این کتاب ثابت کرد که چهارمحال‌وبختیاری نقش مهم و تاثیرگذاری در انقلاب‌اسلامی داشته است.

رییس حوزه هنری استان با اشاره به اینکه این اثر در حال چاپ است و در دهه فجر سال گذشته رونمایی نمادین از این اثر به عمل آمد، ادامه داد: اثری دیگر با عنوان «انقلاب‌اسلامی به روایت زنان چهارمحال و بختیاری» در حوزه هنری استان تدوین شده و در حال چاپ است که در این اثر به دید بانوان نسبت به انقلاب اسلامی پرداخته است.

وی در ادامه ویروس کرونا را یک تهدید و فرصت دانست و خاطرنشان کرد: این ویروس موجب تلنگری به مجموعه بود که در این مدت زمان حرکت حوزه هنری به سمت بخش تولید معطوف شد و انیمیشنی به موضوع کرونا به تولید رسید.

شیروانی در پایان با اشاره به هدف اصلی حوزه هنری یادآور شد: این حوزه خود را موظف و ملزم به پاسداری از هویت و فرهنگ مردم چهارمحال و بختیاری دانسته و این حوزه می‌کوشد که بر مبنای نیازهای جامعه و مردم آثاری را تولید، منتشر و ارائه کند و همچنین پذیرای نقد، بررسی آثار تولید شده، توسط همه افراد جامعه در این زمینه است.

انتهای پیام
captcha