ایمان به خدا اول دنیا را آباد می‌کند بعد آخرت / حوزه‌ای كه سند تشیع است
کد خبر: 3911357
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱

ایمان به خدا اول دنیا را آباد می‌کند بعد آخرت / حوزه‌ای كه سند تشیع است

مسئول مدرسه علمیه منصوریه شیراز با تأكید بر اینكه کسی که احساس تکلیف در برابر خدا می‌کند، تعدی نمی‌کند، اظهار کرد: اگر جایی آسیب می‌بینیم، از ضعف ایمان است زیرا ایمان اول دنیا را آباد می‌کند بعد آخرت را در صورتی كه مردم فکر می‌کنند ایمان تنها به درد آخرت می‌خورد.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مسؤل مدرسه علمیه منصوریه شیراز، امروز، 29 تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران كه در این مدرسه تاریخی برگزار شده بود، به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) شیراز اشاره كرد و گفت: از سومین حرم اهل بیت(ع) انتظار است كه به‌ عنوان حرم اهل بیت(ع) تجلی پیدا كند.

وی با یادآوری اینكه استان فارس دارای بیشترین تعداد بقاع متبركه در سطح كشور است و حق شیراز است كه در این وادی بدرخشد، گفت: در گذشته تاریخ نیز شیراز دارالعلم و مهد علم بوده است، اما اكنون شیراز به جایگاه واقعی خود نرسیده است و رساندن شیراز به جایگاه حقیقیش رسالت جمعی برای همگان است.

اهمیت توجه به مسائل اعتقادی

حدائق همچنین اهمیت توجه به مسائل اعتقادی را یادآور شد و گفت: اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی، خانوادگی و اجتماعی حل شود، باید مشکلات اعتقادیمان حل شود. در قرآن 28 مورد خداوند زکات و نماز را با هم یاد کرده است و در تمام این موارد اول می‌گوید نماز بعد زکات یعنی اول باید اعتقاد قوی شود.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس ادامه داد: امروز از هر جا ضربه می‌خوریم، از ضعف اعتقادات است به‌عنوان مثال گران‌فروشی، طلاق، دزدی، اختلاس و غیره همگی به دلیل ضعف اعتقادات است لذا اگر مسؤلان شهرداری، استانداری، نیروی انتظامی، بهزیستی، آموزش و پرورش و تمام ارگان‌ها دولتی می‌خواهند در کارشان موفق باشند باید اول اعتقادات مردم را قوی کنند، اگر اعتقاد و ایمان مردم قوی شود، دیگر این وضع دادگاه‌ها، پاسگاه‌ها و زندان‌ها نیست و با این همه وضعیت آشفته روبه‌رو نیستیم.

وی با تأكید بر اینكه کسی که احساس تکلیف در برابر خدا می‌کند، تعدی نمی‌کند، گفت: محال است كه در خانواده‌ای هم زن و هم مرد هر دو از نظر ایمانی و اخلاقی موفق باشند، اما كارشان به جدایی بكشد و چنین چیزی وجود ندارد لذا اگر جایی آسیب می‌بینیم، از ضعف ایمان است زیرا ایمان اول دنیا را آباد می‌کند بعد آخرت را در صورتی كه مردم فکر می‌کنند ایمان تنها به درد آخرت می‌خورد.

حدائق همچنین با یادآوری اخلاق حسنه پیامبر مكرم اسلام(ص) كه در قرآن كریم از آن یاد شده است بر لزوم الگوگیری از آن حضرت تأكید كرد و گفت: روحانی موفق كسی است كه از پیامبر(ص) الگو بگیرد. پیامبر(ص) خودش به سوی مردم می‌رفت و این‌گونه نبود جایی بنشیند و بگوید مردم به سراغش بیایند لذا امروز هم روحانیت باید از روش پیامبر(ص) الگوبرداری كند.

مسؤل مدرسه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: روحانیت امروز برای مقابله هجمه‌های شدید فرهنگی چنین روشی داشته باشد و اصولاً روحانیان موفق كسانی هستند كه مردمی باشند البته پیامبر(ص) هم بین مردم بود هم همراه با آن‌ها بود. برخی‌ها در بین مردم هستند اما نسبت به مسائل مردم بی‌تفاوت هستند و این پسندیده نیست.

وی با تأكید بر اینكه همراهی روحانیان با مردم موجب می‌شود كه مردم را بفهمند، گفت: برخی از مسؤلان در دل‌ها هستند اما برخی دیگر بر تن‌ها حاکم هستند نه دل‌ها یعنی تا وقتی پشت میز است، از او حساب می‌برند و وقتی دیگر نبود، کسی حسابش نمی‌کند.

آیت‌الله بودن فقط به‌عنوان نیست

حدائق، رمز موفقیت را در مردمی بودن دانست و گفت: اگر طوری باشیم که مردم ما را پیدا نکنند، موفق نخواهیم شد. آیت‌الله بودن فقط به‌عنوان نیست به این  است که مردم راحت بتوانند با او ارتباط برقرار کنند و حرف‌هایشان را بزنند و هرچه به این اصول نزدیک‌تر شویم، قطعاً در کارها هم موفق‌تر خواهیم بود.

مسؤل مدرسه علمیه منصوریه شیراز تأكید كرد: از روحانیتی که داعیه پیروی از انبیا دارند، انتظار است که هم بین مردم باشند و هم مسائل اجتماعی را رصد کرده و درد مردم را بفهمند و نسبت به آن‌ها بی‌توجه نباشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سابقه تاریخی مدرسه علمیه منصوریه شیراز اشاره كرد و گفت: حوزه علمیه منصوریه شیراز یکی از سندهای افتخار استان فارس است و مایه تأسف است که برخی‌ها نمی‌دانند اصلاً این مدرسه کجاست.

حدائق با یادآوری اینكه به تعبیر مرحوم آیت‌الله ایمانی، امام جمعه فقید شیراز مدرسه علمیه منصوریه سند تشیع این شهر است، گفت: این حوزه از قدیمی‌ترین حوزه‌های کشور و فارس است که در سال 800 هجری قمری با همت والای سیدی از سلاله اهل بیت(ع)، مرحوم سیدصدرالدین محمد دشتکی بنیان‌گذاری شد كه بعدها به شهادت رسید و مقبره ایشان در همین  مدرسه قرار دارد و اولین متولی بعد از واقف فرزند ایشان سیدغیاث‌الدین منصور بود که موقوفات به نام منصوریه نامگذاری شد و پدر و پسر هر دو از شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام هستند و هر دو در علوم عقلی و نقلی صاحب‌نظر و از نوادگان حضرت زین‌العابدین(ع) هستند.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس یادآور شد: قریب 600 سال قبل به منطقه‌ای كه مدرسه علمیه منصوریه در آن واقع شده است، دشتك گفته می‌شد و اینجا دشتك شیراز بوده است كه از كهن‌ترین نقاط این كلان‌شهر است، به ‌همین دلیل این دو بزرگوار یعنی سیدصدرالدین محمد و سیدغیاث‌الدین منصور به حكمای دشتكی معروف هستند.

وی با بیان اینكه حكمای دشتكی مفاخر عالی علوم نقلی در تمام دنیا هستند نه فقط شیعه و اسلام و بسیاری از فلاسفه غرب به آثار اینان افتخار می‌كنند، گفت: حكمای دشتكی تمكن مالی داشتند به‌همین دلیل مدرسه علمیه منصوریه را در سه طبقه ساختند كه موقوفات فراوانی هم برای گذران مدرسه وقف كردند.

حدائق با تصریح اینكه علمای بسیاری در این مدرسه تحصیل كردند‌، گفت: در زلزله‌ای که 190 سال قبل در شیراز رخ داد عمده عمارت‌های شیراز تخریب می‌شود و 2 طبقه این مدرسه نیز تخریب می‌شود که دیگر بازسازی هم نشد و همین یک طبقه ماند.

مسؤل مدرسه علمیه منصوریه شیراز با یادآوری اینكه این مدرسه در گذر زمان منشأ افتخارات و برکاتی برای عالم اسلام بوده است، گفت: اکنون این حوزه یکی از فعال‌ترین حوزه‌های علمیه استان است و هر سال در چندین پایه نفرات برتر استان را رقم می‌زنند و برخی تحصیل‌کرده‌های آن هم‌اكنون در قم و در رشته‌های تخصصی در حال فعالیت هستند و برخی هم مسئولیت اجتماعی قبول کردند.

وی از تحصیل بیش از 200 طلبه و دانش‌پژوه از پایه یك تا خارج فقه و اصول در این مدرسه خبر داد و گفت: این مدرسه را صاحب مكتب می‌دانند و به آن مكتب منصوریه می‌گویند.

علمای تربیت شده در مدرسه

حدائق، علما و آیاتی چون سیدکرامت‌الله ملک‌حسینی، محی‌الدین و صدرالدین حائری، آیت‌الله العظمی شیرازی، حسینی استهباناتی، یوسف حدائق که از بزرگان مشروطه بود، ادیب، عبدالکریم حقیقت، غلامحسین ادیب لاری، سیدمحمود علوی، حسین شب‌زنده‌دار مرحوم سیدمحمد مهدی دستغیب، سیدمحمد جعفر علوی و محمد آیت‌اللهی را از جمله علمایی برشمرد كه در این مدرسه تحصیل كرده‌اند.

مسؤل مدرسه علمیه منصوریه شیراز با تصریح اینكه این مدرسه تاریخی ثبت ملی هم شده است، گفت: متأسفانه امكان راه‌اندازی گردشگری مذهبی برای این مدرسه وجود ندارد زیرا طلاب این مدرسه به‌صورت شبانه‌روزی در آن اسكان دارند اما اگر كسی بخواهد به قسمت بقاع علمای دشتكی برورد، مانعی ندارد و اجازه ورود می‌دهیم.

وی در خصوص اقداماتی كه تاكنون برای معرفی این مدرسه انجام شده است، نیز گفت: در اردیبهشت‌ماه سال گذشته همایشی در روز تجلیل مقام معلم در این مدرسه برگزار شد و امسال نیز بنا داشتیم چنین همایشی را برگزار كنیم اما شیوع كرونا اجازه چنین كاری را ندارد اما برنامه این است كه هر سال در اردیبهشت‌ماه یكی از شخصیت‌های بزرگ حوزه و استان را مطرح كرده و برای آنان در این مدرسه همایشی برگزار كنیم.

كسی كه شایسته است، تولیت حرم شاهچراغ(ع) شود

حدائق در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینكه آیا گزینه قوی برای تولیت حرم شاهچراغ(ع) است، گفت: باید هر کسی که شایسته است و بتواند به این شهر خدمت کند، در رأس بیاید. البته كارهای من بسیار زیاد است و كسی باید بیاید كه فارغ‌البال بوده و وقت آزاد داشته باشد.

وی در عین حال این نكته را یادآور شد كه به‌عنوان یكی از گزینه‌ها نام بنده را هم آورده‌اند ولی هنوز اقدام جدی نبوده است و من نیز خود اشتغالات فراوانی دارم. در هر صورت باید بدانیم حرم شاهچراغ(ع) سرمایه معنوی استان در همه ابعاد است و اگر این مرکز تقویت شود، برای رشد و شکوفایی این شهر بسیار مؤثر خواهد بود.

انتهای پیام
captcha