اهمیت مهندسی تلاوت / تناسب صدای مقلد با قاری مورد تقلید
کد خبر: 3913818
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱

اهمیت مهندسی تلاوت / تناسب صدای مقلد با قاری مورد تقلید

قاسم مقدمی با تأکید بر مهندسی تلاوت قرآن کریم، گفت: قاریان به دنبال مؤلفه‌های صدای خودشان باشند و تناسب توانایی‌های مقلد با قاری مورد تقلید را در نظر بگیرند.

قاسم مقدمی

به گزارش ایکنا از خوزستان، قاسم مقدمی، قاری بین‌المللی خوزستان و کشور در برنامه جمعه‌ شب‌های مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) که شب گذشته 10 مردادماه به‌صورت زنده از صفحه اینستاگرام این مؤسسه پخش شد، درباره مؤلفه‌های تلاوت متقن، با بیان اینکه قاری باید از قبل، تلاوت خود را تنظیم و مهندسی کند، اظهار کرد: انتخاب یکباره آیات به مهندسی تلاوت ضربه می‌زند و احتمال خطا در آن زیاد خواهد بود و حتماً یک‌سری ناهماهنگی‌ها را هم در پی خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه قاریان سعی کنند آیات را از حفظ تلاوت کنند، افزود: وقتی برای اولین‌بار خدمت مقام معظم رهبری تلاوت کردم ایشان فرمودند خیلی خوب می‌خوانی اما حیفم آمد چون از حفظ نمی‌خوانی. این را نباید فراموش کنیم که نگاه کردن به قرآن عبادت است و حتماً قاریان باید قرآن را پیش روی خودشان حتی از باب تبرک باز بگذارند و خودشان را در معرض خشوع در برابر قرآن کریم قرار دهند. اگر تلاوت قاریان بزرگ را ببینیم با اینکه حافظ قرآن بودند متوجه می‌شویم که قرآن را پیش روی خودشان داشتند. اما قاریان سعی کنند آیات مورد تلاوت خود را حفظ کنند و حتی از قبل یک انتخاب مناسب با ابتدا و انتهای مطلوب داشته باشد تا تلاوت‌های مطلوب‌تر و مطمئن‌تری انجام دهند.

مقدمی بیان کرد: با مهندسی تلاوت قرآن کریم بسیاری از مؤلفه‌های تلاوت رعایت می‌شود و درصد خطا پایین آمده و ماندگاری آن بالا می‌رود.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با تأکید بر تناسب صدای فرد با صدای قاری مورد تقلید، گفت: صداهای استقامتی در مردان بسیار کم است و چنانچه پیدا شود به یک صدای فاخر و ویژه تبدیل می‌شود. اگر صدای زیر را از یک خانم و یا یک بچه بشنویم طبیعی است اما از یک مرد بزرگسال جذاب‌تر است. بنابراین قاریان به دنبال مؤلفه‌های صدای خودشان باشند. شاید کسی بگوید من دوست دارم مثل عبدالباسط بخوانم اما دوست داشتن یکی از مؤلفه‌های تلاوت است و مؤلفه‌های مهم‌تری هم وجود دارد و مهم‌ترین اولویت همان تناسب توانایی‌های مقلد با قاری مورد تقلید است.

انتهای پیام
captcha