روایت زنانه رزمنده دفاع مقدس / حضور در جبهه شرط اصلی‌ام برای ازدواج بود
کد خبر: 3925296
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳

روایت زنانه رزمنده دفاع مقدس / حضور در جبهه شرط اصلی‌ام برای ازدواج بود

نقش زنان در تاریخ انقلاب اسلامی بسیار پر اهمیت بوده و شاید فکر کنیم که شرکت در جبهه‌های جنگ فقط مختص به مردان است، اما باید بدانیم که زنان رزمنده بسیاری نیز در این جبهه‌های جنگ نقش‌آفرینی کردند.

روایت شنیده نشده زنان رزمنده دفاع مقدس خراسان شمالیاگر از همه مسائل و جنبه‌های مختلف جنگ، ايثار و فداكار‌ی‌های سربازان و مبارزان سخن گفته شود و از نقش پراهميت مادران و همسران آن‌ها صحبتی به ميان آورده نشود، قطعاً حق مطلب بدرستی ادا نشده است. درست است كه جنگ اصولاً فعاليت مردانه و خشن محسوب می‌شود و بی‌باكی و شجاعت فراوانی را می‌طلبد كه بدون اين ويژگی‌‌ها و صفات انسانی امكان درگيری‌‌ها و خونريزی‌‌ها ميسر نيست، اما بايد توجه داشت كه در پرورش اين روحيه و خلقيات جنگی زنان و همسران رزمندگان نقش اصلی را ايفا می‌کنند.

پس‌ از پيروزی‌ انقلاب‌ اسلامی، زنان‌ هنوز خستگی‌ مبارزه‌ عليه‌ رژيم‌ پهلوی‌ را از تن‌ بيرون‌ نكرده‌ بودند كه‌ بار ديگر بر خود تكليف‌ ديدند برای‌ دفاع‌ از انقلاب به‌ ايفای‌ نقش‌های‌ تازه‌ و مؤ‌ثرتر در عرصه‌های‌ جديد بپردازند. به‌ علت‌ گستردگی‌ فداكاری‌ زنان‌ در عرصه‌ دفاع‌ مقدس، بيان همه‌ آن‌ ايثارگری‌ها ممكن‌ نيست از این رو ایکنا خراسان شمالی، گفت‌وگویی با پروین رنجبریان و زهرا روغنیان، دو بانوی رزمنده استان داشته است که در ادامه می‌خوانید:

پروین رنجبریان بیان کرد: در دفاع مقدس همه اقشار مردم حضور داشتند و یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد جهاد مردم ایران در سال‌های جنگ تحمیلی حضور آحاد مردم در صحنه بود که با فرمان امام خمینی(ره) یک بسیج عمومی در کشور ایجاد شد و مردم از قشرهای مختلف در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشتند.

وی ادامه داد: زنان ما در طول انقلاب اسلامی به هویت خود آگاه شدند و امام خمینی(ره) هویت زنان را به زنان جمهوری اسلامی بازگرداند و زن مسلمان را برگرفته از مکتب اسلام معرفی کرد. زنان را نمی‌توان به خانه و یک مکان خاص محدود کرد، بلکه فعالیت‌ زنان از درون خانه‌ها شروع می‌شود و تا عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ادامه می‌یابد.

این بانوی رزمنده افزود: همیشه آرزو داشتم که اگر قرار باشد روزی بانوان به جبهه اعزام شوند، اولین نفر باشم که در جبهه‌های جنگ حضور پیدا می‌کنم که این همان تحقق فرمایش امام حسین(ع) است؛‌ «زندگی و حیات انسان‌ها دو بال دارد، عقیده و جهاد در راه این عقیده».

وی ادامه داد: در اردیبهشت ماه سال 1361 مطلع شدم که زنان نیز می‌توانند به جبهه‌ها اعزام شوند و همان موقع اقدام کردم. در تاریخ دفاع مقدس حدود هفت هزار و 600 زن شهید وجود دارد و این خود شاهد این مدعاست که زنان ما تا پای جان برای رسیدن به اهداف خود تلاش کردند. یکی از افتخارات زنان ما این است که در 40 روزی که خرمشهر مقاومت کرد بسیاری از زنان جوان مانند سیده‌زهرا حسینی در خط مقدم جبهه نقش بسیار پررنگی داشته‌اند.

رنجبریان اظهار کرد: اتفاقات خوب و بد زیادی را در طول جنگ تحمیلی شاهد بودیم، اما یکی از اتفاقاتی که هنوز هم برای آن هیجان دارم پیروزی خرمشهر بود. این اتفاق یکی از آرزوهای بزرگ ما بود، زیرا 18 ماه بخشی از خاک وطنمان در اشغال عراقی‌ها بود و در روز سوم خرداد 1361 این پیروزی بزرگ حاصل شد البته برای بدست آوردن این پیروزی‌ها جوانان پاک بسیاری را از دست دادیم.

از خواب غفلت بیدار شدیم

زهرا روغنیان، یکی دیگر از زنان رزمنده دفاع مقدس، به خبرنگار ایکنا گفت: با وقوع انقلاب اسلامی بصیرت پیدا کردیم و از خواب غفلت بیدار شدیم. پس از انقلاب و تشکیل جهادسازندگی در جهاد مشغول به کار شدم تا وقتم را به بطالت نگذرانم. حدود سال 61 بود که استخدام سپاه پاسداران شدم و آموزش پزشک‌یاری دیدم و پس از آن در بیمارستان بنت الهدی خدمت کردم.

روغنیان بیان کرد: شرط ازدواج من همراه بودن با همسرم در جبهه‌های دفاع بود و مهریه من برای ازدواج نیز یک جلد قرآن کریم بود. پس از ازدواج، همراه با همسرم به جبهه اعزام شدیم و من در پشت خط مقدم خدمت می‌کردم.

وی افزود: سال 1362 که عملیات والفجر 8 آغاز شد هفت ماهه باردار بودم، اما به همسرم گفتم حتماً باید حضور داشته باشم چون اگر بچه به دنیا بیاید من نمی‌توانم به جبهه‌های مقاومت بروم.

روغنیان اظهار کرد: آخرین خدمت من در نقاهتگاه شهید کلاهدوز در اندیمشک بود که به خاطر وضعیتم من را به داروخانه منتقل کردند و 20 روز در آن جا خدمت کردم.

وی در پایان با اشاره به بیانات امام خمینی (ره)، افزود: من از شجاعت‌های زنان ایران احساس غرور می‌کنم. شما زنان دلیر در این پیروزی پیش‌قدم بودید و هستید. ما مرهون شجاعت‌های شما زنان شیردل هستیم.

انتهای پیام
captcha