دست‌اندرکاران اوقاف باید صددرصد منزه باشند / دلایل عدم احیای موقوفات خوزستان
کد خبر: 3930529
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸

دست‌اندرکاران اوقاف باید صددرصد منزه باشند / دلایل عدم احیای موقوفات خوزستان

در دیدار هیئت رئیسه اوقاف و امور خیریه خوزستان با آیت‌الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به مواردی همچون اهمیت وقف در شارع اسلام و طاهر و منزه بودن دست‌اندرکاران وقف و اینکه بسیاری از موقوفات خوزستان به دلیل سهل‌انگاری یا مشکلات حقوقی احیا نشده‌اند، اشاره شد.

دیدار هیئت رئیسه اوقاف خوزستان با آیت الله شفیعی

به گزارش ایکنا از خوزستان، آیت‌الله سیدعلی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری امروز 30 مهرماه در دیدار با هیئت رئیسه اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان اینکه وقف دارای معنای اصطلاحی شامل قراردادن مالی در مسیری مخصوص و همیشگی است، اظهار کرد: اهمیتی که اسلام به وقف داده ویژه است و می‌توان آن را از دستورات دینی درک کرد.

وی با بیان اینکه وقف از جمله مفاهیم عبادی و اقتصادی همه حکومت‌هایی است که صبغه اسلامی دارند یا ندارند، گفت: مقام معظم رهبری اوایل انقلاب اسلامی بخش بسیار مهمی از موقوفات را اعاده کردند و به شخصه دست‌خطی را از ایشان دیدم که با چه اهتمام و تأکیدی درباره وقف صحبت می‌کنند.

شفیعی گفت: وقف از مشاغل ویژه روحانیت است. شکل و شمایل وقف باید با دیگر مشاغل اداری متفاوت باشد به آن معنا که در عین حالی که از تنظیم امور، تفکیک مشاغل و مقررات اداری بهره می‌برد، اما باید به شکلی باشد که مختص روند اداری نیست. از مطالعه شارع مقدس درک می‌کنیم که فردی که در موقوفه به ناحق دست داشته باشد چه زیان‌ها و ضررهایی در دنیا و آخرت شامل حال او می‌شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه افرادی که دست‌اندرکار اوقاف هستند باید صددرصد طاهر، مطهر و منزه باشند، افزود: با رعایت این نکات است که اوقاف پیشرفت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه وقف قابل رهن و فروش نیست و همیشه در اختیار نیت واقف باقی می‌ماند، گفت: استفتائاتی که از مقام معظم رهبری و دیگر مراجع تقلید در مورد وقف به صورت مکتوب وجود دارد، مشخص می‌کند که اهمیت دادن به وقف، رعایت مقررات و عمل کردن به نیت واقف باعث برکت و گسترش در وقف می‌شود.

حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان در این دیدار با تأکید بر اینکه موقوفات متعددی در خوزستان وجود دارد که به دلیل سهل‌انگاری یا مشکلات حقوقی احیا نشده‌اند، گفت: 9 پروژه سرمایه‌گذاری با هدف بازدهی کوتاه‌مدت برای اوقاف خوزستان تعریف شد.

حجت الاسلام مرتضی خاکباز

وی با اشاره به احیای نزدیک به سه هزار هکتار موقوفه استان خوزستان گفت: همچنان از عملکرد خود ناراضی هستیم و بیش از این باید در این زمینه کار شود. به طور مثال در کل 227 هزار هکتار موقوفه نظام‌السلطنه مافی 10 تا 15 درصد قرارداد موجر و مستأجر بسته شده بود که این رقم به 44 قرارداد رسیده است. اگر با همین شیوه در زمینه احیای موقوفات پیش برویم، خوش‌بینانه ده سال زمان می‌برد تا همه موقوفات استان احیا شوند. 16 مدیرکل در استان خوزستان تغییر کرده که اگر هر فرد سه تا چهار هزار موقوفه آباد می‌کرد تاکنون همه موقوفات استان سامان یافته بودند. 

خاکباز گفت: تلاش ما بر درآمدزایی بیشتر موقوفات با هدف استفاده و بهره‌مندی بالاتر موقوف‌علیهم است، چرا که نیات موقوفات در استان خوزستان کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت، درمان بیماران و ... است و نیات خوبی هستند. به خاطر همین موقوفات بود که ما توانستیم در سیل خوزستان و در بیماری کرونا بدون دریافت بودجه از دولت به مردم خدمات‌رسانی کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با تأکید بر اینکه همچنان اقدامات بیشتری در زمینه احیای موقوفات انجام شود، گفت: تصمیم بر آن است که هر سال 20 تا 30 میلیارد تومان درآمد موقوفات را افزایش داده و ضمن احیا، مردم هم بهتر بتوانند از عواید آن استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha