قالب مشخص قاری در قرائت / تفاوت سبک‌ تلاوت‌های خلیجی و مصری
کد خبر: 3936320
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷

قالب مشخص قاری در قرائت / تفاوت سبک‌ تلاوت‌های خلیجی و مصری

ناصر دغاغله با تأکید بر اینکه قاری باید در قرائت قالبی مشخص داشته باشد به بیان تفاوت سبک‌های خلیجی و مصری در قرائت پرداخت و گفت: قاری می‌تواند سبک تلاوتی را انتخاب کند که آمیخته‌ای از سبک خلیجی و مصری باشد.

ناصر دغاغله

به گزارش ایکنا از خوزستان، ناصر دغاغله، قاری و مدرس قرآن کریم، در برنامه جمعه‌شب‌های مؤسسه قرآنی امام رضا(ع)، که شب گذشته 30 آبان‌ماه برگزار شد، با اشاره به «انواع سبک در تقلید و ترتیل» گفت: در بین محافل و جلسات عمومی قاریان به ساختار و هیئت کلی یک تلاوت از نظر نغمه و صوت و لحن سبک گفته می‌شود. یعنی در سبک بیشتر به نحوه استفاده از قدرت‌ها و توانایی‌های لحنی قاری توجه می‌شود که از استعاذه و بسمله شروع می‌شود و تا تصدیق ادامه پیدا می‌کند و باید هیئت واحد و یکپارچه‌ای را بشنویم.

وی گفت: قاری باید در قرائت قالبی مشخص داشته باشد و این موضوع زمانی اهمیت دارد که از آن قاری تقلید می‌شود. اگر هر قاری بخواهد سبک خاصی داشته باشد، باید قالب تلاوتش ثابت باشد. در همه انواع فنون حتی در بین‌ اهل موسیقی و ادای صوتی اگر این سبک مشخص در نظر گرفته شود، درجه بالایی است که شخص می‌تواند به آن دست یابد.

دغاغله با بیان اینکه انواع تلاوت‌ها در ترتیل و تحقیق قابل شمارش نیست که البته مقصود همان سبک‌های معروف قاریان است، افزود: سبک در تلاوت بر چند پایه استوار است. اول بر نوع صوت، قدرت‌های صوتی (طنین، تحریر، ارتفاع، میزان با درجه صدا) و دوم مقام‌های مورد استفاده در سبک؛ یعنی قاری نمی‌تواند از چارچوب سبک قرائتی که انتخاب کرده است خارج شود.

این مدرس قرآن کریم به موضوع تقسیم‌بندی سبک‌های قرائت قرآن کریم براساس مناطق جغرافیایی پرداخت و گفت: در کشور مصر بیشتر توجه به سمت تحقیق است اما در کشورهای حوزه خلیج‌فارس بر ترتیل تمرکز می‌شود. تنوع سبک‌های ترتیل در کشورهای حوزه خلیج‌ فارس بسیار بیشتر از مصر اما پایه‌های سبک‌های مصری محکم‌تر است. ذائقه عمومی مردم مصر به سمت تلاوت‌هایی است که بیشتر آهنگین است و البته روح آهنگین هم در تحقیق بیشتر مشخص می‌شود تا ترتیل. جریان فکری خاصی که در کشورهای حوزه‌ خلیج‌فارس شکل گرفت خیلی موافق استفاده گسترده از این الحان نبود، مثلاً قرائت عبدالباسط را موسیقی می‌داند و تمرکزش بر سبک‌های ترتیل است. 

دغاغله اظهار کرد: آنچه به عنوان مدل امروز سبک تلاوت بیشتر مورد توجه قرار دارد، ترتیل‌های سبک‌ کشورهای حوزه خلیج‌ فارس است. سبک ترتیل کشورهای حوزه خلیج‌ فارس از نظر لحن هیچ اشکالی ندارند اما از نظر بعضی از نکات تجوید و وقف و ابتدا خیلی با سبک‌های مورد نظر قاریان ایرانی همخوانی ندارد و از نظر لحن خوب است. سبک ترتیل مصری کاملاً مورد پسند قاریان ایرانی است اما در صوت و لحن محدودیت داریم. بنابراین می‌‌توان مجموعه‌ای از سبک‌ها را در نظر گرفت و تلاوتی را انتخاب کرد که آمیخته‌ای از سبک خلیجی و مصری باشد.

انتهای پیام
captcha