دلایل حضور کم‌رنگ برخی مؤسسات قرآنی در فضای مجازی
کد خبر: 3937164
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲

دلایل حضور کم‌رنگ برخی مؤسسات قرآنی در فضای مجازی

شرایط فعالیت در فضای آموزشی برای همه مؤسسات قرآنی یکسان نیست، برخی از مؤسسات علاوه بر شرایط کرونا از مسائل دیگری نیز متأثر شده‌اند؛ عواملی که تقریبا فعالیت این مجموعه‌ها را به تعطیلی کشانده است.

دلایل حضور کم‌رنگ برخی مؤسسات قرآنی در فضای مجازی ( آماده )به گزارش ایکنا از خوزستان، فعالیت موسسات قرآنی مانند سایر مجموعه‌های فرهنگی و آموزشی در ماه‌های اخیر به دلیل الزامات ناشی از رعایت دستورات بهداشتی، در فضای مجازی رونق بیشتری پیدا کرده است، اما این شرایط برای همه مؤسسات یکسان نبوده است. برخی از مؤسسات علاوه بر شرایط کرونا از مسائل دیگری نیز متاثر شده‌اند؛ عواملی که تقریبا فعالیت این مجموعه‌ها را به تعطیلی کشانده است. متن زیر گفت‌وگو با سه نفر از مدیران موسسات قرآنی استان درباره چالش‌های پیش روی مجموعه آنها در ادامه فعالیت‌شان است.

سید عادل شبیبی، مدیر مؤسسه قرآنی تجلی نوردلها آبادان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره فعالیت این مؤسسه در روزهای کرونا با بیان اینکه همگان به سرعت انتقال اطلاعات در فضای مجازی اذعان دارند، گفت: با وجود ضرورت استفاده از این فضا، در برخی موارد مسائلی رخ می‌دهد مثل ضعیف بودن اینترنت که در برخی نقاط استان شاهد آن هستیم.

وی گفت: در شرایط موجود، فضای مجازی در صورتی که زیرساخت‌های آن فراهم شود جایگزین خوبی برای آموزش حضوری است‏، اما گاهی پیش می‌آید که قرآن آموزان ما تجهیزات لازم برای استفاده از جلسات مجازی را ندارند و به همین دلیل محروم می‌مانند. گاهی هم تجهیزات را دارند اما نحوه استفاده از آن را نمی‌دانند و در مواردی که تعداد آن زیاد نیست خانواده‌ها با این فضا آشنایی ندارند و نمی‌توانند به فرزند خود کمک کنند.
 
شبیبی درباره مشکلات مؤسسات قرآنی برای ادامه فعالیت خود در فضای مجازی اظهار کرد: مؤسسات ما به جهت اینکه یک‌باره مجبور شدند فعالیت‌های خود را به سمت فضای مجازی ببرند و آمادگی لازم را برای این کار نداشتند، با مشکل مواجه شدند، گرچه در حال حاضر و با گذشت زمان این ضعف‌ها هم از طرف مؤسسات و هم از طرف قرآن‌آموزان کم کم برطرف می‌شود.

این مدیر مؤسسه قرآنی خاطر نشان کرد: با وجود این، هنوز فضا برای آموزش قرآن در فضای مجازی کاملا آماده نیست، چالش‌ها و ضعف‌هایی در این زمینه وجود دارد. مؤسسات قرآنی هم باید برای آموزش بهتر در این فضا برنامه‌ریزی کنند و مسئولان امر لازم است نشست‌هایی را تشکیل دهند، ضعف‌ها و مشکلات موجود در این زمینه را شناسایی و برطرف کنند.

مدیر مؤسسه قرآنی تجلی نوردلها آبادان خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل نبود مکان، مؤسسه ما فعالیت خاصی ندارد. برخی از مؤسسات فضای آموزشی مناسبی ندارند و به واسطه گرانی رهن و اجاره مکان، نمی‌توانند محل مناسبی را برای آموزش فراهم کنند. فعالیت در فضای مجازی هم بستر لازم خود را می‌خواهد.

وی گفت: نقاطی در استان وجود دارد که زیرساخت‌های اینترنت در آنجا ضعیف است و بعضا کلا اینترنت ندارند و از طرفی قرآن آموزانی داریم که به دلیل نداشتن تجهیزات لازم از آموزش و فعالیت درسی خود نیز محروم مانده‌اند. مشکلات بیش از پیش است و حمایت‌ها باید بیشتر شود. وام‌هایی وجود دارد اما لازم است روند اعطای این تسهیلات برای مؤسسات آسان‌تر شود.

زهرا پورکاوه، مدیر مؤسسه قرآنی نور الایمان شهرستان کارون نیز با بیان اینکه در حال حاضر هیچ فعالیتی در فضای مجازی نداریم، گفت: بعضی از نقاط استان مثل شهرستان کارون استقبال چندانی از فعالیت‌ها و آموزش مجازی نمی‌شود و از طرفی به دلیل جابه‌جایی مؤسسه و بالا بودن هزینه‌های رهن و اجاره در حال حاضر مکانی برای مؤسسه نداریم.

وی تصریح کرد: آموزش مجازی در بعضی از نقاط استان عملاً انجام شدنی نیست. بعضی از مؤسسات برنامه‌های خوبی در اینستاگرام و فضای مجازی داشتند، اما این جلسات و این کلاس‌ها برای همگان قابل دسترس نیست.

پورکاوه با تأکید بر نهادینه کردن فرهنگ آموزش مجازی در برخی از نقاط استان، گفت: فعالیت مؤسسه ما در ماه‌های اخیر کم‌رنگ بوده است و این به جهت عدم استقبال از آموزش مجازی در شهرستان است.
 
مدیر مؤسسه قرآنی نور الایمان افزود: مؤسسات با آغاز کرونا نتوانستند کلاس‌های حضوری خود را ادامه دهند و برخی از آنها از این جهت متضرر شدند. برخی با ایجاد کانال‌هایی در فضای مجازی فعالیت خود را ادامه دادند، اما باید توجه داشت که آموزش مجازی با توجه به اینکه امکانات لازم در همه نقاط استان به یک اندازه نیست همه جا باز خورد مثبت ندارد.

وی تصریح کرد: مؤسسات دغدغه‌هایی چون پرداخت حقوق مربیان و پرداخت اجاره‌بها را نیز دارند و این از دغدغه‌های مؤسسات است که در کار آنها تاثیر می‌گذارد.


همچنین شهناز سالمی، مدیر موسسه نورالانوار شادگان نیز گفت: در حال حاضر فعالیت چندانی در مؤسسه نداریم و برنامه‌هایی که در فضای مجازی دنبال کردیم درصد پایینی نتیجه‌بخش بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از قرآن آموزان ما امکان استفاده از فضای مجازی و تجهیزات مورد نیاز آن را ندارند امکان ادامه فعالیت مؤسسه در فضای مجازی وجود نداشت و خیلی از خانواده‌ها همراهی نمی‌کنند.

انتهای پیام
captcha