چهار فیلم در چهل سال؛ سهم دریادلان ایران از سینما
کد خبر: 3937409
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
به مناسبت روز نیروی دریایی

چهار فیلم در چهل سال؛ سهم دریادلان ایران از سینما

طی چهار دهه که از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها چهار فیلم «پایگاه جهنمی»، «جنگ نفتکش‌ها»، «پی 22» و «من پدرم دریا» هستند که تا حدی به تلاش‌های خادمان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پرداخته‌اند.

به گزارش ایکنا، اگر مروری اجمالی بر تاریخ فیلم‌های جنگی سینمای هالیوود داشته باشیم متوجه خواهیم شد که فیلم‌های بسیاری مربوط به نیروی دریایی آن کشور است. دلیل این موضوع نیز جدا از اهمیت نظامی و سیاسی، به ظرفیت‌های سینمایی تصاویر دریایی مربوط می‌شود. آخرین مثال در این رابطه فیلم سینمایی «سک تازی» با بازی تام هنکس است که قصه یک نبرد دریایی در جنگ جهنی دوم در آن روایت می‌شود. پرکاری سینمای غرب در این عرصه در شرایطی است که سینمای ما نتوانسته در این زمینه به موفقیتی دست پیدا کند؛ شاید بتوانیم بگوییم سینما چشمانش را روی این حوزه جذاب بسته است. به مناسبت روز نیروی دریایی، مروری بر اندک فیلم‌های مرتبط سینمای ایران در این زمینه داریم.

«پایگاه جهنمی»

پایگاه جهنمی فیلمی به کارگردانی و نویسندگی اکبر صادقی محصول سال ۱۳۶۳ است. خبر ساخت یک پایگاه قدرتمند دشمن در خاک خود به ستاد عملیات نیروی دریایی ارتش ایران می‌رسد. یک تیم چهار نفره به فرماندهی ستوان بای انتخاب می‌شود تا این پایگاه جهنمی را منهدم کنند. در آغاز این ماموریت سرنوشت هر چهار نفر تغییر می‌کند و شرایط سختی بر آن‌ها حاکم می‌شود. فرامرز قریبیان، جمشید هاشم پور، کاظم افرندنیا، حسین ملاقاسمی، علی محزون، زکریا هاشمی، بهزاد رحیم خانی، علی برجسته و... در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

جمعه / «پایگاه جهنمی» تا «پی 22»؛ روایت‌گر حضور کمرنگ نیروی دریایی در سینما

اکبر صادقی درباره این فیلم می‌گوید: «فیلمی که با تکیه بر شخصیت «ناخدا بای» ساخته شد. در این فیلم با توجه به کمبود محدودیت‌ها بسیار ساخت مشکل بود. ما در باتلاق‌ها فیلمبرداری می‌کردیم و بعد از اینکه بیرون می‌آمدیم تمام بدن ما تاول می‌زد که باید دکتر آنها را ضدعفونی می‌کرد. تا دشمن فاصله زیادی نداشتیم حتی یکبار تیر دشمن به سمت ما شلیک شد که پایه دوربین فیلمبردار را گرفتم و خواباندم که تیر نخورد. آقای قریبیان ورزشکار نبود و کمی خسته می‌شد اما آقای هاشم‌پور، چون بدن قوی‌تری داشت توانست مقاومت کند. برای ساخت این فیلم، ماکت و دکور ساختیم اما یکبار گاومیش‌ها آمدند و تمام دکور ما را خراب کردند و بردند. شب‌ها که نور پروژکتور را روشن می‌کردیم، یکباره صفحه از حجم مگس‌ها سیاه می‌شد. خلاصه که برای ساخت این فیلم واقعا رنج کشیدیم اما واقعاً چیزی جز عشق و توکل بر خدا نتوانست به ما کمک کند. این فیلم مورد توجه مردم قرار گرفت و توانست در گیشه هم موفق شود.»

«p 22»

«پی ۲۲» با نام قبلی «مرواریدهای خلیج فارس» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی حسین قاسمی جامی محصول سال ۱۳۹۳ است. فیلم پی ۲۲ بر اساس مستند ناوچه جوشن ساخته شده ‌است. این رویداد در تاریخ فروردین سال ۶۷ در درگیری با نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا اتفاق افتاد. در خلاصه داستان این فیلم آمده؛ در شب عروسی دختر سرگرد هادی فرمانده سابق تکاوران نیروی دریایی با پسر شهید ناخدا محمدی، سرگرد هادی متوجه می‌شود که داماد به محل شهادت پدرش رفته است. هادی برای پیدا کردن او به محل مورد نظر می‌رود اما... امین حیایی، افسانه بایگان، نسرین مقانلو، الهه حصاری، هادی ساعی و... در این کار نقش‌آفرینی کرده‌اند.

جمعه / «پایگاه جهنمی» تا «پی 22»؛ روایت‌گر حضور کمرنگ نیروی دریایی در سینما

«جنگ نفتکش‌ها»

جنگ نفتکش‌ها نام یک فیلم جنگی ایرانی به کارگردانی و نویسندگی محمد بزرگ‌نیا ساخته سال ۱۳۷۲ است که براساس واقعهٔ جنگ نفت‌کش‌ها در خلیج فارس در زمان جنگ ایران و عراق ساخته شده‌است. بزرگ‌نیا برای این فیلم سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت داشته‌است. عزت‌الله انتظامی، مجید مظفری و جمشید جهان‌زاده از جمله بازیگران فیلم بوده و بابک بیات آهنگسازی آن را انجام داده‌ است.

جمعه / «پایگاه جهنمی» تا «پی 22»؛ روایت‌گر حضور کمرنگ نیروی دریایی در سینما

در خلاصه داستان فیلم آمده؛ زمان جنگ ایران و عراق است و دامنهٔ جنگ به خلیج فارس نیز کشیده شده و کشتی‌های نفتکش ایرانی مورد حملهٔ دشمن قرار می‌گیرند. در این میان یک ناخدای جوان تصمیم به عبور کشتی نفت‌کش از تنگهٔ هرمز می‌گیرد و برای این کار از ناخدایی بازنشسته ولی پرتجربه کمک می‌خواهد. ناخدای پیر در ابتدا تمایلی برای انجام این کار ندارد اما سرانجام می‌پذیرد و آنها باوجود دسیسه‌ها و حملات دشمن موفق به عبور نفتکش غول‌پیکر از تنگه هرمز و رساندن محمولهٔ آن به کشور هلند می‌شوند.

جمعه / «پایگاه جهنمی» تا «پی 22»؛ روایت‌گر حضور کمرنگ نیروی دریایی در سینما

«من پدرم دریا»

«من پدرم دریا»، ساخته مهرداد خوشبخت با همکاری تلویزیون و  نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش ایران تولید شده و تهیه‌کنندگی آن را مهدی تربتی‌فرد بر عهده دارد. «من پدرم دریا» توسط کریم خودسیانی و حمزه صالحی نوشته شده و درباره پارسا، فرزند ناخدا یاور است که برای تصویربرداری از انتقال نفت توسط نفتکش به کشورهای خارجی، راهی سفری دریایی می‌شود. این در حالی است که به دلیل مقتضیات شغل پدر، پارسا همواره دچار تعارضات اساسی با او بوده، اما حمله دزدان دریایی خلیج عدن به نفتکش ایران و عملیات موفقيت‌آمیز نیروی دریایی ارتش به فرماندهی ناخدا یاور با دزدان، محملی برای تغییر نگاه پارسا نسبت به پدرش می‌شود. داریوش فرهنگ، محمود عزیزی، حسن جوهرچی، حسین مهری، افشین نخعی، سارنگ بهمنی، ساناز نیک نام، افشین طائی، امین سیدی، داود محمدی، ناهید ثناگو و مرتضی زارع دیگر بازیگران اصلی این فیلم هستند.

انتهای پیام
captcha