ویژگی‌های بسیج از دیدگاه امام راحل
کد خبر: 3937531
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳

ویژگی‌های بسیج از دیدگاه امام راحل

حجت‌الاسلام شفیعی با تأکید بر اینکه هر کدام از ما در جایگاه خودمان باید نماینده تفکر بسیج باشیم، گفت: امام به ما آموخت که بسیج یعنی مفیدترین و مؤثرترین آدمی که در هر مجموعه است.

جدی‌ترین و ضروری‌ترین مقدمه بسیج، فکر بسیج استبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محسن شفیعی، رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان روز گذشته 5 آذرماه در مسجد صاحب الزمان اهواز، ضمن گرامی‌داشت هفته بسیج، درباره تفکر بسیج در نگاه امام خمینی(ره) گفت: امام خود می‌دانست چه کار بزرگی را شروع کرده است؛ یعنی وقتی به مطالب امام مراجعه کنید می‌‌بینید امام به کمتر از مقدمه سازی ظهور رضایت نداشته است؛ یعنی افق نگاه امام این بود که حکومت جهانی، کار حضرت حجت بن الحسن(ع) است، یک مرحله پایین‌ترش را باید من انجام دهم.

وی اظهار کرد: امام جمله‌ای دارند که شاید کمتر در ذهنتان باشد و آن چنین است: اینکه در ولادت پیامبر اکرم(ص)، چهارده کنگره از کنگره‌های کسری فرو می‌ریخت، شاید - امام می‌فرماید شاید - ایما و اشاره‌ای باشد که در قرن چهارده یک انقلابی‌ شکل می‌گیرد که در برابر طاغوت - که کسرا نماد آن بوده است - می‌ایستد. وقتی کسی چنین افقی مدنظرش هست باید مقدمات و ساز و کاری متناسب با آن فراهم کند، مانند کوهنوردی که به تناسب بلندی قله‌ای که می‌خواهد فتح کند با خود امکانات برمی‌دارد، لذا امام اول انقلاب تشکیل بسیج را مدنظر قرار داد. 

شفیعی با بیان اینکه تأسیس بسیج هیچ ارتباطی به جنگ تحمیلی نداشت، گفت: جنگ سال ۵۹ شروع شد و بسیج سال ۵۸ تاسیس شد. امام بسیج را با این نگاه تأسیس کرد که وقتی می‌خواهیم به پیشواز حضرت حجت برویم باید ساز و کاری برای این مسیر فراهم کنیم. لذا دو نقطه را به هم وصل کنید، سال ۵۸ امام می‌گوید بسیج ۲۰ میلیونی و در پیام سال ۶۷ امام می‌گوید ما باید هسته بسیج جهان اسلام را تشکیل دهیم؛ یعنی قرارگاهی که سال ۵۸ شروع کردیم، قرارگاه مقدماتی بود و حرکت بعدی تشکیل هسته‌های مقاومت است و آن بسیج بین‌الملل است.

امام جماعت مسجد صاحب الزمان(ع) اهواز افزود: علت اینکه آمریکا در حمله نظامی به ایران بی‌محابا تصمیم نمی‌گیرد این است که نگران عکس‌العمل حزب‌الله در لبنان، حوثی‌ها در یمن و نجبا در عراق است. این همان است که امام فرمود:  «قرارگاهی که ما ساختیم باید تکثیر شود‌. وقتی قرارگاه‌ها متعدد شدند دشمن می‌داند عملش تنها با یک عکس العمل مواجه نمی‌شود. لذا علی‌رغم هیاهوهایشان درباره عملیات نظامی، هیچ کار نظامی رسمی نمی‌کنند.» 

وی ادامه داد: امام می‌گفت اگر ما در مرزهای خود محدود شدیم، ضربه خواهیم کرد. این منطق قرآن است که هیچ کس در خانه خودش هدف قرار نگرفت، جز اینکه ذلیل شد. باید دامنه را از خانه خود فراتر برد و این همان بسیج است.

شفیعی با بیان اینکه اصلی‌ترین، جدی‌ترین و ضروری‌ترین مقدمه بسیج، فکر بسیج است و باید منشور بسیج در ذهن مردم بیاید تا بعد از آن اتفاقی بیفتد، تصریح کرد: بزرگترین اتفاق بدی که در دولت یازدهم و دوازدهم افتاد تغییر ادبیات جامعه بود؛ یعنی جامعه که یاد گرفته بود بگوید: ما ایستاده ایم، تا زنده‌ایم رزمنده‌ایم، آماده‌ایم‌ جنگ جنگ تا رفع فتنه از جهان، دولت یازدهم آمد، گفت ما سایه جنگ را برداشتیم. جنگ پشت گوشتان بود. ادبیات جامعه تبدیل شد به اینکه امتیاز بدهید که جنگ نشود، مذاکره کنید که جنگ نشود، گردن خم کنید، لبخند بزنید که جنگ نشود. این کار بسیار خطرناکی بود که انجام شد و هنوز هم هست.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، با تصریح به اینکه، ادبیات دولت یازدهم و دوازدهم ادبیات تسلیم است، گفت: تسلیم با نرمش فرق می‌کند. در همین جمله‌ای که رییس جمهور از امام حسن(ع) نقل کرد و سر و صدا کرد، جمله امام حسن(ع) چنین است که چون شما همراهی نکردید، جنگ را متوقف کردم، آتش بس را پذیرفتند تا وقتی معلوم. یعنی این محدود است. آتش‌بس یک تاکتیک و روش است و تسلیم به معنی بالا بردن دست است.

شفیعی ادامه داد: بسیج یعنی اینکه شما بدانید اگر انقلاب اسلامی بخواهد حیات و حرکت خود را ادامه دهد، دشمنی نمی‌کند، اما با دشمنی مواجه می‌شود. اینها دو مطلب است. ما دشمنی نمی‌کنیم، اما جبهه مقابل به ما نگفته است که با ما کاری نخواهد داشت. انقلاب اسلامی با این مطلب مواجه است که در مقابل خود دشمنان قسم‌خورده‌ای دارد. در برابر دشمنان قسم خورده آیا نباید مجهز و مسلح بود؟ این کار بسیج است. بسیج یک روزی اسلحه به دست گرفت و یک روزی هم وظیفه‌ای دیگر دارد. نقطه مشترک این است که بسیج نگاه می‌کند ببیند انقلاب از کجا بناست ضربه بخورد، آنجا سد درست می‌کند.

امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) ادامه داد: محسن حججی نمونه یک تفکر بسیجی است، کسی است که تشخیص دهد در هر زمان وظیفه‌اش چیست، سرش را بالا بگیرد و وظیفه خود را انجام دهد. این نرم افزاری که برخاسته از تفکر امام است در هر کسی باشد وظیفه خود را انجام می‌دهد. اینکه فکر کنیم دیگران این طور نیستند امام علی(ع) فرمودند:  «در راه درست از کمی همراهان نگران نباش.» هر کدام ما هر جایی هستیم، باید نماینده تفکر بسیج باشیم، این نیست که چفیه به گردن بیندازیم. در هر اداره‌ای صادق ترین کارمند، بسیجی است. در هر مجموعه پرکارترین آدم، آن فرد بسیجی است. در هر کارخانه‌ای با انگیزه ترین آدم، بسیجی است. بهترین و گره‌گشاترین آدم در محله، بسیجی است. چون تفکر بسیج این است. امام به ما یاد داد که بسیج یعنی مفیدترین و مؤثرترین آدمی که در هر مجموعه است ولو در ظاهر لباس خاکی رنگ هم تنش نباشد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان افزود: هفته بسیج یعنی که هر کدام از ما هرجا که هستیم باید یک قدم جلوتر برویم. باید تفکر بسیجی را با رفتارمان نشان دهیم. فعالیت‌های نظامی بخشی از کار هستند که محترم است و باید آموزش دید، اما غیر از این، مهم‌ترین فکر این مطلب است که بسیج را بشناسید؛ بدانید بسیج چیست؟ برای چه تشکیل شده و چطور باید آن را معرفی کرد.

انتهای پیام
captcha