درک اخلاقی از هنر؛ راز ماندگاری اثر / مشکلات انجمن خوشنویسان چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 3937699
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۴

درک اخلاقی از هنر؛ راز ماندگاری اثر / مشکلات انجمن خوشنویسان چهارمحال‌وبختیاری

استاد برجسته خوشنویسی در چهارمحال‌وبختیاری گفت: هنرمند خوشنویس باید اخلاق‌مدار باشد تا بتواند حس و حال خوبی را در آثارش انعکاس دهد؛ او باید به درک اخلاقی و معنوی از هنر خود دست یابد تا بتواند آثار ماندگاری را خلق کند.

محمد ابراهیمیان، استاد برجسته خوشنویسی در چهارمحال‌وبختیاری و از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد است که به تازگی رتبه نخست بیست‌وپنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را در رشته خوشنویسی و در بخش کارکنان کسب کرد.

ابراهيميان در حال حاضر سرپرست انجمن خوشنویسان استان و از مدرسان انجمن خوشنويسان ايران است؛ وی دارای رتبه فوق ممتازی در خوشنويسی و درجه استادی در خط شکسته نستعلیق است كه بيش از ۲۰ سال به تدريس در انجمن خوشنویسان ایران مشغول است. گفت‌وگویی با این استاد برجسته خوشنویسی در استان انجام شده است که با هم می‌خوانیم.

ایکناـ از چگونگی ورودتان به عرصه خوشنویسی توضیح بدهید.

بیش از ۳۰ سال است که وارد عرصه خطاطی و خوشنویسی شده‌ و از محضر اساتیدی مانند استاد ریاحی، کابلی، حیدری، فلسفی و اخوین بهره‌مند شده‌ام. از سال 1374 که موفق به کسب درجه ممتاز خوشنویسی شدم تاکنون، نمایشگاه‌های متعددی را در داخل و خارج استان برپا کرده و آثارم را در معرض دید عموم علاقه‌مندان هنر خوشنویسی قرار داده‌ام که خوشبختانه این نمایشگاه‌ها با استقبال پر شوری همراه بوده‌ و موفقیت‌هایی نیز کسب شده است.

ایکناـ بیشتر از چه مضامین و موضوعاتی در آثار هنری خود بهره می‌گیرید؟

بیشترین مضامین آثارم به اشعار شاعران پرآوازه فارسی و متون و فرازهای فرهنگی ـ اجتماعی اختصاص دارد اما طبعاً در تمام نمایشگاه‌ها حُسن آغاز نمایشگاه با تابلویی از آیه شریفه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» مزین است چرا که این فراز مقدس سرآغاز قرآن کریم و تمامی کتب وحیانی و سرلوحه عمل انبیا و اولیای الهی در طول تاریخ بوده است؛ همچنین در نمایشگاه‌ها تابلوهای مزین به آیات نورانی قرآن کریم نیز چشم و روح مخاطبان و بازدیدکنندگان را می‌نوازد.

ایکناـ خط حرفه‌ای شما چه خطی است؟

خط حرفه‌ای بنده شکسته‌ نستعلیق است که دارای خصوصیات خاص خود است که گردش‌های متنوع و ویژگی‌های ترکیب‌بندی مختص خود را داراست و به‌عنوان جدیدترین خط خوشنویسی اسلامی و یکی از زیباترین گونه‌های خوشنویسی ایرانی، علاقه‌مندان زیادی دارد. شکسته‌نستعلیق از شکستن و رها کردن قوس‌ها، سایش دندانه‌ها، اتصالات حروف و کلمات در خط نستعلیق به‌وجود می‌آید و وجه تسمیه آن نیز همین بوده است.

ایکناـ آیا به کتابت آیات قرآن کریم نیز می‌پردازید؟

بدون شک تمامی هنرمندان خوشنویسی کتابت آیات نورانی قرآن کریم و احادیث و روایات را تجربه می‌کنند و بخشی از آثارشان به این موضوع اختصاص دارد، بنده نیز از این توفیق بی‌نصیب نبوده‌ام و آثار فراوانی در حوزه مضامین قرآنی و دینی دارم که در چندین جشنواره و نمایشگاه قرآن و عترت، مقام‌های برتر استان و کشور را کسب کرده‌ام.

ایکناـ  از حس و حالتان در زمان کتابت آیات قرآن کریم بگویید.

کتابت آیات قرآن کریم حال و هوای ویژه و حس معنوی خاصی دارد و هنرمند خوشنویس با حساسیت و دقت بیشتری به این موضوع می‌پردازد. بنده ساعاتی را برای کتابت آیات نورانی قرآن و احادیث انتخاب می‌کنم که در آرامش کامل و به دور از دغدغه و هیاهوی روزمره باشم تا بتوانم با دقت و حساسیت لازم و حس و حال معنوی به کتابت بپردازم.

ایکناـ از دیدگاه شما، مهم‌ترین ویژگی هنرمند خوشنویس چه باید باشد؟

یک خوشنویس به‌ویژه به این دلیل که آیات مقدس قرآن کریم و احادیث و روایات معصومان(ع) را با دقت و صرف وقت فراوان کتابت می‌کند، در وهله نخست باید اخلاق‌مدار باشد تا بتواند حس و حال خوبی را در آثارش انعکاس دهد. هنرمند خوشنویس باید به درک اخلاقی و معنوی از هنر خود دست یابد تا بتواند آثار ماندگاری را خلق کند.

ایکناـ در جایگاه مسئول انجمن خوشنویسان استان، وضعیت خوشنویسی استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه اساتید طراز اول فراوانی در استان داریم که آثار فاخر و نفیسی را خلق می‌کنند. جوانان با استعداد و علاقه‌مند بسیاری نیز در استان وجود دارد که مشغول فعالیت مستمر و پررنگ هستند.

باوجود حمایت همه‌جانبه مسئولان، انجمن خوشنویسان استان هنوز مکان مستقلی برای فعالیت ندارد و این یک ضعف به‌شمار می‌رود چرا که در اکثر استان‌ها به ویژه در مراکز، انجمن خوشنویسان از مکان مستقل و مختص خود برخوردار هستند. تلاش ما در انجمن خوشنویسان استان این است که علاوه بر اختصاص مکان به شعبه مرکزی انجمن خوشنویسان در مرکز شهرکرد، دو شعبه دیگر در میرآباد و منظریه نیز احداث شود که در این راستا نیازمند همکاری شهرداری شهرکرد و دیگر نهادها هستیم تا بتوان طیف فعالیت‌های انجمن خوشنویسان را وسیع‌تر کرده و این هنر شریف را بیش از گذشته در میان علاقه‌مندان گسترش دهیم.

متأسفانه شیوع ویروس کرونا مشکلات فراوانی را در عرصه فعالیت‌های خوشنویسی و خطاطی برای اساتید و هنرجویان ایجاد کرده است و تمامی کلاس‌ها تعطیل هستند. البته برخی کلاس‌ها نیمه‌حضوری برگزار می‌شوند که امیدواریم هر چه زودتر شاهد رفع این مصیبت در جامعه باشیم و فعالیت‌ هنرمندان و علاقه‌مندان هنر خوشنویسی به روزهای عادی خود برگردد.

انتهای پیام
captcha