وظیفه قاریان و حافظان؛ ایجاد اشتیاق در مردم / از جوانان قرآنی استفاده نکردیم
کد خبر: 3937712
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸

وظیفه قاریان و حافظان؛ ایجاد اشتیاق در مردم / از جوانان قرآنی استفاده نکردیم

احمد ابوالقاسمی با بیان اینکه وظیفه قاریان و حافظان این است که با زیبا خواندن آیات موجب اشتیاق شنیداری در مخاطبان شوند، گفت: اگر جامعه ما به این سمت حرکت می‌کرد، می‌توانستیم از جوانان و نوجوانان قرآنی کشورمان خیلی بیشتر استفاده کنیم.

وظیفه قاریان و حافظان؛ ایجاد اشتیاق شنیداری نسبت به آیات الهی در مردم / از جوانان قرآنی استفاده نکردیمبه گزارش ایکنا خوزستان‏‏، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان، در برنامه شب گذشته 7 آذرماه مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) که به صورت زنده برگزار شد، درباره اهمیت تلاوت قرآن گفت: سال‌هاست رهبر معظم انقلاب تذکر می‌دهند که قاری باید به قدری به آیات تسلط داشته باشد که بتواند در طول روز با آنها صحبت کند و این امر کم‌کم به جامعه تسری پیدا کند و مردم با حضور ذهنی که دارند از آنها استفاده کنند.

وی افزود: از طرف دیگر، سبک زندگی قرآنی ایجاب می‌کند که اطلاعات قرآنی ما بالا باشد و لحظه‌به‌لحظه رفتارهای خود را با آیات الهی تطبیق دهیم تا سبک زندگی قرآنی داشته باشیم. همه اینها زمانی اتفاق می‌افتد که گوش ما با آیات الهی آشنا باشد تا به محض نیاز و در مواقع اضطراری به یادمان بیایند و تذکر درونی به ما داده شود، مثلاً در زمان غیبت‏ و بدگویی این آیه به یادمان بیاید: «وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا»(حجرات، 12). کسی که به آیات قرآن تسلط داشته باشد مانند کسی است که پیامبری همراه داشته باشد و این زمانی اتفاق می‌افتد که تلاوت قرآن در جامعه زیاد باشد و مردم با قرآن انس داشته باشند.

این قاری پیشکسوت برگزاری محافل انس با قرآن را از راهکارهای ایجاد انس با قرآن دانست و گفت: در کشورهای اهل سنت، امام جماعت در نمازهای صبح و مغرب و عشا که با صدای بلند نماز می‌خواند، بعد از سوره حمد، آیاتی از سوره‌های دیگر را در نماز می‌خواند و یک فرد روزانه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرآن گوش می‌دهد. این باعث می‌شود قرآن در ذهن فرد نقش بندد و در زمان‌ ضروری مثل یک پیامبر درونی عمل کند.

ابوالقاسمی ادامه داد: وظیفه جامعه قرآنی این است که با زیبا خواندن و خوش‌لحن و خوش‌صوت ادا کردن آیات موجب اشتیاق شنیداری در شنوندگان و مردم شود. برای مثال نوای خوش سبب می‌شود که فرد مدت زمان طولانی‌تری قرآن گوش دهد و احساس خستگی نکند. ما جامعه قرآنی این قسمت را برعهده داریم؛ یعنی ایجاد انگیزه شنیداری با صوت و الحان زیبا برای کسانی که قرآن را می‌شنوند. اهمیت تلاوت قرآن در کرسی‌های تلاوت به دلیل این قضیه است. به فرموده رهبر انقلاب مردم باید اینقدر قرآن بشنوند که کم‌کم عبارات قرآنی در ذهن آنها نقش ببندد و افق دید رهبر انقلاب اسلامی این است.

این قاری بین‌المللی با ذکر اینکه محافل قرآنی ما کم است و ما قاری و مبلغ قرآن‏، کم داریم گفت: اگر جامعه ما به این سمت حرکت می‌کرد می‌توانستیم از جوانان و نوجوانان قرآنی کشورمان خیلی بیشتر استفاده کنیم، اما الان اینطور نیست. ما قاریان بسیار خوش‌خوانی داریم که خیلی کم از آنها استفاده می‌شود. باید دائم محفل برگزار کنیم تا گوش مردم به آیات قرآن آشنا شود، این کار در دویست یا سیصد سال آینده باعث می‌شود ما پیشرفت زیادی کنیم. کسی که می‌خواهد کار فرهنگی کند نباید در ظرف یک هفته فکر کند، بلکه باید برنامه صد ساله و دویست ساله داشته باشد.

انتهای پیام
captcha