اشاره قرآن به مقدسات مسیحیت عامل اتحاد دینی است
کد خبر: 3937719
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
در وبینار فیلیپین بیان شد:

اشاره قرآن به مقدسات مسیحیت عامل اتحاد دینی است

رایزنی فرهنگی کشورمان در فیلیپین در ادامه سلسله‌نشست‌های ادیانی با همکاری و مشارکت نخبگان و فرهیختگان ایران و فیلیپین، وبینار «تأثیر گفت‌وگو و همکاری ادیان در حوزه آموزش دینی بر حفظ ارزش‌های دینی و مقابله با افراط‌گرایی» را با کمک دانشگاه دلاسال فیلیپین و حوزه علمیه کشورمان برگزار کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این وبینار با شرکت حجت‌الاسلام سیدمفید حسینی کوهساری، استاد دانشگاه و حوزه و معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشورمان و رئیس دانشکده و چند تن از اساتید دانشگاه «دلاسال» فیلیپین و با مشارکت بیش از 200 نفر از اساتید و دانشجویان و خبرگان دینی دو کشور در بستر زوم و همزمان در فیس‌بوک و یوتیوب برگزار و با مدیریت «بای بادو» استاد دانشکده الهیات دانشگاه کاتولیک سانتاتوماس مانیل آغاز شد.

بای بادو مجری نشست، در ابتدا مقدمه‌ای را در چرایی ابتکار رایزنی فرهنگی ایران در برگزاری این نشست علمی بیان و سپس مرتضی صبوری رایزن فرهنگی ایران در مانیل سخنرانی و اظهار کرد: مقوله آموزش در زمینه‌های مختلف، اعم از مذهبی و غیر آن، از اهمیت اساسی در زندگی بشر برخوردار است. طبق تعالیم قرآن کریم، آفرینش انسان با تعلیم و بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز  با قرائت و تعلیم آغاز شد و اساساً یکی از اهداف رسالت پیامبران الهی تعلیم و تربیت مردم و رشد آنها و دعوت آگاهانه انسان به سوی خداوند است.

صبوری افزود: خداوند در قرآن كریم در زمینه آموزش دینی می‌فرماید از آنجا كه همه افراد نمی‌توانند كار خود را ترک كنند و به دنبال فراگیری علوم دینی بروند، بعضی از افراد باید وقت خود را به فراگیری علوم دینی اختصاص دهند و سپس این علوم را به افراد دیگر آموزش دهند. بنابراین از نظر اسلامی، یادگیری علوم دینی و آموزش آن، امری مهم و وظیفه و تکلیف شرعی است. اما یک نکته بسیار مهم و اساسی در یادگیری علوم دینی و آموزش و تبلیغ آن، مسئله نحوه یادگیری و تبلیغ آن است.

برخی به نام نقد به مقدسات توهین می‌کنند

وی تصریح کرد: در تاریخ ادیان، افراط‌گرایان دینی را می‌بینیم که فقط به ظاهر متن مقدس توجه کرده و براساس آن حکم می‌کنند و در نتیجه، جنایات بسیاری را به نام دین مرتکب می‌شوند. از طرف دیگر، روشنفکرانی را می‌بینیم که به نام عقل و آزادی، اعتقادی به هیچ حرمت دینی ندارند و همه امور دینی را قابل نقد می‌دانند و به نام نقد، به مقدسات دینی توهین می‌کنند، مانند آنچه که اخیراً در فرانسه اتفاق افتاد.

در ادامه حجت‌الاسلام حسینی کوهساری، معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه ایران تئوری‌های گوناگونی در زمینه دیالوگ میان ادیان برشمرد و گفت: تئوری نخست این که ما باید همه ادیان را در هم ذوب کرده و به یک دین برسیم که این تئوری براساس عقل و فلسفه مشروعیت ندارد، تئوری دیگر مبتنی بر اشتراکات ادیانی است و معتقد است می‌توانیم تنها بر روی تشابهات ادیان تکیه کنیم و همچنین تئوری پلورالیسم دینی که تفاوت‌ها و تشابهاتی را در بین ادیان قائل است. اسلام و مسیحیت دارای تشابهات زیادی هستند و از تعداد 114 سوره قرآن، بیش از 40 سوره در مورد مسیحیت سخن گفته است و در مواردی بر تعامل با اهل کتاب تأکید کرده و یک سوره نیز ویژه حضرت مریم مادر عیسی مسیح است.

سخنران بعدی «کورپوز» استاد الهیات دانشگاه دلاسال مانیل بود که با اشاره به وجود سوره مریم در قرآن و گفتار قرآن در مورد عیسی مسیح(ع) اظهار کرد: همین پذیرفته شدن مقدسات مسیحیت از سوی قرآن می‌تواند عامل عمده برای بیان اشتراکات ما و مسلمانان باشد ولی متأسفانه دخالت‌های مغرضانه مانند آنچه که در فرانسه اتفاق افتاد، دیدگاه‌های منفی را به وجود آورده است.

ضرورت تغییر دیدگاه‌های منفی در اسلام و مسیحیت

در ادامه خواهر روحانی «اوریا آرابیت» عضو انجمن مدرسین دروس دینی فیلیپین و استاد دانشگاه دلاسال مانیل بیان کرد: دیدگاه‌هایی منفی در مورد مسلمانان فیلیپین است که آنها را به عنوان مردمی معرفی می‌کند که غیر متمدن و کینه توز هستند و متقابلا دیدگاه‌هایی درباره مسیحیان است که آنها را  کسانی می‌داند که سرزمین‌های متعلق به مسلمانان را اشغال کرده‌اند و این دیدگاه‌ها باید با همکاری دو طرف تغییر کند.

وی افزود: اسلام در قرون 14 و 15 به صورت صلح آمیز و از طریق بازرگانان به فیلیپین آورده شد در حالی که ورود مسیحیت در قرن شانزده و همراه با استعمار اسپانیا بود. موج مهاجرت مسیحیان به سرزمین‌های میندانائو درصد جمعیت مسلمانان و مسیحیان را تغییر داد و این خود یکی از عوامل نارضایتی مسلمانان شد.

این خواهر روحانی خواستار ایجاد امکانات آموزشی مساوی میان مسیحیان و مسلمانان و افزایش مراوده و گفت‌وگو میان آنها شد و افزود این امر خود از عوامل کاهش اختلافات خواهد بود.

انتهای پیام
captcha