آخرین واکنش‌های جهانی به ترور دانشمند هسته‌ای ایران
کد خبر: 3937939
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱

آخرین واکنش‌های جهانی به ترور دانشمند هسته‌ای ایران

واکنش‌ها به ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای کشورمان همچنان ادامه دارد. دیپلمات‌ها و شخصیت‌های مختلف جهان با تسلیت شهادت این دانشمند ایرانی و محکومیت آن، رژیم صهیونیستی را عامل این ترور کوردلانه دانستند.

به گزارش ایکنا؛ موج واکنش‌های شخصیت‌های جهان به ترور شهید فخری‌زاده همچنان ادامه دارد.
 
«اسماعیل رضوان» از اعضای بلندپایه جنبش مقاومت اسلامی حماس در سخنانی، ترور شهید محسن فخری‌زاده دانشمند ایرانی را محکوم کرد. وی گفت که عاملیت رژیم صهیونیستی در این «جنایت زشت» آشکار است و باید متناسب با حجم جنایت رخ داده، پاسخ داده شود.

اسماعیل رضوان افزود: «این جنایت خسارتی برای ایران و مقاومت بود و هدف از آن توقف پیشرفت علمی و فناوری و دستیابی به قدرت بود، اما ما مطمئن هستیم که ایران توانایی عبور از این مصیبت و پیشرفت در مسیر توانایی علمی و فناوری را دارد.
 
همچنین «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر خارجه قطر با «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه کشورمان به صورت تلفنی گفت‌وگو و ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران را محکوم کرد. وی در این تماس گفت در حالی که منطقه به دنبال راهی برای کاهش تنش‌هاست، ترور شهید فخری‌زاده سبب شعله‌ورتر شدن آتش می‌شود.
 
«فیصل المقداد»، وزیر امور خارجه سوریه نیز ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران را محکوم کرد. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) امروز شنبه گزارش داد که مقداد در جریان دیدار «جواد ترک‌آبادی»، سفیر ایران در دمشق، شهادت این دانشمند را به وی و دولت ایران تسلیت گفته است.

وزیر خارجه سوریه با ابراز ناراحتی از این حادثه «مجرمانه» گفت که این کشور در کنار دولت و ملت ایران، برای مقابله با تلاش‌های مذبوحانه جهت مقابله با پیشرفت و توانمندی‌های علمی این کشور ایستاده است.
 
همچنین «دوغو پرینچک»، رهبر حزب وطن ترکیه با ارسال پیامی خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی، ضمن تسلیت شهادت دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی ایران، اعلام کرد محسن فخری‌زاده، شهید همه ما است.

وی افزود: مبارزه‌ای که ایشان با از جان‌گذشتگی در برابر امپریالیسم آمریکایی و تروریسم اسرائیلی در پیش گرفتند، برای همه ما الگو و سرمشق است.
 
همچنین ولادیمیر ساژین، کارشناس ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه انستیتو شرق‌‌شناسی روسیه از ارتباط عاملان ترور شهید محسن فخری‌زاده با آمریکا و اسراییل خبر داده است.

ساژین در گفت‌و‌گو با رادیو روسی گاواریت ماسکوا این احتمال را بعید ندانست که ترور شهید محسن فخری‌زاده از سوی افراد ذینفع از کشورهای دیگر سازماندهی شده باشد و افزود این امکان زیاد است که آمریکا و اسراییل در این حادثه دخالت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد که در زمان حاضر، دونالد ترامپ که در آخرین هفته‌های حکومت خود بسر می‌برد، تمام تلاش‌های ممکن را به‌کار می‌گیرد تا دولت جو بایدن را برای تصمیم‌گیری در  مورد ایران با مشکل روبه‌رو سازد.  
 
از سوی دیگر، وزارت خارجه آلمان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ترور شهید فخری‌زاده، باعث افزایش تنش در اوضاع منطقه می‌شود.
 
وزارت خارجه بلژیک هم در پیامی توییتری نوشت: ما اقدام‌های خشونت‌آمیز در آبسرد ایران را محکوم کرده و خواستار احترام به حقوق بشر هستیم که ما به شدت از آن دفاع می‌کنیم.
 
وزارت خارجه بلژیک در ادامه نوشت: ما به خانواده‌های قربانیان این حمله تسلیت می‌گوییم و خواستار اجتناب از هرگونه تنش هستیم.
انتهای پیام
captcha