امید به آینده بهتر دلیل حرکت انقلابی مردم بود
کد خبر: 3950989
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰

امید به آینده بهتر دلیل حرکت انقلابی مردم بود

مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه بنیان جمهوری اسلامی بر مبنای مردم‌سالاری دینی است و ما برای رسیدن به عدالت اجتماعی، انقلاب کردیم، گفت: برخی از نمایش‌هایی که امروزه در برخی از صحنه‌های عمومی می‌بینیم، زیبنده کرامت انسانی نیست.

حسین زاده

به گزارش ایکنا از خوزستان‏، حجت‌الاسلام علی‌محمد حسین‌زاده، مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز در مراسم گرامیداشت دهه فجر که امروز 12 بهمن‌ماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در سال 57 همزمان با ورود امام به کشور و حضور ایشان در بهشت زهرا و ایراد سخنرانی مهم، خوف و رجایی در دل‌های ما وجود داشت. خوف از اینکه هر لحظه ممکن است جریان باطل این زنجیره اتحاد را پاره کند اما با خروش همه مردم و راهپیمایی عظیم در آن روز این حرکت به بهشت زهرا و سخنرانی تاریخی مهم امام(ره) متصل شد.

وی با بیان اینکه در طلیعه انقلاب اسلامی شاخصه اصلی موضوع خوف و رجا و امید به فردای بهتر بوده است، گفت: براساس تعبیر امام راحل «مبنای جمهوری اسلامی بر پایه عدال اجتماعی است.» امید به تحقق فضای آزاد، بدون منیت و دیکتاتوری و زندگی در رفاه همه آنچه بود که ما با امید به آن انقلاب کردیم. بعد از اینکه انقلاب به پیروزی رسید، احساس آزادی کردیم، آزادی که در جامعه انسان‌ها براساس تفاوت‌هایی که دارند اندیشه‌های خود را ارائه دهند، از سخن گفتن واهمه نداشته باشند و ایده‌های خود را مطرح کنند، این هنجارشکنی نیست. نکته این است که جامعه بر اساس آزادی رشد پیدا می‌کند و حیات دینی ما به تعبیر مراجع فرهنگی جامعه همچون شهید مطهری بر پایه آزادی شکل می‌گیرد. اگر فضا بسته باشد همان ایده نظام سلطنتی پیاده می‌شود.

حسین‌زاده با اشاره به چشم‌انداز انقلاب اسلامی در سند 1404 افزود: در این سند بر توسعه یافتگی متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی، متکی به اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی تأکید شده است. ما برای ایده اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی برخاستیم چون فضا را در حوزه ارزش‌ها تاریک می‌دیدم. به دنبال ارزش‌های واقعی همچون فداکاری، امانتداری، صداقت متکی بر اصول اخلاقی، ملی و انقلابی با تأکید بر مردم‌سالاری دینی بودیم.

این مدرس دانشگاه گفت:‌ بنیان جمهوری اسلامی بر مبنای مردم‌سالاری دینی است؛ انقلاب برای همین بود چون مردم در صحنه تصمیم‌گیری حذف شده بودند. ما برای رسیدن به عدالت اجتماعی، انقلاب کردیم؛ در آن زمان تصاویر کپرنشینان را به شاه نشان می‌دادیم که کشوری با داشتن ثروت چرا باید این وضعیت را داشته باشد؟ این را به عنوان سند ستم‌شاهی عنوان می‌کردیم. امید به توسعه، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها امیدهایی بودند که ما برای تحقق آنها انقلاب کردیم که در سند چشم‌انداز انقلاب هم به آن اشاره شده است.

وی ادامه داد: حفظ حقوق و کرامت انسان‌ها ایده ما بوده است و ما اگر آن را تخریب کنیم در چه فضایی زندگی خواهیم کرد؟ امنیت انسان‌ها و دستیابی به امنیت اجتماعی و قضایی محورهایی بودند که در 12 بهمن بر پایه جاءالحق از آن سخن گفتیم.

مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: امام علی(ع) فرمودند: «خیرُ الاعمال اعتدال الرجاء و الخوف»؛ امید ما با تلاش همراه بود. تلاش‌هایی که مردم و رهبرانشان با همه فشارها و سختی‌ها انجام دادند به خاطر همان امیدی بود که در ابتدای انقلاب اسلامی در وجودشان موج می‌زد. ما در اوایل انقلاب از دشمن برون خوف داشتیم اما به تعبیر شهید مطهری خوف دیگر از خصم درون و داخلی است که تحقق این آرمان‌ها و زندگی کردن در چنین جامعه‌ای را نبینیم. به تعبیر دکتر شریعتی «انقلاب‌ها از زمانی دچار انحراف می‌شوند که تبدیل به نظام می‌شوند» این واهمه را داشتیم که آیا نابرابری‌ها توجیه دینی پیدا می‌کنند؟ هر کس در جایگاه خود باید به وظیفه‌اش عمل کند و از اصول اساسی مردم‌سالاری دینی رضایتمندی مردم است تا مردم بتوانند با رهبری پیشوایان اهداف بلند انقلاب اسلامی را تحقق ببخشند.

انتهای پیام
captcha