انتقاد قریشی از عدم حضور مسئولان در مراسم تجلیل از خانواده شهدا
کد خبر: 3952986
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸

انتقاد قریشی از عدم حضور مسئولان در مراسم تجلیل از خانواده شهدا

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: عدم حضور مسئولان ارشد استان در مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدا و ایثارگران قابل قبول نیست و دیدار از خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران به‌عنوان ولی نعمتان کشور مهم و ضروری است.

ارسالی| انتقاد قریشی از عدم حضور مسئولین در مراسم تجلیل از خانواده شهدابه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی، ۲۰ بهمن‌ماه در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اظهار کرد: حفظ جایگاه ایثار و شهادت و انتقال آن به نسل‌های جوان بسیار حائز اهمیت بوده و زندگی جامعه ایرانی و اسلامی بر مبنای ارزش‌ها و آموزه‌های دینی بنا شده است.

وی افزود: در چنین جامعه‌ای ایثار و شهادت برای دین الهی با ارزش‌ترین و بالاترین جایگاه را دارد پس همه مسئولان باید در حفظ و تقویت این جایگاه تلاش فراوانی داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی بیان کرد: خانواده‌های شهدا و به‌ویژه مادران و پدران شهدا و ایثارگران دارای مقام بسیار والایی هستند که انتظار می‌رود مسئولان در رسیدگی و تجلیل از مقام شامخ بزرگان بیشتر اهتمام ورزند.

وی ادامه داد: عدم حضور مسئولان ارشد استان در مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدا و ایثارگران قابل قبول نیست و دیدار از خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران به‌عنوان ولی نعمتان کشور مهم و ضروری است.

حجت‌الاسلام‌ قریشی تصریح کرد: همه مدیران و مسئولان باید به‌خوبی بدانند که مدیون خون شهدا هستند و باید با برنامه‌ریزی منظم در طول سال در خدمت خانواده‌های محترم بوده و برای حل مشکلات آن‌ها تلاش کنند.

وی گفت: انتظار می‌رود خاطرات، آثار و مشی زندگانی و سلوک معنوی شهدا به‌صورت‌ متنوع در قالب‌های هنری، سمعی و بصری در فضای مجازی در اختیار نسل آینده قرار بگیرد تا این فرهنگ اصیل برای همیشه ماندگار شود.

وجود ۱۲۰۰ بانوی آزاده و جانباز

مهدی فعال، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان‌غربی در این جلسه، اظهار کرد: نظام پرصلابت جمهوری اسلامی ایران بعد از ۴۲ سال با همراهی و جانفشانی شهدا و جانبازان آزادگان و با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) و حضور مردم، توانست مسیر پرتلاطم را با سرافرازی سپری کند.

وی افزود: امروز علی‌رغم توطئه و شرایط خاصی که برای نظام جمهوری اسلامی توسط دشمنان طراحی شده با رهبری مقام معظم رهبری از این مسیر در حال عبور هستیم و با مساعدت تمام دلسوزان نظام مقدس و خانواده ایثارگران اهداف عالی نظام و انقلاب را محقق می‌کنیم.

فعال بیان کرد: امسال برنامه‌های دهه فجر پررنگ‌تر و با رعایت محدودیت‌های لازم و موازین بهداشتی اجرا شد، دیدار و تکریم و تجلیل‌ خانواده شهدا و ایثارگران در تمامی مجامع و شهرستان‌ها و مرکز استان برگزار شد.

وی ادامه داد: بیش از هزار مادران شهید و با شرایط خاصی روبرو هستند که مشمول حق پرستاری می‌شوند و بر حسب وضعیت جسمانی باید با حق پرستاری پرداخت شود و در مورد جانبازان هم همین‌گونه است که از سایر دستگاه‌ها انتظار می‌رود که تعامل بیشتری داشته باشند، شهید سردار سلیمانی توجه ویژه‌ای به خانواده شهدا داشت و می‌فرمود بهترین نوا برای من نوای مادر، پدر و فرزند شهداست.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که بر حسب دستورات مقام معظم رهبری بر ابلاغ سیاست‌های کلی تشکیل، دستگاه‌های اجرایی عضو این شورا و مسئول اجرایش هم استانداری است و با توجه به وظایفی که در قبال فرهنگ و ایثار و شهادت داریم و در سطح کلان کشوری هم با مسئولیت ریاست جمهوری و دبیری بنیاد شهید برگزار می‌شود.

وی گفت: از سال ۹۳ این شورا با ریاست استاندار وقت برگزار شد، در اولین جلسه ۱۸ مصوبه تصویب و در جلسه و جلسات شهرستانی استانی با استقبال خوبی روبرو شد و بیش از ۹۰ مصوبه داشتیم که مهم‌ترین مصوبات پروژه یادمان شهید باکری در ارومیه که در سال ۹۳ این پروژه از سر گرفته شد یکی از مراجع مهم یادمانی استان است که نهادها و دستگاه‌های مربوطه مساعدت کردند.

فعال اظهار کرد: بحث سریال شهید باکری که اقداماتش به‌صورت ناقص ماند، بحث کنگره ۱۲ هزار شهید استان که در سال ۷۴ به عنوان دومین کنگره بود که برگزار شد، بحث کنگره ملی شهدای زن را مد نظر داریم که در استان ما سومین استان از لحاظ تعداد آماری حدود ۶۸۶ شهیده زن، هزار و ۲٠٠ بانوی جانباز و  آزاده داریم که ظرفیت بسیار خوبی است.

وی افزود: سهم استان ما از کل کشور که ۱۷ هزار نفر است بیش از دو هزار بانو که رقم قابل توجهی بوده و باید برای گرامیداشت یاد و نام آن‌ها برنامه‌ریزی خوبی انجام شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان‌غربی تصریح کرد: جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در تمامی شهرستان‌ها حدود ۱۷ جلسه به‌صورت سالیانه که به‌طور میانگین بیش از ۵۰ جلسه به ریاست فرمانداران و با دبیری بنیاد برگزار می‌شود و در استان ما تاکنون ۱۲ جلسه با ۹۵ مصوبه اجرایی برگزار شد و تعداد جلسات شهرستانی ۲۹۷ جلسه با موضوعات بیش از ۹۰۰ مصوبه اجرایی شده است.

وی ادامه داد: در آذربایجان غربی اجلاس زنان را در قالب کنگره برگزار کردیم و المان و یادمان مهمی برای بزرگداشت ۶۸۶ شهید زن انجام شده و بخشی از فعالیت‌های شورای ترویج رونمایی شد که نفیس‌ترین آن‌ها وصیت‌نامه کامل شهدای استان است.

فعال بیان کرد: هزار و ۲۰۰ شهید وصیت‌نامه دارند و هر جلد این وصیت‌نامه متعلق به ۱۰۰ شهید است که اولین جلد آن آماده شده است. با ظرفیتی که در استان ما وجود دارد تولید 15 فیلم مستند در سال جاری از شهدا آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در استان هزار و ۸۰۰ پدر شهید و سه هزار مادر شهید و ۳۵۰ همسر جانباز وجود دارد که باید از این فرصت‌ها استفاده کرد، گفت: تولید کلیپ‌های دیداری و شنیداری، برگزاری تئاتر با همکاری دستگاه‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های ایثار و شهادت، نرم‌افزار چندرسانه‌ای نویسا که ۴۵ مورد تهیه، جمع‌آوری هزار نسخه خاطره‌نگاری از خانواده شهدا از جمله فعالیت‌های انجام شده است.

تدوین دانش‌نامه زنان نامدار

پریسا علیلو، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: باید تمام مسئولان به حوزه‌ای که ۵۰ درصد جامعه را تشکیل و ۱۰۰ درصد جامعه از این ۵۰ درصد تأثیر می‌پذیرد توجه ویژه داشته باشند، اگر آسیبی به ساحت زن و مادر وارد شود، مشکل بزرگی به‌وجود می‌آید که باید برای برطرف کردن آن هزینه‌های فراوانی پرداخت و بر همه ما وظیفه است که هر چه بهتر و بیشتر ساحت زنان را گرامی داشته و در برنامه‌ریزی و برنامه‌ها به این امر توجه کنیم.

وی افزود: در ایام‌الله دهه فجر ۲۵۳ برنامه با همکاری و هماهنگی امور بانوان استانداری و کمیته بانوان با توجه به شرایط ویژه محدودیت‌ها موجود برگزار شد و به‌طور هماهنگ در تمام فرمانداری‌های شهرستان‌ها، با توجه به اینکه کنگره زنان شهید در پیش رو است، تمرکز اصلی ما در این برنامه‌ها، نشست‌ها، دیدارها با خانواده معظم زنان شهیده بود.

علیلو بیان کرد: آذربایجان غربی بعد از خوزستان بیشترین زنان شهیده، جانباز و آزاده را دارد که در جامعه آن‌گونه که باید شناخته شود، نشده در حالی‌ که باید به آن‌ها توجه شود تا نسل‌های آتی از این گنجینه فرهنگی استان بهره‌مند شوند ولی یادمان المانی برای زنان شهید در استان وجود نداشته و در تمام جلسات تأکید اصلی برای این بود که به این قشر مورد تبعیض توجه ویژه‌ای شود.

وی ادامه داد: این امر به یک کنگره ملی و موجی در چهار محور در کل کشور تبدیل شد و فرمانداری‌ها و مسئولان تا زمان اجرای کنگره موظف شدند از تمام خانواده‌ها دلجویی و با آن‌ها دیدار داشته و به مشکلات‌شان رسیدگی کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی تصریح کرد: طراحی و اجرای المان و یادمان به نام زنان شهیده شاخص استان، در دست اقدام بوده و نامگذاری معابر و میادین به نام آن‌ها در شهرستان تکاب انجام شد و در حال حاضر این حرکت در تمام شهرستان‌ها و روستاها در حال انجام و تا زمان کنگره تعداد کثیری از کوچه ها و معابر به نام آن‌ها مزین خواهد شد.

وی گفت: در حوزه ایثار و شهادت دو کتاب در روز مادر رونمایی شد، دانشنامه زنان نام‌داری که در تاریخ آذربایجان‌غربی تأثیرگذار بودند در حال تدوین است که یک منبع غنی برای نسل‌های آینده خواهد بود و دو کتاب نیز در حوزه ایثار و شهادت، در دو سال اخیر ۵ کتاب در حوزه ایثار و شهادت که نویسنده خانم داشتند چاپ شد که در زمان کنگره رونمایی خواهد شد.

علیلو با اشاره به مشکلات نامگذاری معابر، تصریح کرد: از جمله مشکلات نامگذاری معابر این است که افرادی در برخی از شهرستان‌ها مخالف و با این موضوع مقاومت می‌کنند که از نماینده ولی فقیه در استان تقاضامندیم به این مسئله ورود یافته و در حل این مشکل ما را یاری کند.

ضرورت نام‌گذاری معابر به نام بانوان شهید

در این جلسه، علی پیام، مشاور امور ایثارگران استاندار آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در خصوص کنگره شهدای زن با همکاری همه دستگاه‌ها چندین جلسه در استانداری برگزار و مصوباتی در آن تصویب و به دستگاه‌ها ابلاغ شد که یکی نام‌گذاری معابر شهری، اماکن عمومی و معابر روستایی به نام شهدای زن بود که به همه فرمانداران، شهرداران و دهیاران ابلاغ و در کنار این صدا و سیما با خانواده شهدای زن مصاحبه انجام داد و اقدامات خوبی انجام شده و بسیاری نیز در دست اقدام است که تا آخر اسفندماه جمع‌بندی این فعالیت‌ها گزارش خواهد شد.

وی افزود: درخصوص مشکلات ایثارگران که بیشترین مراجعه توسط آن‌ها به این دلیل انجام می‌شد مربوط به اشتغال آن‌ها بوده و تصمیم خوبی که در خصوص اشتغال و استخدام ایثارگران، فرزندان رزمندگان، شهدا و جانبازان در مجلس شورای اسلامی گرفته، ابلاغ و به طور مداوم در حال نظارت است.

پیام بیان کرد: همه دستگاه‌ها موظف شدند که فرزندان ایثارگران شهدا و رزمندگان و جانبازان را تبدیل وضعیت کنند و اقدامات خوبی انجام شده که تا آخر سال باید تمام شود، کمیته تشکیل و بر دستگاه‌ها نظارت می‌کند و در خصوص جذب نیروهای شرکتی و قراردادی که اغلب دستگاه‌ها ۳۰ درصد سهمیه ایثارگران را اعمال کنند.

وی ادامه داد: برخی از دستگاه‌ها این مورد را رعایت نکردند و به همین دلیل کمیته نظارت و ارزیابی تشکیل و به این موارد نظارت کامل خواهد داشت، باید نسبت به ایثارگران و مردم عدالت را رعایت کنیم و بعضی اوقات پالایش آماری داشته باشیم تا به همه خانواده‌های معزز شهدا توجه و از همه آن‌ها تکریم و تجلیل به عمل‌آید.

مشاور امور ایثارگران استاندار آذربایجان‌غربی یادآور شد: همه دستگاه‌ها باید در حوزه دیدارها، خاطره‌نویسی‌ها، ساخت کلیپ‌ها و برنامه‌های گرامی‌داشت به همه خانواده‌های این عزیزان توجه و تفاوتی بین آن‌ها قائل نشوند.

انتهای پیام
captcha