آگاهی و بصیرت مردم خوزستان در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب
کد خبر: 3953153
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲

آگاهی و بصیرت مردم خوزستان در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن‌زاده با بیان اینکه در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب، مراکز نظامی استان زود تسلیم شدند و نیروهای متعهد فرماندهی را به دست گرفتند، گفت: با بصیرت و آگاهی که در بین مردم وجود داشت در اهواز هرج و مرج و آشوبی ایجاد نشد و این حاصل رهبری امام و حضور آگاهانه مردم در صحنه بود.

سید ابوالحسن حسن‌زادهحجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن حسن‌زاده، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، ضمن تبریک ایام دهه فجر و چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی درباره وقایع منتهی به پیروزی انقلاب در خوزستان، گفت: ما در روزهای پیروزی انقلاب در استان خوزستان، اهواز و بسیاری از شهرها درگیری خاصی نداشتیم. ارتش، لشکر 92 زرهی و شهربانی و ژاندارمری که نیروهای نظامی و انتظامی بودند زود تسلیم شدند و فقط در دزفول تعدادی از مردم در ایام پیروزی انقلاب به شهادت رسیدند. در سایر شهرها درگیری نداشتیم و خود نیروها تسلیم شدند.

وی با بیان اینکه در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب چهارشنبه سیاه در اهواز از دیگر وقایع، برجسته‌تر است، گفت: دی ماه سال 57 بعد از فرار شاه بود که تانک‌های لشکر 92 و نیروهای نظامی به خیابان آمدند و با تانک روی ماشین‌ها می‌رفتند و تیراندازی‌های بسیاری صورت گرفت و تعداد زیادی به شهادت رسیدند که این روز در اهواز به چهارشنبه سیاه معروف شد. البته در خیلی از شهرهای دور افتاده استان مانند لالی و صیدون باغملک نیز برخی از مردم ما در جریان انقلاب مقاومت کردند و به شهادت رسیدند.

حسن‌زاده ادامه داد: در جریان روزهای انقلاب، مهم‌ترین مسأله تحویل گرفتن شهربانی‌ها، پادگان‌ها و مراکز نظامی بود. برای گرفتن مراکز نظامی مشکل خاصی در استان وجود نداشت چون افرادی که در ارتش بودند؛ چه کسانی که به صورت وظیفه، خدمت سربازی خود را می‌گذراندند و چه احیانا نیروهایی که در درون ارتش بودند، افراد متعهدی بودند و از این رو در ارتش نیروهای مؤمن و انقلابی خود به خود فرماندهی را به عهده گرفتند.

این مدرس دانشگاه و حوزه در ادامه تصریح کرد: اما این رویکرد در شهربانی و کلانتری‌ها کمتر بود. در همین روزها کمیته‌ها که به صورت غیر رسمی قبل از بهمن شکل گرفته بودند، وارد عمل شده بودند. در این بین گروهی برای ایجاد ناامنی به مردم حمله می‌کردند تا مردم ضرورت وجود نیروهای شهربانی را احساس کنند و به طرف آنها بیایند. این گروه که به چماق‌دارها معروف بودند در سطح شهرها ناامنی ایجاد کرده بودند.

وی ادامه داد: مردم برای دفاع از خود، نیروهایی را تشکیل دادند که در اهواز، مدرسه آیت‌الله بهبهانی مرکز آنها بود و مردم آنجا نگهبانی می‌دادند. این کمیته‌ها قبل از پیروزی انقلاب به طور غیر رسمی شکل گرفتند و با پیروزی انقلاب همین کمیته‌ها برای انجام کارها حضور یافتند از این رو خلأ زیادی احساس نشد، به این معنا که سلاح به دست افراد نااهل بیفتد. با آن بصیرت و آگاهی که در بین مردم وجود داشت در اهواز هرج و مرج و آشوبی ایجاد نشد و این حاصل رهبری امام و حضور آگاهانه مردم در صحنه بود. ان شاالله با همان استقامت و بصیرت و آگاهی، مسیر انقلاب را به خوبی ادامه دهیم.

انتهای پیام
captcha