طرح ملی «انتخاب روستای قرآنی ایران»، در انتظار فعالان قرآنی خراسان شمالی
کد خبر: 3956003
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷

طرح ملی «انتخاب روستای قرآنی ایران»، در انتظار فعالان قرآنی خراسان شمالی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از آغاز ثبت نام فعالان قرآنی در روستاهای استان، در طرح ملی «انتخاب روستای قرآنی ایران» خبر داد.

طرح ملی «انتخاب روستای قرآنی ایران»، در انتظار فعالان قرآنی خراسان شمالیحسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، با اشاره به اینکه روستاهای قرآنی استان برای مشارکت در طرح ملی «انتخاب روستای قرآنی ایران» معرفی خواهند شد، افزود: ثبت نام در این طرح ملی از یکم اسفندماه آغاز شده و تا 25 اسفندماه سال جاری نیز ادامه دارد که در حال حاضر پیش بینی می‌شود حدود 15 روستا در این طرح ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه طرح ملی انتخاب روستای قرآنی با هدف الگوسازی و جهت‌دهی فعالیت‌های قرآن و عترت در روستاها، انجام می‌شود، ادامه داد: معیار سنجش در دو بخش عمومی و تخصصی انجام می‌شود و اولویت با روستاهایی است که در مباحث آموزشی و پژوهشی و تبلیغی و ترویج قرآن کریم و شاخص‌های کیفی فعال‌تر هستند.

فرخنده با تأکید براینکه همکاری دهیاران در استان در این طرح بسیار مؤثر است، تصریح کرد: سامانه اینترنتی ayat.farhang.gov.ir برای ثبت اطلاعات روستاهای قرآنی کشور در نظر گرفته شده و دهیاران علاقه‌مند به مشارکت در این طرح می‌توانند اطلاعات خود را از طریق این سامانه بارگذاری کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در خصوص حمایت‌های مربوطه از روستای منتخب، اظهار کرد: روستاهای منتخب از حمایت‌های ویژه توسعه فعالیت‌های قرآنی و اهدای نشان ویژه و لوح افتخار برخوردار خواهند شد و استعدادهای قرآنی حمایت مادی و معنوی می‌شوند و همچنین از خیران قرآنی روستای منتخب تقدیر به‌عمل خواهد آمد.

وی با تأکید براینکه ارزیابی مرحله اول در استان‌ها از سوی هیئت‌های استانی انجام می‌شود، تصریح کرد: پس از ارزیابی اطلاعات جمع‌بندی شده در استان‌ها، هیئت‌های استانی که شامل دستگاه‌های قرآنی می‌شود، حداکثر سه روستای منتخب همراه با انتخاب یک روستای برتر استان به دبیرخانه دائمی کشور معرفی خواهند کرد تا از بین روستاهای سراسر کشور برگزیدگان نهایی معرفی شوند.

فعالیت 175 خانه قرآنی در خراسان شمالی

همچنین حمزه بابائی مقدم، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه 175 خانه قرآنی فعال در استان وجود دارد، بیان کرد: 130 مورد از تعداد مذکور خانه‌های قرآنی روستایی و 45 مورد شهری هستند که در حال حاضر یک مؤسسه قرآنی روستایی نیز به صورت رسمی فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه تا وضعیت مطلوب برای گسترش خانه‌های قرآنی فاصله بسیاری وجود دارد، افزود: اولویت گسترش خانه‌های قرآنی در روستاهای پر جمعیت و آسیب‌خیز است اما تاکنون نتوانستیم حمایت مناسبی از خانه‌های قرآنی موجود نیز داشته باشیم و از همین جهت باید حداقل توجهی به خانه‌های قرآنی موجود ایجاد شود.

بابائی‌مقدم با تأکید براینکه اگر شخصی درخواست مجوز برای تأسیس خانه قرآنی داشته باشد به طور قطع پیگیری‌ها برای ایجاد خانه قرآنی انجام می‌شود، اظهار کرد: تأسیس خانه‌های قرآنی براساس مردمی بودن خانه‌های قرآنی است.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه انس با قرآن انسان را از آسیب‌ها محفوظ می‌کند، تصریح کرد: در بحث سبک زندگی قرآنی، مقابله با آسیب‌های اجتماعی و... نباید از اهمیت و اثرات مثبت ترویج قرآن غافل شد.

انتهای پیام
captcha