جشنواره ملی خوشنویسی «کوکب هدایت» برگزار می‌شود
کد خبر: 3957025
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷

جشنواره ملی خوشنویسی «کوکب هدایت» برگزار می‌شود

جشنواره ملی خوشنویسی «کوکب هدایت»، با محوریت آموزه‌های اخلاقی در قرآن کریم برگزار می‌شود.

خوشنویسی

مریم جویدراوی، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان با اشاره به اینکه جشنواره ملی خوشنویسی «کوکب هدایت»، با محوریت آموزه‌های اخلاقی در قرآن کریم برگزار می‌شود، اظهار کرد: این کتاب الهی علاوه بر اینکه کامل‌ترین منبع معرفتی و معنا آفرینی است، بزرگترین منبع الهام برای هنرمندان و آفرینش‌های ادبی و هنری آنها نیز بوده است.

وی افزود: در این میان و در بین هنرهای اسلامی، خط و خوشنویسی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و خوشنویسان جدای از انتقال بار معنایی آیات و دستورات دینی، به دلیل قداست متن مصحف شریف، تمام تلاششان این بوده و هست که به زیباترین شکل ممکن، مضامین و آموزه‌های معنوی قرآن کریم را به رشته تحریر درآورند. در این راستا معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان در نظر دارد جشنواره ملی خوشنویسی را با عنوان «کوکب هدایت» و با محوریت آموزه‌های اخلاقی در قرآن کریم برگزار کند.

جویدراوی در ادامه هدف از برگزاری این جشنواره را ترویج و گسترش فرهنگ اسلامی با تکیه بر مفاهیم اخلاقی قرآن کریم، رویکردی معنوی به قرآن و احادیث با تکیه بر مفاهیم اخلاقی، آشنایی هر چه بیشتر مردم با گوهرهای اخلاقی قرآن کریم، گردآوری و ثبت آیات و فرامین اخلاقی مصحف شریف در یک کتاب، رشد و اعتلای استعدادهای هنری و هدایت آنها به سمت منابع دینی و معرفتی دین اسلام، عنوان کرد.

وی افزود: این جشنواره در رشته های نستعلیق، نسخ و ثلث برگزار خواهد شد و شرکت برای عموم آزاد است که از برگزیدگان هر رشته نیز تقدیر خواهد شد. به نفر اول در هر رشته 30 میلیون ریال، نفر دوم 20 میلیون ریال و نفر سوم یک میلیون اهدا خواهد شد. محور جشنواره نیز آیات و احادیثی است که حاوی پیام اخلاقی و معنوی باشند. در خلق اثر می‌توان از شعرهای شاعران نامی که قرابت معنایی با آیات و احادیث منتخب دارند استفاده کرد.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهي خوزستان در خصوص شرایط ارسال آثار گفت: آثار ارسالی باید تولید سال‌های 1400/1399 باشند. حتی الامکان معنی آیات منتخب نوشته شوند، اصل اثر به نشانی دبیرخانه جشنواره ارسال شود. هیچ مسئولیتی در قبال خسارت‌های احتمالی آثار ارسالی توسط پست به عهده‌ دبیرخانه جشنواره نمی‌باشد. دبیرخانه جشنواره مجاز است از آثار برگزیده در چاپ کتاب و دیگر قسمت‌های تبلیغی جشنواره استفاده کند. هر شرکت کننده می‌تواند حداکثر دو اثر ارسال کند. شرکت در همه بخش‌‌ها بلامانع است. نحوه برگزاری مراسم اختتامیه با توجه به شرایط انتشار ویروس کرونا متعاقبآ اعلام خواهد شد. همچنین آثار برگزیده در قالب برگزاری نمایشگاهی در معرض دید قرار خواهد گرفت. آخرین مهلت ارسال آثار 24 اردیبهشت ماه سال 1400خواهد بود و علاقمندان می توانند آثار خود را به نشانی دبیرخانه جشنواره: خوزستان، سازمان مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان خوزستان، طبقه‌ همکف. کدپستی: 6135733773 ارسال کنند. همچنین شماره واتساپ 09386179034 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارسال آثار در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha