آنچه در نشست مسئولان قرآنی تبلیغات اسلامی گذشت
کد خبر: 3957047
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱

آنچه در نشست مسئولان قرآنی تبلیغات اسلامی گذشت

مسئول اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان درباره نشست رؤسای دارالقرآن‌های کشور گفت: مسابقات طرح استعدادهای قرآنی، وضعیت روند اجرای نورالثقلین، رصد و پایش مؤسسات و خود اظهاری آنها، هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی و گروه‌های جهادی از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

موسسات قرآنی خوزستان نمرات خوبی در رصد و پایش کسب کردندحجت‌الاسلام علی فدیعمی، مسئول اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با اشاره به نشست مسئولان امور قرآنی ادارات تبلیغات اسلامی کشور که در هفته اول اسفندماه برگزار شد، گفت: در این جلسات موضوعات مختلفی مطرح شد. یکی از این موضوعات بررسی برنامه‌های سازمان در دوران کرونا است. سامانه آموزش مجازی آموزش قرآن کریم در این جلسه رونمایی شد و قرآن‌آموزان در هر جای کشور می‌توانند به این سامانه مراجعه، در دوره‌ها ثبت نام کنند و مدرک بگیرند. همچنین درباره تمهیدات آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ صحبت شد.

وی افزود: مسابقات طرح استعدادهای قرآنی، وضعیت روند اجرای نورالثقلین، وضعیت رصد و پایش مؤسسات و خود اظهاری آنها، هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی و گروه‌های جهادی از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

فدیعمی با اشاره به گفت‌وگوی خود با رئیس دارالقرآن گفت: در این گفت‌وگو نکات و مسائلی درباره استان طرح شد. یکی از این مسائل این بود که سامانه مجازی آموزش قرآن کریم ممکن است روی فعالیت‌های مؤسسات قرآن تأثیر منفی بگذارد و بنا شد سازوکاری ایجاد کنند که افراد ثبت‌نام کننده در صورتی که مؤسسه خود را معرفی کنند، درصدی از درآمد سامانه به عنوان حمایت برای مؤسسه در نظر گرفته شود.

مسئول اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان ادامه داد: همچنین پیشنهاد داده شد دوره‌های توانمندسازی مؤسسات در همین سامانه بارگذاری شود و پیشنهاد شد سهمی برای مؤسسات در نظر گرفته شود. به این معنا که مؤسسات هم بتوانند در زمینه آموزش مجازی قرآن، تولید محتوا کرده و دوره برگزار کنند و این اقدام در فاز بعدی این سامانه پیش‌بینی شده است که اتفاق خوبی خواهد بود.

وی یکی دیگر از مسائل طرح شده با رئیس دارالقرآن کشور را نحوه تخصیص اعتبارات به برنامه‌ها بیان کرد و گفت: برای برخی از برنامه‌ها اعتباری که در نظر گرفته می‌شود با هزینه واقعی در استان بسیار متفاوت است به نحوی که تأمین این اعتبارات مشکل است. قرار شد این کار واقعی تر انجام شود. بحث دیگری که مطرح شد این است که از فعالیت‌های تخصصی دارالقرآن دور نشویم. رویکرد تربیتی، رویکرد بسیار خوبی است، اما باید مراقب باشیم حوزه تخصصی آموزش قرآن مغفول نماند.

فدیعمی تصریح کرد: این پیشنهاد را هم با آقای انجم‌شعاع مطرح کردیم که اتحادیه مؤسسات قرآنی، فقط مختص مؤسسات نباشد و جامعه قرآنی را در بر بگیرد، چون جامعه قرآنی هم صنفی هستند که متأسفانه در زمینه بیمه و اشتغال حمایت خاصی از آنها نمی‌شود. حتی خانه‌های قرآنی ما که مجوز دارند معمولاً از امکاناتی که کشور برای مؤسسات در نظر می‌گیرد محروم هستند.

طرح نورالثقلین و حمایت از جلسات خانگی قرآن

مسئول اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان در ادامه درباره طرح نورالثقلین که یکی از موضوعات جلسه کارشناسان قرآنی کشور بود، گفت: موضوع این طرح تقویت جلسات خانگی قرآن و شبکه سازی قرآنی است. مزیت جلسات خانگی قرآن این است که مخاطب آنها عام است، از ارزش‌های آداب معاشرت اسلامی بهره‌مند هستند و محیط مناسبی برای پرورش مذهبی خانواده‌ها به شمار می‌روند.

وی تأکید کرد: اگر به این جلسات غنا ببخشیم و آنها را به هم متصل کنیم می‌توانند اهرم خوبی در جهت تعمیق فرهنگ قرآنی در جامعه و گفتمان سازی ارزش‌های قرآنی در سطح جامعه باشند. این رویکرد مدنظر سازمان است. ما در اهواز ۱۱ مرکز برای اجرای طرح نورالثقلین پیش‌بینی کردیم و در هر یک از شهرستان‌ها حداقل یک یا دو مرکز برای پوشش جلسات خانگی قرآن تعیین می‌شود.

فدیعمی اظهار کرد: رویکرد دارالقرآن این نیست که خود متولی اصلی کار باشد، بلکه در کنار خاتم الاوصیا و بنیاد هدایت و نهادهایی که این کار اهتمام می‌ورزند، طرح و برنامه ارائه دهد و تا جایی که ممکن است از جلسات حمایت کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نتایج رصد و پایش مؤسسات در استان گفت: رصد و پایش مؤسسات به خوبی انجام شد و مؤسسات ما نمرات قابل قبولی در رصد و پایش کسب کردند. این رصد و پایش با خوداظهاری مؤسسات تطبیق داده شد و این تطبیق نشان داد که رصد و پایش و خوداظهاری مؤسسات مکمل هم بودند و مؤسسات با امانتداری درباره خود صحبت کردند. کارنامه‌هایی تهیه شد که هر مؤسسه دقیقاً نقاط ضعف و نقاط قوت خود را بسنجد. این کارنامه‌ها در اختیار ما قرار گرفت و مؤسسات می‌توانند برای دریافت آنها مراجعه کنند. این رصد و پایش مشخص است که چه توانی در مؤسسات کشور وجود دارد. چند درصد به صورت واقعی کار می کنند، چند درصد راکد هستند و چند درصد را می‌توان دوباره احیا کرد.

انتهای پیام
captcha