روش‌های شرکت در جشن نیکوکاری اعلام شد / ۱۳۰ هزار خانوار؛ تحت پوشش کمیته امداد خوزستان
کد خبر: 3957375
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸

روش‌های شرکت در جشن نیکوکاری اعلام شد / ۱۳۰ هزار خانوار؛ تحت پوشش کمیته امداد خوزستان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان با اعلام شیوه‌های مجازی و غیرحضوری شرکت در جشن نیکوکاری امسال، گفت: ۱۳۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد استان قرار دارد.

به گزارش ایکنا از خوزستان، جمال شیبه، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان در نشست خبری به مناسب برگزاری جشن نیکوکاری که امروز، 13 اسفندماه برگزار شد، با بیان اینکه به دلیل گسترش ویروس کرونا شرایط برگزاری جشن نیکوکاری در سال جاری متفاوت از سال‌های گذشته است، اظهار کرد: با کمک خیران در سال گذشته 20 میلیارد تومان کمک به خانواده‌های نیازمند تقدیم شد و امسال هدف‌گذاری بر روی 30 میلیارد تومان است.

شیبه شیوه‌های مجازی و غیرحضوری شرکت در جشن نیکوکاری امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا را، شماره کارت 6037991899940575 به نام کمیته امداد، مراجعه به سایت emdad.ir، مراجعه به دفاتر کمیته امداد سراسر استان و شماره‌گیری کد 8877*1کدشهرستانى# اعلام کرد. 

وی با بیان اینکه 130 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد استان قرار دارد، گفت: وظیفه کمیته حمایت از این خانواده‌ها و تأمین بخشی از هزینه‌های آنها است. ما ادعا نداریم که می‌توانیم فقر را در کشور ریشه‌کن کنیم و شاید نتوانیم همه نیازهای خانواده‌ها را تأمین کنیم. در حال حاضر رویکرد اصلی ما تأمین اشتغال مددجویان و همچنین مسکن است. با توجه به اینکه مسکن در حال حاضر در کشور ما خدمتی بسیار گران به شمار می‌رود و بخش عمده‌ای از سبد هزینه خانواده را تشکیل می‌دهد، برنامه‌های متعددی را برای تأمین مسکن مددجویان در نظر گرفته‌ایم که در سال 99 نزدیک به دوهزار واحد مسکونی مددجویی احداثی و تعمیری آماده شد. به دنبال آن هستیم که در سال 1400 برای 4 هزار خانواده فاقد مسکن، مسکن تأمین کنیم.

شیبه با تأکید بر همکاری کمیته امداد با مراکز نیکوکاری ادامه داد: 214 مرکز نیکوکاری در استان خوزستان راه‌اندازی شده که بنا داریم تا پایان سال 99 این رقم به 300 مرکز برسد. همچنین سال‌های گذشته تفکری حاکم بود که خیریه‌ها را رقیب کمیته امداد می‌دانستند اما ما آن‌ها را پشتیبان کاری خودمان می‌دانیم. تفاهم‌نامه‌های متعددی با مراکز خیریه در زمینه مسائل درمانی، تأمین مسکن، تهیه جهیزیه و لوازم زندگی منعقد شده است. همچنین نشستی با محوریت نماینده ولی‌فقیه در استان با خیریه‌ها برگزار شد که امید داریم در نتیجه آن اطلاعات همه خیریه‌ها در استان خوزستان یکپارچه شود تا در نتیجه آن بتوانیم خدمات بهتری را به مددجویان ارائه دهیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان، تعداد یتیمان استان خوزستان را نزدیک به 25 هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 21 هزار نفر از ایتام حامی معنوی دارند و حدود 4 هزار نفر فاقد حامی هستند. به همین دلیل امیدواریم که در «پویش ایران مهربان» بتوانیم این نوید را بدهیم که امسال هیچ یتیمی بدون حامی نخواهد بود. سرانه واریزی به حساب هر یتیم در حال حاضر حدود 250 هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد اصلی کمیته امداد تأمین اشتغال مددجویان است، گفت: هدف‌گذاری امسال ما حدود 10 هزار فرصت شغلی بود که تقریباً 8 هزار فرصت تأمین شد که البته در این میان بانک‌ها همکاری خوبی با ما داشته‌اند. عیدی مددجویان برای نوروز 1400 مبلغ 198 هزار تومان برای یک نفر، 331 هزار تومان برای دو نفر، 430 هزار تومان برای سه نفر، 555 هزار تومان برای چهار نفر و 617 هزار تومان برای پنج نفر است. خانواده‌ها به اندازه‌ مستمری یک ماه مازاد به عنوان عیدی دریافت کرده‌اند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان با تأکید بر اینکه کارکنان کمیته با خانواده‌ها ارتباط مستمر داشته و مشکلات آنان را از نزدیک بررسی می‌کنند، این نهاد را جایگاهی عاطفی برای خانواده‌های نیازمند عنوان کرد و گفت: ما همواره تلاشمان بر این است که دیدن فقر مردم برای ما عادی نشود.

وی بیان کرد: سامانه مجازی در سطح کشور و استان خوزستان طراحی شده که مددجویان می‌توانند از طریق مراجعه به آن نیازمندی‌های خود را اعلام کنند تا حتی‌الامکان از مراجعه حضوری آنها به دفاتر کمیته امداد جلوگیری شود.

شیبه درباره بیمه مددجویان گفت: این طرح از ده سال گذشته با توافق صورت گرفته با سازمان تأمین اجتماعی به اجرا درآمد که حق بیمه اجتماعی و بازنشستگی آنها به صورت 50 درصد از محل یارانه و مابقی توسط کمیته امداد تأمین می‌شود که با بازنشستگی مددجویان این افراد از چرخه حمایتی کمیته خارج می‌شوند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با استانداری خوزستان از سوی کمیته امداد به امضا رسیده که بر اساس آن 15 هزار تبلت استانداری خوزستان و 10 هزار تبلت را کمیته امداد تأمین کرده و در میان دانش‌آموزان توزیع خواهیم کرد. همچنین پیش از این کمیته امداد 5 هزار تبلت را در بین خانواده‌های نیازمند توزیع کرده است.

محمدرضا علیپور، معاون امور حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان هم در این نشست، گفت: فقر یک مفهوم نسبی است که از منطقه‌ای به منطقه دیگر و از شهری به شهر دیگر متفاوت است و نمی‌توان برای آن شاخصی واحد تعیین کرد.

علی‌پور گفت: حق بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار در کمیته امداد آغاز شده و امسال با رسیدن آنها به سن بازنشستگی توانستیم به همراه تعدادی دیگر از خانواده‌ها آن‌ها را از چرخه حمایتی خارج کنیم اما ما هیچ‌گاه، هیچ محدودیتی برای حمایت از خانواده‌ها نداریم.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان بیان کرد: همه تولیدات مددجویان به صورت مجازی برای عموم بارگذاری می‌شود و محصولات تولیدی آن‌ها را به فروش می‌رسانیم. خوزستان یکی از تولیدکنندگان عمده فرش و گلیم از سوی مددجویان خود است.

انتهای پیام
captcha