وقف توانایی جامعه برای کاهش فاصله طبقاتی را بالا می‌برد
کد خبر: 3957593
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
حجت‌الاسلام خاموشی:

وقف توانایی جامعه برای کاهش فاصله طبقاتی را بالا می‌برد

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه وقف، در اسلام یک نهاد حقوقی کاملاً مشخص و قابل اعتنا است، گفت: این نهاد حقوقی توانایی جامعه را برای کاهش فاصله طبقاتی در جامعه بالا می‌برد و مسیری است که چنانچه طی شود همه از آن بهره‌مند می‌شود.

وقف توانایی جامعه را برای کاهش فاصله طبقاتی بالا می‌بردبه گزارش ایکنا از خوزستان، همایش ملی «وقف و توسعه اجتماعی با تأکید بر قرآن و روایات» و همایش ملی «چالش‌ها و راهکارهای توسعه بقاع متبرکه به قطب فرهنگی» امروز پنج‌شنبه 14 اسفندماه به صورت مجازی در اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در این همایش مجازی، یکی از راه حل‌های مشکلات اجتماعی در اسلام را بحث وقف دانست و گفت: در تعریف وقف گفته شده است: «و هُوَ الوَقْف تَحبیسُ العین وَ تَسْبِیل الْمَنفَعَه» وقف به معنی حفظ عین مال و واگذاری منافع آن در راه امور خیریه است. اگر فردی بخواهد از ثروت خود در این دنیای محدود استفاده ببرد، این ثروت همچنان که عمر فرد به پایان می‌رسد، تمام می‌شود و دیگران آن را تصاحب خواهند کرد، ولی اسلام مردم را تشویق کرده است که صدقه دهید و انفاق کنید: «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ»(توبه، 60).

وی اظهار کرد: در قرآن کریم به این تعبیر بلند برمی‌خوریم که می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ»(توبه، 111) خدا خریدار است و این خرید به مفهوم این است که گیرنده خداست. اگرچه شخص با نیت خود رابطه مالکانه خود را قطع می‌کند، ولی همان شارع فرموده است که واقف هر چه نیت کرده است، باید عمل شود.

خاموشی با بیان اینکه وقف، در اسلام یک نهاد حقوقی کاملاً مشخص و قابل اعتنایی است، گفت: این نهاد حقوقی توانایی جامعه را برای مدیریت و کاهش فاصله طبقاتی در جامعه بالا می‌برد و مسیری است که چنانچه طی شود همه از آن بهره‌مند می‌شوند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با تصریح به اینکه با وجود شرایط امروز کرونا و تحریم، دهک‌های پایین جامعه دچار شرایط سختی شده و هزینه و درآمد آنها با یکدیگر سازگار نیست، گفت: اگر از دهک‌های بالای جامعه، هر خانواده، یک خانواده از دهک پایین را تحت پوشش خود قرار دهد، حتماً تساوی در جامعه برقرار خواهد شد.

وی گفت: بنابراین وقف یک نهاد حقوقی و مدنی دارای سابقه بس شگرف در ایران و دیگر کشورهای اسلامی است که هدف آن رسیدگی به مردم به نیت قربة الی الله است و روش ائمه(ع) نیز چنین بوده است. ان‌شاءالله بتوانیم نهاد وقف را در جامعه و برای سال‌های پیش رو تقویت کنیم، کما اینکه مردم، آن را تقویت و حمایت می‌کنند. وقف می‌تواند نهاد مؤثری برای کاهش فاصله طبقاتی در جامعه باشد. امیدواریم نتیجه این سمینار در منطقه خوزستان مؤثر و در کل کشور دارای بهره‌وری بالا باشد.

یادآوری می‌شود، این همایش با مشارکت معاونت فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان و دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

انتهای پیام
captcha