وقف عملی فرامذهبی است
کد خبر: 3957598
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱

وقف عملی فرامذهبی است

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه اسلام برای پر کردن خلأهای اقتصادی در جامعه دستورالعمل‌هایی دارد که اگر به آنها عمل شود، دیگر شاهد فقر و تکدی و بسیاری از چالش‌های اجتماعی نخواهیم بود، گفت: وقف عملی فرامذهبی و ریشه در اعماق وجود انسان دارد.

وقف؛ راهی برای جاودانه کردن عمل صالحبه گزارش ایکنا از خوزستان، علی مطوری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، در همایش ملی «همایش ملی چالش‌ها و راهکارهای توسعه بقاع متبرکه به قطب فرهنگی» که امروز 14 اسفندماه به صورت مجازی برگزار شد، درباره جایگاه وقف در قرآن و روایات، گفت: خداوند هر جا در قرآن فرموده است، نماز به پا دارید، در ادامه آن به زکات نیز اشاره فرموده است. خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا» (توبه، 103) از اموال مسلمانان بخشی را به عنوان صدقه بگیر و این صدق مایه تطهیر و تزکیه نفوس آنها می‌شود.

 وی گفت: انسان برای بقا آفریده شده است و بقای ظاهری ما در دنیا بین ۷۰ تا ۱۰۰ سال کمتر و یا بیشتر است، اما همه ما می‌خواهیم بعد از مرگ ظاهری، حیاتمان ادامه داشته باشد. مرگ ظاهری برابر با فنا و نابودی نیست، بلکه آغاز یک زندگی جدید در یک قالب جدید است. پیامبر خدا(ص) فرمودند: وقتی انسان می‌میرد امکان عمل صالح را از دست می‌دهد، مگر از سه راه علمی که مردم از آن سود ببرند. دومین راه برای بقا و زندگی بعد از مرگ ظاهری، صدقه جاریه است. وقف یکی از مصادیق صدقه جاریه است. صدقه‌ای که بعد از مرگ خیرات آن ادامه دارد و ماندگار است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: بنابراین می‌توانیم بگوییم افرادی که خداوند بر آنها منت گذاشته و توانسته‌اند از خود موقوفاتی برجای گذارند، نمرده‌اند. سومین راه بقا پس از مرگ ظاهری، فرزند صالحی است که برای انسان بعد از مرگ عمل صالح انجام دهد.

مطوری اظهار کرد: اسلام برای پر کردن خلأهای اقتصادی در جامعه دستورالعمل‌هایی دارد که اگر به آنها عمل شود، دیگر شاهد فقر و تکدی و بسیاری از چالش‌های اجتماعی نخواهیم بود. وقف و نذورات نه تنها در اسلام و تشیع بلکه در همه ادیان سفارش شده است. این عمل فرامذهبی و ریشه در اعماق وجود انسان دارد.

وی در ادامه با تصریح به دشواری‌ زندگی معیشتی مردم، گفت: تعداد افراد و خانواده‌های نیازمند در جامعه کم نیست و افزایش مؤسسات خیریه نشان‌دهنده چالشی در جامعه از نظر اقتصادی است. اینجا نقش واقفین خودنمایی می‌کند و اگر آنها وارد میدان شوند دیگر فقیری در جامعه نخواهد بود.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: نکته قابل توجه این است که در طول تاریخ، ائمه(ع)، مسئولیت موقوفات را داشتند و الان نیز موقوفات تحت مدیریت ولی فقیه است و به همین دلیل است که مسئول سازمان اوقاف از سوی مقام معظم رهبری تعیین می‌شود و این نشان‌دهنده جایگاه رفیع وقف است.

انتهای پیام
captcha