بر خط جامعه/ از حضور وزیر آموزش و پرورش در ایکنا تا همایش خیر ماندگار
کد خبر: 3957635
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸

بر خط جامعه/ از حضور وزیر آموزش و پرورش در ایکنا تا همایش خیر ماندگار

سرویس اجتماعی ایکنا، هفته‌ای که گذشت را با میزبانی محسنی حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش آغاز کرد. در ادامه اخباری در رابطه سومین همایش ملی خیر ماندگار و نشست‌های تخصصی آن، مسابقات ملی مناظره دانشجویی، کنگره ملی خانواده، سیاست‌های انتخاباتی جهاد دانشگاهی و ایکنا و .. منتشر کرد.

جمعه ///از حضور وزیر در ایکنا تا خیر ماندگاربه گزارش ایکنا، ایکنا در هفته‌ای که روز پایانی آن را آغاز کرده‌ایم میزبان وزیر آموزش و پرورش بود؛ طی این بازدید از صفحه «رسم زندگی» سرویس اجتماعی با حضور وزیر رونمایی شد. اخبار اجتماعی ایکنا در این هفته که هم موضوع تعلیم و تربیت اسلامی و هم نیکوکاری و احسان کلیدواژه‌های اصلی تولیدات آن بود به اخبار و گفتگوهایی حول این مسایل پرداخت. سومین همایش ملی «خیر ماندگار» و نشست‌های تخصصی آن، مسابقات ملی مناظره دانشجویی، کنگره ملی خانواده، ابلاغ سیاست‌های انتخاباتی جهاد دانشگاهی و ایکنا از جمله موضوعاتی بود که اخبار این هفته گروه اجتماعی را به خود اختصاص داده است.
 
حضور وزیر در ایکنا
محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، شنبه ۹ اسفندماه، همزمان با هفته تربیت اسلامی با حضور در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، از تحریریه‌های فارسی و بین‌الملل خبرگزاری ایکنا، استدیو مبین و بخش‌های مختلف این سازمان بازدید کرد. ایجاد و رونمایی صفحه «رسم زندگی» گروه اجتماعی ایکنا که به موضوع تعلیم و تربیت، خانواده، کودک و به طور عمده سبک زندگی جامعه ایرانی می پردازد از اقداماتی بود که با حضور وزیر کار خود را آغاز کرد.

وی در جریان این بازدید با اعلام آمادگی نسبت به افزایش همکاری با جهاددانشگاهی، گفت: تعلیم و تربیت نمی‌تواند مستقل از قرآن اتفاق بیفتد، لذا آموزه‌های دینی و قرآنی در تدوین برنامه درسی و سند تحول بنیادین، نقش مهم و اساسی دارد، چراکه باید انسانی تربیت شود که به تعبیر مقام معظم رهبری در تراز تمدن نوین اسلامی باشد.
 
سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی نیز با دیدار وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: جهاددانشگاهی به عنوان مولود انقلاب اسلامی، توسعه فرهنگی و علمی فناورانه را به عنوان دو موضوع مهم و زیرساخت اساسی برای کشور در دستور کار قرار داده و موفق به الگوسازی‌های خوبی شده است. در حیطه فرهنگی با تأسیس مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان ایران و سپس ایجاد خبرگزاری بین‌المللی قرآن، این مهم دنبال شد، همچنین در حوزه علمی و فناورانه، به حل مشکلات روز فناوری در کشور همت داشته است. تأکید ما بر این است که صنایع مختلف مرتباً باید روزآمدی خود را حفظ کنند و نگاه به آینده داشته باشند. در حیطه پزشکی نیز جهاددانشگاهی تلاش کرده است تا سلول‌درمانی، جایگزین بسیاری از درمان‌ها در کشور شود. معتقدیم کشور باید دانش‌بنیان اداره شود تا بتوان در راستای رفع مشکلات گام برداشت و جهاددانشگاهی از گذشته تا کنون وظیفه خود می‌دانسته با توجه زیرساخت‌ها در این زمینه با مجموعه‌های مختلف همکاری‌های خوبی داشته باشد.
 
حاجی میرزایی نیز با تأکید بر اینکه عرصه همکاری‌های آموزش و پرورش با سایر نهاد‌ها و دستگاه‌ها، گسترده و متنوع است و ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با جهاددانشگاهی در تمامی عرصه‌ها، اضافه کرد: جهاددانشگاهی دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف علمی و فناورانه و فرهنگی است، امید است بتوانیم در حیطه آموزش معلمان و تأمین محتوای آموزشی برای آن‌ها و نیز دانش‌آموزان و همچنین توجه دادن آن‌ها به حوزه علم و فناوری، از ظرفیت این نهاد استفاده کنیم.
 
زیارت نیابتی ۳۰ هزار ایرانی در روز ۱۳ رجب
حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین حسینی، از اجرای طرح زیارت نیابتی زائران ایرانی در روز ۱۳ رجب‌المرجب خبر داد و گفت: خادمان ستاد بازسازی عتبات عالیات در روز ۱۳ رجب در یک برنامه هماهنگ به نیابت از ۳۰ هزار ایرانی به زیارت حرم امیرمؤمنان علی (ع) در نجف اشرف مشرف شدند.

آغاز نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی
مرحله کشوری نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی از شنبه ۹ اسفندماه به صورت مجازی با حضور تیم‌های مختلف دانجشویی آغاز شد.

فضای انتظار و مهدویت در ۱۴۰۰ تقویت می‌شود
محمدرضا مسیب زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: با توجه به اینکه در تقویم شمسی ۱۴۰۰ دو نیمه شعبان وجود دارد باید فضای انتظار و مهدویت را در سال آینده بیشتر از پیش ساری و جاری کنیم.

درختکاری برای یاری به ۵ هزار خانواده کم‌برخوردار
پویش ملی «درخت یاری» با شعار درخت کاری برای یاری، با هدف کاشت یک میلیون درخت مثمر و بومی با حمایت بزرگترین حامی خود بنیاد علوی، بازوی محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان و با حضور بیش از ۲۵۰ گروه جهادی، مردمی، خیریه، مسجد، سمن و هیئت مذهبی شروع به فعالیت کرد.
 

سیاست‌های خبری ایکنا درباره انتخابات تشریح شد
در گردهمایی مجازی یک روزه دبیران شعب استانی ایکنا، سیاست‌های خبری این رسانه درخصوص موضوع انتخابات تشریح شد.
در این نشست که به انگیزه تبیین و تشریح سیاست‌های خبری این رسانه تخصصی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا‌ها برگزار شد، موضوعاتی همچون؛ تبیین اخلاق حکمرانی از منظر قرآن و روایات، تلاش برای ارتقای سواد رسانه‌ای شهروندان به عنوان سیاست خبری ایکنا در موضوع انتخابات معرفی شد.

نامدیریتی‌هایی که به گسترش آسیب‌های اجتماعی دامن می‌زند
مصطفی راستینه، مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی عدم توجه به ساختار علمی و فقدان ارزیابی، عدم توجه به قوانین کشور، ناپایداری در برنامه‌ریزی صحیح، وجود مدیران ناکارآمد یا نفوذی، عدم وجود مدیران متخصص و وفادار، دروغ و ارائه آمار واقعی، فعالیت‌های جزیره‌ای، عدم نظارت و توجه در مراتب مختلف و عدم حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد را از جمله عوامل مدیریتی مؤثر در گسترش آسیب‌های اجتماعی دانست.

ایجاد ۱۸۰ هزار شغل برکت در سال ۹۹
امیرحسین مدنی، مدیرعامل بنیاد برکت، با بیان اینکه ۱۸۰ هزار شغل خرد و خانگی در مناطق محروم کشور کرده است. اظهار کرد: در سال جاری، ۶۰ هزار طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور به بهره‌برداری رسیده که ایجاد ۱۸۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم را به دنبال داشته است.

تعریف مشخصی از خیریه‌ها در قانون اساسی وجود ندارد
سیدحسین سیدی، عضو هیئت علمی پژوهشکده آلا با بیان اینکه هیچ‌گونه تعریف مشخصی از خیریه‌ها در قانون اساسی وجود ندارد، بر تأثیر فراوان فعالیت قانونمند سلبریتی‌ها در امور خیریه تأکید کرد.

ترسیم نقشه راه تبدیل مد و لباس به نماد فرهنگی جامعه ایران
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره مد و لباس فجر، به ترسیم مجموعه‌ای از مبانی پرداخت که مسیر تبدیل مد و لباس به نماد فرهنگی جامعه ایران را هموار می‌کند.

سیره حسنه دعوت مبتنی بر خدمت خالصانه به مردم در شبکه امامت جمعه تقویت شود
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در دیدار مسئولان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه درصدد ورود میدانی شبکه‌ای و قرارگاهی نهاد امامت جمعه هستیم، گفت: امام جمعه باید بتواند هم ظرفیت‌های مردمی و هم ظرفیت‌های نهادی منطقه محل مأموریت خود را فعال کند و تلاش شده جهت‌گیری اجتماعی شبکه امامت جمعه، در امتداد سیره اولیای الهی که دعوت مبتنی بر خدمت به مردم بوده است، تقویت شود.

بهترین معروف به داد مسلمین رسیدن است
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در افتتاحیه سومین همایش ملی خیر ماندگار، بهترین معروف را به داد مسلمین رسیدن دانست و گفت: در تعلیمات اسلامی اینگونه آمده است که اگر مسلمانی صبح از خواب بیدار شود و نسبت به کمک به دیگر مسلمانان اهتمام نداشته باشد، مسلمان نیست.

سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ماهیت امر خیر در بستر جغرافیا نمی‌ماند، بر ضرورت نیکوکاری در حوزه علم و فناوری که منجر به تکثیر علم در جامعه می‌شود، تأکید کرد.
 
محمدرضا دیانی، رئیس مجمع کارآفرینی کشور نیز در این مراسم با انتقاد از اینکه تولید ثروت در ایران ارزش دانسته نمی‌شود، تصریح کرد: توزیع کردن بیت‌المال امر خیر نیست، باید کارآفرینی کنیم.
 
محمدصالح طیب‌نیا، مدیرعامل بنیاد خیریه راهبری آلا نیز در سومین همایش ملی خیر ماندگار، قرن ۲۱ را قرن حکمرانی مؤسسات خیریه در جهان دانست و گفت: عدم شناخت نخبگان، دانشگاهیان، حوزویان و مسئولان از ظرفیت عظیم خیریه‌ها از چالش‌های امور خیر در ایران است.

تبیین رویکرد انتخاباتی جهاد دانشگاهی
سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، در گردهمایی غیرحضوری معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی، ضمن تبیین رویکرد انتخاباتی این نهاد انقلابی به ویژه در حوزه رسانه‌ای تصریح کرد: در بحث انتخابات باید مثل دوره‌های قبل، استقلال جهاد حفظ شده و به هیچ وجه وارد مسائل سیاسی نشویم. شعار ما تبعیت از رهبری و حمایت از دولت‌های منتخب مردم است.

رسالت جهاددانشگاهی در حوزه دانشجویی؛ حذف شکاف بین فرهنگ رسمی و موجود
عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در گردهمایی غیرحضوری معاونان فرهنگی این نهاد، گفت: اگر بخواهیم یک رسالت فرهنگی در حوزه دانشجویی تعریف کنیم، فعالیت فرهنگی جهاد باید بتواند شکاف بین فرهنگ رسمی و فرهنگ موجود را برطرف کند.
 
تحقق همه اهداف هستی را، تربیت پشتیبانی می‌کند
محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در آیین گرامیداشت هفته تربیت اسلامی با بیان اینکه تحقق همه اهداف هستی را منحصراً تربیت پشتیبانی می‌کند، گفت: امور تربیتی پایان ندارد و در این مسیر نباید از نوآوری و خلاقیت غفلت کرد. افراد با هر دانشی در این عرصه قابلیت بروز و ظهور خواهند داشت.

حمایت ۱۵ هزار خیر از ۶۰ هزار کودک بهزیستی با پازل همدلی
در مراسم اختتامیه پویش پازل همدلی، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی بر تداوم این طرح و اجرای زودتر آن در سال آینده تأکید و اعلام کرد: در این طرح ۱۵ هزار خیر از ۶۰ هزار کودک بهزیستی حمایت کردند.

استفاده از مراکز مشاوره به خدمات لوکس در کشور تبدیل شده است
محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با بیان اینکه مسئله سلامت روان باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد، گفت: اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر تمکن مالی اینکه به مراکز مشاوره رجوع کنند را ندارند و مراجعه مراکز مشاوره تبدیل به خدماتی لوکس شده است. این موضوع در برنامه ششم توسعه وجود داشت، اما مورد توجه قرار نگرفت.

موظفیم پایه هدف‌گذاری اجتماعی را تقویت نهاد خانواده قرار دهیم
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، طی پیامی به سومین کنگره ملی خانواده با اشاره به اینکه خانواده مهم‌ترین جایگاه سرمایه اجتماعی امروز ماست، نسبت به تقلیل جایگاه زنان به «مردوارگی» هشدار داد و تأکید کرد که ساختن کشوری که شهروندانش «مفتخر به ایرانی بودن خود» هستند، از خانه‌های ما شروع می‌شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رضا رؤیت، رئیس بنیاد ملی خانواده نیز در این کنگره بیان کرد: امروز برای بررسی مشکلات حوزه خانواده در جامعه نیاز به حرکت گسترده و جمعی مردمی داریم و این اتفاق رخ نمی‌دهد مگر اینکه کنشگران این میدان کنار یکدیگر قرار گرفته و ظرفیت‌های خود را به‌کار گیرند. هم‌افزایی بیشتر میان مجموعه‌های مردمی از اهداف کنگره ملی خانواده است تا این مجموعه‌ها در کنار یکدیگر به میدان آمده و به ارائه ایده‌های جدید برای رفع مشکلات خانواده‌ها بپردازند.

انتقاد استاندار تهران از روند کند جمع‌آوری کودکان خیابانی
انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، ضمن انتقاد از روند کند جمع‌آوری کودکان خیابان در تهران، گفت: از شهریور ماه سال‌جاری طرح جمع آوری کودکان خیابانی در تهران کلید خورد و در سه مرکز غربالگری که مجهز به اسکن عنبیه چشم برای شناسایی این کودکان بودند این کودکان ساماندهی شدند.
انتهای پیام
captcha