سیدجمال‌الدین اسدآبادی‎‎؛ سازش مقتضیات دنیای امروز با محوریت قرآن
کد خبر: 3958297
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷

سیدجمال‌الدین اسدآبادی‎‎؛ سازش مقتضیات دنیای امروز با محوریت قرآن

سیدجمال‌الدین اسدآبادی، یک رهبر دینی بود که قصد داشت جهان اسلام را از راه سازش دادن با مقتضیات دنیای امروز و با محوریت قرآن، متحول سازد و نشان دهد کلام خدا می‌تواند محور همه دگرگونی‌های دنیای امروز باشد. این مدعای مهم در ملاقات‌ها و نامه‌های ایشان به زمامداران کشورها و دانشمندان دوراندیش که با دیدگاه اصلاح‌گرایانه نگارش یافته است، بسیار مشهور و پرمحتواست و باید گفت، سیدجمال‌الدین با اندیشه‌های اصلاح‌گرایانه‌اش جمالِ دین بود و جهان اسلام در عصر ما تشنه عمل به تفکرات وحیانی آن مبارز خستگی‌ناپذیر است‌.

سید جمال الدین اسدآبادی

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام امین بهرامی، محقق حوزه علمیه خوزستان، به‌‌ مناسبت ۱۸ اسفندماه و روز بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی یادداشتی را در اختیار ایکنا خوزستان قرار داد. 

پس از عصر ائمه هدى(ع) و شروع غيبت كبرى حضرت ولى‌عصر(عج)، علمای با بصیرت در حرکت‌های بیدارکننده جهان اسلام مهمترین نقش را ایفا کرده‌اند، اگرچه در عصر پیشوایان معصوم نیز جنبش‌ها و نهضت‌هایی با محوریت فقهای شیعه صورت پذیرفت، اما رهبری علما در انقلاب‌های ضداستکباری پس از غیبت کبری حضرت حجت، در تاریخ مبارزه رجالِ استکبارستیز دین بیشتر ظهور پیدا کرده است. از جمله دانشمندان مؤثر، كه با حرکت‌های بیدارکننده‌اش باعث زمینه‌سازی نهضت‌های بعد از خود شد، سیدجمال‌الدین اسدآبادی است.

او شخصیتی بود که به‌عنوان اولین متفکر مدرن و فعال اجتماعی، نسبت به بیماری‌های اجتماعیِ جوامع مسلمان و ضعف‌های موجود آن هشدار داد و در مقابل قدرت‌های پوچالی غرب، اسلام‌گرایى را تبليغ و ترويج کرد، به‌طوری که عظمت حرکت‌های اصلاحی سیدجمال الدین(ره) در ایران، افغانستان و مصر مشهود و شایان توجه است.

این فقیه سیاسی و مبلغ نام‌آشنای جهان اسلام، سال‌ها در نجف اشرف، از خرمن علمی اساطین(بزرگان) شیعه نظیر حضرات آیات حاج شیخ مرتضی انصاری(شیخ اعظم) و سیدمحمدصادق طباطبایی همدانی‏‌‏، خوشه‌چینی کرد، اما تفکر خویش را محصور به حوزه سنتی نجف ننمود. او عالمی روشنفکر بود که برای وحدت اسلامی و همچنین تقریب مذاهب اسلامی کوشش فراوان نمود و با همین هدف مقدس و مؤثر، سفرهایی به مناطق مختلف جهان اسلام و اروپا داشت.

سیدجمال‌الدین اسدآبادی(ره)، از منتقدان سرسخت و جدی حکومت‌های سلطنتی و قاجار بود‌ و به سیاست استعمار خبیث انگلیس در کشورهای اسلامی، انتقادات فراوان و به جایی داشت.

سخنرانی‌ها، انتشار نشریه‌ها و مقالات، تشکیل انجمن و ارتباط و گفتگوی رودر رو خصوصاً با زمامداران حکومتی از شیوه‌های آن سید متفکر و مجاهد برای انتقال افکار برگرفته از قرآنش بود.

از جمله اصول حقیقی مرحوم سیدجمال‌الدین اسدآبادی، بازگشت به کتاب‌الله، به‌عنوان کتاب عمل در تمامی زمینه‌ها را تنها راه علاج برای جامعه اسلامی معرفی کرد. آن سیدمجاهد و خستگی‌ناپذیر، به نیکی قرآن را فهمید و کوشش نمود تا معجزه عظیم و بی‌بدیل پیامبر اعظم(ص) را از گوشه حجره‌های مدارس علمیه، از دل قبرستان‌ها، تیمن‌ها و تبرک‌ها بیرون کشیده و با فریادهای الهی و بیدارکننده‌اش، مسلمانان را تشویق کرد تا علاوه برتلاوت و تدبر در قرآن، آن را در صحنه اجتماعی خویش وارد نموده و خود را دلباخته فرهنگ مسموم غرب ننمایند.

آن پیشوای کم‌نظیر، یک رهبر دینی بود که قصد داشت جهان اسلام را از راه سازش دادن با مقتضیات دنیای امروز و با محوریت قرآن، متحول سازد و نشان دهد کلام خدا می‌تواند محور همه دگرگونی‌های دنیای امروز باشد. این مدعای مهم در ملاقات‌ها و نامه‌های ایشان به زمامداران کشورها و دانشمندان دورانش که با دیدگاه اصلاح‌گرایانه نگارش یافته است، بسیار مشهور و پرمحتواست و باید گفت، سیدجمال‌الدین با اندیشه‌های اصلاح‌گرایانه‌اش جمالِ دین بود و جهان اسلام در عصر ما تشنه عمل به تفکرات وحیانی آن مبارز خستگی‌ناپذیر است‌.

انتهای پیام
captcha