تابستان داغ فعالیت‌های قرآنی / آینده‌پژوهی آموزش قرآن در دوران کرونا و پساکرونا
کد خبر: 3958357
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰
اهم رویداد‌های قرآنی تابستان ۹۹/

تابستان داغ فعالیت‌های قرآنی / آینده‌پژوهی آموزش قرآن در دوران کرونا و پساکرونا

بررسی خسارت‌های ناشی از شیوع کرونا برای فعالیت مؤسسات قرآنی، انتصاب رئیس فراکسیون قرآن، راه‌اندازی طرح «توسعه آموزش عمومی تفسیر قرآن»، تجمع تعدادی از معلمان قرآن قراردادی در برابر خانه ملت، استقلال از دست رفته گروه قرآن دفتر تألیف کتب درسی آموزش و پرورش، رونمایی از دو اذان مصوب و آینده‌پژوهی آموزش قرآن در دوران کرونا و پساکرونا را می‌توان به عنوان مهم‌ترین رویدادهای قرآنی فصل تابستان برشمرد.

به گزارش ایکنا، تابستان سال گذشته، همچون هوای گرمی که آن را تجربه کردیم، با رویدادهای داغ قرآنی همراه بود که می‌توان به این موارد اشاره کرد: بررسی خسارت ناشی از شیوع کرونا برای فعالیت مؤسسات قرآنی، انتصاب رئیس فراکسیون قرآن، راه‌اندازی طرح «توسعه آموزش عمومی تفسیر قرآن»، تجمع تعدادی از معلمان قرآن قراردادی در برابر خانه ملت، استقلال از دست رفته گروه قرآن دفتر تألیف کتب درسی آموزش و پرورش، رونمایی از دو اذان مصوب و آینده‌پژوهی آموزش قرآن در دوران کرونا و پساکرونا. در ذیل به مهم‌ترین رویدادهای این فصل نگاهی خواهیم داشت.

آغاز اجرای طرح ۱۴۵۴

اجرای طرح قرآنی و ملی ۱۴۵۴ در شبکه رادیویی قرآن از ۳۱ خردادماه، با ‌ویژه‌برنامه «قرآن؛ دستور زندگی» آغاز شد و در ۶۰ قسمت هر روز از ساعت ۱۹ تا ۲۰ پخش ‌شد.

همچنین، برنامه صبحگاهی «تسنیم» رادیو قرآن نیز به بخش‌های مختلف این طرح می‌پرداخت. طرح ۱۴۵۴ امسال برخلاف سال‌های گذشته بر روی آیات کاربردی و مفاهیم آن متمرکز بود و در رادیو قرآن نیز سه برنامه طرح را پشتیبانی کردند.

انتشار دستورالعمل اهدای جوایز برگزیدگان آزمون سراسری حفظ قرآن

دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های این معاونت به منظور شفافیت و تسهیل در امور پرداختی جوایز برگزیدگان آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ دستورالعملی صادر کرد. در این دستورالعمل آمده است:

به اطلاع تمامی قرآن‌آموزان برگزیده آزمون سراسری قرآن و عترت سال ۱۳۹۸ می‌رساند تا تاریخ دوشنبه، دوم تیر فرصت دارند از طریق کارتابل شخصی خود در سامانه آزمون به نشانی www.quranedu.ir به درج شماره شبای بانکی متعلق به خود اقدام کنند.

«روش‌های تدبر در قرآن» روی میز ایکنا

مباحث روش‌های تدبر در قرآن با بیان اسماعیل عاکفی، پژوهشگر علوم قرآنی از روز اول تیرماه، در سایت خبرگزاری به صورت فیلم و مکتوب منتشر ‌شد.

این مباحث در بخش اول در ۱۵ قسمت روزهای یکشنبه و پنجشنبه علاوه بر انتشار در سایت بر روی شبکه‌های اجتماعی این خبرگزاری به نشانی iqnanews@ نیز منتشر شد.

برگزاری چهل‌وهفتمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور

اهم رویدادهای قرآنی فصل تابستان 99

چهل‌وهفتمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور صبح روز اول تیرماه در ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، به ارائه گزارشی از مراحل مختلف چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پرداخت و گفت: در این دوره از مسابقات حدود ۱۶ هزار نفر در رشته‌های مختلف ثبت نام کردند. امسال با توجه به محدودیت‌های زمانی و شرایط کرونا، برخی تغییرات جزئی در مسابقات به وجود آمد و امیدواریم در سال‌های آتی تغییرات بیشتری اعمال شود.

وی به برخی از این تغییرات اشاره کرد و افزود: از جمله این تغییرات تجمیع رشته‌های مفاهیمی در یک رشته با عنوان رشته تفسیر است. این تغییر، نقدهای زیادی را به دنبال داشت که جای پرداختن به آن‌ها وجود دارد و بعد از مشخص شدن اعضای کمیته‌های ستاد، مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

تجلیل از ۱۰ دستگاه برگزارکننده مسابقات قرآن در سال ۹۸

در بخش انتهایی جلسه چهل‌وهفتم ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور که صبح روز اول تیرماه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، از ۱۰ دستگاه برگزیده مسابقات در سال ۱۳۹۸ تجلیل به عمل آمد.

در این بخش کریم دولتی،‌ مسئول کمیته نظارت و ارزیابی ستاد عالی مسابقات قرآن کشور، در صحبت‌های کوتاهی به تشریح شاخص‌هایی پرداخت که به انتخاب دستگاه‌های برتر برگزارکننده مسابقات در سال ۱۳۹۸ منجر شده است.

انتخاب اعضای حقیقی و مسئولان کمیته‌های ستاد عالی مسابقات قرآن

در چهل‌وهفتمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور که صبح روز اول تیرماه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، برای مشخص شدن اعضای حقیقی و نیز مسئولان کمیته‌های مختلف این ستاد رأی‌گیری شد.

در این بخش رحیم خاکی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن، محمدرضا پورمعین، دبیر انجمن خادمان قرآن و علی‌اکبر توپچی، رئیس پیشین فرهنگ‌سرای قرآن و معصومه آگاهی، فعال قرآنی با بیشترین آراء به عنوان اعضای حقیقی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن معرفی شدند.

از دیگر افرادی که در این بخش نامزد عضویت در ستاد عالی هماهنگی مسابقات شده بودند، می‌توان به محمد خواجوی، پیشکسوت قرآنی کشور، ‌ذبیح‌الله روحی، معاون اداره‌کل آموزش و مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و حوریه عقبایی، پیشکسوت قرآنی کشورمان اشاره کرد.

برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره مؤذنین

اهم رویدادهای قرآنی فصل تابستان 99

جشنواره مؤذنین شهر به یاد مؤذن انقلاب، مرحوم حسین صبحدل با داوری رحیم خاکی و علی‌اکبر توپچی از قاریان ممتاز و بین‌المللی کشورمان و با مشارکت معاونت اجتماعی ـ فرهنگی منطقه ۱۰ شهرداری تهران برپا شد و روز دوم تیرماه، این جشنواره با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.

جشنواره مؤذنین در ایام ماه مبارک رمضان در سه گروه سنی ۷ تا ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۸ سال و ۱۸ سال به بالا در فضای مجازی برگزار شد. بیش از ۳۲۰ اثر به مرحله نهایی رسیده بود که طی مراسم از رتبه‌های اول تا سوم هر مقطع سنی تجلیل صورت گرفت. در این مراسم از زحمات علی‌اکبر توپچی، مدیر سابق فرهنگسرای قرآن قدردانی شد.

آغاز نهضت ملی «نورالثقلین»

سی‌ویکمین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی با محوریت آغاز طرح ملی نورالثقلین از اول تا چهارم تیرماه در محل سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، طی سخنانی در حاشیه این نشست گفت: افتخار میزبانی رؤسای ادارات قرآنی کشور در روزهای آغازین فصل تابستان را داریم و با توجه به شرایط خاص کشور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، این نشست در دو بخش برگزار خواهد شد که بر این اساس نیمی از استان‌ها در دو روز اول و سایر استان‌ها نیز طی روزهای سوم و چهارم تیرماه در این جلسات حضور خواهند داشت.

رئیس سازمان دارالقرآن ادامه داد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که طی این جلسات به آن پرداخته خواهد شد، فرایند طرح نهضت قرآنی «نورالثقلین» با نظر کارشناسان و اندیشمندان است.

بررسی خسارات کرونا بر فعالیت مؤسسات قرآنی

دو جلسه وبیناری روز سوم تیرماه در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شد. در اولین جلسه که ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ برگزار شد، مدیران کل و رؤسای گروه قرآن و عترت ادارات کل سراسر کشور حضور داشتند.

موضوع این جلسه تبیین روند تخصیص اعتبارات استانی منشور توسعه فرهنگ قرآنی در سال جاری بود. در این بخش عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدمهدی عزیززاده، مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به بیان سخنانی درباره چگونگی تخصیص اعتبار و ارجاع موضوعات قرآنی به شوراهای فرهنگ عمومی پرداختند.

اعلام اسامی فینالیست‌های نهمین دوره مسابقه «اسرا»

اسامی فینالیست‌های نهمین دوره مسابقه تلویزیونی اسرا اعلام شد که براساس آن ۴۵ نفر در سه رشته و شش گروه (سبک عبدالباسط بالای ۱۶ و زیر ۱۶ سال، سبک منشاوی بالای ۱۶ و زیر ۱۶ سال و مصطفی اسماعیل بالای ۱۶ و زیر ۱۶ سال) موفق به راه‌یابی به فینال مسابقات شده‌اند.

سیدوحید مرتضوی، تهیه‌کننده و مجری نهمین دوره مسابقه تلویزیونی اسرا با اشاره به اینکه تلاش شده است تا در هر گروه، شش نفر به فینال مسابقات راه پیدا کند‌، گفت: سعی کرده‌ایم تا تناسب شش نفر در هر گروه (زیر ۱۶ و بالای ۱۶ سال) رعایت شود، اما در برخی رشته‌ها همچون رشته عبدالباسط با توجه به ویژگی خاص این سبک این تناسب رعایت نشده و در بخش زیر ۱۶ سال ۱۰ نفر و در بخش بالای ۱۶ سال تنها دو نفر موفق به راهیابی به فینال مسابقات شده‌اند.

جلسه کمیسیون توسعه پژوهش قرآنی در نظام سلامت

ششمین جلسه نشست کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش قرآن در نظام سلامت دوم تیرماه، با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد. وزیر بهداشت طی سخنانی با بیان اینکه با واژه‌های زمینی و خاکی نمی‌توان در مورد قرآن کریم سخن گفت، اظهار کرد: حرکتی که در تدوین سند سلامت انجام شده حرکت ارزنده‌ای است و در آینده راه روشنی برای ارتقای سلامت معنوی جامعه می‌تواند باز شود. سند‌های زیادی در رابطه با فعالیت‌های قرآنی تدوین شده است، اما این حرکت‌ها منقطع بوده است.

وی با بیان اینکه جدا کردن تخصص روانپزشکی از سایر تخصص‌ها یک اشتباه بود، گفت: جسم بدون سلامت روح بیمار می‌شود، روح و روان از جسم جدا نیست، قرآن نیز علاج درد‌های روحی است، در واقع قرآن بزرگ‌ترین طبیب روح است.

صد‌ونهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه

فضای پرکار فعالیت‌‌های قرآنی با وجود شیوع بیماری کرونا، برگزاری جلسات مختلف کمیسیون‌ها اعم از تبلیغ و ترویج، آموزش عمومی و بهداشت(که بعد از پنج سال برگزار شد)، ایجاد نکردن بستر لازم برای طرح مطالبات جدی در اسناد راهبردی، تصویب و تعمیم مدل اجرایی‌سازی اقدامات سند راهبردی تبلیغ و ترویج به دو سند دیگر، حضور نیافتن مسئولان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه، آینده‌نگری در سند قرآن و فضای مجازی، بحث درباره لزوم بازنگری سند قرآن و فضای مجازی، عضویت دستگاه‌های مختلف در سه سطح شورا، کمیسیون و کارگروه، تأکید بر تهیه آیین‌نامه انضباطی و اهدای کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و ... از جمله مواردی بود که طی این جلسه به آن پرداخته شد.

رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه در زمینه سند قرآن و فضای مجازی یک آینده‌پژوهشی صورت گرفته است، گفت: با توجه به اقتضائات روز، مسئله قرآن و فضای مجازی اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند و لذا هم باید مطالبه شود و هم مورد اجرایی‌سازی جدی قرار بگیرد. در حال حاضر بحران تولید محتوا در فضای مجازی وجود دارد. با توجه به اینکه بسیاری از نهادها در این زمینه دارای مسئولیت هستند، لذا در این حوزه کوتاهی شده است. شورای توسعه و دبیرخانه کارهای خود در زمینه تولید اسناد انجام داده است، در کنار این کار ایجابی، یک کار سلبی هم باید صورت بگیرد و لذا لازم است منع قانونی برای تولید هر گونه اسناد جدید غیر نیاز تعریف شود و هر سندی که می‌خواهد تولید شود ذیل اسناد اصلی تولید شود.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در همین رابطه بیان کرد: سند قرآن و فضای مجازی حتی قبل از اینکه شیوع ویروس کرونا را شاهد باشیم، تهیه و در صحن کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن تصویب و در صحن شورای توسعه فرهنگ قرآنی هم نهایی شد. در حال حاضر شیوع کرونا اهمیت فعالیت در این حوزه را چند برابر کرده است.

علت غیبت معاونت قرآن وزارت ارشاد در جلسه ۱۰۹ مجمع مشورتی

از جمله دستور جلسه مجمع مشورتی «بررسی آخرین وضعیت اجرای برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی»(سند قرآن و فضای مجازی) بود که به علت حضور نیافتن مسئولان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی قرار نگرفت. اما پس از انتشار خبر غیبت معاونت در این جلسه، دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی دلیل حضور نیافتن مسئولان معاونت قرآن و عترت ارشاد را صرفاً ناهماهنگی در ارسال و دریافت دعوت‌نامه جلسه بیان کرد.

جلسه اختتامیه دوره تخصصی اقراء

جلسه اختتامیه دوره تخصصی اقراء سیدباسم موسوی، سیدمرتضی پورایوانی، حیدر میرزایی، عبدالمحمد پورعاشوری، مرتضی شکوری، مهدی کرامتی‌زاده، داوود لاچینانی‌، محمد برخورداری، محمدحسن موحدی، مجتبی محمدبیگی، حمید شیخ‌زاده، جواد ملازاده و حسن اختری به همت شورای عالی قرآن برگزار شد.

این قاریان با حضور در جایگاه و تلاوت سوره‌های کافرون تا آخر قرآن، سوره حمد و آیات ابتدایی سوره بقره، اجازه‌نامه خود را از امیرمحمد زاهدی به عنوان مقری دریافت کردند.

تشکیل شوراهای هم‌اندیشی قرآنی در نهاد رهبری در دانشگاه‌ها

به‌منظور ارتقای جشنواره‌های قرآن و عترت در راستای نقش‌آفرینی بیشتر قرآن در زندگی دانشگاهیان، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مستأجران، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از تشکیل شوراهای هم‌اندیشی‌ و هیئت‌های اندیشه‌ورزی خبر داد.

برپایی اردوهای جهادی فرهنگ‌سرای قرآن

فاز اول این طرح در قالب برگزاری اردوهای تفریحی ـ آموزشی، با هدف آشنایی کودکان زیر هشت سال مناطق محروم و کم‌برخوردار با مفاهیم قرآن و آموزش آموزه‌های شهروندی در تابستان ۹۹ اجرا ‌شد. براساس این طرح ۲۸ دختر و پسر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دو وسیله نقلیه که به همین منظور آماده‌سازی شده بود،‌ با حضور مربیان و راهنماهای مجرب و با استفاده از شیوه‌های نوین آموزشی در قالب بازی و سرگرمی با مفاهیم مورد بحث در این طرح آشنا شدند.

تشکیل نخستین جلسه هماهنگی دیدار با خانواده شهدای قرآنی

طی این جلسه گزارشی از مجموع فعالیت‌ها پیش از ایام شیوع کرونا و تعطیلی این دید و بازدیدها چون اجرای ۳۰۰ دیدار هفتگی جامعه قرآنی با خانواده شهدای قرآنی، برگزاری شش دوره یادواره شهدای قرآنی، تهیه و تولید بیش از ۲۰۰ مستند و فیلم با عنوان «سوره‌های سرخ»،‌ چاپ کتاب و نرم‌افزار اشاره شد و از برگزاری دوره جدید این دیدارها با تغییرات احتمالی خبر داده شد.

تغییر مجدد زمان برگزاری مجمع عمومی اتحادیه مدغم قرآنی کشور

طی مصوبه جلسه هیئت‌مدیره ادغام دو اتحادیه قرآنی در هشتم تیرماه، زمان برگزاری مجمع عمومی مشترک دو اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی ـ مردمی کشور مجدد تغییر کرد. پیش از این مقرر بود که تشکیل مجمع عمومی مشترک دو اتحادیه با حضور ۳۰۰ نفر از مدیران مؤسسات عضو اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و ۳۰۰ نفر از مدیران مؤسسات عضو اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور در ۱۹ و ۲۰ تیرماه انجام شود که این جلسه به جمعه، سوم‌مردادماه سال جاری موکول شد.

نامه وزیر ارشاد به رئیس اوقاف برای بازنویسی سند جامع مسابقات قرآن

پس از بررسی نهایی سند جامع مسابقات قرآن کشور در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی  ـ ترویجی قرآن کریم در هفته گذشته و وارد شدن اشکالاتی به سند تهیه شده، مقرر شد تا این سند مورد بازبینی جدی قرار گیرد. در همین راستا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامه‌ای به رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بر برگزاری جلسات کارشناسی نسبت به رفع ایرادات مطروحه تأکید کرد.

بسته شدن بودجه قرآنی ۹۸ با ۱۳ میلیارد تومان دریافتی

حسن محمدی، دبیر کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی از آخرین وضعیت تخصیص بودجه قرآنی سال ۹۸ و نحوه توزیع ۱۳ میلیارد تومان بودجه دریافتی خبر داد. در این راستا مطرح شد که مقرر شد که مبلغ شش میلیارد تومان به اتحادیه‌ها و تشکل‌های قرآن و عترت و همچنین پنج میلیارد تومان به ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و یک میلیارد تومان برای مباحث نظام‌سازی قرآنی و باقیمانده نیز برای راهبری کمیسیون‌ها تحقق یابد.

ضرورت توجه به وضعیت فعالیت‌های قرآنی در کمیسیون فرهنگی مجلس

یکی از برنامه‌های رادیو قرآن که هر هفته روزهای شنبه با حضور یکی از کارشناسان قرآنی با موضوعات فرهنگی و قرآن به روی آنتن می‌رود، برنامه افق است که در یک روز تابستانی حجت‌الاسلام والمسلمین مجید نصیرایی، نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مهمان این برنامه بود. وی در مورد فعالیت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس به ویژه اولویت‌های اصلی آن از جمله فعالیت‌های قرآنی که در جلسه اول این کمیسیون مطرح شد، گفت: اولویت‌هایی که در جلسه اول کمیسیون فرهنگی مجلس در نظر گرفته شد، با توجه به نگاه مقام معظم رهبری به مسائل فرهنگی دیده شده است. این اولویت‌ها شامل مسئله خانواده و موضوع جمعیت، فضای مجازی و موضوع موازی‌کاری سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی است که هر کدام بودجه و برنامه‌های مختلفی برای خود دارند که باید در این زمینه اقدام اساسی جهت وحدت رویه برنامه‌ها و جلوگیری از موازی‌کاری‌ها ایجاد شود.

معابر شهر تهران به نام اساتید قرآنی مزین می‌شوند

برای نوروز 99/اهم رویدادهای قرآنی فصل تابستان 99

رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران از موافقت کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با نام‌گذاری چند معبر تهران به نام اساتید قرآنی خبر داد.

اسامی مرحوم ابراهیم پورفرزیب (مولایی) مشهور به اکبرالقراء؛ مرحوم محمدتقی مروت، معروف به استادالاساتید؛ حسین صبحدل، معروف به مؤذن انقلاب؛ مرحوم ابوالشهید علی اربابی، مرحوم محمد غفاری و مرحوم سرهنگ حسن بیگلری پیشنهاد شده و موافقت‌های اولیه صورت گرفته است.

برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان با محوریت مسجد، کودک و نوجوان

معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: در جشنواره چهاردهم تلاش شده است تا رشته‌ها به گونه‌ای طراحی شود که مسجد، کودک و نوجوان محوریت داشته باشند. در حال حاضر مبنای ما برگزاری جشنواره در مرحله استانی و به صورت غیرحضوری (مجازی) است. در صورتی که شرایط بیماری کرونا مساعد شود، مرحله کشوری را نیز به صورت حضوری برگزار خواهیم کرد و در صورت ادامه داشتن وضعیت فعلی، مرحله کشوری نیز به صورت مجازی برگزار شود.

افزایش اعتبارات قرآنی سازمان تبلیغات در سال جاری

در روز دوشنبه ۱۶ تیرماه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از افزایش اعتبارات قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی در سال ‌جاری خبر داد و گفت: با وجود کاهش ۳۰ درصدی اعتبارات بخش‌های مختلف سازمان تبلیغات اسلامی، اعتبارات سازمان دارالقرآن الکریم امسال افزایش خواهد داشت.

رقابت قاریان و حافظان قرآن شهرستان‌های تهران

از صبح روز ۱۷ تیرماه، مرحله شهرستانی چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم استان تهران در بخش بانوان با حضور شرکت‌کنندگان رشته‌های مختلف آغاز شد. رقابت بخش آقایان نیز از ۱۸ تیرماه آغاز و تا ۲۰ تیرماه ادامه داشت. مسابقات این بخش به میزبانی آستان امامزاده عبدالله(ع) شهرری و آستان امامزاده روح‌الله(ع) واقع در میدان امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.

در گروه داوری این دوره از مسابقات در بخش آقایان ۱۰ نفر و در بخش بانوان نیز ۲۵ نفر حضور داشتند.

انتصاب رئیس فراکسیون قرآن

یکی از خبرهای مهمی که در این فصل منتشر شد، انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین پژمانفر به عنوان رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود. حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پیش از این و در مجلس دهم نیز ریاست فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت.

در این راستا، مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن و دبیر شورای قرآن و معارف معاونت صدای رسانه ملی و محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا این انتخاب را در پیام‌هایی تبریک گفتند.

فعالیت ۳۰ هزار پایگاه تابستانی با محوریت برنامه‌های قرآنی

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه زنده تلویزیونی مصباح روز چهارشنبه، ۱۸ تیرماه با اشاره به اینکه ۳۰ هزار پایگاه تابستانی در بخش‌های مختلف اعم از تشکل‌ها، کانون‎ دارالقرآن‌ها و مدارس منتخب به بحث غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان می‌پردازند، گفت: در این پایگاه‌ها فعالیت‌های قرآنی جزو برنامه‌های اصلیشان است.

استقلال از دست رفته گروه قرآن دفتر تألیف کتب درسی آموزش و پرورش

در روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه، سیدمهدی سیف در برنامه حیات طیبه شورای عالی قرآن گفت: گروه قرآن دفتر تألیف کتب درسی آموزش و پرورش که متأسفانه چند سال است استقلال خود را از دست داده و با درس دینی ادغام شده، مغز متفکر آموزش قرآن در سطح ملی است، لذا جایگاه آن باید در تراز جمهوری اسلامی باشد، نه آن چه الآن هست.

شیوه اجرای «مناظره» در جشنواره قرآنی دانشگاهیان وزارت بهداشت

مرضیه اشکرف، مسئول برگزاری بخش تیمی بیست‌وپنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت درباره بخش تیمی این جشنواره، گفت: هدف از برگزاری مسابقات به صورت تیمی بالابردن روحیه کار تیمی در میان شرکت‌کنندگان است که موجب می‌شود در یک مسیر مشترک به صورت هماهنگ و با هدف موفقیت، کار تعاملی و تیمی را در کنار یکدیگر تمرین کنند.

رونمایی از دو اذان مصوب

مراسم رونمایی از دو اذان (اذان‌های مصوب محمدعلی عنبری از گیلان و سیدمحمدهادی قاسمی از مازندران) با مجوز پخش از شبکه‌های استانی گیلان و مازندران ظهر روز ۲۲ تیرماه، با حضور جمعی از مدیران شورای عالی قرآن و مدیران مراکز سیمای استان‌ها به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. در بخشی از این مراسم سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن طی سخنانی اظهار کرد: طی چند سال گذشته با کمک مراکز استان‌ها و اساتید مختلف، اذان‌های بیشتری از مؤذنان برجسته کشور تولید و ضبط شده است. هم‌اکنون بالغ بر ۴۰ اذان در سطح کشور تولید شده و در استان‌های مختلف پخش می‌شود. این آمار پیش از انقلاب اسلامی حتی به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسید و حتی تا یک دهه اخیر نیز آمار محدودی در این رابطه وجود داشت. البته ممکن است یک اذان هزاران بار در شبکه‌های ملی و استانی کشور پخش شود و همین امر باعث می‌شود که حساسیت در مورد ضبط و کیفیت فنی اذان نیز بسیار بالا باشد.

انتصاب رئیس ستاد انتخابات اتحادیه کشوری

با حکم سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی محمدی، رئیس ستاد برگزاری انتخابات اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت معرفی شد. در بخشی از متن حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «با توجه به اهمیت برگزاری این انتخابات، انتظار می‌رود معاونت‌ها، سازمان‌ها و ادارات ستادی و استانی جناب‌عالی را در انجام این ماموریت مهم یاری کنند.» انتخابات اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت سوم مردادماه ۱۳۹۹ در سراسر ادارات کل استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

رونمایی از سند چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی ارتش

برای نوروز 99/اهم رویدادهای قرآنی فصل تابستان 99

آئین نکوداشت چهل‌ سال فعالیت قرآنی ارتش جمهوری اسلامی ایران و رونمایی از چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی این نیرو در افق سال ۱۴۱۴ روز ۲۲ تیرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «عباس محمد‌حسنی»، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش و فرماندهان و مسئولان لشکری برگزار شد. در بخشی از این مراسم از سه نفر از قرآنیان ارتش شامل خانواده شهید علی‌اصغر سلیمانی، مسئول دارالقرآن نیروی دریایی کشور(شهید در سانحه هواپیمایی سی۱۳۰)؛ سرهنگ سیدرضا میرموسایی، پیشکسوت قرآنی و سرهنگ مهدی میدانی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش، تجلیل به عمل آمد.

ارتقای ساختار قرآنی در ارتش

در خبر دیگری از فعالیت‌های قرآنی ارتش و در مراسم رونمایی از سند چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی این نیرو ارتقای ساختار قرآنی ارتش اعلام شد. پیش از این فعالیت‌های قرآنی ارتش در قالب دارالقرآن و زیرمجموعه معاونت فرهنگی و روابط عمومی فعالیت می‌کرد، پس از موافقت ستاد کل نیروهای مسلح در راستای انجام فعالیت‌های بیش از پیش این دارالقرآن به اداره قرآن، عترت و نماز ارتقا یافت و سرهنگ مهدی میدانی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش طی حکمی به عنوان رئیس این اداره معرفی شد.

تعویق آزمون اعطای مدرک تخصصی قرآن به حفاظ

بنابر اعلام سازمان دارالقرآن الکریم، به دلیل تداوم بیماری کرونا در کشور و نیز به منظور حفظ سلامتی شرکت‌کنندگان در آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، زمان برگزاری مرحله اول پانزدهمین دوره آزمون، که ۲۷ تیرماه اعلام شده بود، به تعویق افتاد. مقرر بود که این آزمون یک روز پس از آزمون دکترا برگزار ‌‎شود، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا، برپایی آزمون دکترا نیز به تعویق افتاد. زمان جدید برگزاری این مرحله از آزمون و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ جمعه، ۱۰ مردادماه سال جاری، همزمان با عید سعید قربان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نشست مدیران قرآنی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری

نخستین نشست مدیران و کارشناسان قرآنی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران در سال ۹۹، دوشنبه، ۲۳ تیرماه، با حضور تعدادی از کارشناسان و مدیران قرآنی فرهنگ‌سراها و مراکز فرهنگی این سازمان از مناطق مختلف در محل فرهنگ‌سرای قرآن برگزار شد. آموزش قرآن در سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران با توجه به شرایط حال حاضر، استفاده از فضاهای مجازی و آموزش غیرحضوری، بررسی استانداردهای آموزش قرآن سازمان، بررسی نحوه کار مدرسان و مربیان ثبت در سامانه سازمان و کاربرگ‌های آموزشی قرآن از جمله مباحثی بود در این جلسه به بحث گذاشته شد.

برگزاری نخستین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن

نخستین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن سه‌شنبه، ۲۴ تیرماه، با حضور دستگاه‌های عضو این ستاد و به منظور بررسی برنامه‌های پیشنهادی برای اجرا در سال ۹۹ برگزار شد. هرچند تا هیچ خبری از این‌ جلسه منتشر نشد، اما از جمله مباحثی که مقرر شده بود تا در این جلسه مطرح شود، ارائه گزارش اقدامات مصوب طرح ملی حفظ قرآن کریم بود.

برگزاری نشستی برای جذب مشارکت مردمی در فعالیت‌های قرآنی

سومین نشست هم‌اندیشی جذب مشارکت‌های مردمی در حوزه قرآن و عترت روز ۲۴ تیرماه با حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران، معاونان و خیرین قرآنی کشور در معاونت قرآن و عترت برگزار شد. عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه بر لزوم تسریع در فرایند تشکیل مجمع خیرین این حوزه تأکید کرد و گفت: امکان‌سنجی و ضرورت تشکیل مجمع خیرین قرآن و عترت باید نقشه راه و مبنای فعالیت پیش روی ما باشد.

نشست رئیس سازمان دارالقرآن با پیشکسوتان

نشست رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با جمعی از اساتید پیشکسوت قرآنی کشور سه‌شنبه، ۲۴ تیرماه، با حضور عباس سلیمی، محمد خواجوی، احمد حاجی‌شریف، مهدی قره‌شیخلو، محمدرضا صلح‌جو، سیدمحسن موسوی‌بلده، احمد ابوالقاسمی، سیدحسین موسوی‌بلده و محمدمهدی بحرالعلوم در سالن جلسات سازمان دارالقرآن برگزار شد. در این نشست در مورد جلسه ماهیانه اساتید پیشکسوت قرآنی به عنوان یک هیئت قرآنی، نحوه برگزاری مراسم تکریم چهره‌های قرآنی که با توجه به شیوع کرونا به تعویق افتاده بود و نیز نحوه انجام فعالیت‌های قرآنی در شرایط بحرانی به ویژه در زمان شیوع کرونا بحث و تبادل نظر شد.

اعلام نتایج مرحله مقدماتی جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت علوم

نتایج بخش معارفی و رشته‌های حفظ سی و پنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم در این هفته اعلام شد. این افراد از بین تمامی شرکت‌کنندگان در رشته‌های معارفی(شامل رشته‌های احکام، آشنایی با احادیث، پرسمان معارفی، ترجمه و تفسیر، ‌سبک زندگی، سیره معصومین، صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و حفظ موضوعی) و حفظ قرآن کریم (شامل رشته‌های حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن) که در آزمون روز ۲۷ خردادماه از طریق سامانه quranst.pnu.ac.ir دانشگاه پیام نور شرکت کرده بودند، انتخاب شده‌ و به مرحله کشوری جشنواره راه پیدا کرده‌اند.

برگزاری جلسه شورای معارف سیما

جلسه شورای معارف سیما با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر؛ جواد شیخ‌اکبری، دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما؛ مدیران گروه‌های معارف شبکه‌های سیما و ... با موضوع برگزاری و پوشش مراسم دهه ولایت برگزار شد. در این نشست، جواد شیخ‌اکبری، دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما طی سخنانی با اشاره به تدارک گسترده سیما برای دهه ولایت گفت: مراسم و آئین‌ در بقاع متبرکه و اماکن مقدسه که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود، از طریق سیما پوشش داده می‌شود.

معرفی بخش ویژه جشنواره قرآنی وزارت بهداشت

بیست‌وپنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در فصل تابستان مرحله ثبت‌نام خود را در رشته‌ها و بخش‌های مختلف پشت سر گذاشت. یکی از بخش‌هایی که در این دوره برای نخستین بار به جشنواره اضافه شد بخش ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی است که ویژگی خاص آن نیز حضور عموم مردم در این بخش است.

حسین همتی، کارشناس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد این بخش از بیست‌وپنجمین دوره جشنواره قرآنی وزارت بهداشت گفت: بخش ویژه سردار سلیمانی پنج رشته شعر، داستان، نماهنگ، اپلیکیشن و مقاله‌نویسی دارد و تمام شهروندان اعم از دانشجویان می‌توانند در آن ثبت‌نام کنند. محوریت این بخش آرمان‌های این شهید سرافراز است.

بیشترین رشد مخاطب در دو شبکه رادیو‌یی «قرآن» و «تلاوت»

شبكه رادیویی قرآن و رادیو تلاوت، بیشترین رشد مخاطب در بین شبكه‌های رادیویی سازمان صداوسیما را در یك سال گذشته از آن خود كردند.

براساس نتایج نظرسنجی منتشرشده از مردم سراسر كشور مربوط به بهار ۱۳۹۹، كه اخیراً از سوی مركز تحقیقات سازمان صداوسیما منتشر شد، رادیو قرآن رتبه چهارم را در بین شبكه‌های رادیویی رسانه ملی و رتبه اول در بین رادیوهای تخصصی به دست آورده است.

رادیو تلاوت با افزایش ۹.۲ درصد مخاطب، رتبه اول بیشترین رشد مخاطب را نسبت به مدت مشابه در سال قبل (بهار ۱۳۹۸) و رادیو قرآن نیز در قیاس با مدت مشابه رتبه دوم بیشترین رشد مخاطب را در بین شبكه‌های رادیویی از آن خود كرده است.

برگزاری جلسه ستاد راهبری طرح ملی قرآن

نخستین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در سال ۹۹، هفته گذشته به ریاست مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دیگر اعضای ستاد و به منظور بررسی برخی دستورها برگزار شد.

رحمان دهقانی، معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد مباحث مطرح شده در این جلسه به خبرنگار ایکنا، گفت: این جلسه دو عنوان دستور داشت که یکی از آنها گزارش اجرای اقدامات مصوب طرح ملی حفظ از سوی دستگاه‌ها و مورد دیگر هم جدول پیش‌نویس برنامه‌های ستاد راهبری برای اختصاص بودجه این طرح در سال ۹۹ بود.

وی به ارائه فرم‌هایی به دستگاه‌ها برای ثبت گزارش عملکردها اشاره کرد و افزود: این گزارش‌ها در چهار محور درخواست شده بود که از جمله آنها می‌توان به وضعیت تحقق برنامه‌ها و میزان هزینه‌کرد آن ‌اشاره کرد. در بحث وضعیت تحقق از میان ۹۲ اقدام مصوب، ۳۸ اقدام عملیاتی شده بود، ۳۳ مورد در حال پیگیری و در ۲۳ مورد نیز هیچ اقدامی صورت نگرفته بود.

تأکید بر برگزاری انتخابات سالم اتحادیه‌های قرآنی

نشست مدیران استانی اتحادیه‌های موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت سراسر کشور در سالن اجتماعات این معاونت برگزار شد.

در بخشی از این نشست، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی بر روند برگزاری انتخابات سالم و باشکوه اتحادیه‌های تشکل‌ها و مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت تأکید کرد و گفت: وظیفه همه ما این است که در نهایت اخوت و برادری ایمانی و با رعایت انصاف و عدالت، در برگزاری انتخابات سالم و باشکوه نقش‌آفرینی کنیم.

انتشار کتاب «ترکش‌ دوست‌داشتنی»

کتاب ترکش دوست‌داشتنی که به قلم محمد خسروی‌راد و به زندگی‌نامه احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان اختصاص یافته است، انتشار یافت. این کتاب در ۴۰۰ صفحه منتشر شده و شامل زندگی‌نامه و خاطرات احمد ابوالقاسمی از دوران کودکی تا زمان حاضر است.

بخش قابل توجهی از این کتاب به حضور این قاری بین‌المللی در جبهه اختصاص یافته است، حضور در مسابقات قرآن و همچنین مسافرت‌هایی که به گوشه و کنار کشور و دیگر کشورهای دنیا برای آموزش و تلاوت قرآن کریم داشته بخش دیگری از خاطرات تعریف شده در این کتاب است.

رشد ۵۴ درصدی مخاطبان طرح ملی قرآنی ۱۴۵۴

طرح ملی، قرآنی ۱۴۵۴ با رویکرد قرآن، خانواده و آرامش با محوریت آیات کاربردی قرآن کریم از ۳۱ خردادماه آغاز شد. این طرح با برنامه‌ها و ساختاری متفاوت همراه با شبکه‌های رادیویی و استانی به همراه تبلیغات در فضای مجازی توانسته بیش از ۵۰ درصد رشد مخاطب داشته باشد.

طرح ملی، قرآنی ۱۴۵۴ امسال علاوه بر ارائه برنامه‌های محتوایی، کارشناسی و طرح درس آیات موضوعی قرآن با حضور کارشناسان این حوزه، از برنامه‌های نمایشی برای تفهیم مفاهیم قرآنی استفاده کرده است.

راه‌اندازی طرح «توسعه آموزش عمومی تفسیر قرآن»

طی جلسه‌ای که با حضور حجج اسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز؛ محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ مصطفی جلالی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی و مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، در محل ستاد اقامه نماز برگزار شد، مقرر شد که با همکاری سه نهاد مذکور، طرح «توسعه آموزش عمومی تفسیر قرآن کریم» در کشور راه‌اندازی شود.

در این راستا مقرر شد که در گام نخست روحانیون سازمان تبلیغات اسلامی طی دوره‌ای در ایام تابستان سال جاری از طریق سامانه مدرسه مجازی اداره کل آموزش این سازمان با محتوای تفسیر حجت‌الاسلام قرائتی آشنا شوند.

برگزاری مرحله پایانی سی‌وهشتمین مسابقات قرآن دانش‌آموزی در شبکه شاد

نشست خبری مرحله کشوری سی‌و‌هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی، صبح روز اول مردادماه، با حضور محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، به صورت تصویری در بستر شبکه شاد برگزار شد.

وی بیان کرد: مرحله کشوری سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی در دو بخش مقدماتی در قالب ارسال فایل‌ها و آثار ضبط شده و بخش نهایی به صورت زنده با بهره‌گیری از بستر «شاد» و با قضاوت ۱۶۰ داور تراز اول کشور برگزار می‌شود.

رونمایی از اپلیکیشن طرح ۱۴۵۴ در برنامه مصباح شبکه قرآن

قائم‌مقام فضای مجازی رسانه ملی با حضور در برنامه مصباح شبکه قرآن و معارف سیما، ضمن رونمایی از اپلیکیشن ویژه طرح ۱۴۵۴، فعالیت‌های این طرح ملی ـ قرآنی در فضای مجازی را تشریح کرد.

وی اظهار کرد: از امروز نیز با رونمایی از اپلیکیشن مربوط به طرح، به بخش ارتباطی طرح افزوده می‌شود و تسهیلات بیشتری برای مخاطبان فراهم می‌شود که بتوانند خیلی راحت‌تر با برنامه ارتباط برقرار کنند. این اپلیکیشن از این پس ویژه طرح قرآنی، ملی بشارت خواهد بود و در اختیار شبکه قرآن و معارف سیما قرار می‌گیرد تا با به‌روزرسانی مداومی که برای آن انجام می‌شود، در آینده نیز از آن استفاده شود.

بیانیه معاونت قرآن وزارت ارشاد درباره انتخابات اتحادیه

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره انتخابات و تشکیل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت بیانیه‌ای صادر کرد. در بخشی از متن این بیانیه آمده است: «اکنون که در سایه‌سار حاکمیت دینی برآمده از خون شهیدان و حاصل مجاهدت‌های فراوان ملت مسلمان ایران، با ابلاغیه دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی راهبری ادغام اتحادیه‌ها و تشکیل اتحادیه واحد کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت شده است، ضمن استقبال از این اقدام مهم و مبارک، از تمامی مدیران و اعضای هیئت مدیره هر دو اتحادیه و موسسات قرآنی واجد شرایط شرکت در انتخابات، دعوت می‌شود تا با حضور پرشور خود و حفظ همدلی، اخوت و اتحاد، برگ زرین دیگری را در تاریخ فعالیت‌های قرآنی کشور ثبت و ضبط کنند.

بدون شک، مشارکت حداکثری موسسات در این انتخابات، پشتوانه‌ای قوی برای این حرکت نوین و تحکیم و زیرساخت‌های وحدت و همدلی در آینده است. امید است تشکیل این اتحادیه واحد کشوری به انسجام بیشتر و ثمربخشی فعالیت‌های قرآنی و پرهیز از موازی‌کاری‌های ناصحیح و پاسداشت منافع واقعی موسسات فرهنگی قرآن و عترت در جهت هم‌افزایی‌های سازنده بینجامد».

بیانیه رئیس سازمان دارالقرآن در باب تشکیل اتحادیه واحد کشوری

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در رابطه با تشکیل اتحادیه واحد کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت(ع) بیانیه‌ای منتشر کرد که در بخشی از متن این بیانیه آمده است: «اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و اتحادیه مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآن و عترت کشور به منظور ایجاد و تقویت زمینه‌های هماهنگی، همسویی و تعامل بین مؤسسات قرآنی و نیز ارتقای جایگاه مؤسسات قرآنی، مردمی و دفاع از حقوق آن‌ها شکل گرفتند. لیکن بنا به ضرورت تشکیل اتحادیه واحد، جهت تحقق اهداف مذکور، حسن هماهنگی و هم‌افزایی در انجام وظایف، پرهیز از تفرقه و موازی‌کاری در عرصه ارائه خدمات و ایجاد وحدت و حفظ منافع عمومی مؤسسات قرآنی، مردمی، براساس تصمیم اعضای دو اتحادیه پیشین، مقرر شد تا اتحادیه‌ای واحد تشکیل شود.

سازمان دارالقرآن الکریم نیز رجاء واثق دارد، مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت با حضور حداکثری در انتخابات اتحادیه مزبور، نقش اساسی خود را در تحقق اهداف عالیه فوق‌الذکر و تقویت و گسترش مشارکت‌های مردمی در امور قرآنی به نحو احسن ایفا کنند و در بنای جامعه نمونه اسلامی (اسوه) که بتواند الگو و شهیدی بر همگی مردم باشد، توفیق یابند».

اعلام اسامی کاندیداهای انتخابات اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآنی

اسامی کاندیداهای هیئت‌های مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت پس از بررسی صلاحیت و رزومه آنها از سوی هیئتی متشکل از اعضای دو اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور و ناظرانی از سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعلام شد.

یادآور می‌شود، مجمع عمومی و انتخابات هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به صورت غیرمتمرکز و حضوری، سوم مردادماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار شد.

بیانیه مشترک اتحادیه‌های قرآنی در آستانه انتخاباتی مهم

اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور در آستانه انتخابات مجمع عمومی مشترک اتحادیه، بیانیه‌ مشترکی صادر کرده که در بخش‌هایی از آن آمده است: «اینک که با شکر و سپاس به درگاه ربوبی، همدلی و همگرایی بی‌سابقه‌ای بین مدیران قرآنی موسسات به وجود آمده، که بسیار مغتنم و ارزشمند می‌باشد، امید است که این همدلی اسباب تشکیل یک اتحادیه منسجم و توانمند و اثرگذار را فراهم آورد.

از این رو توصیه هیئت‌مدیره‌های دو اتحادیه به تمامی اعضای محترم اتحادیه‌ها، حضور فعال در فرآیند برگزاری مجمع عمومی و انتخابات هیأت‌مدیره و بازرسان اتحادیه کشوری می‌باشد.

از طرفی با توجه به شرایط مناسبی که برای تشکیل اتحادیه واحد و منسجم و به دور از افتراق‌های گذشته به وجود آمده است، مناسب است که اعضای محترم هر دو اتحادیه از هرگونه اقدامی که باعث ایجاد خدشه به فضای مناسب فعلی شود، جلوگیری نمایند و توقع خادمان اتحادیه از اعضای محترم دو اتحادیه، رعایت تقوا و انصاف در رفتار تشکیلاتی و خودداری از هرگونه تخریب افراد و رفتاری است، که باعث ایجاد شکاف و تفرقه در میان نیرو‌ها و عناصر قرآنی شود».

آینده‌پژوهی آموزش قرآن در دوران کرونا و پساکرونا

برنامه رادیویی «افق» در شنبه‌ای که گذشت با حضور داود تک‌فلاح و محمدمهدی بحرالعلوم از پیشکسوتان و صاحب‌نظران در حوزه آموزش قرآن کریم همراه بود.

تأکید بر لزوم بکارگیری سیاست انقباض کمی و انبساط کیفی آموزش قرآن در دوران کرونا، تصمیم‌گیری در رابطه با چگونگی اجرای برنامه‌های قرآنی در دوران کرونا، استفاده از تجربیات اساتید و قرآنیانی که در زمینه بکارگیری فضای مجازی در حوزه آموزش فعال هستند، جذاب‌تر کردن بستر برنامه‌های معمولی که امروز در رابطه با آموزش قرآن کریم در فضای مجازی فعال هستند، عدم تأثیر کار در فضای مجازی به مانند آموزش حضوری، عدم استفاده از تمامی ظرفیت‌های فضای مجازی در فعالیت‌های قرآنی و طراحی مدل برای عصر حاضر با توجه به تصمیم گروهی از اساتید و جامعه شناسان از جمله مواردی بود که طی این برنامه به آن پرداخته شد.

برگزاری آزمون مجازی سطح ۳ طرح دانشجومتدبر قرآن

براساس اعلام دبیرخانه طرح دانشجومتدبر قرآن کریم، این آزمون با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مؤسسه تدبر در کلام وحی به صورت مجازی با حضور ۷۰ نفر از دانشجویان استان‌های مختلف برگزار می‌شود. قبول‌شدگان آزمون سطح سه، پس از گذراندن سطح چهار به عنوان مربی تدبر در قرآن کریم و با مدرک معتبر از جهاددانشگاهی و مؤسسه تدبر در کلام وحی می‌توانند در مساجد، کانون‌ها و دانشگاه‌ها فعالیت داشته باشند.

آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن

مرحله اول پانزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن پس از اینکه به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور چند بار به تعویق افتاد، جمعه، ۱۰ مردادماه، به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی سازمان دارالقرآن الکریم در سراسر کشور برگزار شد. بنابر این شرکت‌کنندگان کارت ورود به جلسه آزمون را ۹ مردادماه از پایگاه اینترنتی سازمان دارالقرآن الکریم دریافت کردند.

درگذشت «فهیمه صحرایی» بانوی حافظ کل قرآن

فهیمه صحرایی از بانوان حافظ کل قرآن، پس از طی یک دوره بیماری به دیار باقی شتافت. او متولد سال ۱۳۶۲ در شهرستان گناباد خراسان رضوی بود. او معلولیت شدید جسمی ـ حرکتی داشت و با استماع مداوم تلاوت قرآن در خانه، حفظ قرآن را پیش برد. فهیمه صحرایی از ۹ سالگی دچار بیماری «دیستروفی عضلانی» شد. کار حفظ کل قرآن را از ۱۰سالگی آغاز کرد و اخیراً از طریق طرح مشکوة سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاددانشگاهی کار حفظ خود را به پایان رساند. صحرایی رتبه‌های متعددی را در مسابقات قرآن سازمان بهزیستی کشور کسب کرده بود.

قدردانی از تلاش‌های وزیر ارشاد در راستای برگزاری انتخابات اتحادیه واحد قرآنی

در بخشی از چهل‌ونهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی لوح تقدیر به دلیل اهتمام در برگزاری انتخابات اتحادیه واحد کشوری دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب لوح تقدیر از سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز مهدی محمدی، مشاور وزیر و دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی تشکر شد.

تبیین اثرات اعزام کاروان قرآنیان در ادوار مختلف حج

با توجه به شیوع بیماری کرونا که موجب عدم اعزام حجاج به حج تمتع ۹۹ شد، به منظور گرامیداشت ایام حج و مرور خاطرات حضور مؤثر کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران در حج تمتع سال‌های گذشته، همچنین، تکریم شأن و جایگاه شهدای قرآنی فاجعه منا در سال ٩۴، ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «کاروان نور» با پخش زنده از طریق تارنمای آپارات در محل شورای عالی قرآن برگزار شد.

این برنامه با حضور حمیدرضا مستفید، محمود لطفی‌نیا، کریم منصوری، حمیدرضا احمدی‌وفا و محمدتقی میرزاجانی، پیشکسوتان و قاریان بین‌المللی قرآن کریم همراه بود که بخشی از خاطرات مربوط به حضور کاروان قرآنی در حج تمتع سنوات گذشته مرور شد.

تشکیل کارگروه مشترک شورای معارف سیما و نهاد رهبری در دانشگاه‌ها

دبیر شورای معارف سیما و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با حضور در دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با حجت‌‎الاسلام والمسلمین رستمی، مسئول نهاد دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در سخنانی گفت: عرصه فعلی، عرصه جنگ نرم، جنگ اراده‌ها و جنگ روایت‌ها، با نگاه به آینده است. تمام هجمه‌های دشمن به همین دلیل است واین اهمیت موضوع رسانه را می‌رساند.

رستمی با بیان اینکه رسانه و مجموعه دانشگاه محل تلاقی فراوانی با هم دارند، از همکاری بیش از بیش دو مجموعه دانشگاه و رسانه ملی خبر داد.

اجرای طرح توئیتری علوی از سوی کانون‌های قرآنی وزارت بهداشت

مجمع تخصصی کانون‌های قرآن و عترت(ع) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت دهه ولایت، فراخوان طرح توئیتری علوی با عنوان «ولایت علوی، اکمال دین نبوی» ویژه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را اعلام کرد. مهلت ارسال آثار برای حضور در این مسابقه تا ۱۸ مردادماه تعیین شد.

روند ادغام اتحادیه قرآنی کشور و انتخاب مدیر عامل اتحادیه بررسی شد

طبق روال روزهای شنبه هر هفته، برنامه رادیویی «افق» در تاریخ ۱۱ مردادماه به بررسی روند ادغام اتحادیه قرآنی کشور، برآیند فعالیت‌ها و نقشه پیش روی آن با حضور مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره و ارتباط تلفنی با جواد سعیدی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآنی پرداخت.

طلایی با اشاره به مصوبات نخستین جلسه هیئت مدیره و بازرسی که با حضور مهدی محمدی، دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی تشکیل شد، گفت: موضوع این جلسه تعیین اعضای هیئت رئیسه مشتمل بر مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس، دبیر و سخنگو بود که بنده با حداکثر آراء به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب شدم، اما قرار شد درباره انتخاب مدیرعامل قدری تأمل شود.

همکاری مسئولان قرآنی شهرداری منطقه ۱۳ و شورای عالی قرآن شهرداری تهران

جلسه هماهنگی و هم‌افزایی اجرای فعالیت‌های قرآنی بین مسئولان قرآنی شهرداری منطقه ۱۳ و شورای عالی قرآن شهرداری تهران با حضور سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران و قاسم مالکی، مدیر امور قرآنی منطقه ۱۳ برگزار شد. ارتقای کمی و کیفی برنامه‌های قرآنی در مناطق مختلف شهر تهران مورد توجه قرار گرفت.

بررسی امکان برگزاری نوزدهمین آزمون قرآن و عترت وزارت ارشاد

مریم قاسم‌احمد، معاون برنامه‌ریزی و آموزش اداره کل آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره آخرین وضعیت برگزاری نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت در سال جدید گفت: در حال حاضر در قالب جلساتی به آسیب‌شناسی دوره گذشته و امکان‌سنجی برگزاری آزمون نوزدهم در شرایط کرونا می‌پردازیم. درباره برپایی مجازی آزمون نیز در حال بررسی هستیم.

سازه فرهنگ‌سرای قرآن بازسازی می‌شود

رحیم خاکی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن از بازسازی سازه فرهنگ‌سرای قرآن به عنوان نماد قرآنی شهر تهران خبر داد. وی گفت: این فرهنگ‌سرا باید فاخرترین شکل از حیث معماری را دارا باشد. این سازه باید در نظر هر بیننده‌ای فاخر و نمایان‌گر احترام به قرآن و امور قرآنی باشد.

دو انتصاب در معاونت قرآن وزارت ارشاد

براساس احکامی از سوی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیران کل جدید دفتر آموزش و دفتر تبلیغ و ترویج این معاونت معرفی شدند. سیدفخرالدین اسماعیلی، به عنوان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و مرتضی خدمتکار‌ نیز به عنوان مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد معرفی شد.

میزگرد «رسانه و قرآن» در ایکنا برگزار شد

برای نوروز 99/اهم رویدادهای قرآنی فصل تابستان 99

به مناسبت فرارسیدن روز خبرنگار، خبرگزاری ایکنا میزگرد رسانه و قرآن را با حضور دو خبرنگار حوزه قرآن و معارف در روز ۱۶ مردادماه در استودیو مبین برگزار کرد. نقد و بررسی عملکرد رسانه‌های قرآنی در شکل کار و محتواهای ارائه شده و دلیل افت رویدادهای قرآنی در وضعیت کرونا از جمله موضوعات مورد صحبت بود.

برگزاری چهاردهمین جلسه ارتقای قاریان

در روز چهارشنبه ۱۵ مردادماه، چهاردهمین جلسه ارتقای قاريان ممتاز قرآن کریم به صورت زنده از تارنمای آپارات پخش شد. در این جلسه «حمیدرضا مستفید»، پیشکسوت قرآنی کشور و «احمد ابوالقاسمی»، قاری بین‌المللی به تحلیل قرائت قاریان پرداختند.

برگزاری جلسه شورای راهبری تولیدات تلاوتی شبکه رادیویی قرآن

در روز سه‌شنبه، ۱۴ مردادماه، نخستین جلسه شورای راهبری تولیدات تلاوتی شبکه رادیویی قرآن با حضور مجتبی ایزدی، مشاور معاون صدا و مدیر شبکه رادیویی قرآن، احمد ابوالقاسمی، مشاور معاون صدای رسانه ملی، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدامین مهدوی، مدیر گروه تلاوت و محافل شبکه رادیویی قرآن، علی حوری کامران، صادق درودیان و هادی ایزدپناهی، کارشناسان گروه تلاوت و محافل شبکه رادیویی قرآن در محل سالن جلسات شبکه رادیویی قرآن برگزار شد و بر آغاز نهضت تولید تلاوت و ترتیل در این شبکه رادیویی و نیز تعریف استانداردی مشخص برای تولیدات تلاوتی تأکید شد.

اجرای مرحله دوم طرح مواسات سازمان دارالقرآن

همزمان با دهه ولایت و در آستانه عید سعید غدیر خم و در لبیک به تأکیدات مجدد مقام معظم رهبری در توجه به طبقات ضعیف و متوسط جامعه که از لحاظ زندگی و معیشت ضربه خورد‌ه‌اند، سازمان دارالقرآن الکریم با همکاری بنیاد علوی اقدام به اجرای مرحله دوم طرح کمک مؤمنانه و مواسات کرد.

علی‌اصغر فارسیان، قاری و مدرس قرآن کریم در گذشت

روز دوشنبه ۱۳ مردادماه خبر درگذشت علی‌اصغر فارسیان، قاری و مدرس قرآن کریم که پس از سال‌ها جانبازی دعوت حق را لبیک گفت، اعلام شد. مرحوم سال‌های سال در مسجد احمدیه شهرستان چهاردانگه و امامزاده حلیمه ‌خاتون(س) تهران به آموزش کلام‌الله مجید مشغول بود. بعد از ۵۹ سال زندگی در کنار قرآن با مدال افتخار جانبازی دعوت حق را لبیک گفت و به برادر شهیدش پیوست.

رقابت ۲۵۰ متسابق در چهل‌وسومین مسابقات قرآن استان قم

مرحله استانی چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن در استان قم، در دو گروه آقایان و بانوان از ۱۵ مردادماه آغاز شد و به مدت سه روز ادامه داشت. بخش آقایان در روزهای ۱۵ و ۱۶ مرداد‌ماه و بخش بانوان نیز در ۱۷ مرداد رقابت خود را برگزار کردند.

مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی برگزار شد

مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی امروز چهارشنبه، ۱۵ مردادماه، با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و معاونان وی در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد. در ادامه این مراسم از ۳۴ جهادگر برگزیده به‌صورت برخط در واحدهای استانی جهاددانشگاهی، با اهدای لوح تقدیر و جوایزی تقدیر به عمل آمد از جمله ندا عباسی از تحریریه خبرگزاری ایکنا به عنوان جهادگر نمونه انتخاب شد. یادآور می‌شود، ایکنا از مراکز وابسته به سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاددانشگاهی است.

همچنین حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی با حضور در تحریریه فارسی و بین‌الملل اینکه روز خبرنگار را تبریک گفت.

پایان جشنواره نور امید

نشست خبری اولین جشنواره قرآنی نور امید، اوایل هفته جاری به صورت آنلاین با حضور سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس شورای ‌عالی قرآن شهرداری تهران و محسن فتاحی، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، برگزار شد. در بخشی از این نشست، موسوی‌بلده، دبیر جشنواره مجازی قرآنی نور امید، پس از تبریک اعیاد عید غدیر و روز خبرنگار گفت: بیماری کرونا ما را به سمت فضای مجازی و فعالیت‌های غیر حضوری سوق داد و دلیل اصلی برگزاری جشنواره قرآنی نور امید شد. البته این فضا معایب و مزایایی را به دنبال دارد. این وضعیت باعث شد شهرداری تهران نسبت به برگزاری جشنواره قرآنی در فضای مجازی اقدام کند که مورد استقبال قرار گرفت. در این راستا، تعاملی با سایر قرآنیان در رشته‌های هنری مانند خوشنویسی و ... انجام شد که راه‌گشای تعریف متفاوتی از پیوند هنر و قرآن بود. در بخشی از این نشست اسامی برگزیدگان در بخش آقایان و بانوان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، خوشنویسی و آیه‌گرافی اعلام شد.

پویشی قرآنی برای بزرگداشت مباهله

محمدضا پورزرگری،‌ قاری بین‌المللی کشورمان به مناسبت گرامی‌داشت واقعه مباهله به عنوان سند حقانیت غدیر، پویش بهترین تلاوت آیه مباهله (آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران) در فضای مجازی را راه‌اندازی کرد. در این پویش از قاریان، گروه‌های همخوانی و مبتهلان قرآن کریم خواسته شد تا برای گرامیداشت این واقعه تاریخی، تلاوت، ابتهال، تواشیح و مدیحه‌سرایی با موضوع مباهله انجام دهند. متقاضیان حضور در این پویش از ۱۹ تا ۲۳ مردادماه فرصت داشتند تا اثر خود را به صفحات «محمدرضا پورزرگری» در شبکه‌های اجتماعی ارسال کنند. در نهایت به پنج اثر منتخب هدایایی اهداء شد.

تهدیدی که تبدیل به فرصت شد

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، از روند فعالیت‌های دبیرخانه سی‌و‌هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) بازدید کرد. وی با ابراز خرسندی از روند این بازدید و تشکر از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در این دبیرخانه گفت: شیوع کرونا ‌نه‌ تنها ما را از فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز دور نکرد، بلکه با تغییر روش و شیوه برگزاری مسابقات، فعالیت ارزشمندی انجام گرفت و این تهدید به فرصت تبدیل شد.

پایان مسابقات قرآن دانش‌آموزی با حضور وزیر

آئین اختتامیه سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی که پیش از این قرار بود ۱۹ مردادماه برگزار شود، سرانجام‌ ۲۱ مردادماه برگزار شد. محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور با بیان اینکه تمام تلاش خود را می‌کنیم که مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهیم، گفت: لازم است تا پیوند دانش‌آموزان را با قرآن و نماز مستحکم‌تر کنیم. البته که بخشی از مسئولیت تربیت فرزندان با والدین است.

آغاز پویش روضه‌های خانگی

مراسم معرفی، رونمایی و آغاز پویش «#روضه_های_خانگی» شامگاه چهارشنبه ۲۲ مردادماه، با حضور جمعی از پیشکسوتان و پیرغلامان مکتب امام حسین(ع) در سالن شهید تقوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد. در این مراسم که حجج اسلام ادیب یزدی و محسن تاج از خطبای حسینی؛ عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی؛ عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)؛ محمد آقاسی؛ معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ مرتضی طاهری، اکبر و محمد بازوبند از پیشکسوتان مداحی اهل بیت(ع)؛ مصطفی خرسندی، مدیر کانون و خانه مداحان؛ سیدعلی سادات‌رضوی، رضا پوراحمد، مصطفی روحانی، امیر اسکندری و احمد نیکبختیان از ذاکران اهل بیت علیهم السلام و محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و ایکنا حضور داشتند، سخنرانان ضمن حمایت از اجرای این پویش، توجه بیشتر به برگزاری روضه‌های خانگی و بیان تأثیرات عمیق آن را خواستار شدند.

تجلیل از محمدعلی خواجه‌پیری

برنامه تجلیل از خدمات و زحمات خادم‌القرآن محمدعلی خواجه‌پیری، مؤسس طرح قرآنی اسوه در مراسم افتتاحیه سیزدهمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی اُسوه برگزار شد.

پس از قرائت بخشی از لوح تقدیر این پیشکسوت قرآنی از سوی محمدتقی میرزاجانی، مدیر طرح، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و سیداحمد عودتیان، مدیرعامل بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج)، در سخنان کوتاهی به ویژگی‌های قرآنی و شخصیتی محمدعلی خواجه‌پیری پرداختند.

تجمع تعدادی از معلمان قرآن قراردادی در برابر خانه ملت

تعدادی از معلمان به منظور پیگیری مطالبه و وعده محقق نشده این سال‌ها در تبدیل وضعیت‌شان، ۲۶ مردادماه، در برابر خانه ملت حضور یافتند. البته این تجمع فقط محدود به حضور معلمان قرآن نبود، بلکه سایر معلمان چون نیروهای حق‌التدریس، قراردادی سال‌های اخیر و خدماتی و نیروهای غیرانتفاعی نیز حضور داشتند.

یکی از این معلمان جذب شده در سال ۱۳۹۱ گفت: جذب پنج هزار معلم از میان افراد توانمند از هر استان براساس ظرفیت در عرصه تدریس قرآن در دوران وزارت حمیدرضا حاجی‌بابایی، که در حال حاضر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی است، انجام شد. افراد متقاضی پس از گزینش و سپری کردن روند اداری به عنوان مربی پرورشی با رویکرد فعالیت قرآنی وارد مدارس شدند.

این معلم قرآن با ابراز گلایه از نامهربانی مسئولان مربوطه اظهار کرد: در ابتدای جذب، مقرر بود پس از حداکثر یک‌سال، وضعیت پیمانی شدن ما معلوم شود و حتی دستورالعمل آموزش و پرورش مبنی بر جذب منتشر شد و برای چهار هزار و ۵۰۰ معلم تبدیل وضعیت صورت گرفت، اما به دلیلی نامعلوم معلمان چند استان از این امر جا ماندند.

حمایت ۲.۶ میلیاری از طرح‌های مجازی مؤسسات قرآنی

سیدفخرالدین اسماعیلی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمایت معاونت از طرح‌های مؤسسات قرآن و عترت با قابلیت اجرا در فضای مجازی، با اعتبار دو میلیارد و ششصد میلیون ریال خبر داد.

اسماعیلی گفت: پس از ارسال فراخوان به تمامی استان‌ها در دریافت ایده‌ها و طرح‌های قرآنی در فضای مجازی؛ در نهایت طرح‌های ۷۸ مؤسسه قرآنی با نظارت و داوری کارشناسان انتخاب و مبلغ ۲/۶۰۰ میلیون ریال از سوی کمیته حمایت دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌ها به حساب آن مؤسسات واریز شد.

شرکت ۷۶ درصد مؤسسات قرآنی سازمان تبلیغات در طرح خوداظهاری

حسین بهبودی، مدیر اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: پیش از این قرار بر این بود که مرحله خوداظهاری مؤسسات پیش از پایان سال ۹۸ انجام شود که با توجه به شرایط پیش آمده در کشور، این برنامه با تأخیر انجام شد و مرحله بعدی این طرح که ارزیابی میدانی مؤسسات است نیز در آینده و پس از بازگشت مؤسسات به شرایط عادی برگزار خواهد شد.

مدیر اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن بیان کرد: علی‌رغم مشکلات به وجود آمده در کشور و شرایط ویژه شیوع بیماری کرونا، مرحله خوداظهاری مؤسسات قرآنی به خوبی انجام شد و ۷۶ درصد از مؤسسات قرآنی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در آن شرکت کردند.

برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیران امور قرآنی کشور

دومین نشست هم‌اندیشی اساتید و مدیران امور قرآنی کشور به میزبانی دبیرخانه شورای عالی قرآن شهرداری تهران، عصر روز ۲۶ مردادماه با حضور سیدحسین موسوی‌بلده، نماینده شورای اسلامی شهر تهران در کمیته برنامه‌ریزی و نظارت بر فعالیت‌های قرآنی و رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران برگزار شد.

در این نشست، حجج اسلام مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، شفیعی، معاون این سازمان، همچنین عباس سلیمی، احمد ابوالقاسمی، سیدعلی خاموشی، محمد خواجوی، محمدرضا صلح‌جو، از پیشکسوتان قرآنی و محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، رحیم خاکی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن، محمدحسین حسنی، مدیرعامل ایکنا و میثم طاهرآبادی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت استان تهران حضور داشتند.

انتشار کتاب زندگی قاری قرآن، شهید «احمد انصاری‌اصیل»

همزمان با روز ۲۷ مردادماه و سالروز شهادت احمد انصاری‌اصیل، اولین شهید جامعه قرآنی کشورمان، کتاب «آخرین تلاوت» که شرح زندگی و خاطرات این شهید والامقام است، به همت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه منتشر شد.

شهید انصاری‌اصیل در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۳۶ در تهران چشم به جهان گشود و از دوران‌ کودکی‌ جذب جلسات قرآن استاد مرحوم محمدتقی مروت شد. این جلسه، شب‌های پنجشنبه‌ در امامزاده حسن(ع) تهران برگزار می‌شد. وی با اساتیدی همچون محمدرضا صلحجو، سیدمحسن موسوی‌بلده، احمد حاجی‌شریف، علی‌اکبر توپچی و ... هم‌دوره بوده است.

اجرای مرحله نهایی مسابقه قرآنی تلویزیونی اسراء

فینال مسابقه تلویزیونی اسراء در سه رشته قرائت تقلیدی از استادان منشاوی، عبدالباسط و مصطفی اسماعیل در دو رده زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال برگزار شد.

احمد عبیاوی از کارون، حسین سواری از اهواز و محمدمهدی طالبیان از قم در رشته قرائت تقلیدی از استاد منشاوی، رده کمتر از ۱۶ سال رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

همچنین، علیرضا روزبهانی از تهران، امیرحسین جعفرزاده از البرز و علیرضا خالقی از اصفهان در رده بالای ۱۶ سال همین رشته به برتری رسیدند.

برگزاری اختتامیه بخش بانوان مسابقات قرآن استان تهران

مراسم اختتامیه چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن کریم ۲۷ مردادماه، با حضور سیدمهدی شرفی، رئیس امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان تهران، مریم حاج عبدالباقی، پیشکسوت و مدرس قرآن کریم و عضو هیئت علمی دانشگاه الهیات تهران، داوران مسابقات قرآن و جمعی از متسابقین در سالن اجتماعات دارالقرآن بصیرت واقع در حکیمیه برگزار شد.

تجلیل از «هادی آرزم» در اختتامیه مسابقات قرآن استان تهران

در بخشی از مراسم اختتامیه چهل و سومین دوره مسابقات قرآن استان تهران که بعدازظهر روز ۲۹ مردادماه برگزار شد، از یک عمر تلاش هنری هادی آرزم، موزیسین، سرپرست گروه آکاپلای اسلامی اهل بیت و خالق آثار مذهبی در راه اعتلای هنر قرآنی تجلیل به عمل آمد. آرزم، آثار مذهبی فراوانی را با زبان موسیقی تألیف کرده و با این کار انس و الفت زیادی بین جوانان برای گرایش به فعالیت‌های دینی و مذهبی ایجاد کرده است. «ربنا»، «اسماء‌الحسنی»، «فرازهای مختلف دعای جوشن کبیر»، «دعای نور»، «دعای فرج»، «دعای سحر»، «بِنَبیٍّ عربیٍ»، «بسم‌الله نور» و ... تنها نمونه‌ای از ده‌ها اثر هادی آرزم است.

پایان چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن استان تهران

مراسم اختتامیه چهل و سومین دوره مسابقات قرآن استان تهران بعدازظهر ۲۹ مردادماه با حضور تیم داوری، برگزیدگان و تعدادی از مسئولان قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهدی شرفی، رئیس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران، گزارش این دوره از مسابقات را ارائه داد و گفت: در این دوره بیش از ۱۷۰ شرکت‌کننده در دو گروه بانوان و آقایان حضور داشتند و رقابت‌ چهار روزه‌ای را در حضور ۲۲ داور انجام دادند.

وی در مورد پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده در این دوره از مسابقات، اظهار کرد: تمام تلاش‌های خود را به کار بستیم تا دستورالعمل‌های مورد نظر را رعایت کنیم و خوشبختانه توانستیم رضایت شرکت‌کنندگان را از این حیث برآورده سازیم.

در ادامه این مراسم، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در سخنانی ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران، داوران و شرکت‌کنندگان در مسابقات، گفت: برگزاری مسابقات در شرایط سخت کرونایی به روال عادی، کار سختی است که خوشبختانه به خوبی انجام شد.

چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن استان تهران از صبح روز ۲۶ مردادماه آغاز شد و تا روز ۲۹ مردادماه ادامه داشت.

مصحف به قلم «واضح» رونمایی شد

مراسم رونمایی از قرآن کریم به قلم واضح با ترجمه حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان سه‌شنبه، ۲۸ مردادماه با حضور دست‌اندرکاران طراحی و چاپ این قرآن ویژه و جمعی از مسئولان از جمله هادی مظفری، مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین جواد صادق‌زاده، رئیس فعالیت‌های دینی شهرداری تهران؛ رحیم خاکی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن؛ محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا؛ مجتبی حسینی‌توسل، مدیرعامل برج میلاد و عبدالجبار کاکایی، شاعر، در برج میلاد تهران برگزار شد.

انتخاب مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی

سومین جلسه هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور (جلسه فوق‌العاده)، صبح روز ۲۹ مردادماه با دستورجلسه انتخاب مدیرعامل اتحادیه به میزبانی سازمان دارالقرآن الکریم در سالن جلسات سازمان برگزار شد.

مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در این رابطه گفت: «طی این جلسه با اکثریت آراء، محمد انجم‌شعاع، فعال قرآنی و معاون سابق هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به مدت سه سال به عنوان مدیرعامل اتحادیه انتخاب شد.»

برگزاری اختتامیه سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان

آیین اختتامیه مرحله کشوری سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان در بخش آوایی، ۲۸ مردادماه، با حضور مسئولان و مدیران آموزش و پرورش برگزار شد که از سوی شبکه قرآن و معارف سیما و همزمان از اپلیکیشن شاد پخش شد.

این مراسم با تلاوت یاسین غیاسیان، از دانش‌آموزان استان همدان آغاز شد و سپس محمدهادی صلح‌جو، کارشناس مجری شبکه قرآن و معارف سیما به اجرای برنامه پرداخت. بخش دیگر این مراسم سخنرانی سیدمجتبی هاشمی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران بود. وی با اشاره به گزارشی از فرآیند برگزاری این دوره از مسابقات گفت: بخش مقدماتی مرحله کشوری مسابقات با دریافت آثار دانش‌آموزان راه‌یافته از استان‌ها به مرحله کشوری آغاز شد.

توزیع بسته‌های فرهنگی ـ هنری پویش «روضه‌های خانگی»

بسته محتوایی پویش روضه‌های خانگی هر شب رأس ساعت ۲۲:۳۰ از طریق سایت isqa.ir و نشانی‌های @iqnanews و @isqa.ir در شبکه اینستاگرام بارگذاری می‌شود.

این پویش با اولویت زحمت‌کشان کادر درمان کشور و زوج‌های دانشجویی که اولین محرم زندگی مشترک خود را می‌گذرانند، پرچمی مزین به نام اباعبدالله الحسین(ع) را ارسال می‌کند.

علاقه‌مندان با ارسال پیامک «لبیک یا حسین» به سرشماره ۱۰۰۰۰۰۱۱۴ می‌توانند مشارکت خود را در این پویش اعلام کنند.

این پویش از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاددانشگاهی راه‌اندازی شده است.

تجلیل آستان قدس رضوی از فعالیت‌های شبکه قرآن

در آغازین روزهای ماه محرم و در حاشیه مراسم تعویض پرچم و اذن عزا حرم مطهر رضوی به پاس تلاش‌های جهادگرانه خادمان شورای معارف سیما و شبکه قرآن در ایام شیوع کرونا و بسته بودن اماکن مذهبی، از فعالیت‌های آن‌ها تشکر و قدردانی شد.

تمدید مهلت ثبت‌نام آموزش‌های کوتاه‌مدت قرآنی کارگران

ثبت‌نام هفدهمین دوره آموزش کوتاه‌مدت علوم قرآن ویژه کارگران سراسر کشور در سال ۹۹ تمدید شد. این دوره‌های آموزشی به صورت دوره‌های کوتاه‌مدت یک‌ماهه در رشته‌های روخوانی، روان‌خوانی، فصیح‌خوانی، تجوید مقدماتی، صوت و لحن، حفظ، ترجمه، مفاهیم، تفسیر و تدبر در قرآن کریم، داستان‌های پیامبران(ع)، مهارت‌های زندگی با محوریت قرآن و مربی‌گری مهد و پیش‌دبستانی (دوره قرآنی) کاملاً مجازی برگزار می‌شود.

بخش معارفی شانزدهمین جشنواره قرآن دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی

اولین مرحله آزمون کتبی رشته‌های معارف شانزدهمین جشنواره قرآن و عترت این دانشگاه با حضور ۱۰ هزار دانشجو در رشته‌های آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم، آشنایی با صحیفه سجادیه، آشنایی با نهج‌البلاغه، سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، پرسمان معارفی­، احکام و آشنایی با سیره معصومین(علیهم السلام)، آشنایی با احادیث اهل­ بیت­(علیهم السلام) و حفظ موضوعی قرآن­ کریم و حدود هزار و ۸۰۰ نفر از کارکنان و مدرسان این دانشگاه در چهار رشته آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن، حفظ موضوعی قرآن­، سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی و سیره معصومین(ع) به صورت غیر­ حضوری در سراسر کشور برگزار شد.

برگزاری پویش مردمی «با قرآن - با حسین»

همزمان با آغاز ماه عزای سید و سالار شهیدان، پویش مردمی #باقرآن ‌_باحسین، همچون سال گذشته از سوی شبکه قرآن و معارف سیما با هدف انس بیشتر مردم با قرآن برگزار می‌شود.

شرکت‌کنندگان در این پویش عهد می‌بندند تا با تأسی به سیدالشهدا(ع) روزانه یک صفحه از کلام‌الله مجید را قرائت کرده و ثواب آن را به روح آن حضرت و شهدای کربلا هدیه دهند.  طرح سامانه آنلاین ختم قرآن در پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه قرآن و معارف سیما به نشانی www.qurantv.ir از اول محرم فعال شده است و مخاطبان می‌توانند از این طریق در طرح ختم قرآن کریم مشارکت کنند.

تجلیل وزیر ارشاد از مدیران سابق معاونت قرآن

سیزدهمین جلسه شورای مدیران معاونت قرآنی وزارت ارشاد همزمان با هفته دولت با حضور مدیران این معاونت برگزار شد. در بخشی از این جلسه با اهدای لوح سپاس از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تلاش‌های حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی و اصغر امیرنیا، مدیران سابق دفتر آموزش و تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت تجلیل شد.

پایان اجرای طرح ملی، قرآنی ۱۴۵۴

طرح ملی، قرآنی ۱۴۵۴ که تابستان سال جاری (از ۳۱ خردادماه) با محوریت قرآن، خانواده و آرامش برگزار شد، با افزایش مخاطبان خود نسبت به سال گذشته به پایان رسید.

این طرح که به مناسبت هزار و چهارصد و پنجاه و چهارمین سالروز نزول قرآن کریم به این نام‌ نامگذاری شده است، هر هفته یک موضوع مطرح و هفت آیه مرتبط با آن به مخاطبان ارائه ‌شد و در نهایت نیز این طرح در هفته نهم همزمان با ایام محرم با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» پایان یافت.

طرح ۱۴۵۴ با هدف اشاعه فرهنگ قرآنی و مهارت‌آموزی و آشنایی مردم با مفاهیم قرآنی با محوریت خانواده و با هماهنگی نهادهای قرانی برگزار شد، آیات قرآن کریم حول محور قرآن، خانواده و آرامش به صورت روزانه از شبکه‌های مختلف سیما از جمله شبکه‌های یک، دو، سه، چهار، کودک، آموزش، شبکه رادیویی قرآن و ۱۰ شبکه رادیویی قرآنی، مراکز استان‌ها و فضای مجازی پخش شد و ضمن تبیین مفاهیم این آیات، حفظ موضوعی نیز در دستور کار این طرح قرآنی قرار داشت.

برپایی مراسم مجازی احیای شب عاشورا

ایکنا، اقدام به برگزاری مراسم مجازی احیای شب عاشورا کرده است که این برنامه شامل بخش‌های مختلفی همچون؛ تلاوت قرآن، سخنان و نکات قرآنی، ذکر اشعار عاشورایی در رثای سالار شهیدان و ... بود و از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲، هشتم شهریورماه مصادف با شب عاشورا به صورت زنده از شبکه اجتماعی اینستاگرام پخش شد.

عباس سلیمی و سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوتان قرآنی کشور در این ویژه‌برنامه عاشورایی به بیان نکات قرآنی در رابطه با قیام امام حسین(ع) و نیز مراسم احیای شب عاشورا و اهمیت تلاوت قرآن در این شب پرداختند.

اسامی منتخبان پویش تلاوت عاشورایی اعلام شد

در نخستین روز از هفته، اسامی منتخبان پویش تلاوت عاشورایی در دو بخش زیر ۱۶ سال و بزرگسال اعلام شد. پویش تلاوت عاشورایی همزمان با دهه اول ماه محرم از سوی ایکنا برگزار شد.

در بخش بزرگسال نفر اول، مهدی سیاحی از استان خوزستان؛ نفر دوم، احسان بیات از استان همدان و نفر سوم مشترکاً، محمدمحسن جعفرزاده و علی دولت‌آبادی از استان تهران اعلام شد.

در بخش تلاوت‌های ارسالی زیر ۱۶ سال، سینا فتحی از استان خراسان رضوی، مبین نصیری از استان آذربایجان غربی و یاسین پورغیاثیان از استان همدان منتخبان این پویش شدند.

گروه هم‌خوانی و تواشیح محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ، جدیدترین اثر تولیدی خود را به امام حسین(ع) اختصاص داده و آن را رونمایی کرده است. این اثر با عنوان «کشتی نجات» و در حرم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تصویربرداری شده است.

توزیع ۱۴ میلیارد بین ۹۵۰ مؤسسه آسیب‌دیده از کرونا

سیدفخرالدین اسماعیلی، مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های مردمی معاونت قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به حمایت‌های این‌ معاونت از مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در بخش مردمی در وضعیت کرونا گفت: ۱۴ میلیارد ریال حمایت برای ۹۵۰ مؤسسه‌ تخصیص یافت. امیدوارم مؤسسات بتوانند از طریق کمک گرفتن از ظرفیت‌های مردمی و خیرین قرآنی سایر هزینه‌های خود را جبران کنند.

برگزاری مراسم سوگ‌نشینی قاریان قرآن 

در سومین شب شهادت مصادف با  ۱۱ شهریورماه، طبق سنت هر ساله، مراسم سوگ‌نشینی قاریان از ساعت ۲۰:۳۰ در منزل معلمان قرآن، سیدمحسن و سیدحسین موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان برگزار و به صورت زنده پخش شد.

در این مراسم احمد ابوالقاسمی، حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای، حسین فردی، سعید پرویزی و سعید عبدی، قاریان بین‌المللی و ممتاز قرآن کریم، به تلاوت پرداختند.

حضور قاریان ممتاز کشوری در طرح «نذر اثر فرهنگی»

چندی پیش فراخوان طرح «نذر اثر فرهنگی» به مناسبت ایام محرم و صفر از سوی فرهنگ‌سرای قرآن وابسته به سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران اعلام شد که در این راستا، امین پویا، قاری بین‌المللی قرآن کریم، اذان خود را که در دو دستگاه حجاز و رَست اجرا کرده است به طرح نذر اثر فرهنگی فرهنگ‌سرای قرآن تقدیم کرد.

اجرای برنامه ختم قرآن ویژه ایام محرم در منطقه ۱۳ تهران

ویژه‌برنامه ختم قرآن کریم طی ایام دهه اول ماه محرم از سوی شورای قرآنی منطقه ۱۳ و با همکاری مرکز فرهنگی بیت‌الرقیه(س) از شب عاشورا آغاز و به مدت سه روز تا شب سوم شهادت امام حسین(ع) ادامه داشت.

نتایج مرحله ورودی نهمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن اعلام شد

در این فصل، خبر نتایج مرحله ورودی نهمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن اعلام شد. نتایج نهایی پس از داوری آثار صوتی و تصویری تلاوت، تحلیل و تدریس ۲۹۸ نفر از قاریان و مدرسان شرکت‌کننده در آزمون ورودی نهمین دوره ارزیابی، نتایج نهایی و کارنامه نمرات ایشان از سوی دبیرخانه ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم صادر شد.

صدور بیانیه‌هایی برای محکومیت اقدام نشریه فرانسوی

پس از هتک حرمت نشریه فرانسوی به ساحت مقدس قرآن کریم و پیامبر(ص)، سازمان‌ها و نهادهای قرآنی و تشکل‌های مردم‌نهاد در این حوزه در کنار دستگاه‌های عمومی کشور این اقدام هتاکانه را محکوم کردند. از جمله این سازمان‌ها، سازمان دارالقرآن الکریم بود که با انتشار بیانیه‌ای هتک حرمت مجله فرانسوی شارلی ابدو به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) و قرآن را به شدت محکوم کرد.

توقف افتتاح شعبه برای مؤسسات قرآنی

در حالی که معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد روزهای نسبتاً کم‌خبری را پشت سر می‌گذارد، شاهد انتشار خبری درباره مؤسسات بودیم که بر اساس آن مؤسسات تا اطلاع ثانوی، حق راه‌اندازی شعبه نخواهند داشت. بر همین اساس مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت: این روند تا زمان ابلاغ آئین‌نامه ساماندهی شعب، که مهرماه به تصویب هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت می‌رسد، ادامه خواهد داشت.

آخرین اخبار از جشنواره ملی قرآن دانشجویان

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به احتمال برگزاری مرحله پایانی سی‌وپنجمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور به صورت غیر حضوری گفت: تمامی دستگاه‌های دانشگاهی تا پایان آذرماه جشنواره داخلی خود را برگزار کنند تا شرایط لازم برای برگزاری جشنواره ملی فراهم شود. بحرالعلوم درباره وضعیت برپایی حضوری یا غیرحضوری جشنواره ملی گفت: راه‌کارهایی در نظر گرفته شده، اما هنوز در حال بررسی بیشتر شرایط هستیم تا مسابقات را با حداقل حضور برگزار کنیم، اما برگزاری غیر حضوری محتمل‌تر است. یک‌سری از بخش‌های جشنواره ملی به صورت ارسال آثار است و از قبل نیز غیرحضوری برگزار می‌شد. برخی بخش‌ها همچون آوایی، که مبتنی بر حضور شرکت‌کننده است، می‌تواند به صورت ارسال فایل برای دبیرخانه انجام شود. در این صورت فینال و اهدای جوایز را می‌توان با حضور حداقل شرکت‌کنندگان برگزار کرد. امسال وزارت بهداشت، میزبان جشنواره ملی شده است.

برگزاری مسابقات قرآن ویژه کارکنان صنعت هسته‌ای

مرحله منطقه‌ای نهمین دوره مسابقات قرآن ویژه کارکنان صنعت هسته‌ای کشور در رشته‌های مختلف و در هشت منطقه کشور برگزار شد. این مسابقات ویژه کارکنان، بازنشستگان و خانواده‌های آنها اعم از فرزندان و همسران در سه رده سنی زیر ۱۰ سال، ۱۰ تا ۱۶ و بالای ۱۶ سال برگزار شد. حفظ، قرائت تحقیق و ترتیل قرآن، تفسیر و مفاهیم قرآن و اذان از جمله رشته‌‌های این مسابقه بود. همزمان با سراسر کشور این مسابقات در استان تهران به صورت حضوری و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. در این مرحله از مسابقات حدود ۱۰۰ نفر حضور داشتند و نفرات برگزیده به مرحله کشوری راه یافتند.

برگزاری جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی

برای نوروز 99/اهم رویدادهای قرآنی فصل تابستان 99

پنجاهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ۱۸ شهریورماه، با بررسی و تصویب موضوعاتی چون تصمیم‌گیری درباره تخصیص اعتبارات قرآنی، دریافت گزارش‌عملکرد سال ۹۸، تذکر به مؤسسات معین و دستگاه‌ها برای عدم حبس اعتبار، استانداردسازی عناوین فعالیت‌های قرآنی و کمک ۳۰۰ میلیونی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای ودیعه مکان اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و ... برگزار شد. در بخشی از این جلسه اقدام بی‌خردانه نشریه هتاک فرانسوی در بازنشر کاریکاتور‌های موهن به پیامبر اکرم‌(ص) و قرآن محکوم شد.

هم‌اندیشی حول مسائل تبلیغی مسابقات بین‌المللی قرآن

در شهریور 99 همچنین نشست هم‌اندیشی بایستگی‌های فرهنگی و تبلیغی مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار و طی آن از توجه به زیرساخت‌های انتشار محتوای مسابقات در فضای مجازی، لزوم تولید مناسک برای مسابقات قرآن، تغییر زمان برگزاری آن و ... سخن به میان آمد و در ادامه نیز تولید ادبیات قرآنی برای اجرا و هیجان‌بخشی به مسابقات قرآنی مورد تأکید قرار گرفت. از جمله صاحب‌نظران حاضر در این جلسه می‌توان به عباس سلیمی، رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور، ابوالفضل خوش‌منش، مؤلف و پژوهشگر قرآنی، محمدحسین محمدزاده، مدیر اسبق شبکه قرآن و معارف سیما، سیدعباس انجام، مدیر شبکه عربی آفریقایی، حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور فرهنگی و رسانه‌ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و ... اشاره کرد.

رایزنی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن

رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در نشست بایستگی‌های فرهنگی و تبلیغی مسابقات بین‌‌المللی قرآن گفت: آخرین رایزنی‌ها برای برگزاری مسابقات به یکی از دو شیوه مجازی و حضوری در حال انجام است و ‌به دنبال آنیم که به یاری خداوند متعال و همت همه دلسوزان، موج قرآنی را در جهان ایجاد کنیم. مشاور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در حال حاضر مشغول رایزنی برای برگزاری مسابقات به یکی از دو شیوه مجازی و حضوری هستیم، اظهار کرد: ‌به دنبال این هستیم که به یاری خداوند متعال و همت شما دلسوزان عزیز کاری کنیم تا یک موج قرآنی در جهان ایجاد شود. لذا استدعا دارم آن‌گونه شایسته قرآن است به گونه‌ای حرکت کنیم که از مهجوریت قرآن بکاهیم.

تأکید بر تولید ادبیات قرآنی

مدیر اسبق شبکه قرآن و معارف سیما در نشست هم‌اندیشی بایستگی‌های فرهنگی و تبلیغی مسابقات قرآن ضمن ارائه پیشنهاد تشکیل دفتر تولید ادبیات قرآنی در وزارت ارشاد یا فرهنگستان زبان فارسی، گفت: یکی از مواردی که می‌تواند در زمان برگزاری مسابقات، فضاسازی قرآنی ایجاد کند، بحث مسابقات و ابتناء به ادبیات قرآنی است.

تصویب سطح‌بندی اهداف آموزش عمومی قرآن

پنجاه‌و‌پنجمین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور با حضور محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و سایر اعضا در سالن جلسات ساختمان مرکزی شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. تصویب پیش‌نویس تفصیلی سطح‌بندی اهداف آموزش عمومی قرآن کریم (پیشنهادی کارگروه پژوهش و برنا‌مه‌ریزی کمیسیون در جلسه کمیسیون) و جمع‌بندی نظرات اعضا درباره این موضوع تا تدوین و تصویب نسخه نهایی‌ از جمله مصوبات این جلسه بود.

اعلام زمان برگزاری دو رویداد قرآنی مهم

مهم‌ترین خبر شهریور 99 اعلام زمان برگزاری مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن کریم و نیز مسابقات بین‌المللی قرآن بود. رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به برگزاری مسابقات کشوری و بین‌المللی قرآن کریم در سال ۹۹ گفت: مسابقات کشوری در آبان‌ماه به صورت حضوری و مسابقات بین‌المللی نیز در بهمن‌ماه به صورت غیر حضوری برگزار خواهد شد.

مؤسسات قرآنی کوچک در مؤسسات بزرگ ظرفیت‌سازی شوند

اعضای هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت ۱۸ شهریورماه با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی دیدار کردند.

در آغاز این مراسم، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت. سپس مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به ارائه گزارشی از جلسات هیئت مدیره و بازرسی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون سه جلسه عادی و یک جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره تشکیل شده است، بیان کرد: طی این جلسات، چهار کمیته آموزش، طرح و برنامه، تبلیغ و ترویج و کمیته پژوهشی تشکیل شد. همچنین با توجه به کثرت بانوان در امور مؤسسات قرآنی، کمیته‌ای نیز ویژه بانوان تشکیل شد. همچنین شورای راهبردی در هیئت مدیره تشکیل شد تا براین اساس، از تمام ظرفیت‌های قرآنی کشور با جمع‌آوری نظرات پیشکسوتان قرآنی استفاده شود.

برگزاری هفدهمین جلسه ارتقای قاریان ممتاز

هفدهمین جلسه ارتقای قاريان ممتاز قرآن کریم ۱۹ شهریورماه با تلاوت سه قاری جوان و تحلیل دو نفر از پیشکسوتان قرآنی برگزار شد. این جلسه جهت رعایت تدابیر بهداشتی ناشی از ویروس کرونا به صورت زنده از تارنمای آپارات به نشانی https://www.aparat.com/shora.ir/live منعکس شد. در این جلسه که دبیری آن برعهده محمودرضا بیژنی بود، حمیدرضا مستفید، پیشکسوت قرآنی و عباس امام‌جمعه، قاری بین‌المللی قرآن کریم، به تحلیل قرائت قاریان پرداختند.

تعامل سازمان اوقاف و شبکه قرآن برای برگزاری مسابقات قرآن

جلسه هم‌افزایی مسئولان شبکه قرآن و معارف سیما و سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای برگزاری هرچه بهتر مسابقات قرآن کشوری و پوشش رسانه‌ای آن، برگزار شد. در این نشست، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف طی سخنانی گفت: مقدمات برگزاری مرحله فینال مسابقات با حضور متسابقان و بدون جمعیت فراهم شده است.

بر اساس گزارش ایکنا در این هفته همچنین شاهد برگزاری بیست و هشتمین جلسه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن بودیم که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

برگزاری نمایشگاه آثار برگزیده سوگواره «عبرات» در نگارخانه‌های تهران

کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین به منظور پاسداشت و قدردانی از خالقان آثار هنری، فرهنگی و ادبی اربعین و نیز صیانت و انتقال پیام‌های تجلی یافته در قالب‌های هنری، ادب و شعر با موضوع اربعین، سوگواره بین‌المللی «عبرات» را برگزار کرد که تعدادی از عکس‌های برگزیده این جشنواره در فرهنگ‌سرای قرآن در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

این نمایشگاه از ابتدای ماه محرم در این مرکز برپا شد. به دلیل استقبال علاقه‌مندان و با هماهنگی که با سایر نگارخانه‌های فرهنگ‌سراهای شهر تهران صورت گرفت، این تابلوها تا پایان ماه صفر به صورت دوره‌ای در نگارخانه‌های سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران به نمایش درآمد.

روند نهضت تولید برنامه‌های کوتاه در رادیو قرآن

مجتبی ایزدی، مدیر این شبکه رادیویی در گفت‌و‌گویی با اشاره به تغییر در مواجهه مردم با رسانه‌ها و جوامع امروز گفت: امروز مخاطب باید در مدت کوتاهی، که به یک رسانه فرصت می‌دهد تا آن را قضاوت کند، بتواند محتوای مفید و جذابی دریافت کند و ارائه این محتوای اثرگذار در قالب برنامه‌های کوتاه امکان‌پذیرتر خواهد بود.

وی اظهار کرد: از طرف دیگر مخاطب برخلاف گذشته قدرت انتخاب‌ گسترده و سهل‌الوصول بسیاری را در دنیای رسانه‌ای پیدا کرده است و بر این اساس هر رسانه‌ای که محتوای جذاب‌تر و مفیدتری را در مدت زمان کمتر ارائه کند، بیشتر دنبال می‌شود. بدین منظور از سال گذشته تولید میان‌برنامه و برنامه‌های کوتاه‌مدت را به عنوان یکی از رویکردهای جدید رادیو قرآن در دستور کار قرار دادیم و با مشارکت مدیران و برنامه‌سازان شبکه، طراحی و تولید میان‌برنامه‌های جدید را آغاز کردیم.

ابلاغ دستورالعمل سی‌و‌نهمین مسابقات قرآن سپاه

سرهنگ دوم محمد دیانت، مدیر دارالقرآن سپاه با اشاره به تعیین وضعیت سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن کریم این نیرو گفت: طی روزهای گذشته دستورالعمل برگزاری این دوره به استان‌ها و رده‌ها ارسال شد تا شرایط برای برگزاری این دوره از مسابقات فراهم شود.

وی درباره زمان‌بندی این دوره افزود: براساس دستورالعمل مقرر شده است که مسابقات در رده‌ها و همچنین سپاه استان‌ها که مرحله نیمه‌نهایی کل مسابقات سپاه محسوب می‌شود تا آبان‌ماه به پایان برسد.

نام‌گذاری میدانی در تهران به نام «محمد غفاری»

رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: با پیگیری‌های این شورا و موافقت کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران و همچنین موافقت شهردار منطقه پنج و به همت کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی شورای اسلامی شهر تهران، نامگذاری معبری به نام اساتید قرآنی رقم خورد.

سیدحسین موسوی‌بلده با اشاره به اینکه با موافقت شهردار منطقه پنج و همچنین مصوبه کمیسیون نامگذاری شهر تهران، معبری در این منطقه به نام مرحوم محمد غفاری، نامگذاری شد، اضافه کرد: به استناد مصوبه آئین‌نامه نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران و جلسه شورای اسلامی شهر تهران و جلسه کمیسیون منطقه پنج، میدانی بی‌نام واقع در بلوار شهید اشرفی اصفهانی، ۲۵ متری شهید مخبری، به نام مرحوم استاد محمد غفاری نامیده شد. این میدان در ناحیه ۳ منطقه ۵ قرار دارد.

پخش ویژه‌برنامه «موکب تلویزیونی ایران»

جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و ‌معارف سیما در نشست سیاست‌های سیما در اربعین حسینی و دهه آخر صفر گفت: برنامه‌ای با عنوان «موکب تلویزیونی ایران» برای اربعین از شبکه‌های سیما پخش خواهد شد تا حال و هوای اربعین را برای عزاداران حسینی که امسال توفیق پیاده‌روی را به سبب شرایط کرونایی و رعایت پروتکل بهداشتی از دست داده‌اند از طریق تلویزیون درک کنند. در روز اربعین نیز مسیر راهپیمایی در عراق و قرائت زیارت اربعین از شبکه‌های سیما پخش می‌شود.

دبیر شورای معارف سیما با محکومیت اقدام موهن نشریه شارلی ابدو در توهین به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) بیان کرد: برای دهه آخر صفر که مصادف با رحلت جانگداز پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) است و با توجه به این اقدام موهن که خشم مسلمانان را برانگیخته، شبکه‌های سیما به طور ویژه به مناسبت رحلت رسول اکرم(ص) و ابعاد شخصیتی پیامبر رحمت خواهند پرداخت.

برگزاری پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن

یکی از برنامه‌های مهم سالانه شورای عالی قرآن، برگزاری اجتماع باشکوه جامعه قرآنی است که در هر نوبت، ذیل یک یا چند موضوع مهم و همسو با مأموریت‌های این شورا دنبال می‌شود.

نشست تخصصی شورای عالی قرآن در پانزدهمین سال خود، به موضوع «قرائت قرآن در جمهوری اسلامی ایران، پیشینه، آسیب‌شناسی، گام دوم» خواهد پرداخت.

با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، نشست پانزدهم در زمستان امسال و با مشارکت استادان، قاریان و حافظان ممتاز سراسر کشور به صورت مجازی برگزار می‌شود.

تجلیل از رتبه‌داران مرکز آموزش قرآن آستان عبدالعظیم(ع)

برای نوروز 99/اهم رویدادهای قرآنی فصل تابستان 99

مراسم تجلیل از ۱۰ نفر از قرآن‌آموزان مرکز آموزش قرآن کریم آستان حضرت عبدالعظیم(ع) که در مسابقات قرآن دانش‌آموزی کشوری خوش درخشیده و صاحب رتبه شدند، عصر روز ۲۵ شهریورماه با حضور عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در تالار اندیشه جوان این آستان مقدس برگزار شد.

عباس سلیمی، معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: مدت زمان زیادی از سالگرد شهادت امام سجاد(ع) سپری نشده است. آن امام همام، بیان نورانی در رابطه با قرآن دارند که خیلی به درد قرآنیان عزیز می‌خورد. امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «لَوْ مَاتَ مَنْ بَیْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ یَکُونَ الْقُرْآنُ مَعِی؛ اگر همه مردم از مشرق تا مغرب بمیرند، تا زمانی که قرآن با من باشد، از تنهائى نمی‌ترسم».

برگزاری اجلاس هیئت‌های اندیشه‌ورز قرآنی

معاون تعلیم و تربیت سازمان دارالقرآن الکریم گفت: محتوای برنامه‌های مختلف معاونت تعلیم و تربیت سازمان دارالقرآن شامل اینفوگرافی‌ها، موشن‌گرافی، موشن‌‌کمیک، کلیپ‌های کوتاه مستند، سخن‌نگاشت‌ها و ... می‌شود. راه‌اندازی شبکه تربیت قرآنی نیز پیگیری می‌شود که شامل تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز قرآنی در استان‌ها است و در این زمینه نیز طی ماه محرم فهرست هیئت‌های اندیشه‌ورز ۱۵ استان نهایی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسی جامعی تصریح کرد:‌ نخستین اجلاسیه هیئت‌های اندیشه‌ورز قرآنی استان‌ها طی ماه صفر مصادف با اواخر مهرماه سال جاری برگزار می‌شود که زمان و مکان دقیق برپایی آن به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتشار بیانیه معاونت قرآن در پی توهین به ساحت مقدس پیامبر(ص)

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به توهین دوباره مجله فرانسوی شارلی ابدو به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم(ص) بیانیه‌ای صادر کرد که در بخش‌هایی از آن آمده است: «توهین به پیامبر اسلام و دیگر پیامبران الهی اگرچه بر مبانی مکاتب جعلی برآمده از منطق زور و زر و تزویر و آلوده به خودپرستی‌های شیطانی و با نگاه قداست‌زدایی از شخصیت‌های برگزیده دینی و اخلاقی صورت می‌پذیرد، اما نشانه‌ای است از جاهلیت نوین که در لباس نواندیشی و آزاداندیشی بروز و ظهور کرده است. درود خداوند و ملائکه بر روان پاک پیامبر رحمت و مهربانی و رسول خاتم که تنها راه سعادت بشر پیروی از آئین مبارکی است که قلب مبارکشان میزبان دریافت آن شد».

پخش دروس قرآنی دوره متوسطه از شبکه قرآن

پس از انتشار یادداشتی با عنوان حذف درس قرآن مقطع متوسطه در جدول پخش سیما در سایت ایکنا، روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما اعلام کرد، دروس قرآن و پیام‌های آسمانی دوره متوسطه اول و دوم با هماهنگی شبکه قرآن و اداره‌کل مقاطع مربوطه در وزارت آموزش و پرورش، به جدول پخش مدرسه تلویزیونی ایران افزوده شد.

به این ترتیب، دانش‌آموزان پایه‌های هفتم، هشتم و نهم می‌توانند از روز شنبه، ۲۹ شهریورماه هر روز به جز جمعه‌ها، ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۷ دروس قرآن و پیام‌های آسمانی خود را به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما دریافت کنند.

اعلام ۱۱۰ شاخص ویژه ارزیابی میدانی مؤسسات قرآنی

حسین بهبودی، مدیر اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم طی سخنانی گفت: با توجه به وضعیت ویژه شیوع کرونا، مرحله خوداظهاری مؤسسات قرآنی به خوبی انجام شد و ۷۶ درصد از مؤسسات قرآنی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در آن شرکت کردند.

همچنین، تعداد ۱۱۰ شاخص برای ارزیابی میدانی مؤسسات قرآنی در نظر گرفته شده است و با وجود اینکه هزینه و اعتبار کافی برای مرحله ارزیابی میدانی مؤسسات در نظر گرفته شده بود، اما به دلیل شرایط موجود، پایش مؤسسات در این مرحله که مرحله بسیار مهمی است، به دوران بازگشت شرایط عادی به کشور موکول شد.

تشکیل صندوق رفاه قرآنیان تا سه ماه آینده

مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به جلسه اخیر شورای معین ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور ‌گفت: آخرین تصمیمات درباره تغییرات آئین‌نامه ستاد عالی مسابقات مطرح شد. تغییرات آئین‌نامه پس از مطرح شدن در صحن ستاد عالی و همچنین کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم به تصویب نهایی می‌رسد.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در پاسخ به سؤالی در مورد مهم‌ترین تغییرات آئین‌نامه ستاد اظهار کرد:‌ نسبت به آئین‌نامه اولیه، بسیار تغییر کرده است که شامل ادبیات و اجزای آن می‌شود. تلاش شده نوعی خلاصه‌گویی لحاظ شده و به‌روز باشد.

اعلام آخرین جزئیات از برگزاری مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه شامگاه ۲۶ شهریورماه با حضور در استودیو برنامه مصباح شبکه قرآن به سؤالات مهدی صفری، مجری این‌ برنامه پیرامون مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن کریم پاسخ داد.

مهدی قره‌شیخلو در مورد مسابقات بین‌المللی تصریح کرد: این مسابقات قرار بود در فروردین‌ماه برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد. برای اینکه وقفه‌ای در مسابقات ایجاد نشود، پیشنهادی را محضر ریاست محترم سازمان اوقاف تقدیم کردیم تا سی و هفتمین دوره با شرایط خاصی برگزار شود. با توجه به اینکه شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی از کشورهای مختلف هستند، امکان برگزاری حضوری وجود نداشت بنابراین تصمیم گرفته شد تمام مسابقات بین‌المللی به صورت غیر حضوری و در ایام دهه فجر برگزار شود.‌ اگر این اتفاق رخ دهد، در بین کشورهایی که رقابت‌های قرآنی برگزار می‌کنند؛ اولین کشوری هستیم که مسابقات را به صورت مجازی و غیر حضوری برگزار می‌کند.

پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی برگزار می‌شود

پانزدهمین دوره جشنواره سراسری تلاوت‌های مجلسی در شرایطی کار خود را آغاز کرد که ایران و دیگر کشورهای جهان، درگیر کرونا هستند و طی هشت ماه گذشته، زندگی بشریت را دستخوش، تغییرات کرده است.

مجمع قرآنی حسینیه صاحب‌الزمانی(عج) تهران اعلام کرده است که با توجه به شرایط موجود، با سیاست‌گذاری‌های جدید، جشنواره پانزدهم را برگزار می‌کند و توان افزودن رشته‌های دیگر در کنار رشته قرائت تحقیق قرآن را نیز دارد.

انتهای پیام
captcha