«هبه هم‌نمک»؛ متفاوت‌ترین بازار دنیا / اینجا محبت می‌خرند
کد خبر: 3959918
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴

«هبه هم‌نمک»؛ متفاوت‌ترین بازار دنیا / اینجا محبت می‌خرند

بازارچه طرح هبه مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) امروز میزبان 500 خانواده بود که اقلام مورد نیاز خود را از میان 9000 قلم کالای هدیه مردم انتخاب و دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، اینجا متفاوت‌ترین بازار دنیاست. برای ورود به آن ابتدا از شما پذیرایی می‌کنند، بعد وارد سالن بازارچه می‌شوید و کالاهایی را که لازم دارید، انتخاب می‌کنید؛ البته غرفه‌دارها هیچ چیز نمی‌فروشند به غیر از محبت.

«مبارک است، کدام وسیله را می‌خواهی؟ این یکی هم هست، این عروسک را؟ اون یکی؟ بفرمایید».

«آقا من همسرم سکته کرده نیاز به تخت دارم که راحت‌تر بتونم بلندش کنم و ...». می‌آید، اما در هیچ‌کدام از غرفه‌ها دستگاه پُز وجود ندارد. وسایل مورد نیازت را انتخاب می‌کنی، بعد مسئولان بازارچه وسایل را بار نیسان می‌کنند و در خانه‌ات می‌آورند. البته پول حمل و نقل را هم یقیناً خودشان می‌دهند.

خریدارها همه میهمان هستند و 20 نفر 30 نفر می‌آیند که زیاد شلوغ نشود، غرفه‌دارها هم بی‌تابانه منتظر پذیرایی از میهمانان هستند و این بی‌تابی را به زبان می‌آورند. دوست دارند بازارچه شلوغ باشد و همه 9 هزار قلم جنس را مشتری‌ها ببرند، اما هیچ کدام نه برای کالاها و نه برای تمام 40 روزی که کار کرده‌اند، هیچ پولی نمی‌گیرند. اینجا تجارت بر سر امر خیر است. خوبی می‌دهند و خوبی می‌گیرند.

فرهنگسرای بهمن امروز دوشنبه 25 اسفندماه میزبان متفاوت‌ترین بازارچه خود بود. بازارچه طرح هبه مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) که در آن 9 هزار قلم جنس به 500 خانواده نیازمند عرضه شد و خانواده‌ها که اغلب با فرزندانشان به این بازارچه آمده بودند، کالاهای مورد نیازشان را انتخاب و دریافت کردند.

بازارچه شامل غرفه پوشاک، کیف و کفش، ظرف، تزئینات، عروسک و اسباب‌بازی، لوازم منزل، مبلمان، تلویزیون و لوازم صوتی، قالی، وسایل بچه و ... است. بچه‌‌ها زود بزرگ می‌شوند و بسیاری از خانواده‌‌ها لوازم مخصوص بچه خود مثل کمد، لباس، کریر، روروئک، اسباب‌‌بازی، کالسکه، دوچرخه، سه چرخه، موتور و ... را دیگر لازم ندارند و آن را با محبت و به خیرات سلامتی فرزنداشان، به طرح هم نمک داده‌‌اند. این کالاها در کنار لوازم منزل، لباس، کیف و کفش و ... که مردم هدیه کرده‌‌اند، مرتب، در صورت نیاز تعمیر و به نیازمندان هدیه شده است.

دیدن این بازارچه باعث می‌شود به این فکر کنی که می‌توانی حتی با لوازمی که چندان به آنها نیاز نداری، نیاز فرد دیگری را تأمین کنی. اینجا خوشحال بچه‌ها مضاعف‌ است. می‌توانند از میان یک عالمه عروسک، اسباب‌بازی و لباس (برخلاف همیشه) همه چیزهایی که دوست دارند را بردارند. این بار پدر و مادرشان نمی‌گویند پول نداریم و نمی‌توانیم بخریم.

محمدرضا مشهدی، مدیر طرح هم‌نمک مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص این بازارچه، گفت: طرح هبه ما به صورت دائم برقرار است، اما وقتی می‌خواهیم قدرت انتخاب به نیازمندان بدهیم، چنین رویدادی را برگزار می‌کنیم.

هدیه 9000 قلم کالا به خانواده‌های نیازمند 

وی استقبال زیاد مردم را موهبت بزرگی دانست که موجب می‌شود کارها تسهیل و برکت زیاد شود و افزود: ما امروز میزبان 500 خانواده هستیم که شناسایی و راستی‌آزمایی شدند و اقلامی که نیاز دارند نیز از سوی خودشان اعلام شده است و امروز برای انتخاب بین 9 هزار قلم کالا به اینجا می‌آیند.

مشهدی از تداوم جریان هبه در سال آینده نیز خبر داد و گفت: با اقلام نوی اهدایی مردم، 10 جهیزیه نو به مددجویان اهدا کردیم و امروز در این رویداد تمام اقلام موجود در انبار به نیازمندان عرضه شده است، طرح توسعه هبه نیز در سال آینده اجرا و بعد از پوشش کامل استان تهران وارد استان البرز و استان‌های نزدیک تهران می‌شویم. البته طرح هم‌نمک در استان‌های محروم فعال است و امیدواریم بتوانیم نیمه اول سال آینده بازارچه هبه را در جنوب استان کرمان، منطقه جازموریان برگزار کنیم.

وی از حضور مددجویان و نیازمندان از شهرستان‌های اطراف تهران در بازارچه خبر داد و گفت: طی روزهای اخیر که به صورت مداوم گزارش عملکرد و اقدامات طرح هبه را در صفحه اینستاگرام هم‌نمک به مردم ارائه کردیم، نیازمندان نیازهای خود را دوباره اعلام کرده‌اند و مردم نیز برای اهدای لوازم خود اعلام آمادگی کرده‌اند. به همین دلیل فکر می‌کنیم طی دو ماه آینده دوباره بتوانیم بازارچه خیریه راه‌اندازی کنیم.

طرح هبه به صورت دائم در جریان است 

مسئول طرح هم‌نمک تصریح کرد: لوازم اهدای مردم به صورت مداوم به مؤسسه ارسال می‌شود، نیازمندان نیز نیازهای خود را اعلام می‌کنند و ما به صورت مداوم در حال تأمین کالاهای مورد نیاز مددجویان هستیم، اما اقلامی که باقی مانده است را در بازارچه‌ها عرضه می‌کنیم.

مشهدی در پاسخ به این سؤال که حمل برخی از اقلام هزینه زیادی لازم دارد. آیا مددجویان خودشان هزینه حمل و نقل را پرداخت می‌کنند؟ گفت: با کمک مردم و نهادهایی که پای کار آمدند، توانستیم لوازم حمل و نقل رایگان را فراهم کنیم. امروز 30 نیسان برای حمل وسایل به منازل مددجویان فراهم شده است.

وی اضافه کرد: از این 30 نیسان، 14 نیسان متعلق به فالورها و خیرین هم‌نمک است که وقت و وسایل نقلیه خود را در اختیار نیازمندان قرار داده‌‌اند.

مشهدی در خصوص تعداد مددجویان هم‌نمک هم گفت: ده هزار نفر در سال جاری مددجوی ما بودند که با برگزاری دو رویداد خیریه هبه، دو هزار و 900 نفر به مددجویان مرتبط با ما اضافه شده‌اند.

وی اضافه کرد: خانواده هم‌نمک شامل خیرین، مددجویان و داوطلبان در حال بزرگ‌تر شدن است. برای برپایی این بازارچه، 60 نفر از داوطلب و فالوورها شش هزار لباس هدیه داده شده از سوی مردم را طی 40 روز در خیریه دسته‌بندی و بسته‌بندی کرده‌اند و امروز این لباس‌ها به مردم عرضه شده است.

مریم تفکری یکی از داوطلبان هم نمک است. می‌گوید آموزش دوخت لباس عروسک و تعمیر عروسک، کار من است. از طریق عروسک‌ها می‌توان به بچه‌‌ها لباس پوشیدن را آموزش داد. با لباس‌هایی که برای عروسک‌ها می‌دوزم، به بچه‌‌ها یاد می‌دهم چه لباسی مناسب پوشیدن در کجاست. بچه‌ها لباس مناسب را به عروسک‌هایشان می‌پوشانند خودشان هم یاد می‌گیرند. با خیریه نیز از طریق اینستاگرام آشنا شدم. البته برای کمک به مرتب و آماده کردن لباس‌ها آمده بودم و وقتی دیدم که مردم عروسک نیز هدیه کرده‌اند و برخی از عروسک‌ها نیاز به تعمیر یا زیباتر کردن لباس و مو دارند، پیشنهاد کردم این کار را انجام دهم.

وی‌ می‌گوید: دخترها دوست دارند عروسک‌هایشان لباس عروس داشته باشد، به همین دلیل برای خیلی از عروسک‌ها لباس عروس دوخته‌ام.

چشم‌های آدم‌های اینجا برق می‌زند. برخی از مهربانی کردن، برخی از مهربانی دیدن. این حس خوب که برای اولین بار هر چه می‌خواهی می‌توانی بخری؛ دلت نمی‌لرزد که پول ته کیفت ته کشیده. عروسک‌هایی که اینجا هست، آرزوی تحقق یافته خیلی از بچه‌هاست. کفش و پوتینی که با ذوق پا می‌کنند و مهربانی ادامه دارد.

یادآوری می‌شود، برای آشنایی بیشتر با این نمایشگاه و بازارچه خیریه می‌توانید به صفحه اینستاگرام طرح هم‌نمک به نشانی https://www.instagram.com/p/CHvNeMZAukB/?igshid=۳njh۸vglwqcn مراجعه کنید.

انتهای پیام
captcha