وقتی صبر، ایمان و مقاومت مجسم می‌شود
کد خبر: 3960956
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
گشتی در موزه دفاع مقدس دزفول/

وقتی صبر، ایمان و مقاومت مجسم می‌شود

شهرستان دزفول در سال ۶۶، شهر مقاومت و پایداری نام گرفت، این نام‌گذاری در حقیقت تجلیل از مقاومت جانانه مردم این شهرستان بود و باغ موزه دفاع مقدس این شهر، هنرمندانه کوشیده است صبر، ایمان و مقاومت این مردم را برای ما مجسم کند.

‌به گزارش ایکنا از خوزستان، شهرستان دزفول در سال ۶۶، شهر مقاومت و پایداری نام گرفت، این نام‌گذاری در حقیقت تجلیل از مقاومت جانانه مردم این شهرستان در مقابل دشمن تا بُن دندان مسلح بعثی در جنگ تحمیلی بود و به همین دلیل دزفول، یکی از شهرهایی است که از موزه دفاع مقدس برخوردار است.

موزه دفاع مقدس دزفول با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به‌وسیله بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس احداث شد و امروز روایتگر روزهای سخت حماسه مردم مقاوم دزفول به زبان هنر است.

محتوای هنری موزه، شامل آثار حجمی، گرافیکی، اینفوگرافیک، تابلوهای آبرنگ و نقاشی خط، پوسترهای اَسنادی و نیز آثار مفهومی مثل نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای(تلفیقی از عاشورا و دفاع مقدس) است. در متن زیر برخی از آثار هنری موجود در موزه که به نوعی نمادی از مقاومت مردم شهر و گویای وقایع آن دوران هستند، به همراه تصویر توضیح داده شده‌اند:

باغ موزه
این تصویر، مربوط به تیترهایی است که روزنامه‌ها در مورد بمباران دزفول در جنگ تحمیلی و وقایع مربوط به جنگ در دزفول منتشر کردند.

باغ موزه

این تصویر هم یک طرح ترکیبی و شامل موشکی است که به مرکز شهر یعنی میدان مثلث اصابت می‌کند. ساعت ۱۱ صبح در یکی از روزهای وسط هفته موشکی به شهر اصابت می‌کند و ۸۰ نفر شهید می‌شوند.

باغ موزه
طرح سوم، «عاشوراییان» نام دارد. روی این تیغه‌ها که نماد عزاداری امام حسین(ع) هستند، نام شهدایی که در ایام محرم به شهادت رسیده‌اند، حک شده است. نام ۱۱۹ شهید محرم شهرستان دزفول روی این اثر حجمی نمایان است.

باغ موزه
نماد چهارم، طرح چشم نگران است. کودکی که تنها چشم او از لای ترک دیوار دیده می‌شود و با ترس و نگرانی به آسمان چشم دوخته و هواپیمای دشمن در چشم او دیده می‌شود.

باغ موزه
تصویر پنجم، نقاشی قهوه‌خانه‌ای است که با دقت در تصویر، نقشه عملیات فتح‌المبین در زمینه آن دیده می‌شود. در این نقاشی وقایع صدر اسلام و دفاع مقدس با هم تلفیق شده است.

باغ موزه

این اثر حجمی نیز نمادی از محافظت مردم دزفول از شهر در مقابل حملات هواپیماهای دشمن است.

باغ موزه
این نقاشی نیز مربوط به یکی از وقایع شهرستان دزفول در سال ۶۲ است. در این سال با حمله دشمن به یک ساختمان، ۲۱ نفر از اعضای یک خانواده(آریانپور) در یک مراسم عروسی به شهادت رسیدند.

باغ موزه
این اثر، «قدرت ایمان» نام دارد.‌ موشک‌ها اگرچه از فولاد بودند و از دیوارهای شهر عبور کردند و خانه‌ها را تخریب کردند، اما نتوانستند به دل صاف و با ایمان مردم صدمه بزنند. تکلیف جنگ را آهن مشخص نمی‌کند و این وعده الهی است که قدرت سلاح بر ایمان چیره نخواهد شد.

باغ موزه

این اثر نیز، «غیرت ملی و دینی» نام دارد و در طراحی و ساخت آن مفاهیمی چون ایستادگی، مقاومت، امنیت، غیرت و از جان گذشتگی که نشانه بارز رزمندگان کشورمان است، دیده می‌شود.

باغ موزه

این اثر نیز، آماری از تعداد شهدا، جانبازان و کل رزمندگان شهرستان دزفول را نشان می‌دهد. همچنین تعداد آمار موشک‌هایی که به این شهر اصابت کرده است.

باغ موزه

«سپر بلا» نام این اثر است. در این اثر، نقشه ایران در ابعاد دو متر در دو متر روی دیوار باغ موزه نصب شده است. در این اثر، نقشه ایران، در سایه نقشه خوزستان که به‌صورت یک سپر طراحی شده است، قرار دارد.

باغ موزه

به‌دلیل اصابت 176 موشک به شهر، دزفول به بلد الصواریخ یا شهر موشک‌ها معروف شد. موشک‌هایی که در محوطه باغ موزه دزفول قرار گرفته‌اند نمادی از قدرت بازدارنده کشور هستند.

کامله بوعذار خبرنگار ایکنا خوزستان

انتهای پیام
captcha