بازار داغ جشنواره‌های قرآنی / ساماندهی داوران مسابقات قرآن و انتخاب روستای قرآنی کشور
کد خبر: 3961109
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی زمستان سال گذشته/

بازار داغ جشنواره‌های قرآنی / ساماندهی داوران مسابقات قرآن و انتخاب روستای قرآنی کشور

برگزاری جشنواره‌های قرآنی متعدد از جمله جشنواره قرآنی وزارت بهداشت و جشنواره تلاوت‌های مجلسی، همچنین راه‌اندازی سومین کاروان قرآنی انقلاب، آغاز طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن، برگزاری جلسات شورای سیاست‌گذاری پایتخت نهج‌البلاغه و انتخاب روستای قرآنی کشور و برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از جمله مهمترین رویدادهای زمستان سال گذشته بودند.

به گزارش ایکنا، زمستان فعالیت‌های قرآنی کشور در سال ۹۹ هرچند که هوا آنقدرها هم که انتظار می‎رفت سرد نشد، اما با تب و تاب و حرارت بیشتری نسبت به سایر فصل‌ها همراه بود؛ چراکه در سه ماهه آخر سال، بسیاری از رویدادهای مهم قرآنی کشور به پایان می‌رسید و برخی برای سال جدید، فعالیت‌های خود را آماده می‌کردند؛ لذا این فصل در اکثر عرصه‌ها و زمینه‌های فرهنگی، علمی، پژوهشی، معارفی و... کشور همراه با یک شور و هیجان ویژه در حوزه رویداد‌های مختلف با نگاه قرآنی همراه بود.
 
ازجمله این رویدادها می‌توان به بازار جشنواره‌های قرآنی کشور، جشنواره قرآنی وزارت بهداشت(هدهد)، جشنواره تلاوت‌های مجلسی، برگزاری آزمون عمومی حفظ قرآن، راه‌اندازی سومین کاروان قرآنی انقلاب در سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، برگزاری نوزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت، اختتامیه هشتمین جشنواره الحافظون، راه‌اندازی پویش تلاوت فاطمی، برپایی جشنواره قرآنی دانشگاه پیام نور، آغاز طرح ملی ساماندهی داوران مسابقات قرآن، برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری پایتخت نهج‌البلاغه و انتخاب روستای قرآنی کشور، برگزاری سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، انتصاب مدیر جدید رادیو قرآن، آغاز ثبت‌نام شانزدهمین آزمون‌ اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، رونمایی از سامانه آموزش مجازی قرآن و عترت و ۲۷ اثر پژوهشی قرآنی، برگزاری دومین جلسه مجمع قرآنیان مکتب سلیمانی و اجرای آزمون آنلاین طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن اشاره کرد.
 
در ادامه نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی کشورمان در فصل زمستان سال گذشته خواهیم داشت.
 
مراسم اختتامیه بیست‌وپنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در  اولین هفته از فصل زمستان 1399 با حضور وزیر بهداشت، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و جمعی از مدیران وزارت بهداشت در سالن‌ همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برگزار شد.‌

سیماسادات لاری، معاون فرهنگی وزارت بهداشت بیان کرد: جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت(هدهد) سال قبل، بعد از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی در کرمان کلید زده شد و به مدت یک سال در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های سراسر کشور فعالیت این جشنواره در سطوح مختلف ادامه پیدا کرد که طی آن بیش از ۷۴ هزار نفر در ۵۲ رشته به رقابت پرداختند.

از هدهد خوش‌خبر قرآنی تا تدارک برای پاسداشت مکتب «سلیمانی»

سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز در مراسم اختتامیه بیست‌و‌پنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت این وزارتخانه گفت: باید قرآن را نه برای خواندن در جلسات، بلکه به عنوان برنامه زندگی انتخاب کنیم و اندیشمندان وجهه رحمانی قرآن را به جوان‌ها نشان دهند.

روح‌الله محمدعلی‌نژاد، رئیس مرکز قرآن وزارت بهداشت نیز در سخنانی به معرفی دانشگاه‌های برگزیده این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه،‌ دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی کاشان رتبه‌های اول تا چهارم را کسب کردند و دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهرکرد هم مشترکاً پنجم شدند.

محمدعلی‌نژاد افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی اراک،‌ مشهد، تبریز و قم رتبه‌‌های هفتم تا دهم این دوره از جشنواره را به خود اختصاص دادند. همچنین در این مراسم پرچم میزبانی دوره بعد جشنواره به معاون فرهنگی – دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم اهدا می‌شود.

یادآور می‌شود، نفرات برتر این جشنواره به جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور راه پیدا کردند و نفرات برگزیده رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم در بخش آقایان به مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان اعزام می‌شوند. این مسابقات به همت جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود. همچنین ۲۴ دوره از جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان نیز به همت جهاد دانشگاهی برگزار شده است.

 

اجرای آزمون عمومی حفظ قرآن از ۱۴۰۰


جلسه مشترک کمیته‌های ستادی راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در روز سوم دی‌ماه به صورت حضوری و مجازی در ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. در بخش نخست این جلسه، ۱۵ دوره آزمون تخصصی حفظ مورد تحلیل قرار گرفت و دومین دستور این جلسه، بررسی آیین‌نامه و دستورالعمل آزمون عمومی حفظ قرآن کریم بود که کلیات آن به تصویب اعضا رسید.

از هدهد خوش‌خبر قرآنی تا تدارک برای پاسداشت مکتب «سلیمانی»

این آیین‌نامه دو سال قبل ابلاغ شد، اما به مرحله اجرا نرسید. طی هفته‌های گذشته، اصلاحاتی بر روی آیین‌نامه این طرح صورت گرفته بود تا در این جلسه مورد بررسی قرار بگیرد. در این جلسه، کلیات به تصویب رسید و برای بررسی جزئیات، مقرر شد کمیته‌ای متشکل از نمایندگان هفت دستگاه تشکیل شود.

این دستگاه‌ها عبارت از آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، سازمان دارالقرآن، شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌‌های مردمی قرآن و عترت هستند و قرار است طی جلساتی به بررسی جزئیات آیین‌نامه بپردازند تا پس از پایان یافتن کار بررسی، برای ابلاغ آماده شود. همچنین در این جلسه مقرر شد از سال ۱۴۰۰ اجرای آزمون حفظ عمومی قرآن کریم عملیاتی شود.

آزمون عمومی حفظ قرآن کریم متفاوت‌تر از آزمون تخصصی حفظ است. ‌آزمون تخصصی در رشته‌های حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم برگزار می‌شود، اما آزمون عمومی حفظ در ۱۰ رشته حفظ یک جزء، حفظ دو جزء، حفظ سه جزء،‌ حفظ چهار جزء، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۱۵ جزء، حفظ ۲۰ جزء،‌ حفظ ۲۵ جزء و حفظ کل قرآن کریم برگزار می‌شود.

تفاوت دیگر آزمون عمومی با آزمون تخصصی حفظ قرآن کریم، این است که در همه زمینه‌ها شامل حفظ،‌ تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن و ... سبک‌تر از حفظ تخصصی است و قبولی در این آزمون هم آسان‌تر از حفظ تخصصی است. در گام‌های ابتدایی این آزمون، حفظ مفاهیم مطرح نیست و تنها به حفظ پرداخته می‌شود، اما در مقاطع بالاتر به بحث مفاهیم نیز پرداخته می‌‌شود.

همچنین یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در مورد آزمون حفظ عمومی قرآن کریم، بحث اعتبار مدرک آن و نسبتی است که با مدرک حفظ تخصصی دارد. پیشنهاداتی در این زمینه مطرح شده که مقرر شد تا در مورد این جزئیات در کمیته‌ای که تعریف شده است، بررسی شود.

تولید ۲ هزار تلاوت با همراهی ۵۴۵ قاری در رادیوقرآن

محمدامین مهدوی، مدیر گروه تلاوت رادیو قرآن در گفت‌وگو با ایکنا درباره وضعیت تلاوت‌های این شبکه رادیویی گفت: حجت‌الاسلام شهیدی‌پور، پیشکسوت قرآنی، کل آیات را به ۹۷۰ قطعه تقسیم کرده‌اند. این قطعات میان قاریان ممتاز توزیع شده و به زودی ضبط آن با همکاری صداوسیمای مراکز استان‌ها آغاز می‌شود.

مدیر گروه تلاوت رادیو قرآن اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ می‌توان تلاوت‌های جدیدی را در جدول پخش رادیو قرآن، رادیو تلاوت و شبکه‌های استانی شاهد بود. چون این ۹۷۰ قطعه از ابتدا تا انتهای کلام وحی تولید می‌شود، کمربند ثابت تلاوتی شکل می‌گیرد که به صورت مستمر هر روز به ترتیب قطعه‌ای از آیات تلاوت می‌شود و قاریان می‌دانند که تلاوت‌شان کدام روز پخش خواهد شد. این جدول نیز در پایگاه اینترنتی رادیو و سایر صفحات و کانال‌های مجازی اطلاع‌رسانی می‌شود و قاریان ممتاز معرفی خواهند شد.

سطح‌بندی اهداف ۹گانه آموزش عمومی قرآن ابلاغ شد

طی نامه‌ای سطح‌بندی اهداف ۹گانه آموزش عمومی قرآن، مصوبه پنجاه‌وپنجمین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن، از سوی محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و رئیس این کمیسیون، در دی ماه سال گذشته ابلاغ شد.

بنابر اعلام سالار عرفانی‌نسب، مسئول دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور، تقویت ایمان و گرایش به قرآن و عترت، توانایی خواندن قرآن، درک معنای آیات، توانایی و التزام به تدبر در آیات، حفظ قرآن، انس با قرآن، آشنایی با علوم و معارف قرآن، توانایی استفاده از قرآن و تبعیت از قرآن از جمله این اهداف است.

«کاروان قرآنی انقلاب» برای سومین سال متوالی راهی می‌شود

کاروان قرآنی انقلاب، برای سومین سال متوالی، سال گذشته همزمان با سالروز شهادت شهید سلیمانی حرکت خود را آغاز و تا دهه فجر ادامه داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی، دبیر کاروان قرآنی انقلاب با اشاره به اینکه به دلیل شرایط کرونا، رویکرد جدیدی در برنامه کاروان قرآنی انقلاب دیده شده است، افزود: اولین روز حرکت کاروان، به منظور پرداختن به بحث مقاومت و مدافعان حرم و همچنین تکریم شهدا و رزمندگان، همزمان با سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی خواهد بود.

مدیر اداره ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: امسال اجرای برنامه‌ها با سفر به هشت استان، انجام شد. این برنامه‌ها به صورت انفرادی و گروهی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد.

راه‌اندازی پویش تلاوت سوره کوثر به یاد شهید سلیمانی

همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت سردار دل‌ها، پویش تلاوت سوره کوثر به یاد این شهید والامقام از سوی نهادهای عضو ستاد قرآنی گرامیداشت اولین سالروز شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان ایشان برپا شد. این پویش به دلیل تقارن سالروز شهادت سردار سلیمانی با ایام فاطمیه(س) با عنوان «پویش تلاوت سوره کوثر برای شهدا» برگزار شد.

کلیات آیین‌نامه ستاد عالی مسابقات قرآن تصویب شد

در در پنجاه و هفتمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، علاوه بر معرفی عضو حقیقی جدید این کمیسیون، آیین‌نامه ستاد عالی مسابقات قرآن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید، اما مقرر شد تا کمیته‌ای تشکیل شود و به بررسی یکی از بندهای این آیین‌نامه بپردازد که در مورد نهاد تعیین‌کننده مصادیق اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن است.

درگذشت حکیم مجاهد آیت‌الله مصباح یزدی

متاسفانه در زمستان سال گذشته شاهد از دست دادن آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، که به دلیل شدت گرفتن بیماری  گوارشی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود، بودیم. وی شامگاه جمعه ۱۲ دی، دار فانی را وداع گفتاین مفسر قرآن در حوزه‌های مختلف اندیشه دینی تالیفات متعددی دارد او در آثار خود نظام فکری خود را ارائه کرده است. تفسیر حداکثری از دین، غیریت‌سازی با فرهنگ غربی، نفی قرائت‌های متعدد از دین، مرجعیت روحانیت در دین‌شناسی و دفاع از ولایت مطلقه فقیه از جمله‌ اندیشه‌های اوست.

در اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی، دین مجموعه‌ای فراگیر از دستورات و احکام است که دنیا و آخرت انسان را دربرمی‌گیرد و همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان را در پوشش خود قرار می‌دهد. از نظر او دین جهت ارزشی پدیده‌ها را مشخص می‌کند؛ یعنی ارزش‌یابی و بیان کیفیت استفاده از آن‌ها برای زندگی در جهت سعادت وظیفه دین است اما کیفیت پیدایش آن‌ها را علم بیان می‌کند.

پیکر مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، ۱۵ دی‌ماه پس از تشییع از مصلای شهر مقدس قم به سمت حرم حضرت معصومه(س)، در جوار مضجع شریف کریمه اهل بیت(س) به خاک سپرده شد.

تصویب کلیات طرح حفظ ۳ ساله ۵ جز‌ء قرآن

در جلسه بیستم ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، کلیات طرح سه‌ساله حفظ پنج جزء قرآن، تصویب و مقرر شد از ابتدای سال ۱۴۰۰ با همکاری تمام دستگاه‌های عضو اجرایی شود.

باید گفت، پیش از تصویب و اجرای این موضوع، بررسی‌های لازم در کمیته علمی انجام شد. در طرح سه‌ساله حفظ قرآن کریم، هفت سؤال از جمله این که در طول این سه سال، چه مقدار از قرآن حفظ شود؟ این حفظ، ترتیبی باشد یا موضوعی؟ چه گروه‌هایی سنی برای کار حفظ در نظر گرفته شود؟ بحث وجود آموزش مفاهیم و صوت و لحن و ... در کنار کار حفظ وجود داشته باشد یا خیر و زمان‌بندی به چه صورت باشد؟ مطرح شده و به این سؤالات پاسخ داده شد.

برگزاری اولین جشنواره ایده‌پردازی «قرآن شیرین»

این جشنواره به منظور جذب ایده‌های جدید در حوزه ارائه قرآن از سوی مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان با مراجعه به سایت مبشران و انتخاب کارگاه جشنواره قرآن شیرین و گذراندن کارگاه می‌توانند در قسمت بارگذاری تکالیف ایده‌های خود را در حوزه ارائه جذاب قرآن، بارگذاری یا به سایت آپارات مراجعه و عبارت «قرآن شیرین» را جستجو کنند و کارگاه جشنواره قرآن شیرین را ببینند و سپس ایده خود را در اینستاگرام به صفحه quran_shirin@ ارسال کنند.

افتتاح سرای فرهنگ‌ و قرآن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

نخستین خانه‌ای که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دست خود در قم بنا کرده است، به نام سرای فرهنگ‌ و قرآن نامیده شد. آیت‌الله هاشمی در ۱۴سالگی روستای بهرمان استان کرمان را به قصد تحصیل در حوزه علمیه قم ترک کرد. ایشان ۱۰ سال پس از هجرت به قم، زمینی را که در خیابان صفاییه و کوچه ممتاز در نزدیکی بیت استادش امام خمینی(ره) قرار داشت، برای ساخت اولین خانه خود در نظر گرفت.

این خانه که قدمت ۶۰ ‌ساله دارد پس بازسازی و مرمت، در آستانه ۱۹ دی، سالروز ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، به عنوان سرای فرهنگ‌ و قرآن افتتاح شد. برگزاری کلاس‌های آموزشی قرآن کریم، دوره‌های مطالعاتی تفسیری و ... از جمله اقداماتی است که در این سرای قرآنی به انجام خواهد رسید.

اختتامیه هشتمین جشنواره الحافظون

آیین اختتامیه این جشنواره تخصصی حفظ قرآن یادواره شهید قاسم سلیمانی برگزار شد. جشنواره الحافظون با هدف گسترش فرهنگ حفظ قرآن، به همت سـازمان قـرآن و عترت بسیج سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ برای بسیجیان و مردم تهران به صورت مجازی در سه مقطع سنی برگزار شد.

این جشنواره در گروه زیر هفت سال شرکت‌کنندگان در رشته‌هایی همچون حفظ پنج جزء، حفظ سه جزء، حفظ جزء اول یا سی‌ام و ۲۰ سوره آخر قرآن، در مقطع سنی هشت تا ۱۶ سال نیز در رشته‌های جزء اول یا سی‌ام، سه جزء، پنج جزء، ۱۰ جزء، ۱۵ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل و در رشته‌های مقطع سنی بالای ۱۷ سال نیز شامل رشته‌های سه جزء، پنج جزء، ۱۰ جزء، ۱۵ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل در سه مقطع مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی همراه بود.

تولید محصول چندرسانه‌ای در جشنواره تلاوت‌های مجلسی

دبیر پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی با اشاره به تولید اولین اثر ملی این جشنواره در قالب یک محصول چندرسانه‌ای گفت: این اثر فاخر که از سوی شرکت‌کنندگان و در شرایط حاد بیماری کرونا و در ابعاد گسترده و بعد مسافت ضبط شده است، یکی از اسناد موفقیت‌آمیز و ماندگار این دوره از جشنواره خواهد بود. این اثر با عنوان «بیان وحی» تولید شده است‌.

آغاز ساماندهی داوران مسابقات قرآن

فراخوان مرحله اول طرح ملی سامان‌دهی و ارتقای داوران مسابقات قرآن کریم (سنجش و ارزیابی) در دو بخش بانوان و آقایان از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه سه‌شنبه، ۲۳ دی‌ماه منتشر شد. همچنین چهارشنبه، ۲۴ دی‌ماه و همزمان با شروع ثبت نام در این طرح، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تشریح جزئیات طرح ملی ساماندهی داوران مسابقات قرآن و مهلت ثبت نام تا ۲۴ بهمن‌ماه گفت: این طرح سه مرحله شامل؛ آزمون کتبی، داوری شبیه‌سازی شده و مصاحبه حضوری(شفاهی) دارد و نتایج نهایی آن تیرماه سال آینده اعلام خواهد شد.

فراخوان طراحی نماد قرآنی تهران

یکی دیگر از مهمترین رویدادهای زمستان 99، برگزاری نشست هماهنگی نامگذاری معابر و میادین شهر تهران به نام پیشکسوتان و خادمان قرآن (در مناطق ۲ و ۵)، بود که چهارشنبه، اول بهمن‌ماه، به میزبانی آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در سالن شیخ کلینی برگزار شد.

در این نشست، افرادی ازجمله عباس سلیمی، خادم‌القرآن و معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی اخوان صباغ؛ رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم، سیدحسین موسوی‌بلده؛ رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران، سیدمحسن موسوی بلده؛ عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، سیدعلی سرابی؛ قائم‌مقام شورای عالی قرآن، مجتبی ایزدی؛ مدیر رادیو قرآن، هادی صلح‌جو؛ مدیر گروه تلاوت شبکه قرآن، محمدعلی خواجه‌پیری؛ عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی، محمد خواجوی؛ پیشکسوت قرآنی، علی‌اکبر توپچی؛ پیشکسوت قرآنی، محمد بابایی؛ مدیر انتشارات مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، میثم طاهرآبادی، عضو شورای عالی قرآن شهرداری تهران و نمایندگان شهرداری تهران و شهرداری‌های مناطق ۲ و ۵ حضور داشتند.


نقش فعالیت‌های قرآنی در آرامش‌دهی و امنیت‌بخشی به محیط کار
 
مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مسابقات قرآن فجر جامعه کارگری با عنوان جشنواره قرآنی فجر چهارشنبه، اول بهمن‌ماه، به مناسبت چهل‌ودومین سالگرد شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی با حضور علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و رئیس سازمان دارالقرآن خانه کارگر و حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر برگزار شد.
 
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این مراسم با بیان اینکه اگر نتوانیم در حوزه انگیزه‌سازی در محیط کار با زیر‌ساخت‌های دینی کار کنیم خودمان را از جامعه کارگری محروم کرده‌ایم و این جامعه دچار ترس و ضعف می‌شود و نمی‌تواند در مقابل دشمن بایستد، گفت: بازیابی فعالیت قرآنی در محیط کار بهترین عامل برای امنیت‌بخشی و آرامش‌دهی در این محیط است.

معارفه مدیر جدید رادیو قرآن

جلسه معارفه منصور قصری‌زاده، مدیر جدید شبکه رادیویی قرآن، ششم بهمن‌ماه با حضور علی بخشی‌زاده، معاون صدای سازمان صداوسیما، مجتبی ایزدی، مدیر سابق این شبکه رادیویی و سایر مدیرگروه‌های این شبکه، در سالن جلسات رادیو قرآن برگزار شد.

بخشی‌زاده، ضمن قدردانی از زحمات مدیر سابق رادیو قرآن به مدیر جدید این شبکه رادیویی تأکید کرد که انتظار می‌رود، کمک کنید تا این شبکه رادیویی به سمت و سوی مطلوب‌ پیش برود.

منصور قصری‌زاده، در سال ۱۳۴۶ در شهر تهران و در خانواده‌ای مذهبی و متدین به دنیا آمد. او از ۹ سالگی کار قرائت قرآن را به سبک استاد عبدالباسط آغاز کرد. ۱۵ساله بود که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد و پس از آن رادیو جمهوری اسلامی با اعلان عمومی از همه قراء دعوت کرد که در آزمون گزینش شرکت کنند. او هم در آزمون حاضر شد، قرائت او را برگزیدند و از او خواستند در کلاس‌های فراگیری نغمه‌ها و دستگاه‌های سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی شرکت کند و پس از اتمام دوره در رادیو پذیرفته شد. او از محضر اساتیدی چون مرحوم علی اربابی استفاده کرده است.

منصور قصری زاده

قصر‌ی‌زاده دارای مقام اول رشته قرائت تحقیق مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور مالزی (۱۳۷۰) و نیز حافظ کل قرآن کریم است. 

دفتر پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی بسته شد

مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی و پنجمین فجر تلاوت، شامگاه سوم بهمن‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده؛ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین ادیب یزدی، محمدجواد حق‌شناس؛ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین دانشمند، شهرام گیل‌آبادی؛ رئیس خانه تئاتر و جمعی از چهره‌های مختلف فرهنگی، قرآنی، خیرین و هنرمندان در تالار همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد.

اختتامیه جشنواره تلاوتهای مجلسی
مراسم اختتامیه با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با حداقل تعداد افراد برگزار شد. فینال فینالیست‌های جشنواره پانزدهم تلاوت مجلسی با قرائت زیبای آیاتی از سوره مبارکه انسان از سوی مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی قرآن کریم آغاز شد. یکی از بخش‌های زیبای این مراسم حضور کاروان زیر سایه خورشید بود که با حضور خود در این آیین و حمل پرچم حرم مطهر امام رضا(ع) فضای مراسم را معطر به عطر رضوی کردند.

آمار بالای افرادی که قرآن را مقدس می‌دانند، اما نمی‌خوانند

در فصل زمستان سال گذشته جلسه هم‌اندیشی ظرفیت‌های قرآنی امت اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و جمعی بیست نفره از علمای اهل سنت از نقاط مختلف کشور، برگزار شد. رئیس سازمان دارالقرآن در این‌ نشست با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار منتشر شده، ۹۸ درصد مردم ایران به تقدس قرآن اعتقاد دارند، اما تنها ۱۰ درصد از مردم روزی یک صفحه قرآن را می‌خوانند، گفت: متأسفانه مردم در فضای تقدس قرآن باقی مانده‌اند، اما ارتباط ضعیفی با قرآن دارند که بخشی از این اتفاق به دلیل ملموس نبودن قرائت قرآن در زندگی مردم است. همچنین در پایان این نشست، علمای اهل سنت به ارائه نظرات و مشکلات خود در موضوعات مختلف قرآنی منطقه و شهر خود پرداختند که مقرر شد به تک تک موارد ارائه شده در اسرع وقت رسیدگی شود.

درگذشت استاد اخلاق و تفسیر قرآن

شامگاه روز دوشنبه بیستم بهمن ماه خبر درگذشت آیت‌الله سیدمحمدتقی ضیا آبادی از چهره‌های برجسته علم اخلاق و خادم قرآن منتشر شد. این عالم اخلاق و مفسر بزرگ شیعه در سال ۱۳۰۷ در ضیاءآباد قزوین متولد شد، در نزد اساتید بزرگی همچون آیت‌الله سید‌حسین بروجردی، آیت‌الله سده‌ اصفهانی، امام خمینی(ره) و آیت‌الله سید‌محمد‌حسین طباطبایی تحصیل کرده بود. وی از سال ۱۳۴۰ در تهران ساکن شد. آیت‌الله ضیاء‌آبادی از روحانیان و مبلغان موفق در امر وعظ و تبلیغ در تهران بود و مشتاقان زیادی داشت. در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی از چهره‌های ارزشمند، مفسر بزرگ شیعه و از علمای برجسته و خطبای نامدار و دانشمند، مدیران نهادها و دستگاه‌های فعال در امور قرآنی پیام‌های تسلیتی صادر کردند.

سی‌ودومین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی سازمان تبلیغات برگزار شد

سی‌ودومین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌های سراسر کشور طی هفته اول اسفند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دو گروه از یکشنبه، سوم تا ششم اسفندماه در محل سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد. در این نشست، سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی سازمان دارالقرآن در سال جدید تشریح می‌‍‌شود. همچنین بررسی وضعیت برنامه‌ها، اعتبارات و گزارش‌های سال جاری و سرفصل‌های برنامه‌های کلان قرآنی در سال ۱۴۰۰ مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

همچنین بررسی و رونمایی از پیشخوان مجازی، سامانه خدمات مجازی و سامانه‌های آموزش مجازی سازمان دارالقرآن و همچنین با توجه به رویکرد سازمان دارالقرآن الکریم در گام دوم انقلاب در راه‌اندازی نهضت تربیت قرآنی و طرح «نورالثقلین»، روند این طرح و در مورد نحوه اجرای طرح در استان‌ها بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها، شانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، مسابقات استعدادهای قرآنی و دوره‌های تربیت کادر تخصصی و آزمون‌های عمومی حفظ قرآن و همچنین رصد وضعیت و پایش خوداظهاری مؤسسات قرآن و عترت سراسر کشور مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. موضوع بعدی بررسی تفاهم‌نامه چهارجانبه با وزارت کشور در استان‌ها و نکته آخر تبیین فعالیت هیئت‌ اندیشه‌ورز بانوان قرآنی و گروه‌های جهادی قرآنی و... مطرح شد. ضمناً در این جلسه از چند اثر پژوهشی رونمایی و قرعه‌کشی طرح تفسیر با حضور حجت‌الاسلام قرائتی برگزار شد.

سامانه آموزش مجازی قرآن و عترت و ۲۷ اثر پژوهشی رونمایی شد

همچنین طی این نشست مراسم رونمایی از چند اثر پژوهشی، سامانه آموزش مجازی و اختتامیه طرح تفسیر در محل سازمان دارالقرآن الکریم با حضور حجج اسلام قرائتی؛ رئیس ستاد اقامه نماز، محمد قمی؛ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حمید محمدی؛ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مهدی اخوان‌صباغ؛ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، سیدجعفر صادقی؛ معاون برنامه‌ریزی و توسعه فناوری و حسین تقی‌پور، مدیرکل پژوهش و تولید محتوای سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش از ایکنا بازدید کرد

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، شنبه، ۹ اسفندماه، همزمان با هفته تربیت اسلامی با حضور در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، از تحریریه‌های فارسی و بین‌الملل خبرگزاری ایکنا، استدیو مبین و بخش‌های مختلف این سازمان بازدید کرد.

وزیر آموزش و پرورش در این بازدید ضمن آشنایی با بخش‌های مختلف این سازمان، طی جلسه‌ای با سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و عیسی علیزاده، معاون فرهنگی این نهاد گفت‌وگو کرد. در پایان نیز با حضور در استودیوی خبرگزاری به سؤالات خبرنگار ایکنا پاسخ داد.

آزادی یک قرآنی از حبس

اما خبر بعد اینکه جمعی از مسئولان نهادهای قرآنی به ابتکار عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و معاون فرهنگی و امور زائران آستان عبدالعظیم (ع) اوایل هفته ابتدایی اسفند گرد هم آمدند تا برای آزادی یک قاری تبریزی که به علت بدهی در زندان به سر می‌برد، به اصطلاح گل ریزان کرده و از میان نهادهای فرهنگی و قرآنی و جامعه قرآنی اقدام به جمع‌آوری کمک کنند. داستان از این قرار بوده که مدتی پیش، نامه‌ای از سوی یک زندانی جرائم غیرعمد به آستان حضرت عبدالعظیم(ع) می‌رسد که درخواست کمک داشته است؛ این شخص به علت عدم توانایی در پرداخت وثیقه، ۲۷ ماه بدون حتی یک روز مرخصی در زندان به سر می‌برده و نتوانسته همسر و فرزندانش را ملاقات کند. البته در این جلسه، مبلغ خوبی جمع‌آوری شد، اما آنچه حائز اهمیت است پیشنهاد تشکیل یک صندوق قرض‌الحسنه برای حمایت مالی از فعالان قرآنی بود که در این جلسه داده شد و جاضران در این جلسه بر پیگیری و تحقق آن تأکید کردند.

دیدار نوروزی جامعه قرآنی به ۱۴۰۰ رسید

هفتمین دیدار نوروزی جامعه قرآنی، شنبه، ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۵ تا ۱۷ به میزبانی خبرگزاری بین‌المللی قرآن برگزار می‌شود.

نخستین دیدار نوروزی پیشکسوتان، اساتید و مدیران امور قرآنی کشور در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۳ روی داد و هر ساله با پایان تعطیلات نوروزی، این مراسم در محل خبرگزاری برپا و با استقبال خوبی روبرو شد. تنها وقفه در برپایی این نشست صمیمی طی فروردین‌ماه سال ۹۹، با لغو تمامی مراسم و برنامه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا بود.

دیدار نوروزی قاریان

در سال ۱۴۰۰ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها، شاهد برپایی این رویداد در محوطه باز خبرگزاری و میزبانی مجدد خبرنگاران این رسانه قرآنی از پیشکسوتان و معلمان عرصه قرآنی خواهیم بود.

 

درخواست اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی از رهبر معظم انقلاب

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: اتحادیه به نیابت از مؤسسات قرآنی کشور درخواستی را طی نامه‌ای به محضر رهبر انقلاب اسلامی ارسال کرده است.

انجم شعاع

وی با اشاره به محتوای این نامه در سه بخش اظهار کرد: در موضوع نخست به مکان استیجاری مؤسسات اشاره کردیم و تأکید کردیم پس از شیوع و همه‌گیری ویروس منحوس کرونا، این مؤسسات که عمدتاً در مکان‌های استیجاری فعالیت می‌کنند، دچار مشکلاتی در تأمین هزینه‌های جاری و پرداخت اجاره‌بها شده‌اند و از ایشان خواستیم که در صورت صلاحدید و به استناد حدیث نبوی «إِنَّما نُصِبَتِ المَساجِدَ لِلقِرآنِ» مساجد و بقاع متبرکه، میزبان فعالیت‌های مؤسسات قرآنی خود باشند.

انجم‌شعاع اضافه کرد: در موضوع دوم به قوانین سخت‌گیرانه سازمان امور مالیاتی در انجام تکالیف قانونی(علی رغم معافیت مؤسسات قرآنی براساس ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های کشور) اشاره کردیم که موجب سیر شتابان انحلال مؤسسات شده است و درخواست کردیم تا مجلس انقلابی شورای اسلامی با تصمیم مقتضی این سیر را متوقف و شکوفایی مؤسسات را به این مجموعه‌ها بازگرداند.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت تأکید کرد: در بخش سوم نیز به بیمه فعالان و معلمان قرآن از طریق صندوق هنرمندان اشاره شده است و درخواست کردیم در صورت صلاحدید دستور فرمایند که مجلس شورای اسلامی، طرح ایجاد صندوق قرآنیان را به تصویب برسانند.

رونمایی از ۹ اثر شورای عالی قرآن

در مراسم اختتامیه دوره‌های آموزشی شورای عالی قرآن از ۹ اثر فاخر نیز رونمایی شد که می‌توان از ترتیل کل قرآن با صدای شیخ محمد فهمی عصفور به عنوان مهم‌ترین اثر رونمایی‌شده در این رویداد اشاره کرد. موضوع این دوره تلاوت آموزشی کل قرآن به روش ترتیل با صدای محمد فهمی عبدالسید عصفور از کشور مصر است که ویژه قاریان، حافظان و عموم علاقه‌مندان به تلاوت و آموزش صحیح قرآن کریم تولید شده است.

در معرفی این اثر آمده است: شیخ محمد فهمی عبدالسید عصفور از مقریان مصری است که با حضور ایشان در کشورمان طی سال‌های ۹۵ تا ۹۸ دوره‌های مختلف آموزشی برگزار شد و ده‌ها نفر از قاریان و حافظان ممتاز ایرانی مجوز قرائت به روایت‌های مختلف را از وی دریافت کردند، از جمله ویژگی‌های این دوره ترتیل که با کاربرد آموزشی و نه رسانه‌ای تولید شده، می‌توان به رعایت صحیح نَبر و تکیه کلمات و جملات اشاره کرد. این اثر در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در استودیوی شورای عالی قرآن ضبط شده است.

ترتیل عصفور

در این برنامه همچنین از ترتیل کل با صدای قاسم رضیعی رونمایی شد. در معرفی این اثر آمده است: استاد قاسم رضیعی از قاریان باتجربه کشورمان است که تلاوت‌ها و اذان ایشان سال‌هاست از شبکه‌های مختلف رسانه ملی پخش می‌شود. ایشان که پیش از این دوره ترتیل خود را در سال ۱۳۷۷ ضبط کرده بود، موفق شد دوره جدید ترتیل کل قرآن را در سال ۱۳۹۹ با تولیت شورای عالی قرآن در استودیوی شورا تلاوت کند. این دوره ترتیل پس از طی مراحل تولیدی و نظارتی و اعمال اصلاحات لازم در رسانه‌های شنیداری و دیداری و برای عموم علاقه‌مندان به ساحت مقدس قرآن کریم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رونمایی از ترتیل محمدجواد پناهی، احمد دباغ، آلبوم دوازدهمین دوره ارتقای دعاخوانان، آلبوم تلاوت دوازدهمین دوره ارتقای قاریان، آلبوم تلاوت به مناسبت شهادت سردار سلیمانی، آلبوم ادعیه زیارات و آلبوم ترتیل گروهی، دیگر آثار رونمایی‌شده در این رویداد بودند.

بخش ایده‌های قرآنی به جشنواره‌های دانشجویی اضافه می‌شود

یکصد‌وسیزدهمین جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، ۱۳ اسفندماه به میزبانی ایکنا برگزار شد.

ایده های قرآنی

در این جلسه مقرر شد جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در دوره آتی به صورت مستقیم به بحث استارت‌آپ‌ها ورود پیدا نکند و برای سال آینده صرفاً به ایده‌های قرآنی اکتفا شود.

نقد مسابقات بین‌المللی قرآن و پاسخ مسئولان

پس از پایان سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن، با انتشار یادداشتی، این رقابت‌ها با چند پرسش و نقد مواجه شد. رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف با حضور در یکی از رسانه‌ها اقدام به پاسخ به آن داشت، در همین راستا مهدی قره‌شیخلو، در برنامه مصباح شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به خلأ عدم ارتباط تعاملی تعریف شده بین کشورهای برگزارکننده مسابقات بین‌المللی و ضرورت شکل‌گیری اتحادیه‌ای جهانی گفت: مسابقه بین‌المللی استاندارد و تعریف خود را دارد.

پایان پایش ۱۸۰۰ مؤسسه قرآنی 

حسین بهبودی، مدیر اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم، طی گفت‌وگویی با خبرنگار ایکنا، با اشاره به طرح ارزیابی و پایش مؤسسات قرآنی گفت: طرح پایش و رصد مؤسسات در دو گام انجام شد و به پایان رسید. یک گام این طرح، خوداظهاری و گام دیگر، رصد میدانی بود که طی آن حدود ۱۸۰ نفر به ما کمک کردند. از مجموع دو هزار و ۸۶ مؤسسه‌ای که تحت نظارت سازمان دارالقرآن فعالیت می‌کنند، بالغ بر هزار و ۸۰۰ مؤسسه رصد شدند، یعنی در حال حاضر این تعداد مؤسسه قرآنی در کشور نفس می‌کشند و در ایام شیوع کرونا فعالیت‌شان چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی متوقف نشده است. در این ایام و همزمان با شیوع کرونا، چیزی حدود ۳۰۰ مؤسسه قرآنی به هر شکل فعالیتشان متوقف شده است، اما این‌ها را رها نکرده‌ایم و با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم، وضعیت آن‌ها را هم رصد می‌کنیم.

همچنین مقرر شد کمیته فنی بخش ایده‌پردازی قرآنی با عضویت نمایندگان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، ‌علمی - کاربردی با مسئولیت سازمان قرآنی دانشگاهیان تشکیل شود. از جمله وظایف این کمیته، نگارش آیین‌نامه ایده‌های قرآنی است.

با توجه به محدودیت زمانی برای برگزاری جشنواره دانشجویی در دانشگاه‌ها مقرر شد این آئین‌نامه تا پایان فروردین‌ماه تدوین شود.

برگزاری جلسه‌ای برای تعریف برنامه‌های قرآنی ماه رمضان 

نشست هماهنگی و هم‌افزایی عملیات تبلیغی و فرهنگی ماه مبارک رمضان با شرکت بیش از ۵۰ دستگاه عضو این ستاد و حضور حجج اسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز، حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و همچنین جمعی از مدیران، مسئولان و نمایندگان حوزه‌های فرهنگی کشور یکشنبه، ۲۴ اسفند‌ماه در یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد.

در بخشی از این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به فرصت ارزشمند رمضان برای توسعه فعالیت‌های قرآنی، اظهار کرد: قانون‌های دست و پاگیر را بردارید و جز به محرمات و واجبات برای خدا مقید نباشید. در قرآن و فعالیت برای آن سرزده کار کنید. همچنین حجت الاسلام والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه باید بهره‌مندی‌های جامعه را در شرایط موجود از قرآن و معارف قرآنی، بیش از پیش تمهید کنیم، گفت: امروز، ریشه‌ای‌ترین جهاد، تزریق امید است و باید در رفع عارضه ناامیدی، مجاهدت کرد.

تمدید سازمان دارالقرآن برای برطرف کردن مشکل ثبت نام 

بروز مشکل در سامانه ثبت نام شانزدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، باعث ایجاد مشکل برای مخاطبان این آزمون شد و همین امر باعث شد تا زمان جدید ثبت نام این آزمون مجدداً اعلام شود. در همین راستا روابط عمومی سازمان دارالقرآن الکریم ضمن عذرخواهی از مشکلات فنی سامانه ثبت نام شانزدهمین دوره، اعلام کرد، مهلت جدیدی برای ثبت نام این آزمون در بازه زمانی هفتم لغایت یازدهم فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ برای حافظانی که موفق به ثبت نام نشده‌اند در نظر گرفته شده که می‌توانند در مدت پنج روز با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی www.telavat.ir در این دوره از آزمون‌ها ثبت‌نام کنند. شایان ذکر است سامانه ثبت‌نام شانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم صرفاً در مدت زمان تعیین‌شده فعال خواهد بود و این زمان تمدید نخواهد شد.

برگزاری نشست هماهنگی برنامه‌های ماه رمضان در شهرداری تهران 

در آخرین روزهای سال 99 نخستین نشست هماهنگی و هم‌اندیشی درباره عملیات فرهنگی تبلیغی ماه مبارک رمضان در شهرداری تهران برگزار شد. در این نشست که با حضور نمایندگانی از اداره کل هماهنگی، نظارت و پیگیری امور مناطق، سازمان زیباسازی شهر تهران، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل، شرکت واحد اتوبوسرانی، شرکت توسعه مجتمع ایستگاهی مترو تهران و حومه برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بیان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود در تحقق مطالبه قرآنی مورد بحث در آستانه ماه مبارک رمضان پرداختند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha