بسترسازی برای ظهور منجی وظیفه انسان مؤمن است
کد خبر: 3961591
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان شد؛

بسترسازی برای ظهور منجی وظیفه انسان مؤمن است

مدیر مرکز تألیف، مستندسازی و نشر نجف اشرف با اشاره به وظایف انسان مؤمن برای تحقق وعده الهی ظهور منجی بیان کرد: باید برای ظهور حضرت قائم(عج) مقدمه چینی و بستر و عرصه مناسب را برای نهضت شریف مهدوی ایجاد کرد.

بسترسازی برای ظهور منجی وظیفه انسان مؤمن استشیخ محمد کرباسی(کلباسی)، مدیر مرکز تألیف، مستندسازی و نشر نجف اشرف در گفت‌و‌گو با ایکنا به مناسبت میلاد منجی عالم بشریت امام زمان(عج) ابتدا به این آیه شریفه اشاره کرد که خداوند می‌فرماید: «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ: و خواستيم بر كسانى كه در آن سرزمين فرو دست‏ شده بودند منت نهيم و آنان را پيشوايان مردم گردانيم و ايشان را وارث زمين كنيم».

وی در این خصوص گفت: خداوند عزوجل وعده قطعی داده است که روزی خواهد آمد که مستضعفان صاحبان و اربابان زمین می‌شوند و آن را به ارث می‌برند. اين آيه که به صراحت، از امامت مستضعفان سخن گفته است و فرودستان و مستضعفان را ميراث بران زمين معرفى كرده است، درباره دوران ظهور و رستاخيز قيام مهدى آل محمد(ص) است كه به دست آن منجى بزرگ اين وعده خدايى تحقق مى‌پذيرد؛ اما امید مستضعفان برای تحقق آمال و خواسته‌هایشان فقط از طریق اعتقاد به خداوند و پیامبر اسلام(ص) ممکن نیست؛ بلکه در عمل نیز باید برای تحقق این مهم تلاش کنند.

شیخ کرباسی به چندین مورد از تکالیف انسان مؤمن برای تحقق وعده الهی ظهور منجی اشاره و بیان کرد: نخست باید برای ظهور حضرت قائم(عج) مقدمه چینی کرد و بستر و عرصه مناسب برای نهضت شریف مهدوی را ایجاد کرد. تلاش برای رسیدن به وضعیت آمادگی تصدیق مولا و حمایت او از جمله تکالیف مؤمن است؛ به گونه‌ای که در دعای عهد می‌خوانیم که «اللهم اجعلني من أنصاره وأعوانه والذابين عنه والمسارعين إليه في قضاء حوائجه والممتثلين لأوامره والمحامين عنه والسابقين إلى إرادته والمستشهدين بين يديه: خداوندا !بگردان مرا، از یاری کنندگان او و از اعانت کنندگان او و از کسانی که دفع شر اعداء از او می کنند و از کسانی که شتاب به سوی او می‌کنند در برآوردن حاجت‌های او و از کسانی که فرمان بردارند و از کسانی که حمایت کننده‌اند از او و از کسانی که پیشی گیرنده‌اند به سوی آنچه خواهش او است و از کسانی که شهید می‌شوند در پیش روی او).

وی تأکید کرد: در این دعا از خداوند می‌خواهیم ما را از طائفه یاری کنندگان امام زمان(عج) قرار دهد و انسان را از شر نفس و وسوسه شیطان حفظ کند تا زمانی که امام (عج) ظاهر شود، حجابی مانع مشاهده انوار او برای انسان نشود؛ به گونه‌ای که انسان او را بشناسد و او را تصدیق کند و از جان و دل ناصر و یاری کننده او شود.

این روحانی شیعه تصریح کرد: در دعای الغیبه(دعای مشهور زمان غیبت امام زمان) نیز می‌خوانیم که «واجعلنا يا رب من أعوانه ومقوية سلطانه والمؤتمرين لأمره والراضين بفعله والمسلمين لأحكامه»، بنابراین انتظار و پیروزی تکلیف و عمل است و در راه آن باید تلاش کرد و مال و احیانا جان خود را گذاشت و برای رساندن پیام اسلام به دل‌ها و عقل‌ها تلاش کرد تا به آن عمل کنند و آن را اجرا کنند.

شیخ کرباسی گفت: قرآن کریم هم به این نکته اشاره کرده است؛ جایی که حواریون از عیسی بن مریم می‌خواهند که به آنها در یک روز، یک هبه الهی بدهد که آن روز را تا ابد گرامی بدارند. «قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَكُونُ لَنا عيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَآيَةً مِنْكَ ۖ وَارْزُقْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ: عیسی پسر مریم گفت پروردگارا از آسمان خوانى بر ما فرو فرست تا عيدى براى اول و آخر ما باشد و نشانه‏‌اى از جانب تو و ما را روزى ده كه تو بهترين روزى ‏دهندگانى»(آیه 114 مائده)؛ بنابراین فروفرستادن خوان یک هبه الهی است تا آن روز را همواره به عنوان روز لطف و تفضل الهی گرامی بدارند.

وی افزود: خداوند در آیه 57 سوره بقره می‌فرماید: «وَ ظَلَّلْنا عَلَیْكُمُ الْغَمامَ وَ أَنْزَلْنا عَلَیْكُمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوى‏ كُلُوا مِنْ طَیِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ وَ ما ظَلَمُونا وَ لكِنْ كانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ: و ابر را بر شما سایه‌بان ساختیم و «منّ» و «سَلوى‏» بر شما نازل كردیم و گفتیم: از نعمت‏‌هاى پاكیزه‌‏اى كه به شما روزى دادیم بخورید، ولى شما با بهانه‏‌جویى‌‏هاى خود، كفران نعمت كردید. بدانید كه آنها به ما ستم نكردند، بلكه به خودشان ستم نمودند». پس از نجات بنى اسرائیل از سلطه‏ فرعون، به آنان دستور داده شد كه وارد سرزمین فلسطین شوند. آنها به بهانه‏ اینكه در آنجا افراد ستمگرى هستند، سرپیچى كرده و به موسى گفتند: با خدایت به جنگ آنان برو، ما همین جا نشسته‏‌ایم. قهر خداوند آنها را فراگرفت و مدّت چهل سال در بیابانِ «تیه» ماندگار شدند، ولى خداوند در آنجا نیز براى آنان ابرها را چون سایه‌‏بان قرار داد و دو نوع غذاى طبیعى و گوارا به نام‌‏هاى مَنّ و سَلوى‏، در دسترس آنان گذاشت.

شیخ محمد کرباسی گفت: حتی پروردگار جهانیان چون می‌خواست ما او را پرستش کنیم، برای عبادت خود عناصر مادی مانند کعبه و حجر الاسود را ساخته است. اسلام، از طریق این نمادهای مادی می‌خواهد ما را به مفاهیم توحیدی و اسلامی پیوند دهد.

وی تأکید کرد: مفاهیم اخلاقی در اسلام از طریق ادای احترام به برخی از روزها تجسم می‌یابد، عید فطر به وسیله مسلمانان به خاطر پیروزی بر خود و هوای نفس جشن گرفته می‌شود و همچنین عید قربان، روز جمعه و عید غدیر که در آن مفهوم ولایت را جشن می‌گیرند، بنابراین مسئله گرامیداشت نیمه شعبان یک قضیه عقلانی و از سر حکمت و دوراندیشی است.

انتهای پیام
captcha