پشتیبانی از تولید بدون مانع‌زدایی بی‌نتیجه است
کد خبر: 3962168
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳

پشتیبانی از تولید بدون مانع‌زدایی بی‌نتیجه است

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس دهم با بیان اینکه پشتیبانی و مانع‌زدایی، شروط لازم و کافی برای تحقق تولید هستند، گفت: اگر از تولید پشتیبانی شود، ولی به‌ موازات آن مانع‌زدایی اتفاق نیفتد، پشتیبانی‌ها بی‌نتیجه می‌ماند.

پشتیبانی از تولید بدون مانع‌زدایی، بی‌نتیجه است

حمیدرضا فولادگر، نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس دهم در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: نامگذاری 10 سال اخیر، به اهمیت مسائل اقتصادی در کارآمدی نظام جمهوری اسلامی، حل مشکلات معیشتی مردم و پیشرفت و توسعه کشور برمی‌گردد و انتخاب شعار سال با محوریت تولید، نشان‌دهنده اهمیت این مقوله در اقتصاد است که با پشتیبانی و مانع‌زدایی از آن، شاهد ایجاد اشتغال، رفع بیکاری و تورم، بالا رفتن تولید ناخالص ملی و کمک به حل مشکلات اقتصادی مردم خواهیم بود.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: رویکردی که مقام معظم رهبری به‌عنوان شعار سال مطرح کردند، دو وجهی محسوب می‌شود؛ یک بخش شامل پشتیبانی‌ها و بخش دیگر شامل رفع موانع است، یا به عبارت دیگر، این دو، شرط لازم و کافی هستند. شرط لازم برای تحقق تولید، پشتیبانی و شرط کافی، مانع‌زدایی است. یعنی اگر حمایت‌های بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی از تولید به عمل آمد و مشوق‌ها و تسهیلاتی برای آن در نظر گرفته شد، ولی از آن طرف موانع همچنان باقی بود، مثل قوانین و مقررات دست‌وپاگیر، بروکراسی و دیوان‌سالاری اداری و طی کردن مراحل متعدد، پشتیبانی‌ها بی‌نتیجه می‌شود.

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس دهم اضافه کرد: شرط کافی برای تحقق تولید این است که به‌ موازات پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی نیز انجام شود، یعنی بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و تسهیل آن، از صدور مجوز گرفته تا مراحل اداری و پیگیری مسائل مالیاتی، گمرکی، بیمه‌ای و بانکی اتفاق بیفتد. بعضاً طی کردن این مراحل آن‌قدر کار را دشوار می‌کند که اثر پشتیبانی‌ها را از بین می‌برد. در سال‌های گذشته، قوانین خوبی در پشتیبانی از تولید تصویب شده است و به نظر من، اولویت اول دولت فعلی و آینده و نیز مجلس، نه تصویب قوانین جدید، بلکه نظارت بر اجرای قوانین مصوب است تا مشکلات مورد شناسایی قرار گیرد و اگر نیاز به اصلاح قانون یا قانون‌گذاری جدید بود، این کار انجام شود.

فولادگر ادامه داد: پشتیبانی از تولید اولاً به سیاست‌ها مربوط می‌شود که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه و اصل 44 قانون اساسی در همین راستا تنظیم و به‌ تبع آن، قوانین خوبی نیز تصویب شده است، مثل قانون رفع موانع تولید و حداکثر استفاده از تولیدات داخلی. در واقع، قوانین به‌اندازه کافی وجود دارد، ولی در اجرای قوانین مشکلاتی بروز می‌کند، مثل مشکلاتی که در سیستم بانکی وجود دارد و به کمک تولید نمی‌آید. ممکن است تولیدکننده‌ای تسهیلات دریافت کرده باشد، ولی نتواند تولید خود را به بهره‌وری برساند، این دلیل نمی‌شود که سیستم بانکی کمک خود را از تولید دریغ کند. البته در خصوص مانع‌زدایی می‌توان گفت قوانینی که مانع تولید محسوب می‌شوند، باید شناسایی شده و برای رفع آنها اقدام کرد.

انتهای پیام
captcha