مقدمه‌ای برای آغاز صحیح‌خوانی قرآن + فیلم
کد خبر: 3964454
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به روش نوین / 1

مقدمه‌ای برای آغاز صحیح‌خوانی قرآن + فیلم

در آغاز فراگیری روخوانی و روان‌خوانی قرآن باید گفت که باید قرآن را روزانه بخوانیم، حتی اگر معنای آن را درک نکنیم؛ اما سعی مضاعف داشته باشیم تا ضمن فهم معانی آن به دستوراتش عمل کنیم.

سیدیوسف درود، معلم قرآنبه گزارش ایکنا، سیدیوسف درود، مدرس قرآن و مدیر دارالقرآن شهرداری منطقه پنج تهران در نخستین جلسه «آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به روش نوین» به اهمیت قرآن‌خوانی اشاره کرد. مخاطبان این سی جلسه، علاقه‌مندان به یادگیری صحیح‌خوانی قرآن در تمامی سنین هستند که باید با حروف الفبای عربی آشنا باشند. متن و فیلم قسمت اول در ذیل آمده است؛

«بسم الله الرحمن الرحیم

قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، که به بهار قرآن شناخته می‌شود، نازل شده است، لذا قصد داریم در این سی روز پربرکت، روش ساده صحیح‌خوانی قرآن کریم را به شما آموزش دهیم.

امام صادق(ع) می‌فرماید: «بر هر مؤمنی شایسته است تا قبل از فرا رسیدن مرگ، قرآن را یاد گرفته باشد یا در حال یادگیری آن باشد.» و همچنین قرآن کریم می‌فرماید: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ» یعنی از نزول قرآن، شفا و رحمت برای مؤمنین صادر شده است و چنانکه دستور مؤکد است که «فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ»؛ بنابر این خواندن قرآن به روش صحیح، مورد نظر است.

برخی بر این عقیده‌اند که خواندن ترجمه قرآن و فهم معنی کفایت می‌کند؛ بله! خواندن قرآن، بدون اینکه معنای آن را بدانیم، طبیعتاً اثر زیادی بر روی ما نخواهد داشت، اما هدف عالی این است که قرآن را با زبان اصلی‌اش که عربی است، به خوبی یاد بگیریم که در جلسات آینده به آن می‌پردازیم.

واژه «قرآن» به معنای «خواندنی» است و این معنی این مطلب را می‌رساند که باید قرآن را روزانه بخوانیم، حتی اگر معنای آن را درک نکنیم؛ البته باید سعی کنیم تا معنای آن را نیز متوجه شویم و هدف عالی این است که پس از خواندن و فهم معنی، به دستورات آن عمل کنیم.

 

 
یادآوری می‌شود، سی درس آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، طی ماه رمضان هر روز منتشر شده و در آینده نیز در قالب پرونده‌ای ویژه بر روی سایت iqna.ir قابل دسترس خواهد بود.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha