اخبار قرآنی در ربیع‌القرآن / استقبال از ضیافت الهی
کد خبر: 3964868
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

اخبار قرآنی در ربیع‌القرآن / استقبال از ضیافت الهی

طی هفته‌ای که گذشت دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی و قرآنی سراسر کشور برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را جهت استفاده هرچه بیشتر جامعه روزه‌دار از ایام پربرکت رمضان تشریح کردند که ازجمله آنها برگزاری مسابقات مختلف قرآنی در قالب‌های متعدد، اجرای محافل قرآنی مجازی و ... بود.

به گزارش ایکنا، دومین هفته کاری سال ۱۴۰۰، برخلاف هفته گذشته که شاهد کم‌خبرترین هفته سال بودیم یکی از پرخبرترین ایام بود، چراکه در این هفته به ماه ضیافت الهی و مبارک رمضان وارد شدیم و همه دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی و قرآنی سراسر کشور برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را جهت استفاده هرچه بیشتر جامعه روزه‌دار و اسلامی از این ایام پربرکت ازجمله برگزاری مسابقات مختلف قرآنی در قالب‌های متنوع، اجرای محافل مجازی قرآنی، مراسم ختم قرآن، جزءخوانی قرآن و ویژه‌برنامه‌های دیگر اعلام کردند.
 
بر همین اساس شاید هفته‌ای که طی شد را بتوان بهار اخبار قرآنی در ربیع‌القرآن نامید. برخی از مهمترین رویداد‌های هفته گذشته را می‌توان، خبر اجرای مجدد مسابقات قرآن جلسات شهر تهران با عنوان «سراج»، تشکیل کارگروه قرآن و فضای مجازی، اعلام زمان برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن، تشریح ویژه‌برنامه‌های متنوع قرآنی در ماه مبارک رمضان، درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر تجلی از مدیران اسبق فعالیت‌های قرآنی کشور، آغاز مرحله دوم مسابقه مؤذنین شهر، آغاز ثبت نام دوره آموزشی طرح «نورالثقلین» و... اشاره کرد.
 
اما مهمترین رویداد هفته که مطابق سنوات گذشته برگزار شد، محفل انس با قرآن کریم در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که امسال همانند رمضان سال ۹۹ به دلیل شرایط کرونا این مراسم به صورت ارتباط تصویری با محل حضور قاریان ممتاز و بین‌المللی در مصلای تهران برپا شد.
 
مهمترین رویداد هفته که مطابق سنوات گذشته برگزار شد. محفل انس با قرآن کریم در اولین روز از ماه مبارک رمضان در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که با شکوه برگزار و امسال همانند رمضان سال ۹۹ به دلیل شرایط کرونا این مراسم به صورت ارتباط تصویری با محل حضور قاریان ممتاز و بین‌المللی در مصلای تهران برپا شد.
اخبار قرآنی در ربیع‌القرآن / استقبال از ضیافت الهی
مراسم امسال نیز به دلیل دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عدم برگزاری تجمعات، همانند سال قبل از طریق ارتباط تصویری با چند تن از قاریان ممتاز و بین‌المللی کشور در مصلای امام خمینی(ره) برپا شد.
 

حامد علیزاده، از استان خراسان رضوی، محمدسعید علم‌خواه، قاری نوجوان کشورمان، سیدصادق‌ مسلمی، دیگر قاری جوان از استان مازندران، رضا گلشاهی، احمد ابوالقاسمی، مدرس و قاری بین‌المللی کشورمان و احمدرضا محمدیان در این مراسم اجرای برنامه داشتند.


آغاز ثبت‌نام پنجمین دوره مسابقات «سراج»

مسابقات قرآن جلسات شهر تهران با عنوان «سراج» که وقفه اندکی از برگزاری آخرین دوره آن گذشته بود، امسال مجددا از سوی فرهنگسرای قرآن با همکاری سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود.

پنجمین دوره این مسابقات به دلیل شروع موج چهارم کرونا به صورت مجازی و تنها در رشته قرائت تحقیق و در دو گروه سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال در بخش بانوان و آقایان برپا می‌شود.

علاقه‌مندان پس از ثبت‌نام از طریق مراجعه به صفحه فرهنگسرای قرآن در اینستاگرام یا تماس با شماره ۵۵۷۸۱۱۵۵، می‌توانند یکی از قرعه‌های اعلام شده را به اختیار خود، انتخاب و با ضوابط مشخص شده اجرا و ارسال کنند. همچنین شرکت کنندگان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی quran.fahangsara.ir مراجعه کنند.

حجت‌الاسلام محمدجعفر تجلی درگذشت

متاسفانه طی هفته‌ای که گذشت خبر درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر تجلی از مدیران اسبق فعالیت‌های قرآنی کشور، جامعه قرآنی را عزادار کرد. مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر تجلی از سال ۱۳۶۷ تا حدود سال ۱۳۷۰ که سال‌های ابتدایی برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن بود، مسئولیت برگزاری این رقابت‌ها را بر عهده داشت.
https://iqna.ir/files/fa/news/1400/1/23/2019344_619.jpg
 
وی علاوه بر داشتن مسئولیت برگزاری مسابقات قرآن کشوری و بین‌المللی، طی سال‌هایی مسئولیت‌های فرهنگی و ازجمله تأسیس چاپخانه اسوه را در سازمان اوقاف و امور خیریه برعهده داشته است.

کارگروه قرآن و فضای مجازی تشکیل می‌شود

یکی از خبر‌های مهم هفته برگزاری صدوسیزدهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود که ۲۲ فروردین‌ماه به صورت نیمه‌حضوری و نیمه‌مجازی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

اولین دستور این جلسه بررسی اقدامات اجرایی‌سازی برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی بود. بر همین اساس در صدوسیزدهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ضمن تعیین ۱۰ اولویت سند قرآن و فضای مجازی برای اجرا در سال ۱۴۰۰، بر لزوم اجرای فعالیت‌ها در فضای مجازی با توجه به شرایط کرونایی تأکید و مقرر شد کارگروه قرآن و فضای مجازی تشکیل شود.

زمان برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن اعلام شد

یکی دیگر از خبر‌های مهم هفته اعلام زمان برگزاری نمایگاه مجازی قرآن کریم بود که مرتضی خدمتکار، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت با اعلام زمان برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن گفت: این نمایشگاه به مدت ۱۰ روز از ۱۱ تا ۲۰ اردیبهشت، مصادف با هجدهم تا بیست‌وهفتم ماه مبارک رمضان برپا می‌شود.

وی افزود: در این نمایشگاه مجازی، دو بخش اصلی فروشگاهی و محتوایی وجود دارد که بخش فروشگاهی به فروش کتاب‌های چاپی در حوزه دین و دفاع مقدس اختصاص دارد. به عبارت دیگر امکان عرضه و فروش تمام کتاب‌های مربوط به دین و حوزه دفاع مقدس که ناشران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز چاپ گرفته باشند، فراهم شده است.

خدمتکار ادامه داد: بستر این نمایشگاه، همچون نمایشگاه مجازی کتاب است که سال گذشته برای اولین بار به دلیل ویروس کرونا از سوی خانه کتاب برگزار شد و در آنجا ناشران ثبت اثر می‌کردند و بازدیدکنندگان کتاب مورد نظر خود را از انتشاراتی که کتاب را ارائه کرده بود، انتخاب کرده و در سبد خرید قرار می‌دادند.

تشریح برنامه‌های رمضان ۱۴۰۰ رادیو قرآن
با ورود به ماه ضیافت الهی دستگاه‌ها و نهاد‌های قرآنی برنامه‌های خود را در خصوص این ماه اعلام کردند. بر همین اساس شبکه رادیویی قرآن نیز همزمان با فرا رسیدن ماه میهمانی خدا، ویژه‌برنامه‌های متنوع قرآنی را برای مخاطبان تدارک دیده است.

برنامه «در آستان نور» با محوریت معارفی، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی ویژه لحظات پیش از اذان مغرب و عشا است که از ساعت ۱۹ در مدت زمان ۹۰ دقیقه به صورت زنده از سوی رادیو قرآن تقدیم مخاطبان خواهد شد.
https://iqna.ir/files/fa/news/1400/1/22/2018013_395.jpg
 
بخش معارفی ـ اخلاقی این برنامه شامل شرح دعای روز، دعای افتتاح، بیان احکام، گزیده‌ای از سخنان علما، کارشناسی مباحث معرفتی و بسته اذانگاهی و افطار است. در بخش اجتماعی ـ فرهنگی نیز به موضوعاتی همچون مواسات و نوع‌دوستی، حکایت و نمایش، مصاحبه و گزارش مردمی، نشاط جامعه، نکات پزشکی و تغذیه‌ای و همچنین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا، پرداخته می‌شود.

بهره‌برداری روزه‌داران از مطالب ارائه شده جهت ارتقای مباحث معرفتی و سطح تعامل اجتماعی و نشاط جامعه با توجه به سفارشات اسلامی از جمله اهداف این ویژه‌برنامه است.
 
 
دارالقرآن معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۱۰ تهران، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان مرحله دوم مسابقه مؤذنین شهر در سطح کشور را برگزار می‌کند. این مسابقه در رده سنی ۴ تا ۱۱ سال ویژه دختران و پسران و رده سنی ۱۲ سال به بالا ویژه پسران و بزرگسالان برگزار می‌شود.

شرکت‌کنندگان جهت ارسال آثار خود می‌توانند به صفحات مجازی دارالقرآن شهرداری منطقه ۱۰ تهران یا سرای محلات این منطقه مراجعه کنند. همچنین می‌توانند فیلم‌های ارسالی را به پیامرسان واتساپ به شماره ۰۹۱۹۴۸۷۴۱۹۹ با ذکر نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، شهر منطقه، محل سکونت و شماره تماس ارسال کنند.
 
 
مسابقه فرهنگی قرآنی «ضیافت مطهّر» یکی دیگر از برنامه‌هایی است همزمان با فرارسیدن ایام ماه مبارک رمضان، در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار می‌شود. این مسابقه از اول تا پایان ماه مبارک رمضان با محوریت کتاب «مراقبات ماه رمضان»، تألیف آیت‌الله محمدی ری‌شهری، برگزار می‌شود که به برگزیدگان در این مسابقه به قید قرعه هدایای متبرکی اهدا می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت و ارسال پاسخنامه، به شبکه‌های اجتماعی اداره کل برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در ایتا، سروش و اینستاگرام با نشانى FaAbdulazim مراجعه کنند.
 
 
پایگاه مجازی محافل انس با قرآن کریم اداره‌کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در بستر شبکه آموزشی دانش‌آموزی(شاد) برنامه‌های ویژه‌ای را در ماه مبارک رمضان ارائه خواهد داد.

این ویژه‌برنامه‌ها شامل پخش زنده محفل ختم قرآن کریم از حرم حضرت معصومه(س) در ۳۰ روز به صورت جزءخوانی نوجوانان، برگزاری مسابقه فرازخوانی به شیوه قرائت تقلیدی (مجلسی) و اجرای پویش محافل قرآنی در قالب خانوادگی یا آموزشگاهی و مدرسه‌ای به شیوه مجازی و تقدیر از برترین‌ها بر اساس نظر اعضا کانال، است.
 
 
یکی از خبرهای زیبای هفته که در راستای اجرای طرح نهضت سراسری روخوانی قرآن کریم برگزار شد اجرای طرحی با عنوان «من قرآن را دوست دارم» بود که در آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه، کارگروه قرآنی و فرهنگی آن در نخستین جلسه سال جاری، ابعاد مختلف شیوه اجرای این طرح را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

در این جلسه، پیگیری نهایی تکمیل سامانه اینترنتی این طرح، تهیه آئین‌نامه شرح وظایف دبیرخانه، سهمیه‌بندی جهت جذب قرآن‌آموزان در آستان‌ها، ارائه گواهی‌نامه از طریق سازمان دارالقرآن الکریم، مذاکره با نهاد‌ها و برخی از وزارتخانه‌ها جهت ثبت نام در طرح، تهیه محتوای دروس، وظایف اعضای کارگروه قرآنی در اجرای طرح، بررسی شیوه‌های تبلیغی و فرهنگی، تبلیغ همزمان در آستان‌ها و استفاده از ظرفیت رسانه ملی از مسائل بررسی شده در این جلسه بود.
 
 
یکی دیگر از خبرهای مهم هفته آغاز ثبت نام دوره آموزشی طرح «نورالثقلین» بود که این طرح آموزشی مجازی با هدف تحقق مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر ارتقای کمی و کیفی محافل خانگی قرآن و توانمندسازی مربیان قرآن برگزار اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسی جامعی، معاون تعلیم و تربیت قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم، در گفتگو با ایکنا، با اشاره به آغاز ثبت‌نام دوره آموزشی طرح قرآنی «نورالثقلین» گفت: سازمان دارالقرآن الکریم وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی متولی امور ساماندهی به جلسات خانگی قرآن است. بر همین اساس این سازمان تقویت اقدامات قرآنی را با توجه به اقتضائات کشور و حرکت قرآنی انقلاب اسلامی از برنامه‌های خود معرفی کرده است.
https://iqna.ir/files/fa/news/1400/1/23/2019216_675.jpg
 
وی افزود: موضوع آموزش‌های تخصصی مربیان و معلمان قرآن و آموزش‌های تخصصی که در فضای قرآنی کشور با اتکا به ظرفیت‌های مردمی، مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن انجام می‌شود، طرحی است که با عنوان نورالثقلین در حال برگزاری است. این طرح ویژه مدیران مراکز تربیت قرآنی و مربیان جلسات خانگی قرآن کریم است. طرح نورالثقلین به صورت دو دوره آموزش مجازی با هدف تحقق مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر ارتقای کمی و کیفی محافل خانگی قرآنی و توانمندسازی مربیان قرآنی اجرا خواهد شد.
 
 
ضوابط ثبت‌نام ناشران، مؤسسات و مراکز قرآنی و دینی برای حضور در نمایشگاه مجازی قرآن کریم از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد.
 
طی هفته‌ای گه پشت سر گذاشتیم روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اولین اطلاعیه نمایشگاه مجازی قرآن کریم ویژه ناشران کتب دینی و قرآنی و مؤسسات و مراکز قرآنی و دینی را منتشر و در آن شرایط و ضوابط ثبت نام برای حضور در این نمایشگاه را اعلام کرد.

بر همین اساس در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع تمامی ناشران، مؤسسات و مراکز ارائه‌دهنده خدمات و محصولات قرآنی و دینی می‌رساند، نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران؛ از تاریخ ۱۱ لغایت ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری (۱۸ تا ۲۸ ماه مبارک رمضان) برگزار می‌شود.
 
مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در این هفته و در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد برنامه‌های این مرکز برای ماه مبارک رمضان گفت: از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده، جزءخوانی قرآن کریم است که بخشی از آن جزءخوانی مرکزی است که از صداوسیمای استان‌ها به صورت زنده پخش می‌شود. بخش دیگر هم جزءخوانی‌های معمول است که به صورت محله‌ای و منطقه‌ای و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.
https://iqna.ir/files/fa/news/1400/1/25/2021699_330.jpg
 
وی اعزام مفسر قرآن کریم به استان‌ها را یکی دیگر از برنامه‌های این مرکز در ماه مبارک رمضان اعلام کرد و افزود: این مفسران برنامه‌های تفسیری اجرا خواهند کرد، این برنامه‌ها در صداوسیمای استان‌ها ضبط و برای مخاطبان همان استان پخش می‌شود.
 
 
همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، ویژه‌برنامه ترتیل‌خوانی آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع)، به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود. با توجه به تدابیر پیشگیرانه درباره شیوع بیشتر کرونا، این برنامه بدون حضور زائران، صرفاً با تلاوت قاریان ممتاز و بین‌المللی کشورمان، در طول ماه رمضان هر روز ساعت ۱۸ به‌صورت مستقیم از شبکه قرآن سیما پخش می‌شود.
 
 
طی هفته‌ای که گذشت رحیم خاکی، رئیس فرهنگسرای قرآن در کنار سایر دستگاه‌ها و مراکز قرآنی برنامه‌ای ماه مبارک رمضان این فرهنگسرا را تشریح کرد. وی از برگزاری جشنواره قرآنی سراج ویژه قرآن‌آموزان جلسات قرآنی شهر تهران خبر داد و اضافه کرد: پنجمین دوره این جشنواره به دلیل شیوع موج چهارم بیماری کرونا، به صورت مجازی و فقط در رشته قرائت برگزار می‌شود.

رئیس فرهنگسرای قرآن از برگزاری نوزدهمین دوره همایش عمری با قرآن به صورت غیر حضوری خبر داد و گفت: جزئیات برگزاری این همایش متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود.
 
 
در این هفته حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، با حضور در برنامه مصباح شبکه قرآن و معارف سیما، با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی و سایر دستگاه‌های قرآنی گفت: طی یک سال گذشته یک مطالبه مردمی به ویژه از سوی متدینین درباره برگزاری برنامه‌های مذهبی اتفاق افتاد؛ با نزدیک شدن به ماه مبارک، موضع ستاد ملی مبارزه با کرونا در مواجهه با برنامه‌ها و فعالیت‌های مذهبی در این ماه، یک برداشت غیر کارشناسی شد و یک اتفاق ناخوشایندی برای جامعه رقم خورد و خیلی زود اعلام کردند که مساجد تعطیل و یا مراسم و برنامه‌های مذهبی با محدودیت و با مشکل مواجه است که همین امر جامعه متدینین را با مشکلاتی مواجه و نگرانی‌هایی را ایجاد کرد که در نهایت یک مطالبه عمومی ایجاد شد.
https://iqna.ir/files/fa/news/1400/1/24/2019938_554.jpg
 
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه بر اساس ابلاغ وزیر بهداشت برنامه‌های دینی در ماه مبارک رمضان تعطیل نیست، گفت: گفتمان اصلی و محور تمام فعالیت‌های دینی در این ماه، قرآن و توسعه فعالیت‌های قرآنی است که بر این اساس یک محور گفتمانی با نگاه قرآنی هم تعریف شده که امید و باور به توان مردم و همچنین تشویق و تقویت زنجیره تواصی در جامعه است.
 
افتتاح خانه قرآنیان و کتابخانه تخصصی قرآن در انتظار یک امضا

یکی از پیگیری‌های مهم ایکنا در این هفته، گفت‌وگو با سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران، مبنی بر روند راه‌اندازی طرح ساختمان و خانه قرآنی امام هادی(ع) در تهران بود که وی گفت: بیش از چهل سال است که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، انقلابی که تماما بر مبنای قرآن و آموزه‌های قرآنی پایه‌ریزی شد و شکل گرفت، اما تا امروز هنوز خانه‌ای برای محل اجتماع قرآنیان نداریم. این در حالی است که برای اکثر صنوف فرهنگی و اجتماعی خانه داریم.

وی افزود: توسعه زیرساخت‌های فرهنگی یکی از ضروریات هر جامعه‌ای است. در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری در بهبود شرایط زیرساخت‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی شده است. بر همین مبنا آقای مسجدجامعی طی گزارشی خدمت مقام معظم رهبری به این مسئله اشاره می‌کنند و مورد استقبال رهبر معظم قرار می‌گیرد و بعد از آن کلید طرحی بر همین اساس در تهران زده می‌شود. نزدیک به سه سال از تصویب آن می‌گذرد، اما هنوز اقدامی برای افتتاح آن نشده است.
 
رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران در این مصاحبه با اشاره به اینکه تمامی کار‌ها برای راه‌اندازی خانه قرآنیان و کتابخانه تخصصی قرآن شهر تهران در قالب پروژه امام هادی(ع) انجام شده است، گفت: پروژه به دستور شهردار تهران آماده افتتاح شده و تنها مشکل، امضای شهردار منطقه هشت است.
انتهای پیام
captcha