تلاوت قرآن بر فراز برج میلاد + فیلم و عکس
کد خبر: 3965066
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
گزارش ایکنا از ضبط برنامه جزء‌خوانی قرآن /

تلاوت قرآن بر فراز برج میلاد + فیلم و عکس

در ماه میهمانی خدا بر فراز بلندترین برج کشور با حضور قاریان ممتاز و بین‌المللی، مراسم جز‌ءخوانی به همت شورای عالی قرآن شهرداری تهران اجرا و ضبط شد تا حلاوت تلاوت قرآن بر فراز آسمان، از طریق امواج صدا و سیما به خانه‌های مردم برود.

به گزارش ایکنا، بیش از یکسال است که ویروس مرگبار کرونا سرتاسر دنیا را فرا گرفته است. ویروسی کوچک، اما خطرناک که سبب محدودیت‌هایی، چون کاهش رفت و آمدها، لغو مراسم‌ها و فعالیت‌های حضوری و حتی دور شدن انسان‌ها از یکدیگر شده است. کرونا خیمه میهمانی‌ها و دورهمی‌ها را برکند و پنجره دید و بازدید‌ها را بست و عیادت‌ها، محافل، مجالس، زیارت بقاع متبرکه، سفر‌های زیارتی، مسجد‌ها و نماز جمعه و جماعات، آیین‌های عزا، عروسی و تولد را به یکباره از رونق انداخت و آن‌ها را در ساحل تنهایی پهلو داد. اما مژده‌ای فرح‌بخش و قدسی آمد و دعوت به میهمانی را مژده آورد، میهمانی از جنس نور که میزبانش نمی‌پرسد آلوده‌ای یا نه و آزمایش و امتحان نمی‌گیرد، بلکه ندا می‌دهد که همه بیایند؛ و این زیباترین جلوه بهار استجابت و بندگی است که میزبان در اوج محدودیت‌ها، میهمانی را به وسعت تمامی قلب‌های شکسته و جان‌های خسته برگزار می‌کند تا با عطر و گلاب، حلاوت قرآن و انس با آن و استغفار، دل‌ها را شسته و پاک و مطهر کنیم.
 
رمضان، ماه تولد قرآن، انس با قرآن و ماه شناخت و بهره‌بردارى فکرى و عملى از قرآن است. ماهی که قرآن در کالبد آن دمیده شده و ارزش و عظمت آن را چند برابر کرده است از این رو باید گفت که بخش اعظم برکات ماه رمضان، در رابطه با قرآن، قرائت و توجه به آن و عمل و احیای آن است؛ تا جایی که رسول گرامی اسلام می‌فرمایند: «کسى که در ماه مبارک رمضان یک آیه قرآن بخواند پاداش او همانند کسى است که قرآن را در ماه‌هاى دیگر ختم کرده است»؛ و این دلنوازترین میهمانی خداست که شهد شیرین مناجاتش در سحرگاه و تلاوت آیات نورش ما را به عرش می‌برد و رزق یکساله‌مان را تضمین می‌کند.
 
بر همین اصل و اساس، متولیان قرآنی و فرهنگی کشور نیز تلاش کرده‌اند تا در شرایط حاد کرونایی این روز‌های کشور که حضور مردم در محافل و مجامع کمتر شده است، با برنامه‌های غیر حضوری خود بذر نورانى قرآن را در مزرعه دل مردم بکارند. شورای عالی قرآن شهرداری تهران نیز ازجمله این متولیان است که در این روز‌های پربرکت، با همکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و همراهی کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، بر فراز بلندترین برج کشور مراسم جز‌خوانی را برپا کنند تا شوق تلاوت قرآن را از طریق امواج رسانه‌ای صدا و سیما به خانه‌های مردم بیاورد. برای باخبر شدن از جزئیات این مراسم، همراه با برگزارکنندگان آن به برج میلاد رفتیم تا از کم و کیف آن گزارشی را در اختیارتان قرار دهیم.
حلاوت جزخوانی قرآن در فراز آسمان / شبی با برنامه‌ای از جنس نور
 
سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران با اشاره به جزئیات و هدف برگزاری این مراسم گفت: جزءخوانی یکی از سنت‌های اسلامی در ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن کریم است، این سنت حسنه در جمهوری اسلامی نیز به تصویر کشیده می‌شود.
 
وی افزود:‌ معمولاً هر ساله در بسیاری از بقاع متبرکه شاهد جزءخوانی قرآن کریم بودیم، اما به این شکل زیبا و دکور از سال گذشته فعالیت‌هایمان را شروع کردیم. سال گذشته در حرم مطهر امام خمینی(ره) اولین دوره را برگزار کردیم و امسال هم با توجه به تماس تلفنی که از سوی شورای عالی قرآن انجام شد، که درخواست برگزاری مراسم جزءخوانی در مکان دیگری را داشتند، مورد استقبال ما قرار گرفت. بر همین اساس به کمک معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و پشتیبانی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران و همت مدیرعامل برج میلاد این کار انجام شد.
رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران در ادامه بیان کرد: هر روز دو جز قرآن را در این برنامه می‌خوانیم که ضبط شده و در اختیار رسانه ملی قرار می‌گیرد و از شبکه‌های مختلف به صورت تک جز پخش خواهد شد. به‌دلیل اینکه این مراسم ضبط و در ادامه ادیت می‌شود و تقریباً بدون غلط پخش می‌شود، جنبه‌های هنری بالایی خواهد داشت که قطعاً کار فاخری خواهد بود.
 
موسوی‌بلده در خصوص چرایی برگزاری این مراسم در برج میلاد و انتخاب این مکان برای اجرا گفت: یکی از نماد‌های مهندسی شهرداری و شهر تهران به عنوان پایتخت ام‌القرای جهان اسلام برج میلاد است که جذابیت‌های خاص خودش را دارد. بر همین اساس تصمیم گرفتیم در فراز آسمان مراسم شیرین جزخوانی قرآن را برگزار کنیم.
درحال ویرایش//شیرینی جزخوانی قرآن در فراز آسمان / در روزگار کرونایی

وی درخصوص اسپانسر و تأمین‌کننده مالی این برنامه هم گفت: اسپانسر این برنامه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است که به همت آقایان، محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و حسینی توسل، مدیرعامل برج میلاد این کار اتفاق افتاد.
 
رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران ادامه داد: این کار از شبکه آموزش و در ساعت مختلفی ازجمله، ۷ صبح، 2 بامداد و 5 صبح پخش می‌شود و قرار است که از شبکه قرآن سیما نیز پخش شود؛ البته به دلیل اینکه برنامه ضبط و ویرایش شده است برای سایر شبکه‌ها و زمان‌ها نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
حلاوت جزخوانی قرآن در فراز آسمان / شبی با برنامه‌ای از جنس نور
 
وی در خصوص نحوه انتخاب قاریان در این برنامه هم گفت: نحوه انتخاب قاریان قرآن و صلاحیت آن‌ها با ما نیست و از سوی شورای عالی قرآن انتخاب می‌شوند؛ حتی نوبت خواندن آن‌ها را هم شورا مشخص می‌کند و کار اجرایی بر عهده ما قرار دارد و حدود ۱۰۰ نفر به صورت مشترک این کار را انجام می‌دهند.

موسوی‌بلده با بیان اینکه قاریانی که انتخاب شده‌اند همگی از افراد شاخص این عرصه و ممتاز هستند، تصریح کرد: بخشی از این قاریان بین‌المللی هستند که اکثرا تحصیل‌کرده و در سطح عالی قرار دارند. مدت زمان ضبط این برنامه هم حدود هشت ساعت است که خروجی آن بر روی شبکه، حدود یک ساعت و نیم و به صورت پخش یک جزء از قرآن کریم است.
حلاوت جزخوانی قرآن در فراز آسمان / شبی با برنامه‌ای از جنس نور
 
به گزارش ایکنا، مراسم جزءخوانی قرآن کریم در برج میلاد تهران، در حالی با تلاش و زحمت تولید و پخش می‌شود که انتظار می‌رفت صدا و سیما برای اثرگذاری بیشتر و بهتر مخاطبان و جامعه روزه‌دار ضمن تبلیغ، شبکه پربیننده‌تر و زمان بهتری را اختصاص دهد، چراکه معمولا در زمان‌های انتخاب شده برای پخش این مراسم در شبکه آموزش سیما، بیشتر افراد قادر به استفاده و بهره بردن از این مراسم ارزشمند نیستند. البته ضبط برنامه و استفاده آن برای سایر زمان‌ها و شبکه‌ها امتیاز ویژه‌ای است که این برنامه نسبت به سایر برنامه‌های هم رده خود دارد و امید می‌رود در این ایام پربرکت جامعه بیشتری مخاطب این برنامه قرار گیرند. در هر صورت ایام بهره‌ بردن از آیات نورانی قرآن به عنوان قلب رمضان و میهمانی خدا، دل بی‌ریا و قلبی عاشق و زبانی از سر صدق و صفا و نیت خالص می‌خواهد تا بتوانیم بر سر این خوان کریم و نعیم پر از نور بنشینیم و از سفره رحمت، مغفرت، کرامت و عطوفت الهی خوشه‌ای برچینیم و سیراب شویم.
 
 
گزارش از وهاب خدابخشی
انتهای پیام
captcha