ایران با غنی‌سازی 60 درصد توان چانه‌زنی خود را افزایش داد / 40 روز تا برگشت‌ناپذیر شدن شرایط
کد خبر: 3965187
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۸
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه:

ایران با غنی‌سازی 60 درصد توان چانه‌زنی خود را افزایش داد / 40 روز تا برگشت‌ناپذیر شدن شرایط

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ایران به اثرگذاری و تعیین‌کنندگی مؤلفه قدرت در موضوع دیپلماسی پی برده است، گفت: بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خرابکاری صهیونیست‌ها در تأسیسات هسته‌ای نطنز سعی کرد توان چانه‌زنی خود را در مذاکرات از طریق آغاز فرآیند غنی‌سازی 60 درصدی ارتقا دهد.

حشمت‌الله فلاحت‌‌پیشه

حشمت‌الله فلاحت‌‌پیشه، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ارزیابی خود از آغاز غنی‌سازی 60 درصدی از سوی ایران در واکنش به اقدام تروریستی هسته‌ای رژیم صهیونیستی در تأسیسات نطنز گفت: واقعیت قضیه این است که ایران بعد از خروج ترمپ از برجام به این نتیجه رسید که مهم‌ترین خلأ هرگونه توافق؛ اعم از هسته‌ای و غیر هسته‌ای، با قدرت‌های روز دنیا اعتماد است و این اعتماد هم بر روی کاغذ ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: ایرانیان به خوبی دیدند در حالی که قدرت‌های روز دنیا در حال مذاکره با ایران هستند رژیم صهیونیستی اقدامات خرابکارانه‌ای در تأسیسات هسته‌ای ایران انجام می‌دهد. البته من بارها گفتم در این خرابکاری‌ها بی‌کفایتی‌های امنیتی باید مورد بررسی قرار بگیرد که متأسفانه در این مدت به این بی‌کفایتی‌ها و ضعف‌ها رسیدگی نشده است.


بیشتر بخوانید:


فلاحت‌پیشه اظهار کرد: فارغ از این قضیه، ایران در موضوع دیپلماسی به این نتیجه رسید هنوز در عرصه بین‌المللی هیچ پیش‌موضوعی غیر از قدرت اثرگذار و تعیین‌کننده نیست و لذا جمهوری اسلامی ایران سعی کرد توان چانه‌زنی خودش را از طریق افزایش درصد غنی‌سازی به 60 درصد به مثابه یکی از مؤلفه‌های قدرتش ارتقا دهد.

چهل روز حساس هسته‌ای

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: من معتقدم اگر این اعتمادسازی تا کمتر از چهل روز آینده که از توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باقی مانده، انجام نگیرد حتماً ایران گام‌های بعدی خود را برخواهد داشت، زیرا ایران می‌بیند در شرایطی که برای نقل و انتقال پولی حتی برای خرید واکسن کرونا با مشکل مواجه است در مقابل اقداماتی مانند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به هیچ وجه مورد توجه طرف‌های مذاکره قرار نگرفته است.

وی ابراز کرد: لذا پس از خروج ترامپ از برجام، به رغم اعمال تحریم‌های سنگین و فشار حداکثری علیه ایران، اما کشور در مسیری قرار گرفته که قدرت چانه‌زنی ایران را تقویت کرده است. البته بایدن هم برای اولین بار در مورد برجام صحبت کرد و اعلام کرد که امتیازات اساسی به ایران برای احیای برجام نمی‌دهد، اما این صحبت‌ها بیشتر برای راضی نگه داشتن مخالفان برجام در داخل آمریکا بود.

تلاش دولت بایدن برای تضعیف توان چانه‌زنی ایران

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: باید توجه کرد فرصتی کمتر از چهل روز باقی مانده است و اکنون زمان عمل قاطعانه است. ایران در دوران ترامپ هیچگاه ضرب‌الاجل زمانی مطرح نکرد چون امیدی وجود داشت که ممکن است جریانات نزدیک به اوباما و دموکرات‌ها روی کار بیایند و برجام احیا شود اما الان رفتارهای صورت گرفته از سوی دولت بایدن و اروپایی‌ها و متحدانش در منطقه نشان می‌دهد سخنی را که مقامات آمریکایی مقابل سناتورها ‌بیان می‌کردند، مبنی بر اینکه ژئوپلیتیک منطقه تغییر پیدا کرده، خود آمریکایی‌ها چنین حرفی را باور کرده‌اند و لذا سعی می‌کنند با کشتن زمان و تضعیف تدریجی ایران، توان چانه‌زنی ایران را کاهش دهند.

وی تصریح کرد: نباید فراموش کرد موضوع هسته‌ای ویترین چانه‌زنی ایران هست که این ویترین دو پشتوانه عمده دارد؛ نفوذ منطقه‌ای و عمق استراتژیک ایران و توان نظامی و به ویژه موشکی ایران. به رغم اینکه به طور طبیعی موانع جدی در ایران برای اتصال این دو ضلع به ضلع هسته‌ای وجود دارد، اما خروج ترامپ از برجام، وقت‌کشی دولت بایدن و آشوب‌سازی رژیم صهونیستی، به مثابه یک مثلث ضد دیپلماسی، عاملی برای نزدیک شدن این سه ضلع مثلث قدرت ایران؛ هسته‌ای، موشکی و نفوذ منطقه‌ای، به هم شده است و در آن زمان وضعیت جدیدی شکل می‌گیرد.

هشدار به طرف آمریکایی؛ خطر برگشت‌ناپذیر شدن شرایط 

فلاحت‌پیشه یادآور شد: به نظر من باید به آمریکایی‌ها هشدار داد که اگر تا چهل روز آینده به توافقی که طرف ایرانی را راضی کند نرسند، شرایط برگشت‌ناپذیر می‌شود و حتما شاهد اولین شکست مفتضخانه دیپلماتیک بایدن خواهیم بود و در عین حال سیاست خارجی بایدن در قبال چین، روسیه و برخی کشورهای دیگر زمینه را برای اتحاد دیگری علیه آمریکا فراهم کرده و آن زمان ایران به عنوان یک قدرت در هر اتحادی مورد استقبال قرار می‌گیرد.

فلاحت‌پیشه درباره تأکید رهبر معظم انقلاب بر فرسایشی نشدن مذاکرات گفت: فرسایشی شدن مذاکرات از نگاه ایران یک ضرب الاجل زمانی دارد و ربطی به دولت‌ها ندارد. از توافق مهم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمتر از 40 روز باقی مانده و لذا حداکثر فرسایش مذاکرات همین چهل روز است و تا قبل از این زمان تعیین‌شده، حتما باید یک توافق معناداری حاصل شود و گرنه بعد از این مدت ایران باید مسیر و سیاست دیگری را در پیش بگیرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha