جایگاه زن و مرد براساس سبک زندگی قرآنی + فیلم
کد خبر: 3966168
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
حیات اجتماعی در سایه قرآن / 9

جایگاه زن و مرد براساس سبک زندگی قرآنی + فیلم

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه 34 سوره نساء در خصوص ریاست مردها، گفت: خدا نان‌آوری و جنگ‌آوری را بر عهده مردان گذاشته و برتری مردان به واسطه این است که ایمنی و امنیت را در خانواده ایجاد می‌کنند.

به گزارش ایکنا، سبک زندگی از موضوعات حیاتی و مهم اجتماعات بشری است و ابعاد مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قرآن کریم به عنوان والاترین و تأثیرگذارترین وسیله تربیتی می‌تواند چراغ راهی برای یافتن صحیح‌ترین مسیر به سوی مقصد حیات طیبه باشد. بدین جهت خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود اقدام به تهیه مجموعه کلیپ‌های «حیات اجتماعی در سایه قرآن» با حضور طاهره همیز، استاد حوزه و دانشگاه کرده است و در ماه مبارک رمضان به بیان نکات اخلاقی و آموزشی برای خانواده‌ها می‌پردازد.

همیز در بخش نهم این مجموعه به تشریح آیه 23 سوره نساء پرداخت و گفت: آیه جنجالی 34 سوره نساء می‌فرماید: «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا؛ مردان سرپرست زنانند به دليل آنكه خدا برخى از ايشان را بر برخى برترى داده و [نيز] به دليل آنكه از اموالشان خرج مى كنند پس زنان درستكار فرمانبردارند [و] به پاس آنچه خدا [براى آنان] حفظ كرده اسرار [شوهران خود] را حفظ مى كنند و زنانى را كه از نافرمانى آنان بيم داريد [نخست] پندشان دهيد و [بعد] در خوابگاه ‏ها از ايشان دورى كنيد و [اگر تأثير نكرد] آنان را ترك كنيد پس اگر شما را اطاعت كردند [ديگر] بر آنها هيچ راهى [براى سرزنش] مجوييد كه خدا والاى بزرگ است».

 

 

از اول انقلاب این آیه از سوی غربی‌ها مطرح و به آن شبهه وارد می‌شد که مگر مرد رئیس است؟ بله مرد در درون خانواده رئیس است. از حضرت محمد(ص) سؤال کردند یعنی چه مردها رئیس هستند؟ فرمود: مرد مدیر خانواده است و کارهای خارج خانه را انجام می‌دهد و زن مدیر خانه است.

یک جامعه‌شناس غربی آزمایش کرده و گفته اگر 300 گونه موجود در بیابان فرزند به دنیا بیاورند و 50 قلاده گرگ رها کنیم، خانم‌ها بچه‌ها را بغل می‌کنند و خود را طعمه گرگ می‌کنند اما آقایان چوب برمی‌دارند و گرگ‌ها را می‌کشند، یعنی خدا مردان را جنگ‌آور خلق کرده و این جنگ‌آوری مردها را خانواده لازم دارد. حضرت محمد(ص) می‌فرمایند برتری مردان به واسطه این است که ایمنی و امنیت را در خانواده ایجاد می‌کنند.

یکی از دانشجویان من می‌گفت برای سالگرد ازدواجم به دوستم سفارش خطاطی دادم و خواستم شعر قشنگی را خطاطی کند. وقتی قرار شد بروم و تابلو را تحویل بگیرم دوستم گفت که کرج هستم و من مجبور شدم برای گرفتن تابلو به کرج بروم و این مسئله خیلی طول کشید به شوهرم هم نگفته بودم چون می‌‌خواستم غافلگیر شود. شارژ موبایلم هم تمام شد وقتی به خانه برگشتم دیر وقت بود تا شوهرم در را باز کرد فریاد زد کجا بودی؟ من هم با خنده گفت ای بابا یعنی چی؟ زد توی صورتم من افتادم و تابلو شکست. همسرم تابلو را که نگاه کرد سرش را کوبید به دیوار سرش خون آمد.

همسایه به طبقه پایین آمد. صورت من، سر همسرم و تابلوی شکسته را نگاه کرد و گفت چه خبر است؟ شوهرم شروع کرد به گریه کردن و گفت به خدا به همه بیمارستان‌ها و کلانتری‌‌ها زنگ زدم اثری از تو نبود، جرئت نکردم به والدینت زنگ بزنم داشتم می‌مردم.

آنجا من فهمیدم که وقتی حفاظتمان از مردها خواسته شده، مردها نگران می‌شوند و برای این است که اسلام می‌فرماید خانم‌ها برای خروج از منزلشان حتماً به همسرشان اطلاع دهند به خاطر این است که حامی خودشان را نگران نکنند و در اضطراب نگذارند.

خدا نان‌آوری را از مردان خواسته، ثروت را برای زنان خواسته اما در ازدواج نفقه زن ثروتمند بر شوهرش واجب است. نفقه دِین است. خدا نان‌آوری و جنگ‌آوری را از زن نخواسته اگر زنان دوست دارند می‌توانند اینها را انتخاب کنند اما خدا از آنها نخواسته. حضرت خدیجه(س) بازرگان بین‌المللی بوده اما این دستور خداوند را اجرا می‌کرده است.

خیلی مهم است که کانون خانواده حفاظت شود و جایگاه‌‌ها در سر جای خودشان مشخص شوند و ان‌شاء‌الله بتوانیم در این ماه رمضان این جایگاه‌ها را براساس قرآن در سبک زندگی خود اجرا کنیم.    

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha