صهیونیسم؛ بزرگترین بلای نازل شده بر یهودیان / زمان آن فرا رسیده که ایده صهیونیسم کاملاً از بین برود + فيلم
کد خبر: 3966954
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
خاخام آهرون کوهن در گفت‌وگو با ایکنا:

صهیونیسم؛ بزرگترین بلای نازل شده بر یهودیان / زمان آن فرا رسیده که ایده صهیونیسم کاملاً از بین برود + فيلم

خاخام آهرون کوهن گفت: مخالفت ما با صهیونیسم بیشتر در حمایت از مردم یهودی است. زیرا ما صهیونیسم را بزرگترین بلایی می‌دانیم که در 150 سال گذشته برای یهودیان اتفاق افتاده است. اگر به تاریخ نگاه کنید می‌بینید به خاطر ایده صهیونیسم، غیر از فلسطینی‌ها، ده‌ها هزار یهودی کشته شده‌اند.

به گزارش ایکنا، مخالفت با موجودیت اسرائیل و صهیونیسم موضوعی نیست که تنها مرتبط با مسلمانان و جهان اسلام باشد. در واقع محافل و سازمان‌های حقوق بشری و فعالان صلح هم نسبت به آنچه که در سرزمین‌های اشغالی فلسطین رخ می‌دهد، نیز نگرانی خود را ابراز کرده‌اند.

اما بر خلاف تصور، جنایات رژیم ‌صهیونیستی نه تنها مورد قبول یهودیان جهان نیست بلکه عده‌ای از آنها به طور کلی با موجودیت این رژیم مخالف بوده و تشکیل حکومت یهودیان را در سرزمین فلسطین برخلاف شریعت یهود و مشیت الهی می‌دانند. به این دسته از یهودیان «ناتوری کارتا» (Neturei Karta) گفته می‌شود.

ناتورای کارتا نام یک اقلیت یهودی ارتدوکس حریدی ضد صهیونیسم است که در سال ۱۹۳۵ میلادی تشکیل یافت. از این گروه با نام سازمان اتحاد یهودیان ضد صهیونیسم هم یاد می‌شود. این گروه خواستار نابودی اسرائیل بوده و معتقد است بر اساس تلمود یا کتاب قوانین یهودیت، تشکیل دولت یهود تا پیش از ظهور ماشیاخ یا «منجی جهان» ممنوع و نامشروع است. از دید چند هزار یهودی ارتودکسی که عضو این گروه هستند، صهیونیسم «سمی» است که «یهودیان واقعی» را تهدید می‌کند.

خاخام آهرون کوهِن (Rabbi Aaron Cohen) از جمله فعالان ناتوری کارتا در بریتانیا است. در سال‌های اخیر وی بیشتر درگیر وظایف مذهبی در جامعه یهودی بریتانیا شده و به ویژه در آموزش جوانان مشارکت دارد. وی اکنون بیشتر وقت خود را صرف انتشار پیام مهم اما کمتر شناخته شده در مورد مخالفت با صهیونیسم می‌کند  و این واقعیت را نشر می‌دهد که یهودیت و صهیونیسم مفاهیمی کاملاً متفاوت و در واقع با یکدیگر مخالف هستند. او یکی از یهودیان ارتودکسی است که در مبارزه با دولت صهیونیستی کاملاً با آرمان فلسطینی‌ها همسو است. خاخام کوهن در گفت‌وگو با ایکنا به تبیین افکار و پیشینه ناتوری کارتا پرداخت.

ایکنا ـ در سال‌های اخیر، ناتوری کارتا (Neturei Karta) به دلیل حمایت از فلسطینیان بیش از هر زمان دیگری مورد توجه شده است. آیا می‌توانید فعالیت‌های خود در این سازمان و دلیل حمایت این سازمان از مردم فلسطین را توضیح دهید؟

بگذارید چیزی را روشن کنم. ناتوری کارتا سازمان نیست. ناتوری کارتا نام آن دسته از یهودیان ارتدوکسی هست که مخالف صهیونیسم هستند. همانطور که می‌دانید، صهیونیسم یک حرکت ملی‌گرایانه بود که حدود 120 سال پیش و توسط افرادی سکولار و نه مذهبی که ایده‌های ملی‌گرایانه داشتند شروع شد. آنها بنیان‌هایی یهودی داشتند اما کاری با دین نداشتند.

در واقع دین یهود، مخالف صهیونیسم است. کاملاً با صهیونیسم ناسازگار است. صهیونیسم، همانطور که قبلاً گفتم ایده‌ای ملی‌گرایانه بوده که خواستار یک خانه برای یهودیان است که روش زندگی خودشان را داشته باشند. در اصل این ایده، داشتن خانه‌ای برای یهودیان است.

البته جزئیات زیادی وجود دارد که نمی‌خواهم وارد آن شوم اما واقعیت از جمله در دین ما این است که براساس مشیت الهی ما در تبعید هستیم. عقیده داریم که خداوند قادر ما را در این وضعیت تبعید قرار داده است. من سعی نخواهم کرد که برای برون‌رفت از آن بجنگم یا راه را برای برون‌رفت از آن باز کنم. این امر خلاف اراده قادر متعال است.

بنابراین، از نظر عقاید مذهبی، مجاز به داشتن وضعیت ثابت نیستیم. کار ما زندگی در غربت است. وفادار بودن به شهروندی هر کشوری که پیدا کنیم. پس مجاز به داشتن کشوری برای خود نیستیم؛ این از نظر دینی. همچنین، از دیدگاه بشردوستانه تشکیل دولت در برخی از مناطق دارای پیامدهای انسانی جدی است. به معنای گرفتن زمین‌هایی است که فلسطینیان در آن زندگی کرده‌اند.

ناتوری کارتا نامی است که به یهودیان ارتودکسی داده شده که اشتباه بودن ملی‌گرایی صهیونیسم را فهمیده‌اند. نام ناتوری کارتا نامی قدیمی و برگرفته است یک داستان قدیمی است که براساس آن مردی بزرگ وارد یک شهر می‌شود و می‌پرسد نگهبانان شهر چه کسانی هستند و نام ناتوری کارتا ترجمه لفظی نگهبانان شهر است. نگهبانان شهر اینجا منظور افراد درستکار و نیکوکار هستند که به مردم شهر برای رسیدن به روش صحیح زندگی کمک می‌کنند. پس آنها ناتوری کارتنا و نگهبانان شهر هستند.

این نام در 1920 و هنگامی که صهیونیست‌ها از زور در فلسطین استفاده کردند، برای یهودیان ارتدوکسی به کار رفت که مخالف صهیونیسم بودند. این افراد هم خود را ناتوری کارتا می‌خواندند. این (ناتوری کارتا) یک سازمان نیست و هر یهودی ارتدوکسی که مخالف صهیونیسم باشد چه براساس مسائل دینی و چه مسائل انسانی خود به خود بخشی از ناتوری کارتا است.

ایکنا ـ چرا ناتوری کارتا از مردم فلسطین دفاع می‌کند؟

بخشی از مشکل صهیونیسم رفتار غیر بشری است که در مورد فلسطین اشغالی و مردم فلسطین انجام می‌شود. ما مخالف این رفتارهای اشتباه هستیم. روابط مردم فلسطین و یهودیان به صدها و هزاران سال پیش بازمی‌گردد و همیشه دوستانه بوده است و دو طرف کنار یکدیگر زندگی می‌کردند. همه مشکلی که هست از زمانی آغاز شد که صهیونیست‌ها آمدند و فلسطینیان فهمیدند آنها قصد گرفتن سرزمین‌ آنها را دارند.

ایکنا ـ‌ برخی معتقدند که ناتوری کارتا به دلیل عدم به رسمیت شناختن اسرائیل، یک سازمان یهود‌ستیز است. در مورد این اتهامات چه می‌گویید؟

نمی‌توان یهودیان را متهم به یهودستیزی کرد. ما بسیار حامی برادران خود هستیم و به آنها کمک می‌کنیم. صهیونیسم مشکلات خود را دارد و باعث رویارویی بین اشغالگران فلسطین و بومیان شده، بنابراین این امر در واقع به جمعیت یهودی موجود در فلسطین آسیب می‌رساند. مخالفت ما با صهیونیسم بیشتر در حمایت از مردم یهودی است. زیرا ما صهیونیسم را بزرگترین بلایی می‌دانیم که در 150 سال گذشته برای یهودیان اتفاق افتاده است. اگر به تاریخ نگاه کنید می‌بینید به خاطر ایده صهیونیسم، غیر از فلسطینی‌ها، ده‌ها هزار یهودی کشته شده‌اند.

پس چطور می‌توان گفت در حالی که مخالفت با صهیونیسم که به نفع همه یهودیان جهان است، ناتوری‌ کارتا یهودستیز است؟

ایکنا ـ آیا به دلیل تعلق به ناتوری کارتا مورد حمله یا آزار و اذیت قرار گرفته‌اید؟

من یهودی ارتدوکسی هستم که روش زندگی خود را دارد که براساس توضیحی که دادم خود به خود عضو ناتوری کارتا هستم که مخالف صهیونیسم است.

می‌توان گفت آن دسته از اعضای یهودیان ارتدوکس که آماده هستند در ملأ عام بایستند و بگویند که آنها مخالف صهیونیست‌ها هستند، ناتورای کارتا هستند و از نظر تبلیغاتی موفق می‌شوند حمایت مردم جهان و یهودیان را جلب کنند.

وقتی صهیونیسم آغاز شد، با مخالفت اکثریت قریب به اتفاق یهودیان روبه‌رو شد و در پایان جنگ جهانی دوم و وقتی که یهودیان احساس نیاز به داشتن وطن کردند، مورد توجه قرار گرفت.

اقلیت درک کرده که صهیونیسم برای یهودیان مایه شر است اما اکثریتی که صهیونیسم را خوب می‌شناسند با آنها مخالف بوده و انتقاد می‌کنند. اکثریت مخالفت خود را با خشونت اعلام کردند. متأسفانه، چندین سال پیش تجربه حمله به تعدادی یهودیان ضد صهیونیسم را داشته‌ام. من از آرزوی پایان یافتن صهیونیسم به طور صلح‌آمیز، حمایت می‌کنم. این برای من اتفاق افتاده است. اتومبیل من آسیب دید و با تفنگ بادی و تخم مرغ به خانه‌ام حمله کردند. اما خب زندگی برای کسی که درست می‌اندیشد همین است.

ایکنا ـ به نظر شما هدف اسرائیل از دعوت یهودیان جهان برای زندگی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین چیست؟

اول از همه، اسرائیل نتیجه عملی صهیونیسم است و ایده آنها(صهیونیست‌ها) داشتن یک کشور است و آنها خواهان گسترش خود در فلسطین هستند، از جمله نه تنها بخشی از فلسطین که در سال 1948 به طور غیرقانونی گرفتند بلکه بخش‌هایی از آن که در سال 1967 تصرف کردند.

آنها می‌خواهند همه جای سرزمین‌های اشغال‌ شده فلسطین وارد شوند. پس به دلیل همین ایده است که می‌خواهند صدها و هزارها یهودی را در سرزمین‌هایی که اشغال کرده‌اند، اسکان دهند.

ایکنا ـ‌ دلیل مخالفت سازمان شما با موجودیت اسرائیل بیشتر سیاسی است یا مذهبی؟

ناتوری کارتا سیاسی نیست. ما سیاستمدار نیستیم. شاید ما بیشتر تلاش کنیم تا از نظر سیاسی دستور کار صهیونیست‌ها را برهم بزنیم. اما سیاستمدار نیستیم بلکه زندگی خود را به روش مذهبی و شیوه صحیح آن انجام می‌دهیم.

مخالفت ما به طور حتم براساس مذهب، اعتقادات مذهبی و مخالفت با مشکلات بشری است که صهیونیسم به وجود آورده است. زمان آن فرا رسیده که ایده صهیونیسم کاملاً از بین برود و حکومت فلسطین جایگزین شود که قابل قبول همه فلسطینی‌های یهودی و غیر یهودی باشد.

این می‌تواند یک صلح کامل در فلسطین باشد و منجر به آن شود که مردم بتوانند بدون غصب زمین دیگری در این سرزمین زندگی کنند.

گفت‌وگو از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha