مؤمنان، امانت‌دارند
کد خبر: 3968259
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
تفسیر آیات منتخب / 14

مؤمنان، امانت‌دارند

حجت‌الاسلام حیدری درباره آیه 8 سوره مؤمنون گفت: مؤمنان نسبت به امانت‌ها و عهدهایشان اهل رعایت‌ هستند و حفظ و ادای امانت و پایبند بودن به پیمان در برابر خدا و خلق خدا از صفات بارز مؤمنان است.

مؤمنان، امانت‌دارند

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام رضا حیدری، استاد حوزه علمیه امروز شنبه 11 اردیبهشت‌ماه در برنامه تفسیر آیات منتخب از جزء هجدهم قرآن کریم، با اشاره به شب قدر گفت: امشب، شب نوزدهم ماه مبارک رمضان است، باید این فرصت را مغتنم بشماریم. مطابق برخی روایات امشب اولین شب قدر است و به ما توصیه کرده‌اند امشب را گرامی بداریم.

حیدری در ادامه با اشاره به سوره مؤمنون که در جزء هجدهم قرآن کریم واقع است، گفت: آیات سوره مبارکه مؤمنون، به بیان خصایص مؤمنان می‌پردازد. قرآن در این سوره خصوصیاتی برای مؤمنان بیان کرده است: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُون» قطعا مؤمنان به هدفشان که فلاح و رستگاری است رسیده‌اند.


این استاد حوزه گفت: خداوند در آیه 8 این سوره می‌فرماید: «وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ» مؤمنان نسبت به امانت‌ها و عهدهایشان اهل رعایت‌ هستند، به آنها بی‌توجه نیستند، حفظ و ادای امانت و پایبند بودن به پیمان در برابر خدا و خلق خدا از صفات بارز مؤمنان است.

وی در ادامه درباره مفهوم امانت گفت: یک معنای امانت این است که کسی، چیزی را نزد ما بگذارد و از ما بخواهد در مدت معینی از آن مراقبت کنیم که در این صورت ما باید نسبت به این امانت اهل دقت باشیم و مراقبت کنیم، اما می‌توان مفهوم وسیع‌تری برای امانت پیدا کرد. در این مفهوم وسیع، امانت، اولیاء خدا، انبیا، امامان و نعمت‌های خدا را هم شامل می‌شود.

حیدری اظهار کرد: آیین حق، کتاب آسمانی، دستورات از پیشوایان دینی‌ همه در دست ما، امانت هستند. اموال، فرزندان، مقام و مدیریت‌ها امانتی به دست ما هستند و اصلا خود حکومت دینی، از مهم‌ترین امانت‌های الهی است و مؤمنان اولا باید تلاش کنند آن را به اهلش بسپارند و اگر در دوره‌ای در دست اهلش است، باید تلاش کنند آن را قوت و استحکام ببخشند و گمان نکنند اسلام داشتن فقط این است که نماز بخوانند و روزه بگیرند و نسبت به موضوعات کلان حکومت دینی خود بی توجه باشند، بلکه این هم امانتی از امانت‌های الهی است.

این استاد حوزه گفت: خداوند در سوره مبارکه مائده می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ»: ای اهل ایمان، اگر پیمان بستید، پیمان خود را نشکنید. اگر وعده‌ می‌دهید، خلف وعده نکنید. این نشانه مسلمانی و ایمان و انصاف نیست. یا پیمان نبندیم، اگر بستیم، پای آن بمانیم. 

انتهای پیام
captcha