تحلیل فضای دیدار امسال دانشجویان با مقام معظم رهبری
کد خبر: 3971335
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
حجت‌الاسلام رستمی بیان کرد:

تحلیل فضای دیدار امسال دانشجویان با مقام معظم رهبری

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌ها ضمن اشاره به اهمیت دیدار هر ساله دانشجویان با مقام معظم رهبری، مهم‌ترین ‌مطالب مطرح‌شده از سوی رهبری و دانشجویان در آن جلسه را تبیین کرد.

به گزارش ایکنا، نشست تحلیلی گفتمانی «ره بر» با موضوع «تحلیل بیانات دیدار دانشجویی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در 21 اردیبهشت» شب گذشته 22 اردیبهشت با سخنرانی حجت‌الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌ها، به همت دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار آیت‌‌الله العظمی خامنه‌‌ای در مشهد برگزار شد.

رستمی در این نشست اظهار کرد: دیدار سالانه با رهبری نعمت بزرگی است که هم جامعه دانشگاهی و جوانان دانشجو باید قدرشناس آن باشند و هم مجموعه مخاطبین فرمایشات حضرت آقا؛ اعم از مسئولین نظام و سیاستگذاران تا عموم جامعه انقلابی و اسلامی که مخاطب فرمایشات حضرت آقا هستند. اهتمام ایشان را حاکی از ایجاد فرصت و تبیین اهمیت در مجموع گفت و شنودهایی که در این جلسه اتفاق می‌‌افتد بدانند و روی آن حساب باز کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه بنده در جلسه توفیق حضور داشتم، در توجه به مجموع مطالبی که در فرمایشات حضرت آقا در این نشست شاهد بودیم فکر می‌‌کنم ابتدا یک مرور سریع داشته باشیم و بر اساس آن احیانا موضوعات کلی و مفاهیمی که باید به آن توجه شود عنایت داشته باشیم. اولا تجربه خود بنده در حضور در این جلسات و مطالبی که از طرف دانشجویان عرضه می‌‌شود این را تایید می‌‌کند که سطح مطالبی که دانشجویان در محضر حضرت آقا مطرح کردند سطح بالاتری نسبت به دوره‌‌های گذشته بود؛ یعنی دانشجویان موضوعاتی را به عنوان موضوعات منتخب در فضای دیدار مطرح کردند که نشان از یک کار فراوان تشکیلاتی و مطالعاتی بر موضوعات مبتلابه جامعه و انتخاب از بین موضوعات مهم و گلچین کردن آنها در محضر حضرت آقا بود؛ موضوعات حکمرانی، موضوعات آسیب‌شناسی حکمرانی، حوزه عدالت و ... موضوعاتی بود که در بخشی از فرمایشاتی که دانشجویان مطرح کردند بیان شد که این موضوعات هم مهم بود و هم کلان و کلیدی بود.

عضو شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اتفاقا در فرمایشات حضرت آقا هم این تاکید اتفاق افتاد. ایشان هم سطح جلسه را نسبت به سال‌‌های قبل دارای سطح بهتری دانستند و هم اشاره کردند مطالبی که از قبل برای گفت‌‌وگو انتخاب کردند با برخی مطالبی که دانشجویان مطرح کردند اشتراک داشت و به همین دلیل ایشان فرمودند احساس می‌‌کنم ذهن‌‌های شما آمده است. بنابراین اشتراک مطالب در گفت‌‌وگوها وجود داشت.

وی در ادامه گفت: در صحبت‌‌های عزیزان دانشجو به درستی و با موقعیت‌‌شناسی بحث جنایت بزرگ جریانات تروریستی وابسته به استکبار جهانی در افغانستان و به شهادت رساندن ده‌ها دختربچه معصوم و به تعبیر حضرت آقا نوگلان نوشکفته‌‌ای که بی‌‌گناه هدف جنایت قرار گرفتند و به شهادت رسیدند مطرح شد. همچنین به قصه فلسطین و اتفاقات جاری در فلسطین هم اشاره شد. در پاسخ هم حضرت آقا این موضوع را مورد اشاره قرار دادند و فرمایشات قابل تاملشان را در بحث افغانستان و در بحث فلسطین ارائه فرمودند.

در ادامه رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: در ادامه فرمایشات حضرت آقا، دو بخش مجزا و جدی را در بیان ایشان شاهد هستیم. مطالبی که ایشان برای ارائه در نظر گرفتند یک بخش بخش اصلی و بن مایه مطالبی بود که ایشان انتخب کرده بودند و یک بخش ناظر به جلسه و الزامات فعالیت‌‌های تشکلی بود؛ از جمله بعضی از سوالات و مطالبی که عزیزان دانشجو مطرح کرده بودند و ایشان فرصت پیدا کردند به آن بپردازند. عزیزان مطلع هستند که جلسه بیش از سه ساعت طول کشید. بیش از دو ساعت عزیزان دانشجو فرصت طرح مطالبشان را داشتند و حدود یک ساعت هم فرمایشات حضرت آقا را داشتیم.

وی افزود: زمان جلسه به نسبت مجموع گفت و شنودهایی که اتفاق می‌‌افتد فرصت موسعی است؛ هر چند در دیدارهای حضوری ما سال‌‌هایی را شاهد بودیم که به دلیل فضای پرنشاط داخل جلسه و فرصتی که ایشان به مطالبات دانشجویان می‌‌دادند جلسه بعد از نماز مغرب و عشا هم تمدید شد و عزیزان دانشجو دوباره محضر حضرت آقا آمدند و فرمایشات ایشان ادامه پیدا کرد اما بیش از سه ساعت جلسه در فضای محدود و غیر قابل انعطاف گفت‌‌وگوی ویدئو کنفرانسی هم نشان می‌‌داد حضرت آقا اهتمام جدی به جلسه دارند و هم خود جلسه هم نشاطی بیش از نشاط جلسات گفت و شنود مجازی داشت یعنی گفت و شنودهایی که بین حضرت آقا و دانشجویان صورت می‌‌گرفت و بعضی وقت‌‌ها مطالب شیرین و شوخ طبعی که ایشان با دانشجویان داشتند به نوعی شکل جلسه را به شکل یک جلسه حضوری و حقیقی بیشتر نزدیک کرده بود و این یکی از لطف‌‌های این جلسه بود.

وی در ادامه یادآور شد: بخش اول فرمایش حضرت آقا به موضوع تحول‌‌خواهی و الزامات و ضرورت آن اشاره داشت و حضرت آقا در این بخش بحث تحول را در سه محور مورد گفت‌‌وگو قرار دادند و در گام اول مفهوم تحول‌‌خواهی را تبیین فرمودند.

انتهای پیام
captcha