مشکلات مردم را روایت کرده‌ام/ برخی زاهدانی‌ها شناسنامه هم ندارند!
کد خبر: 3971635
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
کارگردان مستند «بچه‌های محله شیرآباد»:

مشکلات مردم را روایت کرده‌ام/ برخی زاهدانی‌ها شناسنامه هم ندارند!

یک مستندساز گفت: «بچه‌های محله شیرآباد» در حال سپری کردن آخرین مراحل تدوین است. این کار روایتگر تنها گوشه‌ای از مشکلات مردم زاهدان است.

رایا نصیری؛ کارگردان مستند «بچه‌های محله شیرآباد» در گفت‌و‌گو با ایکنا پیرامون کار جدیدش چنین توضیح داد: برای سینمای مستند‌ لازم است پیرامون موضوع مورد نظر دغدغه وجود داشته باشد تا به واسطه این شرط بتوان مراحل تحقیقی را با دقت بیشتری پشت سر گذارد، وگرنه تجربه ثابت کرده کارهایی که بر مبنای شناخت و همدلی ساخته نشده‌اند، عمدتاً  تاثیرگذاری کمتری  دارد. در این راستا مدتهاست با کانونی آشنا شده‌ام که هدفشان شناسایی مردم محروم و پوشش نیازهای آنهاست. در یکی از این سفرها که به زاهدان داشتم با مردم محله شیرآباد آشنا شدم. در این سفر کنجکاو زندگی چند بچه شدم که به کانون می‌آمدند، همین آشنایی منجر به ارتباطی شد تا آنها نیز مرا بپذیرند و اجازه دهند به آنها و خانواده‌شان نزدیک شوم.

وی در پاسخ به این سوال که مردم مناطقی چون شیرآباد نیازمند چه کمک‌هایی از سوی چه نهادهایی هستند؟ چنین توضیح داد: کار من مستند‌ساز نیست که بگویم چه افرادی باید برای رفع نیازهای مردم محروم کشورم بکوشند، چون مطمئناً بخش‌هایی هستند که برای رسیدگی به نیازهای این قشر از مردم تشکیل شده‌اند، ولیکن اگر باز هم می‌بینیم  چنین معضلاتی هنوز وجود دارد نشان می‌دهد نهادهای مربوطه کار خود را به درستی انجام نداده‌اند.

این مستندساز گفت: جدا از نیازهای اقتصادی به نظرم یکی از محرومیت‌های جدی مردم این منطقه، نیازهای آموزشی است که باید در اختیارشان قرار گیرد. برای مثال چگونه مادری یا پدری کردن از جمله این نکات است. البته این موضوع (آگاهیِ والدین) در قالب یک فیلم مستند حاصل نمی‌شود، بلکه نیازمند یک کار ریشه‌ای و بلندمدت در تمام ارگان‌های مربوطه و دولتی ا‌ست. با این وجود درباره محرومیت مردم این منطقه همین اندازه بس که بگویم تعداد زیادی از آنها حتی شناسنامه ندارند.

وی درباره دلیل طولانی شدن پروژه ساخت این مستند تصریح کرد: همیشه مشکلات مادی یکی از موانع جدی در مستندسازی است، بنابراین پیدا کردن سرمایه‌گذار خود مشکلی جدی در این رابطه است. جدا از این موضوع دوست داشتم فردی که در این عرصه راضی به همکاری با من می‌شود همراه واقعی کار باشد، به ویژه که برای این پروژه مراحل تحقیقی زیادی نیاز بود که تأمین آن از حوصله هر سرمایه‌گذاری خارج است.

وی در پایان خبر خود آورد: فیلمبرداری «بچه‌های محله شیر آباد» اسفند ماه به پایان رسیده و هم اکنون مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد. این مستند روایتگر زندگی کودکان یکی از محله‌های حاشیه نشین شهر زاهدان (شیرآباد) است . این منطقه یکی از محله‌های پر خطر این شهر است که زنان و کودکان علاوه بر محرومیت‌های اقتصادی با انواع آسیب‌های اجتماعی روبرو هستند.

عوامل این مستند عبارتند از؛ کارگردان، محقق و نگارش : رایا نصیری، فیلمبردار: احسان عمیدیان، صدابردار: میثم حسنلو، مدیر تولید و دستیار کارگردان: منصور میرشکاری، عکاس: سیاوش صدیق، طراح پوستر: هلیا رفائی، دستیار فیلمبردار: پیمان شکری، مشاور محلی: زینب رحمان زاده، تدارکات: محسن داوود نژاد، دستیار تولید:حامد بلوچی، تهیه کننده: رایا نصیری، روابط عمومی: منصوره بسمل، سرمایه گذار: الهه ثقفی،رایا نصیری.

انتهای پیام
captcha